بررسی نیسان 370Z نیسمو اتوماتیک مدل ۲۰۱۵

نیسان یک نسخه با گیربکس اتوماتیک از مدل 370Z نیسمو برای ۲۰۱۵ ارائه کرده که البته این موضوع چندان هم جای تعجب نیست؛ چرا که حدود ۶۰ درصد از خریداران 370Z غیر نیسمو از گزینه گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته همراه با پدل‌شیفتر استفاده کرده‌اند.   2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

 در مدل قبلی، موتور ۳/۷ لیتری V6 با قدرت ۳۵۰ اسب‌بخار فقط به همراه گیربکس ۶ دنده دستی ارائه می‌شد. در عین حال، گیربکس اتوماتیک شرایط بسیار خوبی ایجاد می‌کند و در هر زمان، به‌خوبی برای دنده پایین‌تر متناسب با دور موتور عمل می‌کند.

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic


به عنوان یک دلیل برای اینکه خریداران به سمت استفاده از این گیربکس رفته‌اند، باید گفت که گیربکس اتوماتیک با سرعت بیشتری عمل می‌کند. 370Z نیسمو در مدت ۴/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسیر یک‌چهارم مایل را در ۱۳/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۰/۵۹ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند؛ آماری که به ترتیب ۰/۳ و ۰/۱ ثانیه نسبت به 370Z نیسمو با گیربکس دستی سریع‌تر است. این در حالی است که مدل چند سال گذشته غیرنیسموی 370Z اتوماتیک، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در ۴/۶ ثانیه ثبت می‌کرد و زمان یک‌چهارم مایل آن نیز ۱۳/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۳/۸ کیلومتر بر ساعت بود. همچنین مدل‌های نیسموی با گیربکس دستی نیز نتوانسته‌اند در شتاب‌گیری از پس مدل‌های همتای غیر نیسموی خود برآیند. سریع‌ترین مدل گیربکس دستی Z در ۴/۸ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۰/۳ ثانیه از نیسموها جلوتر است. مدل‌های نیسمو وزن بیشتری نیز دارند. به عنوان مثال، خودروی تست شده نیسمو-اتوماتیک در اینجا با وزن ۱۵۶۶ کیلوگرم، حدود ۳۸ کیلوگرم سنگین‌تر است.

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic


فراتر از اعداد و ارقام مربوط به عملکرد، کاراکتر سیستم گیربکس است که ما را خارج از تمام فعالیت‌ها نگه می‌دارد. البته در هنگام رفتن به دنده پایین‌تر همراه با فشار پدال گاز با استفاده از ستون پدل‌شیفتر در سمت چپ، گیربکس از نزدیک‌شدن به خط قرمز دور موتور واهمه چندانی ندارد، ولی در عین‌حال، کیفیت تعویض دنده‌ها آن چنان مطلوب نیست. به‌علاوه، تنها دو حالت در عملکرد خود دارد؛ درایو و دستی. هیچ حالت اسپرت جداگانه‌ای برای شیفت دنده‌ها در نظر گرفته نشده است. همچنین باید گفت که استفاده از گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک در مدل Z استاندارد ۲۰۰۹ تأثیرگذاری زیادی داشته، ولی در دوره‌ای که گیربکس‌های دو کلاچه اتوماتیک در خودروهایی مانند پورشه کیمن و آئودی TT ارائه می‌شوند، نمی‌تواند چندان قابل‌توجه باشد؛ همچنین این گیربکس در پایین‌تر از سطح سیستم‌های اتوماتیک ۸ سرعته‌ای قرار می‌گیرد که در مدل‌هایی مانند دوج چلنجر R/T اسکت پک و شورولت کوروت یافت می‌شوند.

