پس از رهایی از دست یک نرمافزار پردردسر، کُند و ناامیدکننده، با یک ارتقای نرمافزاری بسیار خوب، با سرعت بالاتر و طراحی نزدیکتر به گوشیهای هوشمند روبرو هستیم.
امکانات Sync 3 کاملاً برای کاربران دنیای گوشیهای هوشمند آشنا هستند؛ ولی درعینحال برای بسیاری از سیستمهای داشبوردی خودروهای امروزی تازهاند. فورد در این زمینه تلاش کرده تا با استفاده از تنظیمات سادهتر، هماهنگی این سیستم را با گوشی هوشمند راننده افزایش دهد و در نتیجه با کمترین عامل حواسپرتی دسترسی به امکانات موردنیاز را راحتتر کند.
در Sync 3 از فونتها و نواحی لمسی بزرگتری استفاده شده که کاربرد آن را آسانتر میکند. همچنین صفحهنمایش درخشانتر و طراحی ابتداییتر منوها موجب میشود که راننده در کمترین زمان ممکن به عملکردهای مختلف در آن دسترسی پیدا کند. این نرمافزار جدید با استفاده از یک نمایشگر جدید لمسی خازنی کار میکند که به راحتی تماسهای دست را تشخیص داده و مانند گوشی هوشمند میتوان بهسادگی در آن زوم کرد. همانطور که قبلاً نیز در خبرها آمده بود، فورد در حال کنار گذاشتن شریک خود، مایکروسافت و استفاده از نرمافزار مبتنی بر QNX بلکبری است و Sync 3 نتیجه چنین تغییری است.
Sync 3 همانند یک گوشی هوشمند یا تبلت، در هنگام اتصال به یک شبکه وایفای آخرین پکیجهای بهینهسازی و ارتقای نرمافزاری را دریافت میکند. اگر محل پارک خودروی شما به اینترنت خانگیتان دسترسی داشته باشد، این سیستم میتواند به صورت اتوماتیک به اینترنت متصل شده و دریافت آپدیت را هر چند هفته یک بار انجام دهد. دیگر نیازی به ارتقا از طریق USB یا رفتن به سراغ نمایندگی نیست.
البته یک نمایشگر لمسی ایدهآل در یک خودرو چیزی است که کمتر نیاز به لمس یا نگاه کردن به آن باشد. فورد نیز بر همین اساس حرکت کرده و سیستم کنترل صوتی Sync 3 را ارتقای زیادی داده است. در حال حاضر شما میتوانید به شکلی راحتتر و گفتاریتر با کنسول خود انگلیسی صحبت کنید. مثلاً برای آدرس دادن یک نقطه خاص، به جای آن که به صورت بریده بگویید: “one-one-two-five Main Street” میتوانید بگویید: “eleven twenty-five Main Street”. یا اینکه فقط بگویید: “Detroit airport” تا اینکه نام کامل این فرودگاه را بر زبان بیاورید. زمان مشخص خواهد کرد که چقدر این کارها برای کاهش حواسپرتی سیستم کنترل صوتی مفید هستند.
فورد با استفاده از AppLink فرمانهای صوتی را به برنامههایی که بر روی موبایل خود نصب کردهاید گسترش میدهد. AppLink به صورت اتوماتیک برنامههای موسیقی گوشی هوشمند، از جمله اسپاتیفای، پاندورا، استیچر، انپیآر وان، سیریوس ایکسام و آیهارت رادیو را تشخیص میدهد و برای هر کدام از آنها کنترلهای سادهای در کنار برنامههای داخلی Sync 3 قرار میدهد.
یکی از قابلیت خوب این سیستم این است که فارغ از هر گونه برنامه یا عملکردی که در حال حاضر بر روی صفحه نمایش داده میشود، همیشه یک نوار ابزار در لبه پایینی آن برای دسترسی سریع به سیستم صوتی، کنترل هوا و عملکردهای راهبری موجود است.
همانند نرمافزارهای داخل خودروی قبلی فورد و خودروسازان دیگر، این سیستم نیز میتواند تصادفهای شدید را تشخیص و با استفاده از یک گوشی متصل با بلوتوث، با نیروهای امدادی و آمبولانس تماس بگیرد. به علاوه، سیستم Sync 3 میتواند اطلاعات آرایش ایربگها، تعداد کمربندهای مورداستفاده و نوع تصادف را از قبیل عقب، جلو، کنار یا غلتزدن برای کارشناسان اورژانس ارائه دهد.
طبق گفته فورد، نظرات ۲۲ هزار مشتری این خودروساز جمعآوری شده و از پیشنهادات آنها برای توسعه Sync 3 استفاده شده است. این در حالی است که سیستم قبلی MyFord Touch مشکلات زیادی داشته و بسیاری از عملکردهای آن رابط کاربری خوبی نداشتهاند. البته هنوز امکان تجربه سیستم Sync 3 از نزدیک فراهم نشده، ولی با توجه به تغییراتی که فورد برای آن اعلام کرده، میتوانیم انتظار داشته باشیم که با یک ارتقای بسیار خوب در این زمینه مواجه شویم. تنها نکتهای که میماند این است که برنامه فورد برای استفاده از این نرمافزار برای محصولات، احتمالاً از مدلهای ۲۰۱۶ به بعد خواهد بود.