با این حال، این موارد باعث نمیشوند که نکات ضعف اوتلندر را نادیده بگیریم. از آنجا که مجله ادموندز آمریکا این مدل را تست کرده، نامگذاری آمریکایی آن را استفاده نموده که برای ملموس تر شدن مطلب برای مخاطبان ایرانی، در ادامه از همان نام ASX استفاده می کنیم تا بین این مدل و اوتلندر هم تمایز برقرار گردد.
میتسوبیشی ASX یا اوتلندر اسپرت مدل ۲۰۱۵ یک شاسیبلند کامپکت ۵ سرنشینه است که دارای پلتفرمی مشترک با شاسیبلند بزرگتر اوتلندر و لنسر سدان است. شروع قیمت آن از ۲۰ هزار و ۴۲۰ دلار برای مدل پایه ES همراه با گیربکس دستی است. در عین حال، یک سیستم انتقال متغیر پیوسته (CVT) نیز با هزینه اضافی ۱۲۰۰ دلار در دسترس خواهد بود.
تریم بعدی، SE است که در این بررسی نیز مورد استفاده قرار گرفته است و تنها با سیستم CVT و با شروع قیمت ۲۳۶۲۰ دلار عرضه میشود. با این قیمت بالاتر، به امکاناتی مانند چراغهای نوربالای زنون، استارت و ورودی بدون کلید، گرمکن صندلیهای جلو، دوربین نمای عقب و یک نمایشگر لمسی ۶ اینچی دسترسی پیدا میکنید.
همچنین در ASX SE تستشده یک پکیج آپشن «تورینگ» اضافه شده که شامل یک سقف آفتابگیر پانوراما، سیستم راهبری، طراحی چرم داخلی، سیستم صوتی پرمیوم و صندلی راننده تنظیمشونده میشود. در نتیجه قیمت خودروی تست به ۲۸۵۴۵ دلار رسیده است. در همین حال، آپشن دیفرانسیل تمامچرخ متحرک برای تمام تریمها با ۱۴۰۰ دلار در دسترس قرار میگیرد.
شرایط رانندگی
تنها موتوری که در ASX ارائه میشود، یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر است که ۱۴۸ اسببخار قدرت و گشتاوری به اندازه ۱۹۶/۶ نیوتنمتر تولید میکند. در تست شتابگیری، این خودرو برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۹/۲ ثانیه زمان نیاز داشته که نسبت به سایر مدلهای موجود در این کلاس کُندتر نشان میدهد. همچنین وقتی از CVT برای انتقال قدرت استفاده میشود، واکنش خودرو بسیار کُندتر است و از قدرت در دسترس به شکلی مناسب استفاده نمیشود.
در زمینه توقف و ترمزگیری نیز عملکرد چندان بهتری مشاهده نمیشود. پدال نرم ترمز اوتلندر اسپورت اعتماد به نفس چندانی برای راننده به همراه ندارد. در همین حال، در تست توقف از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، این خودرو توانست در فاصله ۳۶/۲۷ متری متوقف گردد که در ردهای متعادل در بین شاسیبلندهای کامپکت قرار میگیرد. لازم به ذکر است که در شرایط مختلف و در برخورد با ناهمواریهای سطح جاده، این فاصله تا ۳ متر اضافه شده است.
در حالتی که جاده باز است، خرابیهای سطح آسفالت واقعاً مشکلساز هستند. اوتلندر اسپورت بیشتراز آن که این ناهمواریها را به خود جذب کند، بر روی آنها مانند یک «سبد خرید» حرکت میکند. ناهمواریهای بزرگتر، شرایط بدتری ایجاد میکنند و حتی باعث «شناور» شدن بدنه خودرو میشوند. ضمن اینکه در هنگام عبور از پیچ، این ضعف ASX بیشتر به چشم میآید و لرزش بدنه احساس شده و در داخل کابین شنیده میشود. این موضوع به همراه نقصهای دیگر، اوتلندر اسپورت را هر چیزی به جز «اسپورت» نشان میدهند.
