تجربه یک هفته ای با ب‌ام‌و i3 در

رانندگی با یک خودروی الکتریکی مدرن اگر بخواهید از آخرین برنامه‌های یکپارچه گوشی‌های هوشمند استفاده کنید، معمولاً نیاز به مجموعه‌ای از یوزرنیم‌ها و رمز عبورها نیاز خواهید داشت. ولی این نام‌های کاربری و پسوردها، در عین حال می‌توانند این ابزارهای تکنولوژی بالا را در حین رانندگی به شکلی غیرقابل‌استفاده درآورند.  BMW i3 charging

برای استفاده از تمام ویژگی‌های ارتباطی این نوع خودروهای الکتریکی، معمولاً نیاز به زمان بیشتری است. بر این اساس، مارک نوردلوس از مجله Automobile یک هفته را با ب‌ام‌و i3 رنج اکستندر (REx) مدل ۲۰۱۴ گذرانده که گزارش وی را در ادامه می‌خوانید.

2014 BMW i3

2014 BMW i3

شارژ در خانه

ب‌ام‌و i3 مدل ۲۰۱۴ همراه با یک شارژر وسیله نقلیه ۱۲۰ ولتی با عنوان «کابل استفاده اکازیون» یا OUC عرضه شده که می‌تواند به یک درگاه خانگی استاندارد متصل شده و i3 را در عرض ۲۰ ساعت به طور کامل شارژ کند. در همین حال، بسیاری از مالکان طولانی‌مدت این خودرو می‌بایست یک شارژر پرسرعت ۲۴۰ ولتی نصب کنند؛ شارژری که می‌تواند i3 را تنها در عرض زمانی حدود ۳/۵ ساعت شارژ کند. هزینه این شارژر به ظرافت به کار رفته در محفظه شارژر و همین‌طور طول کابل آن بستگی خواهد داشت. شاید نمایندگی ب‌ام‌و یک شارژر زیبای BMW i Charging Station را با قیمت ۱۰۸۰ دلار به شما پیشنهاد کند؛ این در حالی است که یک قطعه ساده برای این منظور با طول کابل کوتاه‌تر از «آمازون» هزینه‌ای به اندازه ۵۰۰ دلار خواهد داشت.

BMW i3 charging

BMW i3 charging


برای استفاده در خودروهای الکتریکی دیگر با پورت‌های متفاوت شارژ، شاید بهتر است یک قطعه ۳۰ آمپری با کابل ۲۵ فوتی انتخاب کنید. هزینه شارژر ۲۴۰ ولتی می‌تواند در حالت‌های مختلف، متفاوت باشد. اگر تجهیزات اصلی شارژر سریع «بوش اتوموتیو سرویس» را تهیه کنید، تنظیمات نمایندگی ب‌ام‌و نیز شامل آن می‌شود و می‌توانید هزینه پورت شارژر را همراه با قسط‌های ماهیانه خودرو بپردازید. در همین حال، برخی شرکت‌های نیروی محلی تخفیف مناسبی برای خرید و نصب یک شارژر سریع ارائه می‌دهند. مزیّت بزرگ دیگر شارژر ۲۲۰ ولتی این است که با کمک آن می‌توانید ب‌ام‌و i3 مدل ۲۰۱۴ را برای شارژ با هزینه کمتر در ساعات کم‌بار بودن مصرف برق تنظیم کنید.

2014 BMW i3 charging station

2014 BMW i3 charging station


با این حال، در اینجا یک شارژر سریع تهیه نشده و در طول یک هفته‌ای که با ب‌ام‌و i3 سپری شده، شارژ دوباره این خودرو با شارژر کُند OUC انجام شده است. تا وقتی که این خودرو مسیری حدود ۲۰ مایل (۳۲ کیلومتر) در طول روز طی کرده باشد، OUC می‌تواند i3 را به شکلی مناسب در هنگام شب شارژ کند. ولی زمانی که مسافت طول روز بیشتر باشد، نزدیک به ۲۰ ساعت برای یک شارژ کامل نیاز خواهیم داشت. همچنین زمانی که خانه هستید، حتی اگر این زمان بسیار کم باشد، باید سعی کنید که OUC را حتماً به برق بزنید. این یکی از مشکلات هرگونه تست کوتاه‌مدت این خودرو است. هر مالک باهوش ب‌ام‌و i3 حتماً یک شارژر سریع نصب می‌کند و کمتر از OUC استفاده خواهد کرد.

2014 BMW i3 edrive charging cord storage

2014 BMW i3 edrive charging cord storage

شارژ در دنیای بیرون

همگام با گسترش محبوبیت خودروهای الکتریکی، زیرساخت‌های شارژ وسایل نقلیه نیز توسعه پیدا می‌کند. به‌تدریج ایستگاه‌های شارژ عمومی بیشتری در نواحی پایین‌شهر، مراکز خرید و پارکینگ‌های وسایل نقلیه دیده می‌شوند. در همین حال، ب‌ام‌و با طرح «شارژ پوینت» همکاری می‌کند که شبکه‌ای متشکل از نزدیک به ۲۰ هزار شارژر در ایالات‌متحده و کانادا است. یک ب‌ام‌و i3 جدید با یک جفت کارت ChargePoint ارائه می‌شود که شما می‌توانید به صورت آنلاین آن‌ها را فعال کرده و هزینه استفاده از ایستگاه‌ها را بپردازید. این ایستگاه‌های شارژ مجانی نیستند.

