۱۰ خودروی خیابانی که ۲۰ کیلومتر را در ۷ دقیقه می پیمایند
بنابراین ثبت رکورد سریعترین زمانها در این پیست، جزو افتخارات سوپراسپرتها به حساب میآید و جدال بر سر به دست آوردن سریعترین زمان، یکی از اصلیترین رقابتهای خودروسازان میباشد. در لیست زیر، به معرفی ۱۰ دستگاه از سوپراسپرتهایی میپردازیم که سریعترین زمان را در نوربرگرینگ ثبت کردهاند. توجه داشته باشید که این لیست، تنها خودروهایی با مجوز تردد در خیابان را در بر میگیرد و شامل خودروهای مخصوص پیست نظیر پاگانی زوندا R نمیشود که مجوز تردد در خیابان را ندارد.
پورشه ۹۱۱ GT2 RS
غیرممکن است که لیستی تهیه شود و پورشه در آن حضور نداشته باشد. نسخه افسانهای GT2 RS از سوپراسپرت ۹۱۱، توانست در لیست سریعترینهای نوربرگرینگ قرار بگیرد. این پورشه که در واقع متعلق به نسل پیشین ۹۱۱ است، از موتور تخت شش سیلندر بهره میبرد تا به یاری دو توربوشارژر، ۶۱۲ اسببخار را تولید کند. نسخه RS که نسبت به GT2 معمولی، ۷۰ کیلوگرم سبکتر است، توانست در سال ۲۰۱۰ زمان ۷ دقیقه و ۲۴ ثانیه را به ثبت برساند و در این لیست قرار بگیرد. بدون شک نسل جدید از این سوپراسپرت، سریعتر از گذشته خواهد بود.
شورلت کوروت C6 Z06
شورلت کوروت با نزدیک به نیم قرن سابقه و تجربه، یکی از مدعیان دنیای سوپراسپرتهاست و در طول این سالها، تلاش بسیاری کرده تا بتواند خود را در میان سوپراسپرتهای ژاپنی و اروپایی قرار دهد. نسخه Z06 از نسل پیشین کوروت، اگرچه از نسخه ZR1، ضعیفتر است، توانست در جایگاه نهم در این لیست قرار بگیرد. کوروت C6 Z06، با موتور ۸ سیلندر خورجینی با ۵۰۵ اسببخار، توانست زمان ۷ دقیقه و ۲۲ ثانیه و ۶۸ صدم ثانیه را ثبت کند تا در کنار بزرگانی نظیر نیسان GTR قرار بگیرد.
شورلت کوروت C6 ZR1
شورلت کوروت C6 ZR1 با موتور ۸ سیلندر و به یاری سوپرشارژ که میتواند ۶۳۸ اسببخار را تولید کند، دیگر یک سوپراسپرت نیست بلکه در رده ابراسپرتها قرار میگیرد. این قدرت و مشخصات فنی با قیمت بسیار ارزندهای همراه است که تمامی سوپراسپرتهای اروپایی را شرمنده میکند. کوروت ZR1 در سال ۲۰۱۲، توانست زمان ۷ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ۶۳ صدم ثانیه را به ثبت برساند که ۳ ثانیه از Z06 سریعتر بود. همه منتظر هستند تا ببینند نسخه ZR1 از نسل جدید کوروت، چگونه رکوردهای پیست را جابهجا میکند.
دانکِروورت D8 RS
اگر فکر میکنید که برای ثبت رکورد در پیست نوربرگرینگ، نیازمند قدرت بالا و یک موتور حجیم با تعداد سیلندرهای بالا هستید، سخت در اشتباهید. چرا که دانکِروورت D8 RS با سود جستن از موتور ۱٫۸ لیتری آئودی و با تنها ۲۶۷ اسببخار، توانست زمانی سریعتر از کوروت با موتور ۸ سیلندر را به ثبت برساند. این خودرو که از بدنه ای مشابه به کاترهام ۷ بهره میبرد، وزن بسیار کمی دارد و همین امر در ثبت رکورد سریعترینهای نوربرگرینگ، به کمک آن شتافت تا زمان ۷ دقیقه و ۱۴ ثانیه و ۸۹ صدم ثانیه را ثبت کند.
لکسوس LFA Nurburgring
لکسوس LFA، یکی از سوپراسپرتهایی است که استانداردهای جدید را در صنعت خودروسازی رقم زد. این سوپراسپرت از لکسوس، تا مرز محدودیتهای تولیدی و طراحی پیش رفت و یک شاهکار مهندسی ژاپنی بشمار میرود. موتور ۱۰ سیلندر خورجینی آن در حالت استاندارد تا ۹ هزار دور در دقیقه دور میگیرد و نسخه Nurburgring با افزودن ۱۰ اسببخار، قدرت کلی را به ۵۶۳ اسببخار افزایش میدهد تا این سوپراسپرت را با بدنه سبک وزن فیبرکربنی و گیربکس اصلاح شده، در زمان ۷ دقیقه و ۱۴ ثانیه و ۶۴ صدم ثانیه، از خط پایان عبور دهد.
