بررسی ب‌ام‌و آلپبنا B6 گرن‌کوپه مدل ۲۰۱۵

آلپینا بورکارد بونسیپن GmbH در واقع یک کمپانی مستقل آلمانی به حساب می‌آید. ولی در عین‌حال، تمام مدل‌های ب‌ام‌و آلپینا در کارخانه ب‌ام‌و ساخته می‌شوند و سپس به صورت دستی توسط آلپینا در کارخانه «بوشلو» با فاصله ۴۵ دقیقه‌ای از شهر مونیخ تکمیل می‌شوند. شاید فلسفه این کمپانی را بتوان در دو نکته خلاصه کرد: بهترین کیفیت ممکن در کنار بیشترین گشتاور.

 

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe


آلپینا مدل‌های مختلفی را در اروپا به فروش می‌رساند، ولی اخیراً تنها مدل B7 خود را به بازار امریکا ارائه کرده که یک نسخه مجهز و گشتاور بالا از خودروهای سری 7 است. شاید شاخه امریکای شمالی ب‌ام‌و علاقه چندانی برای به چالش کشیدن خودروهای M خودش ندارد. B7 یک خودروی خوب از آلپاین است و در این مورد بحثی نیست؛ ولی دلایل قانع‌کننده‌ای برای ترجیح دادن آن نسبت به مدل ۱۲ سیلندر 760Li یا حتی 750i ایکس‌درایو با تجهیزات مناسب ارائه نمی‌دهد.
2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe


از طرف دیگر، مدل B6 شرایط خاص خود دارد. این خودرو بر اساس مدل چهار در دوست‌داشتنی سری 6 گرن‌کوپه ساخته شده است. با پرداخت ۱۶۰۰ دلار هزینه اضافی نسبت به M6 گرن‌کوپه ۱۱۶۶۵۰ دلار، نسخه آلپینای آن را دریافت می‌کنیم که حتی قدرت موتور ۴/۴ لیتری V8 را نسبت به M6 به اندازه ۲۰ اسب‌بخار کاهش می‌دهد و آن را ۵۴۰ اسب‌بخار می‌رساند. با این حال گشتاور ۶۷۷/۹ نیوتن‌متری M6 به ۷۳۲/۱ نیوتن‌متر در نسخه آلپینا می‌رسد. این گشتاور سطح بالاتر از طریق سیستم ایکس‌درایو ب‌ام‌و منتقل می‌شود. این در حالی است که این سیستم در M6 ارائه نمی‌شود. چرخ‌های ۲۰ اینچی با طرح ۲۰ پره‌ای خاص آلپینا نیز از جمله مشخصات ویژه این خودرو هستند.
2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe


کاهش قدرت و افزایش وزن موجب شده‌اند تا این چهار در بزرگ در مدت ۳/۷ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد که ۰/۲ ثانیه نیست به آخرین M6 گرند کوپه کُندتر است. قدرت بیشتر و وزن ۱۶۹ کیلوگرم سبک‌تر M6 خود را در تست یک‌چهارم مایل نیز نشان می‌دهند؛ جایی که M6 نسبت به زمان ۱۲/۱ ثانیه‌ای آلپینا، ۰/۴ ثانیه جلوتر است. در تست لغزش در پیچ نیز مدل M با عرض تایرهای بیشتر به اندازه یک سانتی‌متر، باز هم عملکرد بهتری نسبت به آلپینا دارد. شتاب جانبی M به اندازه 0.93g بوده و این در حالی است که در مدل آلپینا این مقدار 0.92g است.
BMW Alpina B6 Gran Coupe interior

BMW Alpina B6 Gran Coupe interior


کابین آلپینا B6 از همان روند طراحی خارجی آن تبعیت می‌کند و طراحی آن کاملاً سفارشی انجام شده است. در خودروی تست شده، کابین از چرم کهربایی سوخته با طرح‌های قرمز رنگ استفاده کرده است. به‌جای نشان آشنای ب‌ام‌و بر روی فرمان، آلپینا از طراحی خودش بر روی فرمان استفاده کرده تا نشانه‌ای باشد از روزهای اولیه این کمپانی به عنوان یک تأمین‌کننده قطعات.
BMW Alpina B6 Gran Coupe interior

BMW Alpina B6 Gran Coupe interior

BMW Alpina B6 Gran Coupe interior

BMW Alpina B6 Gran Coupe interior

BMW Alpina B6 Gran Coupe interior

BMW Alpina B6 Gran Coupe interior


تمایز دیگر آلپینا در فاصله بین حالت‌های مختلف رانندگی آن است. حالت رانندگی کامفورت‌پلاس شرایط بسیار راحت‌تری نسبت یک M6 دارد و این در حالی است که در تنظیمات اسپرت، سرعت واکنش بسیار بالا رفته است.
2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe


بدون داشتن M اگرچه اندکی از چابکی خودرو کاسته شده، ولی هنوز هم به اندازه کافی سرعت و شتاب در آن شاهد هستیم. در ادامه مشخصات و نتایج این بررسی را مرور می‌کنیم.
2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

2015 BMW Alpina B6 xDrive Gran Coupe

مشخصات:

نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
قیمت مدل تست: ۱۲۶۰۵۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۱۸۲۵۰ دلار).
نوع موتور: DOHC ۳۲ سوپاپ V8 و همراه با دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
گنجایش: ۴۳۹۵ سی‌سی.
قدرت: ۵۴۰ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۷۳۲/۱۴ نیوتن‌متر در ۲۸۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۸ سرعته دستی با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

فاصله محوری: ۲/۹۶۹ متر.
طول ماشین: ۵/۰۰۶ متر.
عرض: ۱/۸۹۵ متر.
ارتفاع: ۱/۳۹۲ متر.
وزن کلی: ۲۱۴۹ کیلوگرم.

صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۷ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۸/۸ ثانیه.
صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۲ ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۹ ثانیه.
عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۲/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۶/۶۸ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (تخمین کمپانی سازنده): ۳۱۸/۶۵ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۷/۲۴۴ متر.

مصرف سوخت:

تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۹/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: ۱۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...