CLA250 به صورت استاندارد از یک موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۰۸ اسببخار در کنار سیستم گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته اتوماتیک استفاده میکند. همچنین این مدل، دیفرانسیل جلو است و چرخهای ۱۷ اینچی، تنظیم صندلیها در ۸ جهت، طراحی داخلی MBTex و هماهنگی با سیستم اضطراری mbrace2 از دیگر امکانات استاندارد آن هستند.
در خودروی تستشده از محبوبترین آپشنها استفاده شده است. پکیج پرمیوم به ارزش ۲۳۰۰ دلار یکی از آپشنهای مورد استفاده بوده که شامل امکاناتی مانند سیستم کنترل هوای دوگانه، گرمکن صندلی جلو و آینههای هوشمند و تنظیمکننده نور است. در پکیج «مولتیمدیا» نیز ابعاد صفحه نمایش به ۷ اینچ افزایش پیدا کرده و تجهیزاتی مانند یک دوربین نمای عقب، چنجر CD، سیستم صوتی هارمن کاردون، ۱۰ گیگابایت فضا به صورت هارددیسک، سیستم راهبری و کنترل صوتی اضافه میشود.
در مجموع، این مرسدسبنز CLA250 مدل ۲۰۱۴ با رنگ سفید Cirrus قیمت تمامشدهای برابر ۳۵ هزار دلار داشته است.
عملکرد
به صورتی باورنکردنی چالاک است. در جادههای کوهستانی از CLA250 همان چابکی مورد انتظار از بهترین نمونههای کامپکت دیفرانسیل جلو را مشاهده میکنیم. موتور توربوی ۴ سیلندر قدرت را بهصورت کامل و همیشه در دسترس قرار میدهد و واکنش گیربکس آن بسیار سریع است.
این خودرو در جاده، سواری مخصوص به خود را بهعنوان یک سدان اسپرت دارد؛ البته پکیج اسپرت (از هر نوع آن) برای این مدل عرضه نشده است.
مصرف سوخت
در یکی از مسیرها، نمایشگر اطلاعات فاصله تا خالی شدن مخزن به ما میگفت که حدود ۳۰ مایل (۴۸ کیلومتر) تا تغییر به وضعیت هشدار “’Low Fuel Level” فاصله داریم. در همین حال، سیستم راهبری در مورد دانستن پمپ بنزینهای نزدیک میپرسید. وقتی با این دستور موافقت کردیم، لیستی از ایستگاههای نزدیک به آزادراه برای ما ظاهر شد.
قابلیت پیدا کردن پمپ بنزین، یکی از امکانات قابلتوجه در CLA است. ولی در همین حال، دو چیز را نباید فراموش کنید:
۱) وقتی بنزین رو به اتمام است، به خودرو فشار نیاورید.
۲) به Comand اعتماد نکنید؛ مگر اینکه وقت برای تلفکردن، زیاد داشته باشید.
راحتی
کیفیت سواری نسبتاً پایین است. هنگام رانندگی با CLA250 هرگونه ناهمواری در سطح جاده را احساس میکنیم. مخصوصاً اگر وارد یک جاده ناهموار و قدیمی شوید، ممکن است سردرد بگیرید. برای سدان نیمه اسپورت با تایرهای تمامفصل، این عملکرد شاید بسیار ناامیدکننده باشد.
فضا برای رانندههای با قد متوسط مناسب است و صندلی راحت راننده، میتواند شرایط ۴ تا ۶ ساعت نشستن بدون دردسر را تأمین کند. همچنین موقعیت رانندگی را میتوان به شکل دلخواه تنظیم کرد و دید از داخل برای راننده بسیار گسترده است.
فضای حمل وسایل
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، سه کیف متوسط در صندوق عقب جا شدهاند. این در حالی است که به هیچ طریقی نمیتوان این موارد را در صندوق عقب جمعوجور یک آئودی A3 قرار داد.
