خودروسازان در جلسه روز گذشته خود در حالی صحبت از همکاری مشترک در مواردی مانند طراحی پلتفرم و تولید قطعات کردهاند که کارشناسان این کار را سخت و البته خوب میدانند.
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این مورد با تاکید بر اینکه پیش از این نیز میل به این همکاری وجود داشته میگوید: با تشدید تحریمها و کاهش فروش خودروسازان شاهد بیشتر شدن این میل هستیم. لیلاز با اشاره به اینکه همکاری مشترک کار سادهای نیست، میافزاید: به هر حال ایران خودرو و سایپا دو شرکت مستقل هستند و هر کدام مسایل خاص خود را دارند، اما این همکاری باید واقعا میان این دو خودروساز رخ دهد و باید منتظر مشخص شدن نتایج ماند.
دو خودروساز بزرگ کشور با حضور در این جلسه مشترک اعلام کردند که میخواهند در کنار رقابت در بازار داخلی، در سطح بینالمللی ارتباطی دوستانه در جهت صدور برندهای خود به بازارهای جهانی داشته باشند. کارشناسان عقیده دارند که همکاری خودروسازان در عرصههای بینالمللی میتواند اثرگذارتر باشد، برای مثال داشتن یک شرکت خدمات پس از فروش مشترک میان ایران خودرو و سایپا در کشوری که بازار هدف هر دو آنها است، میتواند به کاهش هزینههایشان کمک فراوانی کند.
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو پیش از این در مراسم معارفه خود بر اتحاد خودروسازان با هدف پیشبرد صنعت خودرو تاکید کرده بود. بررسی استراتژی صنعت خودروی کشور و راههای برون رفت ازمشکلات فعلی صنعت خودروسازی در دولت تدبیر و امید نیز از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه مشترک دو خودروساز بوده است. خودروسازان قصد دارند برای بهتر پیش بردن اهداف خود کارگروهی متشکل از مهندسان و مدیران ایران خودرو و سایپا برای اجرایی کردن اتحاد استراتژیک بین این دو خودرو ساز نیز در هفته آینده برگزار کنند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد