با پراید خود ماکسیما را بگیرید!
طبیعی است که همه نمیتوانند پورشه و لامبورگینی بخرند. حالا با همین ماشینهای داخلی چهطور میشود این عشق سرعت را ارضا کرد؟ راهش نه خیلی گران است نه دور از نظر. با یک جستوجوی ساده در اینترنت پیدایشان میکنید. مراکز تقویت موتور با روشهای مرسوم و هزینههای معقول
به گزارش ایسنا، منظور از روشهای مرسوم تقویت موتور کارهای داخلی موتور است. نه توربوشارژ، سوپرشارژ، نیتروس و نه تغییرات شدید قدرت، بلکه بهدستآوردن قدرت بیشتر از موتور یک اتوموبیل استاندارد.
میتوانید جریان هوای وارد شونده به موتور را بیشتر کنید که کار و هزینه بسیاری میخواهد. میتوانید از پایه کاربراتور یا لولههای سوخترسانی بزرگتر، سیلندرهای بزرگتر (تراشکاریشده برای ظرفیت بیشتر)، تحرک بیشتر موتور (تنظیم مرکز ثقل بهوسیله تراش میللنگ و کوتاهکردن رابطهای نیرو) استفاده کنید.
هدرز و مانیفولد اگزوز بهتر، سوپاپهای ورودی و خروجی بزرگتر، میزان تراکم بیشتر، پیستونهای آبدیده، شاتونهای قویتر برای دورهای بالا، پمپ یا سیستم روغنرسانی بهتر برای دورههای بالا تا موتور نرمتر کار کند، میللنگ و شاتونهای سبکتر و قویتر و بالانس برای کار در دورهای بالا هم میتواند بهکار بیاید.
بسته به هدف شما میشود تمام این کارها را انجام داد یا اینکه فقط بعضی از آنها را روی موتور اجرا کرد. اما فراموش نکنید که یک موتور که برای مسابقه ساخته و تقویت شده، هم گران است و هم پرسروصدا و معلوم است که به درد اتوموبیلهای خیابانی نمیخورد. برای رانندگی هم خصوصیات نامناسبی دارد. کارکرد در جای آن ناهموار و قدرتش در دورهای پایین کم است. طول عمر آن هم معمولا کمتر است؛ چون برای رسیدن به قدرت مناسب باید در دورهای بالا کار کند.
اگر واقعاً میخواهید خودروی خود را به خیابان بیاورید، استفاده از موتورهای بزرگتر قابل نصب روی اتومبیل روش مناسبتری برای رسیدن به قدرت بیشتر است، ضمن اینکه موتور بزرگتر قابلیت تقویت بیشتر و نیاز به تقویت کمتری دارد.
البته استفاده از موتورهای بزرگتر درخصوص حداکثر نیروی نهایی دارای محدودیت است. بهدستآوردن اسب نیروی بیشتر ساده است؛ اما افزایش زیاد نیرو هم سخت است و هم گرانتر تمام میشود. به چندین روش مختلف میتوانید موتور خودروی خود را تقویت کنید. بهترین و کمخرجترین راه، همان استفاده از ورودی هوای بهتر و سیستم جرقهزنی است که به آن اشاره شد. میتوانید از فیلتر مخروطی استفاده کنید که قیمتی حدود 70هزار تومان دارد و نیازی هم به تعویض فیلتر ندارد. تعویض شمعها با شمع اریدیوم که نقطه ذوب کم، جرقه قوی و طول عمر بیشتری دارد هم مؤثر است.
هرچند گرفتن قدرت بیشتر از موتور خودرو میتواند هیجانانگیز باشد، اما تقویت موتور بعضی از خودروها توصیه نمیشود. مثلاً تقویت موتور پراید چندان عاقلانه نیست؛ اما میتوانید موتور آنرا عوض کنید که از تقویت موتور اصلی کمهزینهتر و باصرفهتر است.
حالا اگر صاحب پراید هستید، افسرده نشوید. برگ برنده پرایدها برای افزایش قدرت موتور وزن آنهاست. اگر میخواهید خودروی شما شتاب خوبی داشته باشد، علاوهبر قدرت زیاد، به وزن کم هم احتیاج دارید.
البته پرایدهای قدیمیتر سبکتر هستند. پرایدهای جدید حدود 50کیلوگرم سنگینتر شده است؛ اما پرایدهای قدیمی با داشتن وزنی بین 820تا845کیلوگرم (بسته به مدل) یکی از بهترین خودروها برای تقویت محسوب میشوند. میتوانید موتورهایی مانند موتور فورد فیستای جدید یا موتورها مزدا را روی آن سوار کنید.