بر روی کاغذ، فضای ۳۷۱ لیتری در صندوق عقب مرسدسبنز برای یک خودروی کامپکت مناسب است. ولی سطح و کنارههای صاف آن، آن را قابلاستفادهتر از چیزی که به نظر میآید، کرده است. همچنین وقتی صندلیهای عقب را جمع کنید، با فضایی قابلتوجه برای حمل وسایل روبرو میشوید.
داخل کابین
نسبت به دیدگاهی که در برابر این خودرو دارید، میتوان فضای داخلی را «خفهکننده» یا «صمیمی» تعریف کرد. ارتفاع رانندگی برای اشخاص قدبلند راضیکننده نخواهد بود. با توجه به دید آنها، این مدل بیشتر شبیه به یک کوپه کوچک است تا فضای گستردهای که توسط یک سدان لوکس معمولی در اختیار قرار میگیرد.
یکی از مشکلاتی که در طول داشتن CLA250 با آن برخورد با صندلی بچه بوده است. دو صندلی بچه Britax child در داخل این خودرو نصب است. مهارهای پایین به خوبی نمایان بوده و بنابراین این بخش به آسانی و با ایمنی بالا انجام شده است. ولی تسمه بالایی که در پشت تکیهگاه سر صندلیهای عقب قرار گرفته، با مشکلات بیشتری همراه بوده است. تنها راه برای محکم کردن تسمه، برعکس کردن است؛ موضوعی که باعث پیچیده شدن آن و کاهش ایمنی کمربند میشود.
سیستم صوتی و تکنولوژی
در مورد نمایشگر سیستم راهبری، حرفهای زیادی میتوان گفت. البته این یک روش متفاوت برای قرار دادن یک صفحه بر روی داشبورد است؛ ولی در عین حال، این موضوع اهمیت چندانی ندارد، چرا که شرایط خوبی ایجاد کرده است.
در حال حاضر تمام خودروهای جدیدی که در امریکا به فروش میرسند، دارای یک سیستم پایش فشار باد لاستیکها (TPMS) هستند. در این میان، برخی فقط یک چراغ هشدار را روشن میکنند و بعضی دیگر مانند CLA فشار لاستیکها را به صورت لحظهای نشان میدهد. اینکه مرسدس برای مقرونبهصرفهترین مدل خود از این تکنولوژی مفید استفاده کرده، بسیار قابلتوجه است.
نگهداری
صفحه نمایش سیستم Comand از همان ۴ روز اول صدا پیدا کرد و تا ۴۰۰ مایلی که با CLA250 بودیم، این صدا ادامه داشت. حتی یک ناهمواری کوچک در مسیر کافی بود تا موجب این صدا شود؛ موضوعی که بیشتر از همه روی اعصاب میرفت.
در همین حال، در مقطعی از بررسی، میدانستیم که یک مشکل جدّیتر در حال اتفاق افتادن است. اولین نشانه در این بود که گیربکس به شیوه مورد انتظار به دنده پایینتر شیفت نمیکرد. یک سری فشار به پدل سمت چپ، برای درست کردن این وضعیت کافی بود، ولی پس از آن، به نظر میرسید که پدال گاز با برنامهریزی خود، کار را ادامه میدهد. در همین حال، وقتی میخواستیم سیستم کروز کنترل را درگیر کنیم، این سیستم نیز عمل نمیکرد.
سرویس
سرویسهای منظم:
سرویس منظم برای CLA در فواصل ۱۰ هزار مایلی انجام میگیرد. به این منظور، ۲۳۰ دلار برای سرویس ۱۰ هزار مایل اول پرداخت شده است. ولی قبل از آن به ۲۰ هزار مایل برسیم، این خودرو فروخته شده است.
سرویسهای غیرمنتظره:
علاوه بر یک حضور زمانبندی شده در نمایندگی، برای دو مورد پیشبینی نشده نیز این خودرو به نمایندگی رفته است. یکی از آنها، روشن شدن چراغ موتور با خطای کد P24D6 بوده و با یک تنظیم دوباره ECU رفع شده است. مشکل دوم برای خطای سیستم کنترل پایداری بوده که ناشی از ساییده شدن سیمکشی به قطعات کناری در زیر کاپوت بوده است. چراغهای هشدار سیستم ضدّ سرقت و کروز کنترل نیز روشن شده بودند که مشکل آنها با یک روشن و خاموش شدن ساده حل شده است.
