مقایسه سوناتای ۲۰۱۵ با سوناتای ۲۰۱۴
سرانجام نسل جدید یکی از محبوبترین خودروهای بازار رونمایی شد. تغییر طراحی سوناتا از YF فعلی به سبکی محافظهکارانهتر و مردانهتر میتواند یک حرکت بزرگ با ریسک بالا تلقی شود. |
با توجه به اینکه طراحی نسل فعلی سوناتا بسیار نوآورانه و ساختارشکنانه و در عین حال جوانپسند بود، طراحی نسل جدید جنسیس و در پی آن سوناتای جدید با جلو پنجره شش ضلعی، درب کاپوت دراز و سقف گنبدیشکل، جلوپنجرهای قدرتمند یافته است. این استحکام از درون، هم قابل بحث است زیرا از فولاد مقاومتری در ساختار پلتفرم استفاده شده تا ۵۱درصد قویتر باشد. این در حالی است که سوناتای قبلی تنها ۲۱درصد از این ساختار را دارا بود. هیوندای تاکید دارد این خودرو برای نهایت ارتباط با انسان طراحی شده و اصول ارگونومی به صورت کامل در آن رعایت شده به همین علت برای ارگونومی فضای داخلی عبارت Human Maehine Interface به معنای رابط ماشین انسان را برای آن به کار برده ضمن آنکه همزمان برای این خودرو از به روزترین امکانات نیز استفاده کرده است.
سوناتای جدید کابینی شبیه اپتیما دارد!
سوناتای ۲۰۱۵ ظاهری کلاسیکتر و با وقارتر نسبت به مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ دارد. این طراحی جدید مدیون به کارگیری زبان طراحی Fluidic Sculpture است که در طراحی جنسیس ۲۰۱۵ از آن نیز استفاده شده است. در نمای ظاهری خودرو هیوندای از جلو پنجره مشبک شش ضلعی استفاده کرده که در کنار آن دو جفت چراغ تمام LED مجهز به چراغهای روز قرار گرفتهاند که نسبت به نسل قبلی خود چهرهای خشنتر و جذابتر دارد. همچنین چراغهای عقب این خودرو دستخوش تغییراتی نسبت به نسل قبلی خود شده است.
ابعاد هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ نسبت به مدل پیشین خود افزایش ۳۵ میلیمتری طول و ۳۰ میلیمتری عرض را تجربه کرده است که در مجموع طول این خودرو ۴۸۵۵ میلیمتر، عرض آن به ۱۸۶۵ میلیمتر و ارتفاع آن هم به ۱۴۷۵ میلیمتر رسیده است که با فاصله بین دو محور ۲۸۰۵ میلیمتری، سواری راحتتر و بهتری را برای این خودرو به ارمغان آورده است البته بخش اعظمی از این راحتی را باید مدیون سیستم تعلیق مستقل مکفرسون و چند اتصالی بود. طراحی داخل کابین مدل جدید کمی رسمیتر نسبت به مدل پیشین شده است. کلیدهای کنترلی داشبورد در مدل جدید در دستههای افقی و با کمی زاویه نسبت به راننده طراحی شدهاند. طراحی کنسول و داشبورد تا حدودی شبیه مدل اپتیمای شرکت کیا شده است. در این سبک طراحی، همانند کاکپیت هواپیما تمرکز روی راننده است.
عملکرد بهتر موتور سوناتای جدید
تغییرات جزئی در مورد مشخصات تئوری سیستم پیشرانه سوناتا نسبت به مدلهای قبلی صورت گرفته اما هیوندا ادعا میکند که این مدل عملکرد بهتری نسبت به رفتار راننده خواهد داشت. مدل پایه سوناتای ۲۰۱۵ موتوری ۴/۲ لیتری، چهار سیلندری با ۱۸۵ اسببخار نیرو دارد و مدل T2 این خودرو با موتور توربو شارژ و توربین کوچکتر ۲۴۵ اسببخار نیرو تولید میکند. در هر دو حالت خودرو مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک با کنترل دستی شیفت سونیک با انتقال نیرو به چرخهای جلو است. در مدل جدید طراحان تمرکز زیادی بر روی کم کردن صدای داخل کابین داشتهاند. طبق اظهارات مدیران هیوندای، مواد عایق بیشتری در قسمت فایروال، زیر درپوش موتور و زیر کف ماشین قرار داده شده تا حتی الامکان از صدای داخل کابین کم کند.
سوناتای ۲۰۱۵ امکاناتی در حد جنسیس جدید دارد
بسیاری از تکنولوژیهای جدید موجود جنسیس جدید بر روی سوناتای ۲۰۱۵ نیز وجود دارد. سیستم هشدار ترافیک پشت خودرو، هشدار خروج از لاین، کروزکنترل فعال، هشدار وجود خودرو در نقاط کور به راننده بر روی آینههای جانبی از جمله آنهاست.
سوناتای جدید هفت ایربگ را برای سرنشینان در نظر گرفته است که یکی از آنها برای زانوی راننده است. سوناتا در مدلهای اخیر موفق شده نشان پنج ستاره را از موسسه IIHS کسب کند. قابلیت جدیدی که به مدل جدید اضافه شده باز شدن خودکار درب صندوق عقب خودرو میباشد. به این صورت که اگر سوئیچ خودرو را همراه داشته باشید و برای سه ثانیه در پشت خودرو کنار درب قرار بگیرید، صندوق عقب به صورت خودکار باز میشود. در حال حاضر تعداد محدودی از این مدل وارد کشور شده است و قیمت آن در بازار داخلی بین ۱۶۸ تا ۱۸۰ میلیون تومان است.