کابین
ASX تا حدودی برای رانندههای با جثه کوچک ساخته شده است. یک بزرگسال با قد متوسط ۱۸۰ سانتیمتری در هنگام نشستن در پشت فرمان تلسکوپی به سرعت متوجه میشود که بیش از اندازه به فرمان نزدیک است.
تکیهگاههای موجود در صندلیها مناسب هستند، ولی مشکلات ذکر شده در بالا در مورد ناهمواریهای سطح جاده، هنوز هم قابللمس هستند. در عقب صندلیهای نسبتاً کوچکی استفاده شده است و ارتفاع تکیهگاههای نسبت به کف کم است. همچنین برای اشخاص ۱۸۰ سانتیمتر به بالا مشکل فضای سر وجود خواهد داشت.
حتی برای آنان که با توجه به قدشان در ASX احساس راحتی میکنند، صدای نویز داخل کابین، راحتی را با مشکل مواجه میکند. سر و صدای موتور در هنگام شتابگیری بسیار بلند میشود، ولی وقتی به سرعت بزرگراه میرسیم، اندکی آرامتر میشود. البته این صدا با نویز باد جایگزین میشود. عدموجود تکیهگاه مناسب برای دستها، از دیگر شرایط ناراحتکننده در کابین این خودرو است.
برخلاف طراحی تهاجمی که بازتابی از «لنسر پا به سن گذاشته» است، در طراحی داخلی هیچگونه جذابیت ظاهری دیده نمیشود. کنترلها به صورت ساده و واضح در جای خود قرار گرفتهاند و در همین حال، هیچ نشانی از این که همگی جزئی از یک تم کلی هستند، در خود ندارند. حتی با استفاده از آپشن طراحی چرم داخلی، باز هم کیفیت متریالهای داخلی نسبت به سایر رقبا در سطح پایینتری قرار میگیرد.
در پکیج ۴۹۰۰ دلاری تورینگ، یک نمایشگر لمسی بزرگتر ۷ اینچی، یک سیستم راهبری و یک سیستم صوتی پرمیوم «راکفورد فوسگیت» به تجهیزات خودرو اضافه میشوند که استفاده از این سیستمها سخت و پر دردسر است. هم دکمههای فیزیکی و هم دکمههای صفحه لمسی بسیار کوچک هستند و در همین حال، نمایشگر در وسط، در ارتفاع پایینی قرار گرفته است. حتی برخی کارهای کوچک نیازمند این است که نگاه خود را از روی جاه برگردانید. این در حالی است که برخی عملکردهای پیشرفتهتر مانند کنترل صوتی، رادیوی اینترنتی و رزرو و بررسی رستوران در این سیستم ارائه نشدهاند؛ مواردی که در رقبای شاسیبلند کامپکت در دسترس قرار دارند.
تنها ۶۱۴/۵ لیتر فضا برای حمل وسایل در پشت صندلیهای عقل در دسترس قرار میگیرد که این فضا حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد نسبت به رقبای اصلی ASX کمتر است. وقتی صندلیها جمع شوند، ظرفیت حمل وسایل به ۱۵۴۶ لیتر افزایش پیدا میکند که باز هم به میزان قابلتوجهی کمتر از رقبای آن است. در همین حال، در جلو، فضای مناسبی برای قرار دادن وسایل شخصی در نظر گرفته شده است.
مصرف سوخت موردانتظار
اگر یک نکته روشن در مورد ASX وجود داشته باشند، مصرف بهینه سوخت در آن است. سازمان حفاظت محیط زیست امریکا مصرف سوخت اوتلندر اسپورت مدل ۲۰۱۵ را به اندازه ۹/۴۱ لیتر در شهر، ۷/۳۵ لیتر در جاده و ۸/۴ لیتر به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده است که از این لحاظ، در سطح بالاتری نسبت به بسیاری از رقبا قرار میگیرد.
