10 باور غلط درباره خودروهای کلاسیک

جای کلاسیک ها همیشه در پارکینگ است  نه! اگر روزهای تعطیل کمی از خواب صبحتان بزنید و حدود ساعت 10 صبح به خیابان بیایید احتمالا تعداد زیادی از خودروهای کلاسیک را می بینید که در خیابان در حال گردش هستند. توقف طولانی مدت قاتل خودرو است

جای کلاسیک ها همیشه در پارکینگ است

خودرو ی کلاسیک و پارکینگ  نه! اگر روزهای تعطیل کمی از خواب صبحتان بزنید و حدود ساعت 10 صبح به خیابان بیایید احتمالا تعداد زیادی از خودروهای کلاسیک را می بینید که در خیابان در حال گردش هستند. توقف طولانی مدت قاتل خودرو است و به همین دلیل این خودروها باید هر چند وقت یکبار از پارکینگ خارج شوند. البته توقع نداشته باشید از این خودروها به عنوان ماشین زیر پایتان استفاده کنید که برایتان دردسر ساز خواهد شد. به عنوان یک توصیه اگر از آن دسته از افرادی هستید که برای خرید نان حاضرید به جای پیاده روی راه را با خودروی شخصی طی کنید حتی اگر راه 3 دقیقه ای 10 دقیقه طول بکشد، اول به دنبال یک خودروی معمولی برای زیر پایتان باشید و بعد به فکر خرید یک خودروی کلاسیک بیافتید چون خودروی کلاسیک برای این کار مناسب نیست. البیته این مساله را به حساب ضعف کلاسیک ها نگذارید. واقعیت این است که استهلاک این ماشین ها کمی بالاست و اگر در مسیر کوچکترین تصادفی بکنید ممکن از بیروی آوردن ماشین پشیمان شوید. در عوض می توانید از خودرو برای رفتن به یک مهمانی خانوادگی استفاده کنید. البته از قبل یک جای پارک سر پوشیده در خانه میزبان رزرو کنید تا مجبور نباشید مدام به ماشین سر بزنید و در نهایت متوجه شوید برخی افراد علاقه مند آرم ستاره بنز یا اسب سرکش موستانگتان را برده اند!

پلیس جلوی حرکت خودرو های کلاسیک را در خیابان ها می گیرد

  این هم از آن دسته باور های غلط است که بیشتر به عدم اطلاع رسانی مناسب باز میگردد و الا  پلیس نه تنها هیچ وقت جلوی حرکت خودرو های کلاسیک را نمی گیرد بلکه حتی در خیابان وقتی با یک بنز 180 پنجاه ساله در حال رانندگی هستید افسر راهنمایی برایتان دست هم تکان می دهد.

  پلیس این روز ها تلاش می کند در مورد کلاسیک ها کمی ملایمت نشان دهد و خیلی سخت گیری نمی کند و حتی در زمان اخذ معاینه فنی سالانه گاهی مسئولین کمی از استاندارد ها کوتاه می آیند تا خودرو بتواند معاینه فنی را اخذ کند. هر خودرویی که برگه معاینه فنی را اخذ کند و با توجه به صحت مدارک و اسناد خودرو بتواند پلاک ملی بگیرد می تواند در خبابان ها تردد کند و پلیس هم هیچ وقت چنین خودرویی را به دلیل قدیمی بودن متوقف نمی کند. قانون از رده خارج کردن خودرو ها ی فرسوده مشوقی است تا خودروهایی که دیگر ارزش بازسازی ندارند و یا مالکانشان حوصله درد سر های این کار را ندارند از رده خارج شوند اما مطمئن باشید هیچ اجباری در کار نیست. فقط باید بتوانید برگه معاینه فنی معتبر را برای خودرو بگیرید. البته حواستان باشد پلیس طبق قانون جلوی تردد خودرو های فاقد پلاک ملی را می گیرد، پس لطفا اگر خیلی عاشق پلاک تهران-الف ماشینتان هستید با این پلاک در خیابان راه نیافتید تا دچار دردسر های بعدی آن نشوید.

هزینه بازسازی خودرو های کلاسیک بالا است 

  این مطلب هم درست وهم غلط است. برای یک بنز 190 SL  پرداخت هزینه ی 50 میلیونی برای بازسازی چندان عجیب نیست اما شما برای شروع کار باید از یک مدل معمولی شروع کنید. پس نگران هزینه بازسازی نباشید. اگر خودرویی که انتخاب می کنید شاسی و اتاق سالمی داشته باشد با حدود 1.5 میلیون تومان هم می شود بدنه آن را صافکاری ورنگ کرد. بقیه قسمت ها هم بستگی به خودرو دارد و هر چند کمی از مدل های روز گران تر است اما آن قدر که فکر می کنید بالا نیست که نتوانید از پسش بر آیید.

