آیا سراتوی تولید داخل ۹۰ میلیون می‌ارزد؟

سایپا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو و البته قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروساز در ایران به شمار می‌رود. این شرکت در سال‌های گذشته محصولات خودروسازانی چون کیا موتورز و سیتروئن را در چرخه تولید داشت. تا اینکه ریو و زانتیا از چرخه تولیدات این شرکت حذف شدند و سایپا ماند و خانواده پراید.این روزها اما داستان به شکل دیگری تغییر کرده است. خط تولید سایپا نه تنها خالی نیست بلکه در آن انبوهی از خودروها با تنوع بالا را می‌توان دید.     

این خودروساز که تا دیروز تنها خودروهایی با گیربکس دستی را در سبد محصولات خود داشت حالا خودروهای خود را هم گیربکس اتوماتیک و هم با گیربکس دستی ارائه می‌دهد. چندی پیش بود که سایپا در نمایشگاه مشهد با انبوهی از خودروهای چینی به استقبال مردم آمد خودروهایی که در ظاهر خودروهای زیبایی بودند و البته روی کاغذ خودروهایی خوب و اقتصادی، اما کسی تاکنون راندن با این خودروها را تجربه نکرده بود تا اینکه مسئولین سایپا هفته پیش برنامه‌ای را تدارک دیدند تا در پیست اتومبیلرانی آزادی تهران به آزمایش هفت محصول جدید این شرکت بپردازیم. تست میدانی این خودروها آن هم در پیست اتومبیلرانی آزادی به ما این امکان را می‌داد تا خودروها را تا حد زیادی به چالش بکشیم.
هفت محصول جدید سایپا که به زودی راهی بازار می‌شوند. در میان این محصولات دو مدل خودروی کراس‌اوور و پنج مدل خودروی سواری را می‌بینیم. دو مدل از این خودروها مربوط به شرکت خودروسازی چانگان بوده که با نام‌های eado و cs35 شناخته می‌شوند. همچنین محصولات برلیانس نیز شامل خودروی v5،h300 و h200 می‌شود. یک محصول از شرکت زوتوی با نام آریو که تعداد کمی از آن نیز در خیابان‌ها دیده می‌شود و سرانجام خودروی کیا سراتو از محصولات جدید سایپا به شمار می‌روند که در ادامه بیشتر به معرفی و البته عملکرد آن‌ها می‌پردازیم:

 کراس‌اوور زیبا

IMG 3469.JPGa  300x245 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

اولین خودرویی که مورد آزمایش هفته‌نامه دنیای‌خودرو قرار گرفت خودرو چانگان cs35 بود. این خودرو یک کراس‌اوور زیباست که با موتوری ۱٫۶ لیتری به میدان آمده بود. cs35 از موتوری چهار سیلندر بهره می‌برد. موتوری که البته تاب و توان آنچنان زیادی را برای جابه‌جایی ۱۲۷۰ کیلوگرم نداشت. این موتور تنها ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به عهده گیربکس چهار سرعته اتوماتیک است که البته به خوبی دنده‌ها در آن تعویض می‌شوند. ظاهر این خودرو همانند دیگر محصولات ارائه شده زیبا بود و ابعادی مناسب برای افرادی که به دنبال خودرویی قد بلند در شهر هستند داشت. این خودرو کابینی زیبا را در خود جای داده بود کابینی که بی‌شباهت به محصولات هیوندای نیست. هر چند که کیفیت قطعات به کار رفته درون کابین به پای هیوندای نمی‌رسد اما طراحی آن زیباست.فضای کابین به رغم ابعاد کوچک بدنه مناسب بوده و برای خانواده‌ها مناسب است.
این خودرو از سواری نرمی برخوردار است شتاب‌گیری این خودرو نسبتاً کند است اما در دنده‌های بالاتر عملکرد موتور بهتر می‌شود. سرپیچ‌ها با سرعتی در حدود ۷۰ کیلومتر خودرو موفق عمل می‌کند. در خلال تست این خودرو اقدام به منحرف کردن قسمت عقب خودرو کردیم که cs35 از خود مقاومت نشان می‌داد.
با این کراس اوور حتی می‌توان مانورهایی چون دستی کشیدن را به خوبی و با کمترین تردید انجام داد. در خلال تست کمی با این خودرو به شیطنت‌هایی از این قبیل پرداختیم که خالی از لطف نبود البته نباید از مکان نامناسب قرارگیری ترمز دستی در این خودرو چشم‌پوشی کرد که انجام این حرکات را کمی سخت می‌کرد اما عملکرد خودرو قابل قبول بود. این خودرو هم اکنون با قیمتی در حدود ۸۴ میلیون تومان پیش فروش می‌شود. شاید اگر بر روی این کراس اوور زیبا موتوری پر قدرت‌تر قرار می‌گرفت قیمت آن چندان هم گران به نظر نمی‌رسید.