مهمتر از همه اینکه در تستی که انجام شده، نه تنها این آمار مشاهده شده، بلکه مصرف سوخت بهتری نیز شاهده بودهایم. در زمانی که این خودرو تست شده، مصرف سوخت میانگین ۹/۵۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است و این در حالی است که در طول مسیری به طول بیش از ۱۰۰ مایل در بزرگراه، مصرف سوخت فوقالعاده ۶/۴ لیتری از آن مشاهده شده است.
امکانات ایمنی
علاوه بر امکانات ثابتی مانند کنترل پایدار و ترمزهای ضدّ قفل که در تمام خودروهای جدید دیده میشوند، ASX مدل ۲۰۱۵ یک کیسه هوای زانوی راننده اضافه کرده است. دوربین نمای عقب به صورت استاندارد در تریم SE عرضه شده است، در حالی که در تریم ES چنین نیست. در همین حال، حسگرهای پارکینگ جلو و عقب در هر دو مدل به صورت آپشن ارائه شدهاند. غایبهای بزرگ در تجهیزات ایمنی اوتلندر اسپورت مواردی مانند سیستم هشدار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو، تلماتیک اضطراری و هشدار ترافیک پشتسر هستند؛ امکاناتی که توسط بسیاری از رقبای این خودرو ارائه میشوند.
«دولت فدرال» به ASX یا اوتلندر اسپورت ۴ ستاره از پنج ستاره ایمنی در تست کلی تصادف داده است. این خودرو در تست حفاظت در لغزش و تصادف از جلو ۴ ستاره و در تست حفاظت در تصادف جانبی ۵ ستاره دریافت کرده است. مؤسسه بیمه بزرگراههای امریکا (IIHS) نیز برای تستهای همپوشانی متعادل، برخورد جانبی، استحکام سقف، حفظ ناحیه سر و صندلیها نمره مناسب «خوب» به ASX داده است. همچنین در تست همپوشانی کوتاه، این خودرو نمره متوسط «قابلقبول» دریافت کرده که از بسیاری از رقبای آن بهتر است.
نزدیکترین رقبا
مزدا CX-5 به خاطر دینامیک درگیرکننده رانندگی، مصرف سوخت بهینه و جا دار و راحت بودن، یکی از بهترینهای این سگمنت محسوب میشود. این خودرو از طراحی و ساخت مناسبی برخوردار بوده، به طوری که به نظر میرسد نسبت به سایر کراساورها قیمت بالاتری دارد. مزدا CX-5 حتی با موتور ۲/۵ لیتری باز هم با توجه به امکانات و سطح قیمتش به عنوان رقیب میتسوبیشی باقی میماند.
فورد اسکیپ در سطح قیمتی متناسب با ASX از لیست امکانات استاندارد و آپشن مشابهی استفاده میکند. مزیّت اسکیپ به خاطر دینامیک بهرت رانندگی، کیفیت بالاتر کابین و فراوانی تریمها و انتخابهای پیشرانه است.
کیا اسپورتیج مجموعهای گسترده از امکانات استاندارد، هندلینگ اسپورت و یک گزینه موتور قدرتمند در اختیار قرار میدهد. کیفیت سواری از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار است و صندلیهای عقب و فضای صندوق عقب نسبت به فورد و مزدا کوچکتر هستند؛ ولی هنوز هم نسبت به ASX بزرگترند.
میتسوبیشی ASX در زمینه مصرف سوخت و گارانتی پیشرانه ۱۰ ساله/ ۱۰۰ هزار مایلی، نسبت به بسیاری از رقبایش مزیت دارد. اگر مسیر زیادی را در بزرگراهها طی میکنید، این شاسیبلند کوچک بسیار بهصرفه است. امّا نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، از لحاظ امکانات و راحتی در سطح پایینتری قرار میگیرد.