دوج وایپر ACR
نسل قدیم دوج وایپر (نسخه ACR) نیز یکی دیگر از آمریکاییهایی است که در این پیست افتخار آفرینی کرده است. دوج وایپر SRT10 با دماغه بسیار بلند خود، یک موتور ۱۰ سیلندر خورجینی را در دل خود جای داده که میتواند ۶۰۰ اسب بخار را تولید کند. اما نسخه ACR به یاری کاهش وزن، افزودن قطعات آیرودینامیک و اصلاحات فنی، توانست در سال ۲۰۱۱، زمان ۷ دقیقه و ۱۲ ثانیه و ۱۳ صدم ثانیه را در این پیست به ثبت برساند. نسل جدیدتر وایپر که در سال ۲۰۱۲ راهی بازار شد، در حالت استاندارد ۴۰ اسببخار از نسل پیشین خود، نیرومندتر است و باید کماکان در انتظار نسخه ACR بنشینیم.
گامپِرت آپولو اسپرت
گامپرت یک کمپانی کوچک خودروسازی آلمانی است که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۵، اولین سوپراسپرت خود را با نام آپولو راهی بازار کرد. این سوپراسپرت منحصربهفرد که از ظاهری زیبا و نامتعارف بهره میبرد با درهای گالوینگ خود، تمامی چشمها را به خود خیره میکند. در پشت سرنشینان نسخه اسپرت، یک موتور ۸ سیلندر خورجینی خفته است که به یاری دو دستگاه توربوشارژر، میتواند ۷۱۰ اسببخار نیرو تولید کند و آپولو اسپرت را در مدت زمان ۷ دقیقه و ۱۱ ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه، از خط پایان عبور دهد.
نیسان GTR نیسمو
نیسان GTR با موتور شش سیلندر خورجینی خود، آماری را بدست آورده است که بعضاً با بوگاتی ویرون ۱۶ سیلندر هم برابری میکند. نسخه نیسمو از نیسان GTR سال ۲۰۱۵، قویتر و سریعتر از گذشته راهی بازار شده است. با سفارش پکیج track برای آن، آیرودینامیک بهبود یافته و وزن آن کاهش مییابد. بنابراین نیسان GTR نیسمو، با این پکیج، مدعی بوده که سریعترین خودرو تولید انبوه در این پیست است چرا که زمان ۷ دقیقه و ۸ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه را به ثبت رسانیده و در حالی که شتاب و سرعت بیشتری را از بسیاری از خودروهای این لیست ارائه میدهد، قیمت پایینتری هم دارد.
پورشه ۹۱۸ اسپایدر (با پکیج Weissach)
سال ۲۰۱۲، میزبان رونمایی از سه دستگاه ابراسپرت هیبریدی بود که مکلارن P1، فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ را شامل میشد. اسب سرکش ایتالیایی هنوز به این پیست قدم نگذاشته در حالی که رقیب بریتانیایی آن اعلام کرده است که زمانی زیر ۷ دقیقه را ثبت نموده اما زمان دقیق آن را اعلام نکرده است. از سوی دیگر، پورشه ۹۱۸، سربلند از این پیست بیرون آمده و با زمان ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه، مدعی سریعترین ابراسپرت هیبریدی در نوربرگرینگ است. پورشه ۹۱۸ اسپایدر با ۸۷۵ اسببخار قدرت و ۹۴۴ پوند فوت گشتاور، از سامانه چهارچرخ محرک بهره میبرد و در سپتامبر ۲۰۱۳ این رکورد را ثبت کرد.
رادیکال SR8 LM
رادیکال SR8 با سود جستن از موتور ۸ سیلندر خورجینی با ۴۵۰ اسب بخار قدرت، استانداردهای سوپراسپرتهای خیابانی را متحول کرده است چرا که نسبت قدرت به وزن آن، ۶۹۰ اسب بخار به ازای هر تن اعلام شده که خود یک رکورد محسوب میشود. رادیکال SR8، یک خودرو کاملاً مسابقهای است که اگرچه مجوز تردد در خیابان را دارا میباشد اما کسی از آن به عنوان خودرو روزمره استفاده نخواهد کرد. این ابراسپرت بی نظیر با موتور نیرومند و بدنهای سبک وزن، توانست با ثبت زمان ۶ دقیقه و ۴۸ ثانیه، عنوان سریعترین خودرو خیابانی را از آن خود کند.