2014 BMW i3

2014 BMW i3


همچنین یک برنامه اپل یا اندروید «شارژ پوینت» نیز می‌تواند به دنبال ایستگاه‌های شارژ گشته، ایستگاه‌های خالی را نمایش دهد و اکانت شما را نیز مدیریت کند. با این ابزار، می‌توانید نحوه شارژ i3 را از طریق کابل بررسی کنید. بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های شارژ پوینت، ایستگاه‌های «سطح ۲» هستند که می‌توانند ۲۵ مایل (۴۰ کیلومتر) به مسافت هر کدام از شارژها اضافه کنند (مانند یک شارژ خانگی ۲۴۰ ولتی). در همین حال، می‌توانید از طریق سیستم راهبری i3 به دنبال ایستگاه‌های شارژ بگردید.

2014 BMW i3

2014 BMW i3


کارایی برنامه ChargePoint بسیار مناسب بوده و برای پیدا کردن محلی برای تجدید قوای i3 بسیار مفید است. تنها مشکل ناگهانی در این شرایط پیش آمد، این بود که گوشی آیفون نمی‌توانست در یک پارکینگ زیرزمینی سیگنال‌های GPS را دریافت کند. کارت شارژ پوینت نیز همراهم نبود و مجبور شدم که به سطح خیابان پیاده بروم و ایستگاه شارژ را فعال کنم. این موضوع بسیار ناامید کننده بود و حدود ۱۰ دقیقه به روند کار اضافه کرد؛ با این حال شارژ دوباره خودرو انجام شد.

2014 BMW i3 charging port

2014 BMW i3 charging port


در همین حال، ب‌ام‌و i3 یک گزینه ۷۰۰ دلاری شارژ سریع SAE DC را در دسترس قرار می‌دهد. این سیستم، یک کانکتور اضافی برای پورت شارژ خودرو به همراه دارد و بسته باتری را در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌کند. البته زیرساخت‌های موجود برای این سیستم شارژ سریع (Fast Charging) بسیار محدود هستند و تعداد آن‌ها در شبکه شارژ پوینت در امریکا کمتر از ۴۰ دستگاه است که ۲۷ تای آن‌ها در کالیفرنیا قرار دارند؛‌ جایی که در آن اقبال بیشتری به خودروهای الکتریکی وجود دارد.

2014 BMW i3

2014 BMW i3


جولای گذشته، شاخه امریکای شمالی ب‌ام‌و اعلام کرد که در حال همکاری با دیگر شرکا (بخوانید: شارژ پوینت) برای نصب صدها شارژ سریع BMW i DC Combo در جایگاه‌های مناسب در سراسر ایالات متحده است. با توجه به این که تسلا، کانکتور مخصوص به خود را دارد، این شبکه نمی‌تواند از زیرساخت‌های سوپرشارژر تسلا هیچ‌گونه استفاده‌ای ببرد. ب‌ام‌و شارژهای سریع i DC خود را به قیمت ۶۵۴۸ دلار به فروش می‌رساند که این شامل هزینه نصب نیز می‌شود؛‌ البته این هزینه به صورت یارانه‌ای برای مراکز ب‌ام‌و (نمایندگی‌ها) و شرکای مورد تأکید کمپانی خواهد بود و این تجهیزات، کاملاً برای استفاده تجاری و عمومی طراحی شده‌اند. در همین حال، فکر نمی‌کنم که هیچ‌کدام از مالکان i3 بخواهید یکی از این نوع شارژها در خانه داشته باشد.

2014 BMW i3

2014 BMW i3

برنامه کنترل از راه دور ب‌ام‌و i

برنامه کنترل از راه دور برای هر دو نوع گوشی‌های اندرویدی و اپل در دسترس است که با برنامه شارژ پوینت نیز هم‌پوشانی دارد و به‌ویژه می‌تواند ایستگاه‌های شارژ عمومی را جستجو کند. امّا این برنامه ب‌ام‌و یک سری امکانات دیگر را نیز اضافه می‌کند. شما می‌توانید در یک روز سرد زمستانی، داخل کابین ب‌ام‌و i3 را از قبل گرم کنید و یا اینکه هنگام گرمای شدید تابستان، فضای داخل آن را قبل از وارد شدن خنک کنید؛ این کار تنها با چند حرکت کوتاه از طریق گوشی هوشمند شما قابل‌انجام است. در همین حال، با توجه به این که در هنگام تنظیم شرایط داخلی با این برنامه، به شارژر متصل هستید، بازه مسافت رانندگی نیز افزایش پیدا می‌کند؛‌ زیرا دیگر نیاز استفاده شدید از باتری توسط کولر یا بخاری در هنگام حرکت نخواهد بود. به‌علاوه، شما می‌توانید از طریق این برنامه، قفل خودرو را باز و بسته و کنید و یا اینکه چراغ و بوق بزنید. همچنین می‌توان وضعیت باتری خودرو را بررسی کرده و آن برای شارژ در ساعات خارج از پیک مصرف برنامه‌ریزی کرد. برنامه BMW i Remote حتی به شما یک «حباب دامنه» بر روی نقشه نشان می‌دهد که مکان تقریبی نقاطی است که می‌توانید با میزان شارژ موجود به آن‌ها بروید. سیستم راهبری در i3 نیز همین ویژگی مفید را در خود دارد.

