نمایشگاه پاریس 2014: لامبورگینی هم به جمع سازندگان هایپرکارهای هیبریدی پیوست. بعد از پورشه 918، فراری لافراری و مک لارن P1، طبیعی بود که لامبورگینی هم برای عقب نماندن از رقبا، محصولی تکنولوژیک را رو کند. این محصول که آستریون LPI 910-4 نام دارد، قدرتمندترین و پیشرفتهترین لامبورگینی تاریخ محسوب میگردد.
Lamborghini Asterion LPI910-4
لامبورگینی آستریون، از زمان طراحی تا دو هفته پیش کاملاً در خفا مانده بود. نام آستریون که موجودی افسانه ای با سر گاو و تنه انسانی است نیز اشاره ای به همین دو وجهی بودن نیروی پیشرانه است. پیشرانه توسط خود لامبورگینی توسعه یافته اما کمکهای فولکسواگن نیز همراه آن بوده است. در نام LPI 910-4 عبارت LP به قرارگیری طولی موتور، I برگرفته از Ibrido یا هیبریدی به زبان ایتالیایی، 910 نشان دهنده خروجی موتور برحسب واحد PS و عدد 4 هم نشانگر انتقال نیرو به چهار چرخ میباشد.
Lamborghini Asterion LPI910-4
از نظر طراحی، این کوپه با زوایای تیز در جلو و عقب کاملاً با مدلهای جدید لامبورگینی از جمله اوراکان و اونتادور شباهت دارد. در پهلو نیز میتوان نمای جانبی را با مدلهای کلاسیکی نظیر میورای افسانه ای مقایسه کرد. رنگ آبی الکترا، چرخهای 20 اینچی جلو و 21 اینچی عقب با تایرهای پیرلی و طراحی انحصاری رینگها، جلب توجه میکنند.
Lamborghini Asterion LPI910-4
قسمتهایی از طراحی داخلی، از جمله فرمان سه شاخه این خودرو اشارههایی به میورا دارد. طراحی مینیمالیست کابین برای راحتی بیشتر راننده و سرنشین صورت پذیرفته است. برخلاف شایعات، این خودرو یک کوپه 2 نفره است و خبری از صندلی برای سرنشینان عقب نیست.
Lamborghini Asterion Hybrid Concept
موتور 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی با قدرت 602 اسب بخار، برگرفته از مدل اوراکان، نیروی خود را از طریق یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه DSG به چرخهای عقب ارسال میکند. سه موتور الکتریکی نیز در مجموع نیروی 295 اسب بخار را به این پیشرانه میافزایند. مجموع نیروی تولیدی این پیشرانه به 897 اسب بخار میرسد.
Lamborghini Asterion Hybrid Concept
یکی از موتورهای الکتریکی درون گیربکس قرار گرفته است. بدین ترتیب نیروی آن با نیروی موتور درونسوز جمع شده و به چرخهای عقب منتقل میشود. سهم هر کدام از چرخهای جلو نیز، یک موتور الکتریکی جداگانه است. برای تأمین انرژی موتورهای برقی هم از باتریهای لیتیوم یون که درون تونل وسط خودرو جایگذاری شدهاند، استفاده میشود.
انتقال نیرو به چرخهای عقب یا به هر چهار چرخ برای لامبورگینی بسیار متداول بوده است. اما در این مدل یک حالت ویژه نیز وجود دارد. در یکی از حالتهای رانندگی، ترکیبی از همه موتورها مورد استفاده قرار میگیرند و هر چهار چرخ به حرکت در میآیند. اما در حالت درایو الکتریکی خالص، نیروی جلوبرنده خودرو تنها از طریق موتورهای محرک چرخهای جلو تأمین میگردد که به معنی یک لامبورگینی دیفرانسیل جلو در این حالت است.
Lamborghini Asterion Hybrid Concept
با کمک انرژی ذخیره شده در باتریها می توان تا 50 کیلومتر مسافت را طی کرد. سرعت بیشینه هم در این حالت به 125 کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید. میزان CO2 تولیدی نیز تنها 98 گرم در هر کیلومتر است. اشتباه نمیکنید. این ارقام متعلق به یک سوپرخودروی 897 اسبی است.
ایتالیاییها برای این خودرو، شتاب صفر تا صد 3.0 ثانیه ای و نهایت سرعت 320 کیلومتر بر ساعت را پیشبینی کردهاند. اما نکته مهمتر مصرف سوخت این خودرو است که تنها 4.2 لیتر در صد کیلومتر میباشد.