 سدانی آرام و به دور از هیجان

IMG 3481.JPGa  300x240 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

چانگان یک محصول سدان خانوادگی را نیز با همکاری سایپا به بازار ایران عرضه می‌کند. این خودرو نیز همانند برادر قد بلندش از موتوری چهار سیلندر بهره می‌برد. موتوری ۱٫۶ لیتری با ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت و البته ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور که کاملاً در این زمینه با cs35 برابر است. خودرو eado مورد آزمایش از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. گیربکسی که کمی کند به نظر می‌رسد. گیربکس چهار سرعته این خودرو تعویض‌دنده‌هایی نرم داشته و با کمترین ضربه دنده‌ها تعویض می‌شوند. در حالت دستی عملکرد گیربکس کمی گُنگ به نظر می‌رسد اما به طور کلی برای راندن در شهر و بدون هیجان مناسب به نظر می‌رسد. Eado هم خودرویی با ظاهری مناسب است اما درون کابین کمی لوکس‌تر و البته زیباتر از برادر قد بلند خود به نظر می‌رسد این در حالی است که کیفیت کابین به خصوص داشبورد همانند cs35 چندان تعریفی ندارد. اما بر روی کنسول میانی انبوهی از کلیدها دیده می‌شود که در بالای این کلیدها مانیتور هشت اینچی دیده می‌شود این خودرو از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در سطح قابل قبولی قرار دارد و فضای کابین آن نیز جادار و مناسب برای خانواده‌های پر جمعیت است. eado در هنگام عبور از پیچ‌های تند عملکرد مناسبی داشته و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای راندن در شهر و جاده بدون هیجانات اضافی باشد. این خودرو با قیمتی در حدود ۸۰ میلیون به فروش می‌رسد. خودروی eado حاصل همکاری مشترک بین خودروسازانی چون فورد و سیتروئن با چانگان است. از این‌رو انتظار بیشتری از این سدان خانوادگی می‌رود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که قیمت این خودرو به اصطلاح بازاری‌ها کمی تند به نظر می‌رسد و در موفقیت آن تأثیر خواهد گذاشت.