  اگر خودرو ی مناسبی انتخاب کنید این هزینه ها به طور معمول نباید از حدود 80 درصد قیمت خودرو تجاوز کند. فقط حواستان باشد کار بر روی این خودرو ها از عهده هر کسی بر نمی آید چون گاهی ریزه کاری هایی دارند که تعمیر کارها و صافکارهای امروزی یا نمی دانند یا حوصله ی در گیر شدن با آن ها را ندارند. آنقدر بگردید تا یک جای مناسب برای بازسازی پیدا کنید به شدت از اهل فن مشورت بگیرید تا دچار گرفتاری های بعدی نشوید. حواستان باشد در آن راه ممکن است با قیمت های متفاوتی برای انجام کار روبرو شوید. ولی بدانید بعضی وقت ها پرداخت هزینه بیشتر ارزشش را دارد و قیمت ارزان ممکن است کیفیت بد را هم به دنبال داشته باشد (ممکن هم هست به دنبال نداشته باشد!).

  توصیه می کنم اگر پول کافی برای این کار ندارید کار ها را مرحله به مرحله پیش ببرید. به این ترتیب هم بار مالی کار تقسیم می شود و هم در فرصت کافی می توانید به سراغ افراد مناسب تری بروید. و در نهایت به خاطر داشته باشید یک کار خوب در مدت طولانی بهتر از یک کار بی کیفیت در مدت کوتاه است. 

مصرف سوخت ماشین های کلاسیک کمر شکن است

  احتمالا اگر این مطلب را به بیشتر مالکان کلاسیک ها بگویید کلی دلیل و منطق می آورند که، ماشینشان حتی اگر موتور شش لیتری هم داشته باشد صدی 12تا بیشتر نمی سوزاند. اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بپذیریم تکنولوژی موتور در آن دوران به اندازه ی امروز پیشرفته نبوده و علاوه بر آن مصرف کم سوخت نیز به اندازه ی امروز جز اولویت ها نبوده است.

  این ها در کنار این که به هر حال چند دهه از عمر موتور این خودرو ها گذشته باعث می شود مصرف سوخت این خودرو ها کم هم نباشد این ها را اضافه کنید به این که وقتی سوار ماسل های آمریکایی می شوید دوست دارید گهگاهی پدال گاز را هم فشار دهید و اینجا است که کاربراتور چهار دنده، بی رحمانه از باک بنزین می کشد.

   اما با همه این ها حواستان باشد ماشین کلاسیک ماشین زیر پای شما نیست که در هفته صد کیلومتر راه بروید. این ماشین ها حتی اگر در صد کیلومتر 20 لیتر هم مصرف سوخت داشته باشد (باور کنید خیلی از کلاسیک ها به این عدد هم نزدیک نمی شوند) چون بیشتر وقت ها در پارکینگ در حال استراحت است در ماه شاید 40 کیلو متر هم راه نرود که این می شود 8 لیتر در ماه.

خیالتان راحت شد.

قطعات خودرو های کلاسیک نایاب و گران است

قطعات خودروی کلاسیک نایاب و گران  این مطلب برای بعضی مدل ها درست است. برای خودرو یی که 40 سال پیش کمتر از صد دسنگاه وارد ایران شده نباید انتظار داشته باشید در حال حاضر قطعات آن را در بازار پیدا کنید اما برای مدل هایی که در ایران به وفور وارد شده اند این روز این مشکل آنقدر جدی نیست. برلی بعضی از مدل ها تا همین چند سال پیش که بحث خودرو های فرسوده و از رده خارج کردن خودرو ها مطرح نبود در داخل کشور هم قطعات فنی تولید می شد و از خارج از کشور هم شاهد واردات قطعه بودیم اما این روز ها آمار قطعات موجود در بازار کمی کاهش پیدا کرده اما برای خودرو های معمول (ونه خودرو های خاص) هنوز هم می شود با مدتی جست جو قطعات حتی فابریک کارخانه سازنده را یافت. علاوه بر آن مراکز اسقاط خودرو ها هم ممکن است در این زمینه بتوانند یاریتان کنند هر چند به تازگی از تک فروشی به عمده فروشی روی آورده اند اما می شود آدرس مراکز فروش قطعات استوک خودرو را از آن ها بگیرید. در آخر اگر تیرتان باز هم به سنگ خورد (که البته نباید خورده باشد چون با این همه آدرسی که من دادم چراغ عقب رولزرویس را هم می شد پیدا کرد!) در خارج از کشور به دنبال قطعه باشید. این قطعه را می توانید توسط فردی در خارج از کشور و یا افرادی که در ایران قطعات را وارد می کنند خریداری کنید.

