بررسی آئودی A3 1.8T مدل ۲۰۱۵
این نمونه، آئودی A3 مدل ۲۰۰۶ به عنوان بخشی از نسل دوم این مدل بود که برای پیشرانه از یک موتور ۲ لیتری TFSI چهار سیلندر و یا یک موتور ۳/۲ لیتری VR6 کواترو استفاده میکرد. این نسل از A3 تا ۲۰۱۳ ادامه یافت و پس از آن بود که نسل سوم این خودرو معرفی شد. حالا در سالهای اولیه نسل سوم، آئودی A3 مدل ۲۰۱۴ همچنان سبک اولیه خودروهای لوکس کامپکت را حفظ کرده است.
کوچکترین سدان آئودی با ترکیبی از امکانات راحتی، عملکرد و لذت رانندگی شرایطی فوقالعاده ایجاد کرده است؛ چیزی که برای یک اسپورت سدان با حجم موتور نسبتاً کوچک، کمتر تصور میشود. برای بررسی بیشتر، از یک آئودی A3 1.8T استفاده شده که قیمتش از ۳۰۷۹۵ دلار آغاز میشود؛ قیمتی که ۳ هزار دلار کمتر از مدل 2.0T کواترو است.
ساختار کلی تمام مدلهای A3 با فولکسواگنهای گلف و از جمله GTI مشترک است؛ به این معنی که حالت چابکی در هندلینگ، دقت در فرمان و تولید بهینه بخشی از ویژگیهای این خودروها خواهد بود. در مقایسه با مدلهای پنج در قبلی، A3 جدید به جز ارتفاع، در تمامی ابعاد بزرگتر شده است و در همین حال، حدود ۴۵ کیلوگرم سبکتر شده است. در گروه A3، یک کانورتیبل، سدان S3، یک توربو دیزل و یک هیبرید بنزینی-الکتریکی نیز دیده میشوند.
با انتخاب یک مدل 1.8T به جای مدل 2.0T، قدرت به میزان قابلتوجهی کاهش مییابد و ۵۰ اسببخار و ۷۸ نیوتنمتر گشتاور در این راه فدا میشود. همچنین سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک آئودی را نیز باید به این لیست اضافه کرد. در همین حال، امکانات خودرو شما را ناامید نخواهند کرد؛ امکاناتی مانند هواکشهای فوقالعاده، تریم چرمی، سقف آفتابگیر بزرگ و سیستم صوتی با ۱۰ اسپیکر، که همگی به صورت استاندارد در هر دو مدل A3 ارائه شدهاند. سیستم گیربکس دستی دیگر در لیست آپشنها دیده میشود؛ ول تایرهای چسبان کانتیننتال اسپورت کانتکت 2 و چرخهای ۱۸ اینچی به عنوان یک گزینه ۸۰۰ دلاری به جای پکیج استاندارد چرخهای ۱۷ اینچی میتوانند استفاده شوند.
مشکل تأخیر توربوشارژر دیگر وجود ندارد، ولی 1.8T نسبت به مدل با حجم موتور بیشتر، هنوز هم یک ثانیه تا رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت (۶/۵ ثانیه) و همینطور در تست یکچهار مایل (۱۵/۲ ثانیه) عقبتر است. خبر خوب درباره این مدل این است که مدل حدود ۹۰ کیلوگرم سبکتر است و در همین حال به همان سرعت ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. البته توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت به اندازه ۱/۸۳ متر اضافه میشود و در تست لغزش در پیچ نیز نیروی چسبندگی 0.92g را نشان میدهد که اندکی با نیروی 0.94g در مدل دو دیفرانسیل تفاوت دارد. با این حال، در مصرف سوخت، استفاده از حجم موتور کوچکتر، خود را نشان میدهد و در تستی که انجام شده، مصرف سوخت ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از مدل 1.8T مشاهده گردید. این در حالی است که در مدل 2.0T، مصرف سوخت ۱۱/۲ لیتر ثبت شده بود.
مدل 1.8T از آئودی A3 کاملاً برای مسیرهای خشک تدارک دیده شده است. چرخهای جلوی دقیقاً برای هدایت و پیشرانش این خودرو آماده شدهاند و سیستم فرمان همراه با دستیار الکترونیک، مطمئن و سریع عمل میکند و چسبندگی بسیار خوبی از طرف تایرها احساس میشود. هرچه بامو در هندلینگ خودروهای دیفرانسیل عقب خوب است، آئودی نیز به همین اندازه در هندلینگ مدلهای دیفرانسیل جلو به خوبی عمل میکند.
با وجود ساختار مشترک در مدلهای فولکسواگن و آئودی، باید اذعان کرد که فولکسواگن GTI بسیار سریعتر، جادارتر و با مصرف سوخت بهینهتر است و در همین حال، هزاران دلار ارزانتر است. ولی به خاطر ظاهر شیک و امروزی و دینامیک رانندگی مناسب، آئودی A3 مدل 1.8T میتواند همچنان یکی از انتخابها برای خرید باشد.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۳۶۶۴۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۰۷۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، پ انژکتور سوخت به صورت مستقیم و پورت.
- گنجایش: ۱۷۹۸ سیسی.
- قدرت: ۱۷۰ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۷۱/۱۶ نیوتنمتر در ۱۶۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاجه با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۶۳۷ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۵۵ متر.
- عرض: ۱/۹۶۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۱۵ متر.
- وزن کلی: ۱۴۳۷ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۵ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۸/۷ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۷ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۹/۳۷۸ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۷/۱۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.