 قدیمی‌ترین چینی در سایپا

IMG 3503.JPGa  300x229 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

اولین خودروی چینی که سایپا دست به تولیدش زد z300 نام داشت خودرویی که بعدها به آریو تغییر نام داد. این خودرو محصول یکی از شرکت‌های چینی به نام زوتوی است. شرکتی که با خودروسازانی چون پژو و دایهاتسو همکاری دارد. زوتوی در کلاس سدان‌های خانوادگی بزرگ قرار داشته و ابعاد آن کمی بزرگ‌تر از دیگر چینی‌های تولید شده در سایپاست. این خودرو از کابینی ساده و به مراتب با کیفیت‌تر از دیگر خودروهای موجود در سایپا بهره می‌برد. آریو از موتوری ۱٫۶ لیتری بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت بوده و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به عهده گیربکس چهار سرعته اتوماتیک است. به رغم ابعاد بزرگ‌تر آریو از شتاب و سرعت خوبی بهره می‌برد. همچنین در پیچ‌های تند با سرعتی در حدود ۷۰ کیلومتر موفق نشان می‌داد. این خودرو سواری نرم و راحتی  را ارائه می‌دهد. گیربکس اتوماتیک آریو با نرمی دنده‌ها را تعویض می‌کند این خودرو از امکانات مناسبی بهره می‌برد. هنگامی که با سرعتی در حدود ۹۰ کیلومتر پا را بر پدال ترمز می‌فشاریم در کمترین زمان خودرو از حرکت باز می‌ایستد. ادوات داخل کابین از ارگونومی خوبی برخوردارند. شاید به جرأت بتوان گفت که آریو می‌تواند برای خانواده‌ها یک انتخاب مناسب باشد. شاید در هنگام راندن حس هیجان را به  راننده القا نکند اما می‌تواند در شهر و جاده برای یک خانواده پر جمعیت انتخابی مناسب باشد. آریو با قیمتی در حدود ۷۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد که البته می‌تواند با توجه به داشتن امکانات مناسب از رقبایی چون جیلی امگرند پیشی بگیرد.

 میتسوبیشی در پوست ب‌ام‌و

IMG 3508.JPGa  300x199 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

چهره‌اش ب‌ام‌و سری یک را به یاد می‌آورد. چهره‌ای زیبا به همراه استایلی خوب و جوان پسند دارد. همه این‌ها می‌تواند از h300 یک خودروی محبوب بسازد. خودرویی هاچ‌بک که از ب‌ام‌و سری یک الگوبرداری شده و موتوری از میتسوبیشی را در سینه دارد. موتوری ۱٫۶ لیتری که همانند v5 قادر به تولید ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت است. این خودرو نیز حاصل همکاری برلیانس با ب‌ام‌و و میتسوبیشی است. کابین این خودرو طراحی بسیار ساده‌ای داشته و همانند دیگر هموطنانش از کیفیت مشابه برخوردار است. با این تفاوت که هنگام قرارگیری پشت فرمان این خودرو همه چیز تحت فرمان و کنترل شماست.
اهرم تعویض دنده خوش‌دست بوده و فرمان نیز به خوبی به فرامین راننده عکس‌العمل نشان می‌دهد. برخلاف v5 شتاب‌گیری در این خودرو سریع انجام می‌گیرد و تعویض‌دنده‌ها نیز به سرعت صورت می‌گیرد. این خودرو چابک‌تر از دیگر محصولات سایپاست. همچنین از نظر دینامیکی نیز در وضعیت خوبی قرار دارد. سر پیچ‌ها می‌توان لذت زیادی را تجربه کرد. با خودروی h300 می‌توان حرکات اسپرت زیادی کرد به خصوص اینکه ترمز دستی و و اهرم تعویض دنده نیز به شما کمک زیادی خواهند کرد.
شاید به جرأت بتوان گفت که در میان دیگر خودروهای چینی تولیدی توسط سایپا h300 نمونه است به خصوص اینکه همه چیز این هاچ‌بک زیبا شما را جذب می‌کند. لذت راندن، شتاب‌گیری خوب، تعویض‌دنده‌های سریع و البته قدرت مانور بالا همه و همه از این هاچ‌بک ب‌ام‌و نما یک خودروی جذاب ساخته‌اند. پیش فروش این خودرو هنوز آغاز نشده است اما به احتمال زیاد قیمتی در حدود ۵۵ میلیون تومان را تجربه خواهد کرد. h300 با این قیمت می‌تواند در بازار ایران موفق باشد به خصوص اینکه همه مؤلفه‌های محبوبیت در بازار را داراست.

