فراری در برابر وایپر، جدال اسب و اقعی

در دومین قسمت از رقابت بین خودروهای اسپرت آمریکایی با نامداران اروپایی، به سراغ خودروی زیبا و ظریفی از ایتالیا رفتیم و آن را در مقابل یک غول خشمگین زهردار آمریکایی قرار دادیم. همان طور که در قسمت نخست، عنوان گردید، برای هر خودروی اسپرت یا ماسل آمریکایی سعی داریم بهترین رقیب اروپایی آن را انتخاب نماییم.

دوئل شماره ۲: دوج وایپر SRT در برابر فراری 458 ایتالیا

وایپر همیشه یک خودروی‌ پر سر و صدا بوده است. اعداد دیوانه وار، هندلینگ دیوانه‌کننده؛ طوری که هیچ وقت به ذهن‌تان خطور نمی‌کند که آن را در کنار یک مدل اروپایی و مخصوصاً در پیست قرار دهید. اگر می‌خواهید یک تست در یک مسیر مستقیم انجام دهید، وایپر می‌تواند از عهده آن بربیاید، ولی در غیر این صورت، وایپر به هیچ‌وجه نمی‌تواند با پورشه و فراری رقابت کند.

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper


با این که وایپر هنوز چند مرحله از بقیه آمریکایی‌ها عقب است، ولی هنوز هم می‌توان از آن در کنار بزرگان عضلانی امریکایی نام برد. موتور بزرگ V10 نسبت به نسل‌های قبلی این خودرو، بسیار راحت‌تر به حداکثر عملکرد خود می‌رسد و قبل از اینکه کوروت Z06 بیرون بیاید، وایپر SRT برای مدتی کوتاه تنها کوپه دو سرنشینه آمریکایی با دیفرانسیل عقب و قدرت بالای ۶۰۰ اسب‌بخار موجود در بازار بوده است.
2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper

2014 SRT Viper


در همین حال، برخی مشخصه‌های قدیمی وایپر همچنان پابرجا مانده‌اند؛ از جمله پدال‌هایی که به سمت چپ زاویه داشته و نمای غیرعادی ایجاد می‌کنند. همین‌طور فضای کابین با راحتی کم و و صدای بالای موتور (نه از نوع خوب آن). در همین حال، موتور V10 از نوع تنفس طبیعی است که به این معناست که چیزی بین پدال شما و موتور قرار نمی‌گیرد و خبری از تأخیر توربو نخواهد بود. SRT وایپر برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۳/۵ ثانیه زمان لازم دارد.

وقتی برای این مقایسه وایپر را در برابر 458 ایتالیا قرار دادیم، این کار در ابتدا اندکی احمقانه به نظر می‌رسید؛ چرا که در یک طرف یکی از بهترین سوپرماشین‌های ساخته شده در صنعت خودرو را داشتیم و در طرف دیگر دوج وایپر قرار داشت. ولی بعداً معلوم شد که این دو انتخاب مناسبی بوده‌اند. در این میان، مرسدس‌-ای‌ام‌جی GT با قدرت ۵۱۰ اسب‌بخار و ۰ تا ۱۰۰ برابر ۳/۸ ثانیه و همین‌طور، استون‌مارتین V12 ونتیج S با قدرت ۵۷۳ اسب‌بخار و شتاب ۳/۷ ثانیه مدّنظر قرار داشتند. مشکل این بود که قدرت مرسدس بیش از حدّ نسبت وایپر کمتر بود و همچنین استون‌مارتین در عین حال که قدرتش کمتر بود، ۲۰۰ کیلوگرم وزن نیز بیشتر داشت. بنابراین تنها مدل دیفرانسیل عقبی که می‌توانست نزدیک‌ترین شرایط را به وایپر داشته باشد، علی‌رغم اختلاف قدرت ۸۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۳۰۳ نیوتن‌متری، 458 ایتالیا بوده است؛ خودرویی سبک‌تر و به مراتب چابک‌تر از وایپر.
2014 Ferrari 458 Italia

2014 Ferrari 458 Italia


البته باید اذعان کرد که 458 ایتالیا یک شاهکار خودروسازی است. این خودرو جوایز خودرویی بسیاری را از آنِ خود کرده است. در واقع، برای انتخاب بین این دو، بدون توجه به قدرت و گشتاور وایپر، فراری گزینه مناسب‌تر و مطمئن‌تری به نظر می‌آید. موتور V8 با تنفس طبیعی در 458 ایتالیا قدرتی معادل ۵۷۰ اسب‌بخار تولید می‌کند که به هیچ‌وجه نباید آن را دست‌کم گرفت. با این خودرو در مدت ۳/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و در همین حال، با رسیدن به دور موتور ۹۰۰۰، تا ۳۲۳ کیلومتر بر ساعت پیش خواهید رفت. درون کابین نیز، همه چیز به زیبایی طراحی شده و کنترل‌ها در جهت راحتی راننده قرار دارند؛ چیزی که در این نوع خودروها لازم خواهد بود. دید از پنجره‌ها چندان مناسب نیست، ولی به هر حال، بهتر از وایپر است.
Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

 Ferrari 458 Italia interior

Ferrari 458 Italia interior

 Ferrari 458 Italia interior

Ferrari 458 Italia interior

 Ferrari 458 Italia engine

Ferrari 458 Italia engine


قیمت 458 حدود ۲/۵ برابر وایپر TA ادیشن جدید است. ولی در این حالت، باید گفت که هزینه بالاتر ارزشش را خواهد داشت. وایپر یک خودروی سریع، با کنترل بیشتر و آرام‌تر نسبت به قبل شده است، امّا 458 یک خودروی کامل است. تفاوت قیمت در اینجا کاملاً با ظاهر بهتر، صدای به مراتب گوش‌نوازتر، فضای راحت‌تر در داخل کابین، کیفیت رانندگی بالاتر و طراحی و ساخت بهتر و… توجیه‌پذیر است.

برنده: فراری 458 ایتالیا
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...