دنا و سناریویی برای خریداران

درحالی‌که فصل پاییز را پشت سر گذاشته‌ایم، هم چنان اثری از خودروی لوکس ملی نیست! این خودرو که قرار بود اولین سری‌های تولید خود را در ماه مرداد به نمایش بگذارد، به تعداد 2,100 دستگاه تولید شده است، اما موضوع این است که همچنان هم دعوای زرگری ایران‌خودرو و شورای رقابت، ادامه دارد.

   دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

 

رونمایی از دنا

رونمایی از دنا


چهارشنبه 2 هفتهٔ پیش، شورای رقابت قیمت دنا را 41 میلیون و 900 هزار تومان برآورد کرد، با جواب دهی فوق‌العاده سریع ایران‌خودرویی‌های مواجه شدیم!

عبدالله بابایی می‌گوید: قیمت تمام‌شدهٔ دنا برای ایران‌خودرو، 46 میلیون تومان است که با احتساب 2 میلیون تومان سود، ما قیمت 48 میلیون تومانی را پیشنهاد کرده‌ایم.

اگر هم قیمت دنا 46 میلیون تومان بشود، در حقیقت، سود کارخانه صفر است. بااین‌وجود، چندی بعد ایران‌خودرو پذیرفت که با همین قیمت 46 میلیون دنا را عرضه نماید.

رونمایی از دنا

رونمایی چندباره از دنا

در سویی دیگر، شورای رقابت که فرمولی برای تعیین قیمت خودروها ابداع کرده، قیمت دنا را بر اساس قیمت سورن EF7 به‌عنوان قیمت پایه و محاسبه هزینه‌های سرمایه‌گذاری و قطعات و امکانات بالاتر این خودرو که شامل 37 آیتم می‌شوند، قصد ندارد از موضع خود کوتاه بیاید و سرانجام دستورالعمل تعیین نرخ فروش این خودرو را با قیمت حداکثر 42 میلیون تومان ابلاغ کرده است. رئیس این شورا دراین‌باره می‌گوید:
بازنگری در قیمت دنا، به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. ما برای تعین قیمت خودروی دنا، قیمت خودروی سورن را در نظر گرفته‌ایم که با احتساب آپشن های اضافه، قیمت این خودرو 42 میلیون تومان می‌شود. در ضمن ما با احتساب سود کارخانه این قیمت را برآورد کرده‌ایم، وگرنه همین قیمت هم برای این ماشین زیاد است!اما ایران‌خودرو تهدید کرده که اگر در قیمت خودروی دنا بازنگری نشود، این خودرو را به عراق و سوریه صادر خواهیم کرد، چون در آن جا، سود بیشتری نیز نصیب ما می‌شود!
 
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا چیست؟

دنا یکی از فیس لیفت های سمند محسوب می‌شود. در واقع این خودرو همانند سمند SE، سمند LX، سورن و سورن ELX از پلتفرم، قوای پیشرانه و فنی خودروی قدیمی و از رده خارج پژو 405 استفاده می‌کند. درحالی‌که طبق تبلیغات اولیه انتظار استفاده از پیشرانه‌ای پرقدرت و توربو یا سیستم گیربکس خودکار و طراحی داخلی مدرن‌تری از این خودرو می‌رفت، با تعدیل‌های به وجود آمده، سرانجام خودرویی عجیب اما نسبتاً مجهز روانه خط تولید شد و استقبال خوبی هم در پیش‌فروش آن به عمل آمد. با این حال و با وجود تولید تعداد زیادی از این خودرو، خودروساز بهتر دیده تا در یک بازی تکراری، بدون توجه به زیان مصرف‌کننده، برای سود بیشتر، سناریوی خود را عملی سازد.

مشخصات خودروی دنا:

نوع موتورEF7 
حجم موتور (cc)1645 
حداکثر توان موتور (hp)114 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه 
حداکثر گشتاور (Nm)155 نیوتن متر در 5000 دور در دقیقه 
نسبت تراکم11 
تعداد سوپاپ16 
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب اکتان 95 
سیستم انژکتوریپاشش الکترونیکی چندنقطه‌ای 
استاندارد حد آلایندگییورو 4 
حداکثر سرعت (km/h)190 
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)12.03 
سیستم انتقال قدرت5 دنده دستی (BE3) 
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر) خارج شهر (لیتر)6 
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر) ترکیبی (لیتر)7.88 
طول خودرو (mm)4558 
عرض خودرو (mm)1944 
ارتفاع خودرو (mm)1460 
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm)2671 
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)1235 
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)70 
حجم فضای صندوق عقب (دسی‌متر مکعب)500
خط تولید دنا

خط تولید دنا

همین‌طور دنا از امکانات خوبی بهره می‌برد (نسبت به خودروهایی همچون 405-پارس-سمند-راناو…) که در زیر آن‌ها را می‌آوریم.
 
ترمز“ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو دیسکی ترمز عقب دیسکی” 
کیسه هوای ایمنیراننده و سرنشین 
فرمان                  
هیدرولیک 
سیستم تهویهتنظیم اتوماتیک, دریچه تهویه برای سرنشینان عقب 
سیستم صوتیدارای مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل‌های تصویری, دارای سیستم رهیاب, مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان تویتر 
چراغ‌هاجلو هالوژنی و LED – عقب LED, چراغ مه شکن جلو و عقب, چراغ نقشه‌خوان, چراغ‌خطر سوم 
آیینه‌ها“آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد” 
شیشه‌هاشیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب 
تزئیناتدر دو نوع تریم تک رنگ (مشکی) و تریم دو رنگ (بژ و مشکی) 
تجهیزات ایمنیایموبیلایزر, هشدار دهنده موانع عقب, سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس), قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت پیش کشنده و تنظیم ارتفاع, سیستم قطع سوخت خودکار, سیستم کنترل بخار بنزین 
رینگ و لاستیکرینگ آلومینیومی 15 اینچ 
صندلیصندلی 8 حرکته برقی راننده, صندلی 6 حرکته برقی سرنشین جلو, امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix), دسترسی به صندوق از داخل اتاق, پشت‌سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه, پشت‌سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی 
سایر تجهیزاتستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)، چراغ همراهی تا در منزل در محیط تاریک و کم‌نور، بلندگوهای جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط، آنتن اکتیو، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، زه‌ها و دستگیره‌های همرنگ، تودوزی مخمل، دسترسی به صندوق عقب، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، چراغ‌های سقفی جلو و عقب، چراغ داخل داشبورد، کامپیوتر سفری
 
 
خط تولید دنا

خط تولید دنا

امیدواریم این خودروی ملی، با کیفیتی خوب و قیمتی منصفانه به مشتری تحویل داده شود و حداقل خودرویی داشته باشیم که کمی به آن افتخار کنیم.
در پایان باید افزود که در چند وقت اخیر، چند خودروی دنا در شهر مشاهده می‌شود که پلاک ملی گرفته‌اند و در خیابان‌های تهران جولان می‌دهند که این خارج از فروش سرتاسری این خودروست و قیمت آن با قیمتی که ایران‌خودرو با آن موافق است، تحویل خریداران شده است.
نویسنده: کسری خیاطیان
03
Jan
2015
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...