 

ارزان قیمت‌های برلیانس

IMG 3673.JPGa  300x219 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

در میان انبوه خودروهای تولیدی سایپا که با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند خودرویی حضور دارد که با کدh200 شناخته می‌شود. روز ملاقات دو نمونه از این خودرو برای تست در اختیار ما قرار داشت که یکی از گیربکس دستی و دیگری از گیربکس amt برخوردار بود. این دو خودرو از موتوری به حجم ۱۵۰۰ سی‌سی برخوردار بودند. موتوری که در میان گروه کمترین حجم و البته کمترین قدرت را داشت. این موتور قادر به تولید ۱۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور بود. قبل از هر چیز باید گفت که با قرار گرفتن پشت فرمان این خودرو متوجه دلیل ارزان بودن این خودرو خواهید شد. کمترین امکانات را نسبت به بقیه خودروهای جدید سایپا درون کابین شاهد هستیم. این در حالی است که ظاهر h200 نیز به پای دیگر هموطنانش نمی‌‌رسد. با قرار دادن گیربکس در دنده یک شروع به حرکت می‌کنیم. برخلاف انتظار حرکت خوبی شکل می‌گیرد. این خودرو ۱۱۹۴ کیلوگرم وزن دارد اما باز هم موتور به خوبی از پس آن برمی‌آید. شتاب‌گیری خوب است اما خیره‌کننده نیست به خصوص برای یک خودرو با گیربکس دستی. دنده دو این خودرو ضعیف‌ترین دنده به حساب می‌آید گیربکس این خودرو ما را به یاد گیربکس توجوی می‌اندازد دنده دو ضعیف اما دنده سه خوب. به پیچ که می‌رسیم کار اندکی سخت می‌شود. به سختی می‌توان با سرعت‌های حدود ۷۰ کیلومتر پیچ‌های تند را رد کرد و حواس‌مان به فرمان خودرو باید بیشتر باشد. نمونه amt یا نیمه اتوماتیک آن نیز تنها در گیربکس متفاوت است و تفاوت دیگری با h200 منوئال ندارد. به خصوص اینکه گیربکس‌های amt سال‌هاست که از چرخه تولیدات شرکت‌های مطرح خارج شده‌اند و در حقیقت نمونه اولیه گیربکس‌های اتوماتیک به شمار می‌روند. تأخیر زیاد در تعویض دنده‌های این گیربکس‌ها از عمده معضلات آنها به شمار می‌رود به طور کلی می‌توان گفت که این خودرو با قیمتی در حدود ۴۴ میلیون تومان در نمونه amt رقبای سختی چون رانا و ۲۰۶ صندوق‌دار را پیش روی دارد. از تندر۹۰ هم که بهتر است فاکتور بگیریم.

