رونمایی رنجروور اسپرت SVR سریعترین شاسی بلند
لقب سریعترین SUV برای این خودرو که قویترین خودروی تاریخ لندروور نیز محسوب میشود، با بدست آوردن رکورد 8 دقیقه و 14 ثانیه در پیست نوربرگ رینگ حاصل گردیده است.
تعجب آور نیست که با این پیشرانه، رنجروور اسپرت SVR توانسته شتاب صفر تا صد 4.5 ثانیه ای و نهایت سرعت 261 کیلومتر بر ساعت را از آن خود کند.این خودرو که نمونهٔ کاملی از یک SUV سوپرکار است، رقبایی نظیر پورشه کاین توربو S، مرسدس بنز ML63 AMG، ب ام و X6 و X5 دارد.
نام SVR به زودی روی محصولات دیگری از گروه لندروور-رنجروور و جگوار و موتور V8 سوپرشارژر این خودرو در بعضی مدلهای جگوار نظیر تیپ F و XFR-S نیز دیده خواهد شد. این عبارت نشان از عملکردی بالا و تواناییهایی مافوق سایر خودروها دارد.
نیروی تولیدی از طریق جعبهدندهٔ 8 سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میگردد و تعویض دندهها به کمک شیفترها و یا بهصورت اتوماتیک صورت میگیرد. مبدل گشتاور خودرو 50 درصد سریع تر از گذشته عمل خواهد کرد و تعویض دنده سرعت بیشتری خواهد یافت که این ویژگیها لذت رانندگی با این خودرو را در سرعتهای بالا دو چندان خواهد کرد.
از لحاظ ظاهری، طراحی SVR نسبت به مدل اسپرت از ویژگیهایی چند برخوردار است. ازجمله سقف و ستونهای سیاه رنگ، سپرهای تهاجمی با هواکشهای بزرگتر، سپر عقب با دو لوله اگزوز در هر طرف، کاسه چراغهای عقب دودی، دیفیوزر عقب، اسپویلر عقب، روکش آینههای جانبی و هواکشهای پهلوهای خودرو به رنگ تیره و نشان SVR.
در داخل کابین نیز صندلیهای منحصربهفرد اسپرت با روکش چرمی دو رنگ، جلبتوجه میکنند. اتاق خودرو لوکستر از گذشته است و در کل چهار رنگ سفارشی برای کابین خودرو موجود است. ظاهر اسپرت صندلیها و ترکیب فیبر کربن مجلل داشبورد و درها تضادی دلپذیر به وجود آوردهاند.
در زمینهٔ آفرود لندروور ویژگیهایی ازجمله جعبهدندهٔ دوسرعته برای این خودرو در نظر گرفته است که با توجه به سیستم چهارچرخ محرک این خودرو و کلاچ الکترونیکی آن لذت رانندگی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. اما در جاده، کالیبراسیون خودکار این اتومبیل فعال میشود و محور عقب خودرو قفل میگردد، بدین ترتیب نیروی بیشتری از گشتاور خودرو به چرخها و محور عقب وارد میشود.
درحالیکه دیفرانسیل خودرو توسط سیستم گشتاور برداری کنترل میشوند، سیستم کنترل پایداری خودرو نیز فعال است.
در بخش شاسی و بدنه، قطعات سبکتری به کار رفته است و خودرو تعلیق بادی دارد و چابکی خود را در سرعتهای بالا نشان میدهد. در این خودرو سیستم کنترل رول فعال جایگزین سیستم ضد رول با پمپ هیدرولیک بر روی هر محور شده است همچنین سیستم فرمان الکترونیکی کمی بر وزن خودرو افزوده است.
چرخهای 22 اینچی با تایرهای 295/40 R22 کانتیننتال پنج لایه بهصورت استاندارد و چرخهای 21 اینچی با تایرهای 275/45 R21 برای تمام فصول در نظر گرفته شدهاند. ترمزهای برمبوی 6 پیستونه نیز وظیفه توقف این خودروی بزرگ را بر عهده دارند.
در رنجروور اسپرت SVR از اگزوز فعال دومرحلهای با دریچههای کنترل الکترونیکی استفاده شده که علاوه بر بهینهسازی عملکرد، از کیفیت صدای مطلوبی نیز برخوردار است. در ابتدای حرکت خودرو دریچههای مربوط به اگزوز بستهاند اما در حال حرکت و سرعتگیری خودرو و فعالیت موتور در 3000 دور بر دقیقه، دریچهها باز میشوند.
این خودرو با قیمتی معادل 93,450 پوند که حدود 11 هزار پوند گرانتر از مدل اسپرت است، به فروش خواهد رسید.