یک روز با آلفارومئو 4C

آلفا رومئو روز های خوبی را در بازار آمریکا نمی‌گذراند. از کاهش فروش گرفته، که حالا تنها به دو محصول هاچبک «میتو» سه در و «جولیتا» پنج در محدود شده‌اند، تا ناتوانی در تحقق وعدهٔ خود برای بازگشتی قوی به بازار در چند ماه گذشته.  

 

2014 Alfa Romeo 4c

2014 Alfa Romeo 4c

اما به نظر می‌رسد که این خرس تنبل قصد بیدار شدن از خواب زمستانی را دارد و می‌خواهد تمام جنگل را با صدای غرش خود به لرزه اندازد.

2014 Alfa Romeo 4c

2014 Alfa Romeo 4c

اژدها وارد می‌شود.
در سال 2010 بود، که زمزمه‌هایی در مورد کار کردن آلفا رومئو بر روی پروژه ای جدید به گوش رسید. اما تا یک سال بعد و قبل از نمایشگاه خودرو جنوا تاید نشدند. در آنجا AR همگان را غافل گیر و اعلام کرد که قصد ساخت ارزان‌ترین خودروی دو در و دست ساز دنیا با استفاده از فیبر کربن را دارد. این غافلگیری هنگامی به اوج خود رسید که گفته شد قلب تپندهٔ این خودرو دارای یک موتور 1742-CC توربوشارژر و چهار سیلندر می‌باشد که جمعاً نیرویی معادل 237 اسب بخار تولید می‌کنند و قرار است این خرس خشمگین در صندوق عقب خودرو جا خشک کند.
این موتور اولین بار در مدل پنج در و هاچ بک «جولیتا» استفاده شد، اما مهندسان AR با بازنگری و بهبود دادن قسمت‌هایی از آن، ازجمله بهبود سیستم انتقال سوخت و هوای توربوشارژر و استفاده از سیستمی جهت تمیز کردن شیر ورودی هوا به توربوشارژر برای به حداقل رساندن خطا در احتراق موتور اشاره کرد.

 


مار خوش خط و خال.
هنگامی که خودرو رونمایی شد، ظاهر آن به دلم نشست. رینگ تایر های چشمگیر، چراغ‌های جلوی بسیار زیبا، کاپوت منحصر به فرد و مهم‌تر از همه صندلی‌های پوشیده شده در چرم که نشستن روی آن‌ها همچون نشستن روی ابرهاست.
فضای داخلی، برای یک خودروی دو در به شکل سخاوتمندانه ای بزرگ است. کنسول ماشین با انوار درخشنده و طراحی‌های رو آن، احساسات را به هیجان آورده و چشم هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند. پس اگر قصد پارک کردن خودرو در میدان راه آهن یا پایین‌تر از آن را دارید، شاید بد نباشد که در تصمیم خود تجدید نظر کنید!
به علت قرار گرفتن موتور در عقب ماشین، در صندوق آن فضای زیادی وجود ندارد. و کاپوت جلو نیز با قسمت‌هایی با علامت «خطرناک» و «دست نزنید» پرشده است.

 

بزن بریم به سرعت برق و باد …
هنگامی که پشت فرمان نشستم احساس قدرت می‌کردم. با روشن شدن ماشین، سکوت پارکینگ –بدجوری- در هم شکسته شد. صدای موتور مرا مبهوت خود کرد. برای صحبت کردن نیاز به بالا بردن صدا به شدت احساس می‌شد اما آن هم حریف غرش این خرس خشمگین نمی‌شد، غرش موتوری که به گفتهٔ AR 0 تا 60 را تنها در 4.5 ثانیه پر می‌کند.
تازه هنگامی که به اولین پیچ جاده می‌رسید و شروع به چرخش فرمان سنگین ماشین می‌کنید، متوجه می‌شوید که با چه خودروی خوش دستی روبرو هستید. پیچش نرم و خوش دست آن -که در نتیجهٔ قرار گرفتن موتور خودرو در پشت آن است-نه آن چنان زیاد است که باعث از دست رفتن مهار خودرو شود، و نه آنچنان کم که خودرو به حاشیه جاده رانده شود، درست به همان اندازه و به همان نرمی که باید باشد.

به جرئت می‌توانم بگویم که مهندسان طراح این خودرو، با شتاب، سرعت و سادگی خارق‌العاده ای که به این خودرو بخشیده‌اند آن را برای به چالش کشیدن خودرو های اسطوره ای ایتالیا همچون «لانچیا استراتوس» فرستاده‌اند.

2014 Alfa Romeo 4c Interior

2014 Alfa Romeo 4c Interior

در ورای فرمان می‌توان صفحه ای کاملاً دیجیتالی –که کامل کننده ظاهر مدرن و کمی فضایی گونهٔ آن است- را مشاهده کرد که اطلاعات موتور و سرعت خودرو را به راننده منتقل می‌کند. در کنار آن می‌توان به دکمه‌هایی برای تغییر حالات مختلف (!) انتقال نیرو به چرخ‌ها اشاره کرد که در مدل محدود، حالات مختلفی بیشتری را نیز ارائه می‌دهد که در کنار دندهٔ خودکار و DTC (سیستمی که از دو کلاچ مجزا اما هماهنگ تشکیل شده و در عین حال امکان تعویض دندهٔ دستی را نیز به راننده می‌دهد) طوفان به پا خواهد کرد.

 


لحظهٔ جدایی.
دل کندن از این خودرو کار سختی بود. شاید اگر زن بودم، احساس جدا کردن فرزندم از من این چنین می‌بود. در پایان باید عرض کنم که وزن پایهٔ خودرو حدود یک تن می‌باشد که در کنار کیسه های هوا و بسیاری آپشن دیگر همچون سنسور پارک خودکار ماشین و سیستم تنظیم برقی صندلی‌ها و… بیشتر نیز خواهد شد.
اما جالب توجه است که طراحی خودرو به گونه ای بوده که بتوان از آن هم در حالت با سقف و هم بدون سقف استفاده کرد. پس احتمالاً باید در آینده منتظر نسخهٔ بدون سقف آن نیز باشیم.
این خودرو قرار است تا در بهار آینده به قیمت 55,000 دلار ناقابل به فروش برسد که امیدوارم AR در مورد قیمت نیز خلف وعده نکند.

 


مشخصات:
  • موتور میانی، دیفرانسیل عقب، دو نفره، دو در، کوپه.
  • موتور 4 سیلندر خطی 1742cc، توربو بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، تزریق مستقیم سوخت.
  • قدرت موتور: 237 اسب بخار در دور 6000 در دقیقه.
  • گشتاور: 258 پوند فوت در 2200 دور در دقیقه.
  • وزن: 1200 کیلوگرم.
  • شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت: 4.5 ثانیه.
  • زمان عبور از 400 متر: 12.8 ثانیه.
  • حداکثر سرعت: 257 کیلومتر بر ساعت.
  • مصرف سوخت در شهر /بزرگراه: 7.3/9.8 لیتر.
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...