تنوع در بازار شاسی بلندهای کوپه اسپرت رو به فزونی میرود. فولکسواگن نیز نسخه کانسپت کراس کوپه را به نمایشگاه دیترویت آورده است. این سومین کراس اوور کانسپت فولکس است که در طول دو سال اخیر پس از کراس بلو 7 نفره (معرفی در نمایشگاه خودروی 2013 دیترویت) و کراس بلوی کوپه (معرفی شده در نمایشگاه خودروی شانگهای 2014) معرفی میشود.
درواقع کراس کوپه GTE یک نسخه تصفیه شده از کراس بلو و برای رقابت با BMW X6 میباشد. این خودرو نیز همانند دو کانسپت دیگر روی پلتفرم MQB فولکس بنیان نهاده شده است. طول خودرو 4846، عرض آن 2029 و ارتفاع آن 1735 میلیمتر میباشد که نشان از اندازه متوسط آن دارد.
چرخهای بزرگ 22 اینچی این خودرو طراحی جدیدی دارند. چراغهای جلو با وجودی که از الگوهای رایج فولکس تبعیت میکنند اما با ادغام در تیغههای جلوپنجره، فرمی بسیار مدرن و جذاب یافتهاند. هواکشهای بزرگ در قسمت جلوی خودرو، گلگیرهای متورم و برجسته، خطوط روی بدنه، سقف نسبتاً کوتاه، چراغهای باریک عقب و اگزوزهای اسپرت ذوزنقه ای شکل، همگی دست به دست هم دادهاند تا تصویری پرجذبه و موقر از این خودرو ارائه نمایند. با اینکه این روزها، شاسی بلندهای کوپه با سقف شیبدار مرسوم میباشند، اما فولکس در این مورد زیادهروی نکرده است.
در این خودرو فضای کافی برای پنج سرنشین وجود دارد. البته این مدل با سه ردیف صندلی و بهصورت 7 نفره میباشد اما بعید است که در ردیف انتهایی بتوان سرنشینان بزرگسال را به راحتی سوار نمود. با وجود ابعاد مشابه با فولکس توراِگ، فاصله بین دو محور 2.98 سانتی و موتور نصب شده به صورت عرضی باعث شدهاند تا فضای داخلی بهتری را در این خودرو شاهد باشیم.
یک سیستم پیشرانه هیبریدی شامل موتور بنزینی VR6 با حجم 3.6 لیتر و قدرت 276 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر همراه با دو موتور الکتریکی 54 اسبی 220 نیوتن متری در جلو و 114 اسبی و 270 نیوتن متری روی محور عقب میشود. یک گیربکس شش سرعته با کلاچ خودکار نیروی موتور بنزینی را به چرخهای جلو منتقل میکند. انرژی لازم برای موتورهای الکتریکی توسط باتریهای لیتیوم یون 14.1 کیلووات ساعتی جمع و جوری که در تونل مرکزی خودرو جاسازی شدهاند، تأمین میشود.
خروجی کل سیستم هیبریدی به 355 اسب بخار و 380 نیوتن متر میرسد. نهایت سرعت این خودرو هم به 209 کیلومتر بر ساعت میرسد در حالی که شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در 6.0 ثانیه ثبت میکند. در حالت رانندگی تمام الکتریکی تنها از موتور الکتریکی محور عقب استفاده میشود که در این حالت میتوان تا 32 کیلومتر مسافت را با انرژی ذخیره شده در باتریها طی کرد. مصرف سوخت خودرو در حالت ترکیبی نیز به 3.36 لیتر در هر صد کیلومتر محدود میشود که برای چنین خودرویی با این ابعاد، بسیار شگفتانگیز است.
احتمال تولید این خودرو توسط فولکس واگن زیاد است. البته ممکن است قسمتهایی از آن با فنآوریهای مرسومتر جایگزین گردند. بهعنوان مثال بنزینی هیبریدی با نوع توربودیزل تعویض خواهد شد. برخی از تکنولوژیهای بکار رفته نظیر سیستم سرگرمی با ژست های حرکتی با نمایشگر 12.3 اینچی ساخت شارپ را بهزودی در سایر تولیدات فولکس خواهیم دید.
با این وجود، این خودرو حتی در صورت تولید، خودرویی ارزان نخواهد بود. شاید این خودرو تبدیل به نسل آینده توراِگ شود. در هر صورت در بازار آمریکا که خودروهای SUV بزرگ، خواهان زیادی دارند، این مدل فولکس نیز شانس بالایی خواهد داشت.