از میان این موتورها میتوانید از موتور b5 با 1500سیسی حجم، موتور b6 با 1600سیسی حجم، موتور bp با 1800سیسی حجم یا موتور b3 با 1300سیسی حجم استفاده کنید. تمام این موتورها دارای 3نوع سرسیلندر، soch ,doch ,soch16 هستند.
بنابراین شما با استفاده از یک موتور bp با حجم 1800سیسی و با استفاده از یک وبر 40یا45 با یک ماکسیمای دندهای مانویل 235اسبی برابری میکنید و حتی از آن جلو خواهید زد!
البته موتورهای دیگری مانند bpt وجود دارند که 340اسببخار را در اختیار شما قرار میدهد، اتفاقاً روی پراید هم نصب میشود؛ اما قیمتش هم بالاتر خواهد رفت.
درمجموع با حدود یکمیلیون تومان پراید شما زانتیا را هم جا میگذارد. نگران لوازم یدکی هم نباشید. لوازم یدکی این موتورها در بازار وجود دارد. البته این یکمیلیون تومان هم تماماً خرج خرید موتور نمیشود، بلکه شامل تقویت شاسی هم هست که باعث میشود بدنه پراید شما در سرعت بالا نلرزد. اگر باز هم قانع نشدهاید، میتوانید با تعویض هواکش و مانیفولد ورودی این موتور به همراه تعویض کامل سیستم اگزوز، نیروی تولیدی آنرا حدود 10اسببخار تقویت کرده و مصرف سوخت را هم 10درصد کم کنید.
نیتروکسین، شیوهای متفاوت اما مؤثر
نیتروکسین هم شیوهای دیگر برای تقویت موتور است. این روش برای اولینبار در جنگ جهانی در جنگندهها استفاده شد؛ اما طی دهه گذشته استفاده از آن برای خودروها رواج پیدا کرده است.
سیستم dry به این معنی است که فقط Nos به درون منیفولد هوا تزریق میشود و سوخت به درون منیفلد هوا تزریق نخواهد شد و برای چنین روشی از یک نازل مخصوص استفاده میشود؛ اما برای فراهمکردن سوخت اضافی که مورد نیاز خواهد بود، باید راه حلی پیدا کنید. میشود ECU را برای این کار برنامهریزی کنید یا از ECUهای جانبی برای زمان فعال شدن سیستم استفاده کنید.
تعداد زیادی از این سیستم وارد ایران شده و روی خودروهای زیادی هم نصب شده است. بسته به نوع خودرو این سیستم میتواند تقریباً شتاب را دو برابر کند. البته در سرعت نهایی هم استفاده میشود. وقتی کلید این سیستم در حالت روشن قرار بگیرد، درصورتیکه دور موتور بالای 3000 باشد و پدال گاز تا آخر فشرده شود، سیستم بدون توجه به اینکه گیربکس در چه دندهای قرار دارد، عمل میکند. این سیستم هوشمند است و در فاصله تعویض دنده بهطور خودکار قطع میشود. مخزن آنهم زیر صندلی یا صندوق عقب نصب میشود و مزاحمت خاصی ایجاد نمیکند.
حجم مخزن این سیستم حدوداً با 50تا60بار استفاده خالی میشود. بعد از خالیشدن کپسول باید آنرا عوض کرد.
این سیستم بیشتر مناسب افرادی است که نمیخواهند موتور خودروی خود را تقویت کنند؛ اما اگر این سیستم را روی پراید نصب کنید، بدون شک و در هر شرایطی میتوانید بهراحتی نیسان ماکسیما را جا بگذارد.
اگر میخواهید خودروی خود را با این روشها یا هر روش دیگری تقویت کنید، باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که تقویت موتور خودرو از نظر کارشناسان پلیس توجیهی ندارد.
به عقیده پلیس راهور تنها کارخانه سازنده خودرو براساس رعایت استانداردها مجاز به تغییر در ساختار خودروست و خارج از چارچوب کارخانههای خودروسازی، هرگونه تغییر در سیستم فنی و ظاهری خودرو، قطعاً مورد تأیید مؤسسه استاندارد و پلیس راهنماییورانندگی قرار نخواهد گرفت و کسانی که اقدام به این کار میکنند، باید فرایند استاندارد را بهصورت مطلوب طی کنند.
درحالحاضر شرکت آپکو (وابسته به ایرانخودرو) به تیونینگ انواع محصولات این شرکت و ستکو (وابسته به سایپا) به تیونینگ انواع پراید میپردازند.
X