2014 BMW i3

2014 BMW i3

تجربه «رنج اکستندر»

مدل استاندارد ب‌ام‌و i3 BEV کاملاً به صورت الکتریکی است. امّا با ۳۸۵۰ دلار دیگر، ب‌ام‌و i3 رنج اکستندر، مدلی که در اینجا مورد استفاده قرار گرفته، یک موتور ۶۴۷ سی‌سی دو سیلندر، یک مخزن سوخت ۷/۲ لیتری و ۱۳۶ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه می‌کند و در همین حال، مسافت خودرو را به میزان تقریبی ۲۴۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. زمانی که ۵ درصد از توان جاری باتری خالی شود، موتور بنزینی شروع به کار می‌کرد. این موتور کوچک ۳۸ اسب‌بخاری ب‌ام‌و هیچ‌گاه به صورت مستقیم i3 را به جلو حرکت نمی‌دهد و یا اینکه آن را شارژ نمی‌کند. استفاده از این موتور، تنها برای نگه‌داشتن سطح توان باتری است.

2014 BMW i3

2014 BMW i3


باید به خاطر داشت که استفاده از آپشن REx موجب تبدیل‌شدن i3 به یک خودروی معمولی نمی‌شود. در همین حال، پس از راه‌افتادن موتور بنزینی، باید مراقب شرایط رانندگی خود باشید. در خودروی تست در بزرگراه با سرعت ۱۲۸ کیلومتر با موتور کوچک دو سیلندر که در پشت صندلی‌های عقب قرار گرفته بود، در حال حرکت بودیم و خودرو در حال از دست دادن قدرت خود بود. حداکثر سرعت بلافاصله به ۱۱۷ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرد (برخلاف ۱۴۹ کیلومتر بر ساعت گفته شده توسط ب‌ام‌و). تنظیمات REx دقیقاً همان چیزی است که در عنوان آن آمده است: افزاینده دامنه مسافت؛ تا بتوانید به شارژر باتری خود برسید و دوباره عملکرد کامل را داشته باشید.

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Dashboard

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

2014 BMW i3 Interior

دامنه مسافت

سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مدل i3 REx تنها با باتری، دامنه مسافتی برابر ۷۲ مایل (۱۱۵/۸۷ کیلومتر) تخمین زده و در همین حال، این تخمین برای مدل سبک‌تر و کاملاً الکتریکی i3 BEV به میزان ۸۱ مایل (۱۳۰/۳۶ کیلومتر) است. i3 REx در روزهای زمستانی همراه ما بوده و با آن مانند یک خودروی عادی و با اندکی رعایت شرایط بهینه رانندگی کرده‌ایم. در این حال، پس از طی کردن مسافتی بین ۷۲ تا ۸۰ کیلومتر، موتر REx وارد عمل شده است. بهتر از سایر حالت‌ها، استفاده از حالت‌های رانندگی Eco Pro و Eco Pro Plus است که همراه با پیش‌گرمایش مناسب، حتماً موجب بهبود دامنه مسافت خواهند شد. گشتاور i3 نیز به اندازه‌ای که شما پس از هر توقف و شروع به حرکتی از جا کنده خواهید شد. البته اگر می‌خواهید، حداکثر مسافت را داشته باشید، این روش خوبی برای راندن این خودرو نیست.

نظر نهایی

من واقعاً از رانندگی در ب‌ام‌و i3 REx لذت بردم. البته واضح است که این مدل ویژگی‌های دینامیک برجسته سایر محصولات ب‌ام‌و را ندارد؛ سواری‌اش آنچنان راحت نیست و قیمت آن هم نسبتاً بالاست. خودروی مورد استفاده در این تست با تمامی امکانات برچسب قیمتی برابر ۵۴ هزار و ۷۲۵ دلار داشته و این تا قبل از جمع‌شدن با مالیات ایالتی ۷۵۰۰ دلاری بوده است. در همین حال، i3 خودرویی جالب‌توجه و پر از امکانات ارتباطی است که شرایط را برای زندگی روزانه با این هاچ‌بک فراهم می‌کند. فضای کافی برای چهار بزرگسال مهیا شده است و دسترسی به صندلی‌های عقب با استفاده از درهای کلامشل بسیار آسان است. البته جا برای محفظه وسایل در عقب بسیار تَنگ است. ب‌ام‌و i3 می‌تواند یک خودروی دوم بسیار خوب برای یک خانواده کوچک باشد و برای بسیاری از کارهای روزمره می‌تواند مفید واقع شود.

 

 

 

 

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...