  به عنوان یک توصیه پیش از خرید خودرو از قیمت و در دسترس بودن قطعات آن اطمینان حاصل کنید تا هزینه بازسازی خودرویتان بیش از حد زیاد نشود. این مطلب می تواند در مورد قطعات تزیینی برایتان درد سر درست کند. می گویید نه! وقتی مجبور شدید برای خرید چراغ های جلوی فابریک بنز 280 اتاق 108 سفارش آمریکا بیش از یک و نیم میلیون تومان بپردازید آن وقت به حرف من خواهید رسید. همیشه در مورد قطعات تزیینی تلاش کنید کل قطعات را به یک اندازه و به روز کنید یک سپر نو آبکاری شده در کنار زه ها و چراغ ها ی زنگ زده هیچ جلوه ای ندارد.

  در آخر به خاطر داشته باشید وقتی قیمت یک قطعه یدکی را می شنوید سریع آن را با خودرویی مثل پراید مقایسه نکنید چون هر چند شاید کمی گران تر باشد اما مطمئن باشید مدت ها بدون مشکل کار می کند و تا حد امکان از اجناس اصلی استفاده کنید حتی اگر اندکی گران باشد چون ارزشش را دارد.

خودروی کلاسیک زیاد خراب می شود   

  خودرو های کلاسیک معمولا آنقدر از خانه خارج نمی شوند که شما خراب شدن و ماندن کنار خیابان آن ها را ببینید اما باید قبول کنیم این خودرو ها مثل ماشین های دیگر امکان خراب شدن دارند.

  قطعات مکانیکی عمر مفید مشخصی دارند که در مورد خودرو ای کلاسیک هر چند این عمر مفید بسیار بیشتر از خودرو های امروزی است اما در بسیاری از موارد تاریخ مصرف آن ها گذشته است و همیشه احتمال نقص یکی از آن ها وجود دارد.

  با توجه به پیچیدگی موتور ممکن است نقصی ساده مثل قطع شدن یک سیم که بعد 30 سال  کار خراب شده است باعث توقف خودرو شود. اما مطمئن باشید خودرویی که به خوبی بازسازی و نگهداری شود به این سادگی ها خراب نمی شود. البته بسیاری از مالکان خودرو های کلاسیک علاقه دارند خودشان دست به آچار شوند و بعضی از کارها را انجام دهند.

  اگر دیدید صبح یک روز تعطیل همسایه تان کاپوت ماشین را بالا زده و با آچار به جان موتور افتاده مطمئن نباشید خودرو خراب است. شاید همسایه محترم مشغول سفت کردن پیچ ها است(که البته در بیشتر موارد اساسا لزومی هم به این کار نیست). شاید باور نکنید اما برای مالکین خودرو های کلاسیک، تعمیرات جزئی ماشین لذتی کمتر از سواری آ ن ندارد.

هزینه نگهداری خودروی کلاسیک بالا است

هزینه نگهداری خودروی کلاسیک  اگر خودرو ی مناسبی خریده باشید هزینه این خودرو ها از خودرو های صفر کیلو متر داخلی هم کمتر است به شرط آن که به خوبی از خودرو مراقبت کنید و از آن مانند خودروی روزانه تان کار نکشید. حقیقتی که هیچ گاه نباید فراموش کنید سن این ماشین ها است. بعد از 30 سال این خودرو ها حتی اگر به خوبی بازسازی شده باشند هرگز مثل روز های نخست نیستند، چه برسد به اینکه شما احتمالا قصد ندارید خودرو را به طور کامل بازسازی کنید. این مساله ربطی به بنز و شورو لت و ماشین های ژاپنی ندارد. تعصب را کنار بگذاریم. بنز هم با تمام دوام و کیفیت، هرگز قطعاتش را برای 40 سال گارانتی نمی کند.

  اگر بخواهید هر روز با این خودرو ها به سر کار بروید آخر شاید چند هفته اول مشکلی پیش نیاید اما به مرور خرابی ها آغاز می شود که در آخر سال هزینه ای قابل توجه روی دستانتان می گذارد. اگر این مساله برایتان اهمیت ندارد که هیچ و الا به فکر یک ماشین برای زیر پایتان باشید.

  هزینه تعمیر و سرویس ها و بازدید های این ماشین ها هم اگر خودرو به مشکل خاصی نخورده باشد کمی از خودرو های روز بالاتر است ضمن آن که تعمیر کاران با تجربه و پر حوصله ای هم هستند که به دلیل علاقه شخصی به خودرو های کلاسیک دستمزد مناسبی بابت تعمیر این خودرو ها می گیرند. در نهایت به خاطر داشته باشید برای روز مبادا هر ماه مبلغی کنار بگذارید تا غافلگیر نشوید.

