تغییرات واضح بیرونی شامل سپر جدید، جلوپنجره مشبک تجدیدنظر شده، استایل جدید برای چراغهای جلو و عقب و اسپویلر میباشند. یک نگاه سطحی ممکن است این شبهه را ایجاد کند که این یک خودروی لندروور یا رنجروور است. مخصوصاً فرم جدید چراغها و ارتباط آنها با جلوپنجره و شکل کاپوت، این شباهت را تشدید میکند.
طراحی داخلی خودرو نیز نشانی از تکامل دارد. مواد مورد استفاده دارای کیفیت بالاتری هستند و سیستم رابط کاربری نیز دیگر مشکلات سابق را ندارد و دکمههای واقعی جایگزین دکمههای لمسی سابق شدهاند. استفاده از سقف بازشوی دو پنلی، فضای داخلی مجلل، چوب و چرم و آلومینیوم در تزئینات و سیستم صوتی سونی با 500 وات و کنترلهای روی فرمان و نمایشگرهای دیجیتال داشبورد از ویژگیهای اکسپلورر جدید میباشند.
در زیر کاپوت این خودرو، موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری اکوبوست با یک موتور 2.3 لیتری جدید که آن هم از تکنولوژی اکوبوست بهره میبرد، جایگزین شده است. این پیشرانه با وجود ابعاد و اندازه کوچک خود، بههیچوجه ضعیف نیست و 270 اسب بخار نیرو و 406 نیوتن متر گشتاور محصول خروجی آن است. 12.5 درصد افزایش نیرو و 11 درصد افزایش گشتاور همراه با بهره وری بهتر سوخت نیز میباشد. البته موتور پایه 3.5 لیتری شش سیلندر با نیروی 290 اسب بخار و گشتاور 345 نیوتن متر و پیشرانه شش سیلندر 3.5 لیتری اکوبوست با نیروی 365 اسب بخار و گشتاور 474 نیوتن متر که با یک گیربکس شش سرعته خودکار جفت میشوند، همچنان سر جای خود باقی ماندهاند.
یک کلاس جدید پلاتینیوم به تریم های قابل انتخاب اکسپلورر در سال آینده نیز افزوده میشود که فضای داخلی لوکس تر و طراحی شیکتری دارد. چراغهای این مدل از نوع LED بوده و دو پنل سقفی شیشه ای، چرخهای 20 اینچی آلیاژی و در داخل کابین، صندلیهای انفرادی با روکش چرم سوراخدار، پوششهای چوب و آلومینیوم و چرم و امکانات بیشتر را به همراه دارد.
در بخش فنآوری نیز، امکانات جدیدی چون دوربین دید عقب و سیستم دستیار پارک و پارک دوبل نیمه اتوماتیک، پورتهای USB و هندزفری، درب عقب اتوماتیک بازشونده بدون استفاده از دست و تجهیزات ایمنی بیشتر را شاهد خواهیم بود.