این روزها خودروسازان به شدت ایده کاهش وزن خودروها را دنبال میکنند. فورد از آلومینیوم استفاده میکند تا 318 کیلو از وزن وانت F-150 مدل 2015 کم شود و بامو به سراغ فیبر کربن رفته است تا در خودروهای الکتریکی جدید خود از آن سود ببرد. لندروور هم ادعا میکند که 420 کیلوگرم وزن نسل جدید رنجروور را کاهش داده است. در این میان آئودی هم نسل جدید Q7 را با 325 کیلوگرم رژیم وزنی معرفی کرده است. برای رسیدن به این هدف از فولاد با مقاومت بالا در شاسی و آلومینیوم در طیف وسیعی از قسمتهای بدنه و تعلیق استفاده شده است.
نسل جدید آئودی Q7 از پلتفرم مشترکی با فولکسواگن توآرگ و پورشه کاین یعنی MLB سود میبرد. بدین ترتیب به عنوان یک خودروی لوکس جاده ای از ساختاری بهره میبرد که میتوان زمانهای زیادی را در خارج از جاده و آفرود گذراند.
در حالی که ابعاد این خودرو کمی کوچکتر از نسل قبلی است، اما عریض و طویلتر و کم ارتفاعتر به نظر میرسد. فرم بدنه در نمای پهلویی کاملاً مشابه خودروهای واگن است.
آئودی از جلوپنجره و چراغهای جدیدی در نسل دوم Q7 استفاده کرده که آن را اسپرت تر و خشنتر کرده است. طرح جلوپنجره سه بعدی با حاشیه پهن و خطوط افقی موازی از مدل کانسپت Crosslane کوپه به عاریت گرفته شده است. چراغهای جلو با لامپهای LED و چینش گرافیکی خاص و منحصربهفرد نیز با وجود شلوغی و پیچیدگی، تبدیل به امضای جدید آئودی شدهاند.
در قسمت عقب خودرو از ویژگیهای بصری اسپرت، نشان کمتری یافت میشود و چراغهای مستطیلی، اسپویلر سقفی و درب بزرگ عقب بیشتر تداعیگر یک خودروی استیشن میباشند. با این وجود این خودرو در مجموع همانند یک Q3 بزرگتر به نظر میآید.
اوضاع در داخل کابین به مراتب بهتر است و طراحی جدید داشبورد با ورودیهای هوای عریضی که سرتاسر عرض داشبورد را دربر گرفتهاند، جلب نظر میکند. بعلاوه نسل جدید نمایشگرهای دیجیتالی داشبورد نیز بسیار کامل و جامع طراحی شده و تمامی اطلاعات لازم را به بهترین شکل ممکن به نمایش میگذارد. در قسمت کنسول و داشبورد میانی هم از اصول کاهش پیچیدگی زائد و سادهسازی تبعی شده است. یک تاچ پد لمسی نیز کار با نمایشگرها و ابزارهای دیجیتال را آسانتر میکند.
فرمان خودرو نیز طراحی زیبایی دارد و طراحی تریم دو رنگ داخلی با حاشیه بسیار باریکی از رنگ قرمز نیز به جذابیت آن افزودهاند.
فضای کابین نسبت به قبل افزوده شده و فضای سر و پا برای ردیف اول و دوم بیشتر شدهاند. فاصله بین دو محور خودرو هم به 2990 میلی متر رسیده است. هنوز یک جفت صندلی به عنوان ردیف سوم به شکل جمع شونده وجود دارند. فضای بار نیز اندکی افزایش یافته اما به لطف کاهش ارتفاع عرشه بارگیری، میتوان راحت تر از سابق، وسایل را در خودرو قرار داد. سیستم درب عقب بازشوی خودکار بدون دخالت دست، که با حرکت پا در زیر سپر، درب را باز مینماید نیز به صورت اختیاری قابل سفارش است. فضای صندوق عقب با سه ردیف صندلی، 295 لیتر و در پیکرهبندی 5 نفره 890 لیتر است. تازه با خواباندن صندلیهای ردیف دوم این فضا تا 2075 لیتر افزایش مییابد.
آئودی Q7 مدل 2016 از پیشرانههای متنوع و قدرتمندی سود خواهد برد. مدل اصلی بنزینی از پیشرانه ای شش سیلندر V شکل با حجم 3.0 لیتر و با کمک سوپرشارژر بهرهمند است که 328 اسب بخار نیرو و 440 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این مدل با گیربکس هشت سرعته خودکار شتابی 6.1 ثانیه ای دارد. در بین دیزلیها هم، مدل توربودیزل 268 اسبی و 600 نیوتن متری در ابتدای فهرست قرار میگیرد. شتاب صفر تا صد این مدل 6.3 ثانیه است. همچنین یک مدل دیزلی 3.0 لیتری TDI با قدرت 215 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتن متر قابل انتخاب است. وزن این مدل به 1995 کیلوگرم میرسد.
در کمال تعجب، برای اولین بار، Q7 را میتوان با یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو نیز خریداری کرد که نیروی آن 248 اسب بخار و تورک آن 370 نیوتن متر میباشد.
یک مدل پلاگین هیبریدی هم که از ترکیب موتور دیزلی 258 اسبی شش سیلندر و یک موتور الکتریکی استفاده میکند با خروجی مجموع 368 اسب بخار و گشتاور 700 نیوتن متر، مدل e-tron کواترو را تبدیل به سریعترین عضو این خانواده میکند. باتریهای لیتیوم یون با انرژی ذخیره 17.3 کیلووات ساعت، این خودرو را تا 56 کیلومتر مسافت بدون نیاز به قطره ای سوخت، پشتیبانی میکنند. شتاب صفر تا صد مدل e-tron تنها 6 ثانیه است. در حالت الکتریکی خالص در 6.1 ثانیه میتوان از سکون به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت رسید. نهایت سرعت این مدل هم 225 کیلومتر بر ساعت میباشد. مصرف سوخت این مدل در حالت ترکیبی، تنها 1.7 لیتر در صد کیلومتر میباشد و میزان آلاینده تولیدی آن نیز 50 گرم CO2 در هر کیلومتر است.
سیستم انتقال نیرو با گیربکس هشت سرعته خودکار نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است. در بازار آمریکا، انتقال نیرو به هر چهار چرخ یا کواترو به صورت استاندارد ارائه میشود. دیفرانسیل مرکزی با کنترل الکترونیکی باعث انتقال نسبتهای متفاوت نیرو از 70/30 و 40/60 تا 15/85 بین محورهای جلو و عقب میشود. چرخهای عقب فرمان پذیر نیز به صورت یک آپشن ارائه میشوند که افزایش ثبات در سرعتهای بالا و پارک راحتتر خودرو در فضاهای تنگ از مزایای این سیستم است.
سیستمهای ایمنی کاملی از جمله هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، ترمز خودکار و پیشگیری از تصادف و کنترل ثبات تریلر هم در این خودرو مورد استفاده واقع شدهاند.
این خودرو در ماه ژانویه در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی خواهد شد. مشخصات کامل و قیمت این خودرو نیز متعاقباً اعلام میشوند.