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic


در دیگر تست‌های عملکرد، نیسمو Z آمارهای متناقضی نشان می‌دهد. ترمزهای بزرگ با صفحه‌های ۱۴ اینچی دارای کالیپرهای ۴ پیستونه در جلو هستند و در عقب نیز صفحه‌های ۱۳/۸ اینچی با کالیپر ۲ پیستونه استفاده شده‌اند. سیستم ترمز در مجموع، عملکردی مناسب دارد و این خودرو را از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۴۷/۵۵ متری کاملاً متوقف می‌کند که مطابق با دیگر مدل‌های Z تست‌شده است. عملکرد پدال ترمز نیز بسیار محکم و اطمینان‌بخش است. در همین حال، استفاده از تایرهای بریجستون پوتنزا S001 کاهش چشمگیری را در تست لغزش در پیچ نشان می‌دهد و چسبندگی جانبی از 0.99g در نیسموهای قبلی به 0.92g کاهش پیدا کرده است. البته این موضوع را هم باید در نظر گرفته تست‌های دو خودرو در دو پیست مختلف انجام شده است.

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic


آمار عملکرد را کنار بگذاریم، شاسی نیسمو Z نیز ارتباط لازم بین راننده و سطح جاده را برقرار نمی‌کند. در همین حال، در هنگام رانندگی با این خودرو در شهر، گیربکس اتوماتیک کار خود را دنبال می‌کند و فرصت بررسی بیشتر کابین پیش می‌آید. سواری خشک و کابین پر سر و صدا از مشخصه‌های این نیسمو هستند.

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic Interior

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic Interior


کابین این خودرو، فارغ از چرم فاکس و طرح‌های قرمز گوشه و کنار، نمایانگر دوره زمانی خود است. بسیاری از مشتریان شاید به طریقه دسترسی جدید به سیستم راهبری علاقه‌مند باشند، ولی نمایش اطلاعات در داشبورد نسبت به بسیاری از مدل‌های رقیب در سطح بسیار پایینی قرار دارد. همچنین مواردی مانند تنظیم دستی صندلی‌ها، سطوح خالی بر روی کنسول وسط و پلاستیک‌های سخت به کار رفته در یک خودرو با قیمت ۴۷ هزار و ۷۴۰ دلار، هر چه قدر هم که تمرکز ظاهری بر پیست باشد، باز هم نامأنوس هستند. در همین حال، دو چیز در داخل کابین ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند، صندلی‌های ریکارو با دوخت مناسب و بخش‌های با چرم فاکس بر روی فرمان.

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic Interior

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic Interior

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic


ظاهر نیسمو Z ولی فوق‌العاده است. نیسمو Z های ۲۰۱۵ همگی از یک ارتقای طراحی بیرونی عمیق‌تر بهره‌مند شده‌اند که در آن عناصری مانند از اسپویلر عقب «دم‌اردکی»، طراحی دوباره جلوبندی و استفاده از الگوهای زیبای قرمز رنگ در پایین بدنه و آینه‌ها به چشم می‌خورند. چرخ‌های ۱۹ اینچی زغالی Rays و قاب‌های تیره‌شده اطراف چراغ‌های جلو حالتی شیطانی برای این خودرو ایجاد کرده‌اند. خوشبختانه خروجی‌های اگزوز بزرگ سال قبل هنوز هم در جای مناسب خود باقی مانده‌اند.

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic


نیسان انتظار دارد که ۲۰ درصد مشتریان 370Z ۲۰۱۵، مدل نیسمو را انتخاب کنند که حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل بیشتر است. همچنین تخمین زده شده که یک سوم خریداران، هزینه ۱۳۰۰ دلاری آپشن گیربکس اتوماتیک را بپردازند.

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic


مشخصات نیسان 370Z نیسمو:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۴۷۷۴۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۴۱۱۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۳۶۹۶ سی‌سی.
  • قدرت: ۳۵۰ اسب بخار در ۷۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۷۴/۲ نیوتن‌متر در ۵۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
2015 Nissan 370Z NISMO Automatic 3.7-liter V-6 engine

2015 Nissan 370Z NISMO Automatic 3.7-liter V-6 engine


ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۵۵ متر.
  • طول ماشین: ۴/۳۳۱ متر.
  • عرض: ۱/۸۶۹ متر.
  • ارتفاع: ۱/۳۱۶ متر.
  • وزن کلی: ۱۵۶۶ کیلوگرم.


تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۲ ثانیه.
  • صفر تا ۲۲۵/۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۸/۵ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۳/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۷۰/۵۹ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (تخمین در تست): ۲۴۹/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۷/۵۴۹ متر.
  • چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: 92g.


مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 

نویسنده :‌مسعود انیس حسینی - پدال

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...