خرید خودرو ی کلاسیک گران است         

  بیایید با هم رو راست باشیم. ورود به دنیای کلاسیک ها می تواند خیلی پر هزینه باشد. از طرف دیگر می توانید با بودجه محدود هم وارد این بازی شوید. این کاملا بستگی به خودتان دارد که اولین ماشینتان چه باشد می توانید با بودجه ای در حد سه یا چهار میلیون هم کار را شروع کنید. البته حواستان باشد نباید همه پول را برای خرید ماشین هزینه کنید چون تازه بعد از خرید خرج ها تازه آشکار می شود. برای یک خودرو که زیر پنج میلیون تومان خریداری کرده اید (البته بسته به سلامت خودرو ونوع خودرو و توقعتان از بازسازی) گاهی باید به اندازه ی قیمت خودرو هزینه کنید. پس پولتان را برای این بخش نگهدارید. توصیه می کنم هیچ وقت در شرایطی که برای کار دیگری به پول نیاز دارید به سراغ خرید خودرو ی کلاسیک نروید چون ممکن است بعدا پشیمان شوید. در موقع خرید خودرو حتما با یک فرد آشنا به خودرو های کلاسیک مشورت کنید. حواستان باشد هیچ ارزانی بی علت نیست. به خاطر داشته باشید افراد خبره تر و پیگیر تر از شما در این بازی زیاد هستند پس اگر خرید یک خودرو به نظرتان خیلی خوب آمد از خودتان بپرسید چرا تا به حال کسی به سراغ آن نیامده است. برای شروع کار از مدل های معمولی شروع کنید و سنگ بزرگ بر ندارید که نشانه نزدن است! خودرویی را انتخاب کنید که قطعات یدکی اش در دسترس است تا درد سر یافتن قطعه و رفتن به مراکز اوراقی را نکشید.

  دوستانه توصیه می کنم وقتی یک ماشین را برای خرید خیلی مناسب دیدید از فروشنده یک روز وقت بگیرید. فردا اگر هنوز همان قدر خودرو را دوست داشتید با دیگران مشورت کنید و به سراغ ماشین بروید. هیچ وقت هم فکر نکنید اگر این مدل را از دست بدهید دیگر مثل آن را پیدا نمی کنید. این مطلب برای خودرو های خاص درست است اما برای خودروهایی که به تعداد زیاد در کشورمان تردد می کردند مطمئن باشید همیشه مورد بهتری هم پیدا می کنید.

  و در آخر یک درخواست: اگر حس مکنید از پس بازسازی یک خودرو بر نمی آیید لطفا به صرف علاقه مندی آن را نخرید چون در میانه راه از ادامه کار منصرف می شوید و فقط خودرو را از بین می برید.

خریدن این خودرو ها ضرر مالی دارد

  اگر به طور حرفه ای بازسازی خودرو های کلاسیک را دنبال نمی کنید در خودروی اولتان قطعا سود نخواهید کرد اما مدتی که کسب تجربه کنید و آشناییتان بیشتر شود از هزینه هایتان کم می شود و شاید سود اندکی هم داشته باشید. اما در نهایت باید به این کار علاقه مند باشید چون شاید بازسازی و فروش این خودرو ها در نگاه اول سود آور باشد اما اگر تمام هزینه ها و وقت و خواب سرمایه را حساب کنید می بینید در آخر اگر جلوی ضرر این کار را بگیرید کار بزرگی کرده اید. حتی بسیاری از افرادی که به صورت حرفه ای این کار را دنبال می کنند در آمد اصلیشان از کار دیگری است (نمونه زیاد است اما از نام بردن معذوریم!). اما اگر خودروی مناسبی را انتخاب کنید و با دقت بازسازی آن را پیش ببرید تضمین می کنم در آخر کار ضرر نمی کنید. فقط حواستان باشد خودروی کلاسیک با پراید و پژو 405 فرق می کند که اگر همین الان بخواهید آن را بفروشید تا 10 دقیقه دیگر برایش مشتری پیدا می شود. اما در نهایت اگر خودروی عجیب و غریبی را برای کار انتخاب نکرده باشید دیر یا زود خریدار پیدا می شود. مطمئن باشید خودروی کلاسیک خوب هر چه بگذرد بیشتر مشتری پیدا می کند پس نگهداری آن چندان هم ضرر مالی به همراه ندارد.

منبع: هفته نامه دنیای خودرو - شماره 172 - نویسنده:بابک وفایی

1 نظر

  1. مهرداد باباییمهرداد باباییsays:

    ممنون از مقاله خوبتون هزینه بازسازی بدنه Plymouth roadrunner در حد معمولی ک فقط ی رنگ بخوره و داخل اتاق مثل صندل واین چیزا چقدر تخمین میزنین؟