مزدا MX-5 جدید با هیجان زیادی رونمایی شد. از مدتها قبل انتظار برای معرفی نسل جدید اشتیاق زیادی را بین طرفداران این خودرو ایجاد کرده بود. در نهایت آن چیزی که به عنوان MX-5 معرفی و رونمایی شده، خودرویی مدرنتر و جذابتر از قبل است. میتوان کیفیت بالاتر آن را حتی از تصاویر آن نیز احساس کرد. طراحی آن مردانهتر شده و خطوط تند و تیز و عضلههای بیشتری در آن دیده میشوند. سبک رقیقشده کودو در اینجا هم مورد استفاده قرار گرفته و البته نمیتوان آن را شبیه برادران بزرگتر مزدا 3 و 6 دانست.
فرم کلی بدنه کاملاً یادآور نسلهای پیشین میاتا است. حتی ممکن است برخی از شباهتها به جگوار E تایپ کلاسیک را هم بتوانید تشخیص دهید. با این وجود، چراغهای کوچک آن پایینتر قرار گرفتهاند و کاملاً اخمو و عصبانیاند. فرم هواکش بزرگ سپر از حالت تخممرغی سائق فاصله گرفته اما زیاد هم اسپرت و خاص نیست.
چراغهای عقب فرمی جدید دارند و به چشمهای خرگوش تشبیه شدهاند. در مجموع این طراحی، بدون افتادن در مسیر افراط، تکامل طراحیهای قبلی به شمار میرود و با تغییر چهره خندان و بامزه قبلی به تهاجمیتر و امروزیتر، همچنان میتواند یک رودستر پرطرفدار باقی بماند.
نسل چهارم مزدا میاتا، رویکرد مدرنتری در داخل کابین را در پیش گرفته است. فرم داشبورد شباهت زیادی به مدلهای مزدا 2 جدید دارد. دریچههای هواکشها به صورت دایرهای و استفاده از حداقل پیچیدگی ممکن، در کنار رنگآمیزی تیره و کلاسیک روکش داشبورد و صندلیها، از ویژگیهای این بخش میباشند.
مزدا MX-5 به نمایش در آمده از چرخهای آلیاژی تیره رنگ 16 اینچی در کنار آینههای جانبی و ستون سقف مشکی رنگ بهره میبرد. استفاده از آلومینیوم و مواد کامپوزیت باعث کاهش وزن خودرو شدهاند. هدف مزدا کاهش 90 کیلویی وزن بوده تا در نهایت وزن خودرو به حدود 1000 کیلوگرم بالغ گردد.
طول خودرو هنوز کوتاه به نظر میرسد و زیر چهار متر (3915 میلیمتر) است. عرض میاتای جدید، 1.73 و ارتفاع آن 1.23 متر و فاصله بین دو محور آن 2.31 متر میباشد. این ابعاد نشان از کوتاهتر شدن و عریضتر شدن نسبت به نسل قبلی دارند.
طبق معمول برای بخش فنی هم از تکنولوژی اسکای اکتیو بهره گرفته شده است. در حال حاضر دو نوع موتور بنزینی در دسترس میباشند. یکی موتور 1.5 لیتری با تزریق مستقیم سوخت که حدوداً 140 اسب بخار نیرو تولید میکند و دیگری موتور 2 لیتری که توان آن 200 اسب بخار میباشد. البته هنوز ارقام دقیق فنی این خودرو اعلام نشدهاند. در ابتدا تنها یک گیربکس پنج سرعته دستی در دسترس است و سپس میتوان سراغ از یک گیربکس شش سرعته دستی و یا احیاناً اتوماتیک گرفت. نیروی تولیدی به محور و دیفرانسیل عقب منتقل میشود و یک فرمان با نیروی الکتریکی هم سواری آرام و راحتتری را رقم میزند.
وزن سبکتر، نیروی بیشتر، نسبت تقسیم وزن بهینه 50/50 روی محورها و سیستم تعلیق اصلاح شده، میتوانند لذت سواری بیشتری را ایجاد نمایند.
مزدا میتواند با مدل جدید MX-5 به مصاف رقبایی چون BMW Z4، پورشه باکستر و مرسدس بنز SLK برود. نسل جدید مزدا MX-5 برای سال 2016 تدارک دیده شده است و احتمالا از نیمه دوم سال 2015 میتوان منتظر ورود آن به بازار بود.
پدال