مشخصات فنی قدرتمندترین پیشرانه ساخت جنرال‌موتورز

وقتی مهندسان در جنرال‌موتورز می‌گویند که یکی از سبک‌ترین و جمع‌وجورترین موتورهای ۶۵۰ اسب‌بخاری را ساخته‌اند، حتماً چیزی است که ارزش دقیق‌شدن بیشتر را دارد. مخصوصاً وقتی این موتور سوپر شارژر ۶/۲ لیتری LT4 V-8 قرار است برای مدل جدید ۲۰۱۵ از شورولت کوروت Z06 استفاده شود.

 

2015 chevrolet corvette z06 coupe

2015 Chevrolet corvette z06 coupe


مدل قبلی Z06 از یک موتور ۷ لیتری LS7 با دور موتور بالا استفاده می‌کرد و همین کاهش حجم موتور، می‌توانست نگرانی‌هایی برای هواداران ایجاد کند. امّا باید توجه داشت که قلب تپنده شورولت کوروت جدید Z06 قدرتمندترین موتور تولیدی جنرال‌موتورز تاکنون بوده است و در میان لیست کوتاه موتورهای ۶۵۰ اسبی صنعت خودرو جای می‌گیرد: هل‌کت همی V8 از داج، سه‌گانه V12 از فراری (در مدل‌های F12 برلینتا، FF و لافراری)، V12 در لامبورگینی اونتادور، W-16 در بوگاتی ویرون و V8 با توربوهای دوقلو در مک‌لارن P1. پورشه 918 اسپایدر پلاگین هیبرید از این جهت در این لیست حضور ندارد که موتور V-8 در آن به تنهایی ۶۰۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.
2015 corvette z06 coupe supercharged 6200cc v8 engine

2015 corvette z06 coupe supercharged 6200cc v8 engine


حجم کوچک‌تر موتور برای جنرال‌موتورز دردسر چندانی ایجاد نکرده است. موتورهای پوشرود V-8 مانند LT4 و LT1 جدید از یک میل‌سوپاپ در پایین بلوک موتور بیشترین بهره را برده‌اند. در همین حال، این V-8ها با بادامک‌های دوگانه در درپوش خود، دارای چهار میل‌سوپاپ در قسمت بالای موتور هستند و در نتیجه ارتفاع و عرض بیشتری برای این پیشرانه‌ها ایجاد شده است. بدیهی است که چنین موتوری از لحاظ وزنی سنگین‌تر شده است. اینکه یک موتور ۳۲ سوپاپ به همراه چهار میل‌سوپاپ داشته باشد، می‌تواند در عملکرد آن بسیار مؤثر باشد. ولی در عین حال نباید سادگی بی‌نظیر موتورهای پوشرود ۱۶ سوپاپ را به راحتی فراموش کرد.
یکی از نقاط ضعف LT4 در طراحی میل‌سوپاپ تکی آن است که نمی‌تواند تغییرات زمان‌بندی مستقلی برای سوپاپ‌های مکش و اگزوز ایجاد کند. در حال حاضر، تنها موتور پوشرودی که این قابلیت را دارد، موتور V-10 در داج وایپر است که دارای یک بادامک مجازی است.

استفاده از سوپر شارژر می‌توانست ارتفاع موتور را از این هم بالاتر ببرد؛ ولی همکاری جنرال موتور با شرکت متخصص سوپرشارژرها، Eaton، باعث شد تا موتور LT4 نسبت به موتور LT1 تنها یک اینچ اختلاف ارتفاع داشته باشد. سوپر شارژر هوا را با فشار از طریق سوپاپ‌های مکش به داخل سیلندرها با فشاری حداکثر برابر 9.4 psi وارد می‌کند که نسبت به مقدار ۹/۷ در موتور LS9 در C6 ZR1 کاهش نشان می‌دهد. نسبت فشردگی در LT4 به میزان 10.0:1 است که از این لحاظ در بین LT1 (11.5:1) و LS9 (9.1:1) قرار می‌گیرد. همچنین در LT4 با توجه به وضعیت کلی میل‌سوپاپ، زمان حرکت سوپاپ‌ها نسبت به LT1 بیشتر شده است.

موتور LT4 با رویه و بدنه آلومینیومی، در مجموع، وزنی به اندازه ۲۳۹/۹۵ کیلوگرم دارد که نسبت به وزن ۲۰۶ کیلوگرمی LS7 افزایش وزن متعادلی را نشان می‌دهد. در همین حال، موتور LT4 در دور موتوری، قدرت بیشتری نسبت به LS7 تولید می‌کند. این امیدواری وجود دارد که این موتور سوپر شارژر بتواند در سال آینده از موتورهای با تنفس‌طبیعی در نزد مشتریان پیشی بگیرد. با این که Z06 سنگین‌ترین کوروت است، ولی به احتمال زیاد سریع‌ترین خودروی دو سرنشینه شورولت در تاریخ نیز خواهد بود؛ به خصوص اگر با آپشن گیربکس جدید اتوماتیک ۸ سرعته جنرال‌موتورز نیز همراه گردد.
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...