 V5 پنج سیلندر نیست

IMG 3719.JPGa  300x228 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

شاید این خبر خوشی باشد برای افرادی که علاقه زیادی به ب‌ام‌و مدل x1 دارند. v5 خودرویی است که با همکاری ب‌ام‌و و میتسوبیشی ساخته شده است. چهره زیبایی داشته و ابعادی کوچک دارد. یک شاسی‌بلند تک دیفرانسیل که بیشتر برای مصارف شهری ساخته شده است پس هوس بیابان رفتن با این خودرو را از سر بیرون کنید. سوار بر این خودرو می‌شویم. کابینی زیبا همانند ظاهر خودرو را پیش روی می‌بینیم. همانند دیگر خودروهای چینی امکانات زیادی را در خود جای داده است. مراقب باشید نامش شما را به اشتباه نیندازد. این خودرو پنج سیلندر نیست. در خودروهای اروپایی به معنای این است که خودرو از موتوری پنج سیلندر بهره می‌برد اما در مورد این خودرو قضیه کاملاً فرق دارد چرا که این خودرو با این کد نام‌گذاری شده است همانند خودروی ۲۰۶sd با کد v8 و یا v9. V5 همانند دیگر محصولات جدید سایپا از موتوری ۱٫۶ لیتری بهره می‌برد. موتوری که قادر به تولید ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت است. هنگامی که پشت فرمان این خودرو قرار می‌گیریم. احساس خوبی به ما القا می‌شود. فرمان چرمی صندلی‌های راحت و البته کنسولی با طراحی خوب همه و همه کابین این خودرو را جذاب نشان می‌دهد. این در حالی است که همانند دیگر هم‌وطنانش کیفیت مواد به کار رفته درون کابین خیلی آنچنانی نیست. v5 از سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید بهره می‌برد. پا را بر پدال کلاچ قرار داده و کلید استارت را می‌فشاریم پیشرانه به آرامی روشن می‌شود. شتاب‌گیری در این خودرو به کندی انجام می‌گیرد. البته این در صورتی است که بخواهید با آن مدار کنید چرا که با نگه داشتن دور موتور در دورهای بالای ۳۰۰۰ خودرو شتاب‌گیری مناسبی را از خود نشان می‌داد چرا که در این خودرو گیربکس پنج سرعته دستی وظیفه انتقال خودرو را به عهده داشت. اما برای خودرویی با ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن چندان هم بد نیست. خودتان حساب کنید خودرویی با موتوری ۱٫۶ لیتری و ۱۲۰ اسب‌بخار و ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن چه عملکردی خواهد داشت؟ این خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز به بازار عرضه خواهد شد. v5 با قیمتی در حدود ۹۳ میلیون تومان در نمونه دستی و با قیمتی در حدود ۹۶ میلیون تومان در نمونه اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود که برای این خودرو قیمت بالایی است. شاید اگر یک موتور دو لیتری بر روی این چینی زیبا قرار داشت قیمت این خودرو قابل توجه می‌شد.

 قوی‌ترین محصول سایپا

IMG 3611.JPGa  300x184 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

به سراغ شریک قدیمی سایپا یعنی کیاموتورز می‌رویم. خودروسازی که فعالیت مشترک خود با سایپا را با خودرویی به نام پراید آغاز کرد. خودرویی که به نوعی پرفروش‌ترین محصول سایپا در این چند سال اخیر به شمار می‌رود. سایپا یک محصول دیگر از کیا موتورز را به نام ریو در چرخه تولید خود داشت که از چرخه تولید کنار گذاشته شد و این بار نوبت به تولید سراتو رسیده است.
سراتو را همه می‌شناسند خودرویی که سه نسل حضور را در بازار ایران تجربه کرده و البته موفق هم بوده است. سایپا با کمی تعلل اقدام به تولید نسل دوم این خودرو کرده است که در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در کشورهای دیگر تولید می‌شده و حالا جای خود را به خودرویی زیباتر داده است. راندن با سراتو در پیست اتومبیلرانی آزادی تفاوت‌های بسیاری با دیگر محصولات این شرکت داشت.
سراتو از موتوری دو لیتری با ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد. این در حالی است که تولید نمونه ۱٫۶ لیتری این خودرو با گیربکس دستی نیز در دستور کار سایپا قرار دارد اما نمونه مورد آزمایش از موتوری دو لیتری به همراه گیربکس شش سرعته تیپ ترونیک برخوردار بود. بعد از راندن با این چینی‌های ۱٫۶ لیتری راندن خودرویی کره‌ای با موتوری ۲ لیتری خالی از لطف نیست و لذت فراوانی دارد. این خودرو در شتاب‌گیری بی‌نقص عمل کرده و گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک آن با کمترین تاخیر دنده‌ها را تعویض می‌کرد. سر پیچ‌ها این خودرو همان‌طور که انتظار می‌رفت با سرعت‌های بالا نیز به راحتی عبور می‌کرد. همه چیز در این خودرو مهیای لذت بردن از یک رانندگی اسپرت بود. فضای کابین به خوبی برای خانواده‌های پر جمعیت نیز جا دارد.
سراتو خودروی موفقی است و با خدمات پس از فروش گسترده سایپا نیز موفقیت بیشتری را کسب می‌کند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که نمونه مورد آزمایش و تولید داخل از نظر امکانات در سطح پایین‌تری نسبت به نمونه‌های وارداتی قرار دارد اما می‌توان به موفقیت سراتو با قیمتی در حدود ۹۰ میلیون تومان امیدوار بود.