مصرف سوخت و قیمت در هنگام فروش
مصرف سوخت مشاهده شده
برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای این خودرو با دیفرانسیل جلو به صورت ترکیبی ۷/۸۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است. این آمار مصرف برای رانندگی در شهر ۹/۰۵ لیتر و برای رانندگی در جاده ۶/۲ لیتر است. در همین حال، در تست انجام شده پس از طی مسیر نزدیک به ۲۰ هزار مایل متوسط مصرف ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از CLA250 مشاهده شده است. بهترین مخزن پُر بنزین در طول این تست، با طی کردن طول مسیر ۴۱۸ مایل، مصرف سوخت ۶/۳۶ لیتر از خود نشان داده است.
فروش دوباره و افت قیمت
در ابتدا CLA250 به قیمت ۳۵ هزار دلار خریداری شده است و پس از مدتی نزدیک به یک سال و ۱۹۷۵۱ مایل (نزدیک به ۳۲ هزار کیلومتر)، این مرسدس به میزان ۲۸۴۶۷ دلار قیمتگذاری شده است. همچنین برای یک تخمین دیگر، این خودرو به CarMax برده که قیمت آنها ۲۹۵۰۰ دلار بوده است. برای فروش با این قیمت نمیتوانستیم بیش از این صبر کنیم؛ این مبلغ تنها ۱۶ درصد افت قیمت نشان میداد و CLA را به عنوان یکی از بهترینها در این زمینه معرفی میکرد.
جمعبندی
مزیّتها: هندلینگ مناسب برای یک خودروی با دیفرانسیل جلو، یک موتور چابک، شیفت سریع در سیستم گیربکس، استفاده آسان از سیستم راهبری، فضای مفید در صندوق عقب، مصرف سوخت بهینه در صورت فشار مناسب بر پدال گاز، قیمت استثنایی در هنگام فروش دوباره.
معایب: سواری خشک و خستهکننده در جادههای ناهموار، حالت خفهکننده در صندلیهای عقب. موتور نیز همیشه عملکرد بهینه خود را حفظ نمیکند. در طول این بررسی یک ساله، با چندین مشکل الکترونیکی برخورد کردهایم.
اگر کیفیت سواری مناسب و فضای کم در صندلیهای عقب باعث نگرانی شما نشوند، سایر بخشهای مرسدسبنز CLA شما را هرگز ناامید نمیکنند. در این خودرو، ترکیبی از ویژگیهای لوکس، طراحی منحصربهفرد و افت قیمت بسیار کم را تجربه میکنید؛ مواردی که آن را تبدیل به یکی از مدعیهای اصلی در بین سدانهای اسپورت در این بازه قیمتی میکنند.
خلاصه نتایج بررسی:
- هزینههای کلی تعمیر بدنه: صفر
- هزینههای سرویسهای منظم: ۲۲۹/۵۷ دلار (در طول ۱۲ ماه)
- هزینههای اضافی نگهداری: صفر
- تعمیرات گارانتی: تعمیر صدای نمایشگر Comand، تنظیم دوباره ECU، تعمیر سیمکشی
- تعمیرات خارج از گارانتی: صفر
- حضور برنامهریزی شده در نمایندگی: یک بار
- حضور پیشبینی نشده در نمایندگی: ۲ بار
- روزهای خارج از سرویس: ۱ روز
- دفعات ماندن در وسط جاده: صفر
مصرف سوخت
- بهترین مصرف: ۶/۳۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- بدترین مصرف: ۱۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- میانگین مصرف: ۸/۲۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
قیمتها
- قیمتگذاری خصوصی در پایان سرویس: ۲۸۴۶۷ دلار.
- قیمت فروش رفته: ۲۹۵۰۰ دلار.
- افت قیمت: ۵۵۰۰ دلار (۱۶ درصد).
- آخرین رقم مسافتسنج: ۱۹۷۵۱ مایل (۳۱۷۸۶ کیلومتر).