اولین خصوصیت سورپرایز کننده این خودرو تک دیفرانسیل بودن آن است. این در حالی است که تمام خودروهای شرکتکننده در این رالی دو دیفرانسیل هستند. پژو 2008 با سیستم تک دیفرانسیل که به احتمال خیلی زیاد در عقب خودرو قرار خواهد گرفت پرچمدار تغییرات در داکار سال آینده خواهد بود.
این حرکت پژو به آن اندازه هم که شما تصور میکنید احمقانه نیست به غیر از مزیت کاهش وزن محسوس خودرو تک دیفرانسیل بودن آن اجازه استفاده از تایرهای بزرگتر با برآمدگی کوتاهتر در جلو و همچنین اجازه استفاده از سیستم تعلیق 460 میلیمتری را بهجای 250 میلیمتری میدهد.
بهعلاوه چرخهای بزرگتر امکان نصب کنترل فشار تایر از راه دور را فراهم میآورند که زمان ارزشمندی را در مواجهه با تپههای شنی ذخیره میکنند.
همچنین پژو 2008DKR دارای یک موتور توربوی دوقلوی دیزلی 6 سیلندرمی باشد که 340 اسب بخار قدرت با 800 نیوتون متر گشتاور را به کمک جعبهدنده 6 سرعته خود تولید میکند.
اگر 2008DKR بتواند در این مسابقات برنده شود اولین خودروی دیزلی و تک دیفرانسیل خواهد بود که چنین عنوانی را به دست آورده است. بدنه ماشین از قطعات فیبر کربن ساخته شده که بر روی شاسی فولادی سوار میشوند و طولی به اندازه 4099 میلیمتر دارد که جثه این ماشین را در مقابل رقبای آن فشرده و کوچک جلوه میدهد.
طبیعتاً کارخانه در تلاش این است که این ماشین مسابقه ای را با مدل 2008 معمولی مرتبط سازد. مدیر ورزشی پژو برونو فامین دراینباره میگوید:
با توجه به این که 2008 خودرویی تک دیفرانسیل با تکنولوژی Grip control است، میتواند هرجا که میخواهد برود و از همین رو 2008DKR که از مدل 2008 معمولی الهام گرفته شده باید با همین سیستم تک دیفرانسیل بر چالشهای مسیرهای داکار فائق شود.
البته این دو خودرو فقط در نام و نشان و فرم کلی با هم مشترک هستند و از نظر فنی کاملاً با هم تفاوت دارند.
پژو با هدف موفقیتهایی که در سالهای پایانی دهه 80 میلادی به دست آورد قدم به این عرصه نهاد. این شرکت در سالهای 1987 تا 1990 چهار بار متوالی پیروز رالی داکار شده بود.
کارلوس ساینز و سایریل دسپرس و پیترهنسل به عنوان رانندگان پژو 2008DKR در این مسابقه شرکت میکنند. کارلوس ساینز قهرمان 2010 داکار است که توانسته است 2 بار پیروزی WRC را به کارنامه خود اضافه کند. همچنین سایریل دسپرس و استفان پیترهنسل به ترتیب با 5 و 11 دوره قهرمانی رالی داکار در این مسابقه شرکت میکنند.
مترجم: محمد ایرجی