 اولویت‌بندی محصولات جدید سایپا برای خرید از نگاه خبرنگار ما

IMG 3584.JPGa  300x227 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

انتخاب اول؛  کیا سراتو:  صرف‌نظر از کره‌ای‌بودن خودرو، کیفیت بالاتر ادوات به کار رفته درون کابین آن، موتور پرقدرت‌تر، گیربکس شش سرعته با کمترین تأخیر در تعویض دنده‌ها، هندلینگ بالا، فضای مناسب کابین و صندوق بار برای خانواده‌های پرجمعیت  از جمله دلایل این انتخاب است.

IMG 3508.JPGa 1 300x199 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

انتخاب  دوم؛   برلیانسH300:   طراحی زیبا، عملکرد مناسب موتور و گیربکس، فضای مناسب کابین و دینامیک مناسب در میان دیگر چینی‌های موجود دلیل انتخاب این خودرو به عنوان دومین خودروی لیست سایپا و اولین خودرو در میان محصولات  چینی این شرکت است.

IMG 3601.JPGa  300x227 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

انتخاب  سوم؛  آریو  یا Z300  :  فضای مناسب کابین برای خانواده‌های پرجمعیت، کیفیت مناسب‌تر کابین نسبت به دیگر چینی‌ها، عملکرد قابل قبول موتور و گیربکس، ترمزگیری مناسب و ظاهری نه چندان زیبا آن را سومین اولویت ما برای خرید قرار داده است.

IMG 3540.JPGa  300x205 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

انتخاب  چهارم؛  برلیانس V5  :  طراحی  بسیار زیبای ظاهر و کابین خودرو، امکانات مناسب،  طراحی دور از ذهن کیفیت ادوات به کار رفته درون کابین، موتور ضعیف برای خودرویی با این وزن،  عملکرد نرم کلاچ و دنده از دلایل انتخاب چهارم ما برای این خودرو  بود.

IMG 3534.JPGa  300x235 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

انتخاب  پنجم؛  چانگان CS35  :  طراحی مناسب، کابین زیبا، ابعاد مناسب بدنه، موتور نه چندان قوی برای خودروی ۱۲۰۰ کیلوگرمی و   کندی  تعویض‌دنده‌ها نسبت به بقیه محصولات آن را در مقام پنجم قرار داد.

IMG 3490.JPGa  300x207 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

انتخاب  ششم؛ چانگان  EADO  :  ظاهر قابل قبول، کابین جادار و با طراحی زیبا، کیفیت  نه چندان لوکس  ادوات به کار رفته درون کابین، شتابگیری کند،  عملکرد  حرکتی مناسب برای افرادی که دنبال رانندگی آرام هستند ویژگی‌هایی بودند که انتخاب ششم ما را رقم زد.

IMG 3551.JPGa  300x220 آیا سراتوی تولید داخل 90 میلیون می‌ارزد؟

انتخاب  هفتم؛ برلیانس  H200  :  ظاهری که به پای سایر محصولات جدید نمی‌رسد،   طراحی کابین ساده،  امکانات کم، هندلینگ پایین بر روی پیچ‌ها  و عملکرد ضعیف‌تر گیربکس خودرو نسبت به بقیه باعث شد تا به رقم ارزان‌تر بودن آن در لیست، ما آن را به عنوان اولویت هفتم انتخاب نماییم.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...