بررسی کرایسلر 200 لیمیتد FWD مدل ۲۰۱۵

مأموریت کرایسلر 200 مدل ۲۰۱۵ بسیار چالشی است؛ نمایندگی امپراتوری فیات-کرایسلر در کلاس سدان‌های متوسط. مدل‌های قبلی از جمله سبرینگ در کلاس خودروهای متوسط همیشه وضعیتی متناسب نداشته‌اند

و همین موضوع باعث شده تا در مورد 200 مدل ۲۰۱۵ که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ ارائه شد، تردیدهایی وجود داشته باشد. با این حال، این امیدواری وجود دارد که به بالاخره یک ترکیبی خودرویی مناسب مانند هوندا آکورد و مزدا 6 شاهد باشیم.

2015 Chrysler 200C

2015 Chrysler 200C


کرایسلر پیش‌بینی کرده که ۷۰ درصد از خریداران سدان متوسط جدید از پیشرانه چهار سیلندر استفاده کنند. تمرکز این تست نیز بر روی مدل 200 با موتور ۲/۴ لیتری تایگرشارک است. این در حالی است که موتور ۳/۶ لیتری پنتا استار V-6 نیز می‌تواند در دسترس قرار گیرد. کرایسلر 200 تست شده با تریم متوسط لیمیتد دارای یک رنگ‌آمیزی کریستال گرانیت متالیک و یک گروه از چرخ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی با طرح نقره‌ای است که از تایرهای 235/45 بریجستون اکوپیا EP422 استفاده می‌کنند.

2015 Chrysler 200C Interior

2015 Chrysler 200C Interior


درون کابین 200 لیمیتد فضایی مدرن ایجاد شده است؛ ترکیبی ناموزون با جزئیاتی بی‌نظیر. شیفتر دنده چرخشی در کنسول در کنار ترمز الکتریکی پارکینگ کنترل‌های هوا قرار گرفته است که همگی برای کاربری آسان‌تر آماده شده‌اند. در داشبورد، در کنار نشانگر وضعیت سوخت و دمای موتور، یک نمایشگر قرار گرفته که اطلاعات مورد نیاز راننده را فراهم می‌کند. این طراحی، شاید مطابق آخرین طراحی‌های صنعت خودروی کنونی نباشد، ولی کارایی زیادی داشته و وقت راننده را برای استفاده از ابزارهای مختلف نمی‌گیرد. البته خودروی تست‌شده از نمایشگر ۸/۴ اینچی سیستم UConnect استفاده نکرده و به جای آن از نسخه با نمایشگر ۵ اینچی با قابلیت اتصال بلوتوث و بدون سیستم راهبری بهره برده است.

2015 Chrysler 200C

2015 Chrysler 200C


آپشن‌های مورد استفاده خودروی تست از قرار زیرند:

  • گروه ابزارهای «آسودگی» به ارزش ۸۹۵ دلار شامل صندلی‌های تنظیم‌شونده هوشمند در جلو، دوربین نمای عقب، آینه‌های بغل هوشمند با رنگ‌آمیزی بدنه، پوشش چرمی و گرم‌کن برای فرمان و رادیوی ماهواره‌ای SiriusXM.
  • گروه ابزارهای «راحتی» به ارزش ۶۴۵ دلار شامل امکاناتی چون کنترل هوای دوگانه، گرم‌کن و جریان هوای کولر برای صندلی‌های عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو، استارت ریموت و آینه‌های عقب تنظیم‌شونده خودکار.
  • چرخ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی که در بالا ذکر شد، با هزینه ۵۹۵ دلار.

قیمت خودروی تست در مجموع به ۲۶ هزار و ۳۸۵ دلار رسید.


موتور ۲/۴ لیتری تایگرشارک که به صورت تنفس طبیعی است، قدرتی به اندازه ۱۸۴ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۲۳۴/۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند و قرار است تا وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی کرایسلر 200 را به دنبال خود بکشد. البته این موتور برای انجام دادن کار خود، چندان آرامش ندارد. حداکثر گشتاور در دور موتور ۴۶۰۰ حاصل می‌شود که در این حالت، سر و صدای موتور در زیر کاپوت در می‌آید. موتور تا وقتی که به خط قرمز ۶۵۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد، تلاش زیادی از خود نشان می‌دهد. خوشبختانه خریداران معمولی معمولاً از ۶۰۰۰ دور بر دقیقه فراتر نمی‌روند؛ مخصوصاً اینکه سیستم گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته، نسبت انتقال نیرو را به خوبی تنظیم می‌کند.

2015 Chrysler 200

2015 Chrysler 200


سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برای کرایسلر 200 در ۸/۴ ثانیه ثبت می‌شود. همچنین این خودرو مسیر یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۶/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۶/۸ کیلومتر طی می‌کند. این در حالی است که شتاب هوندا آکورد EX-L اسپورت اتوماتیک ۷/۴ ثانیه است و تست یک‌چهارم مایل آن نیز ۱۵/۹ ثانیه بوده است. البته باید اذعان کرد که کرایسلر با بهینه‌سازی‌های هوندا در دور موتورهای بالا هنوز فاصله زیادی دارد.


با این که از تایرهای اکوپیا انتظار چسبندگی بیشتری در پیچ‌ها می‌رفت، ولی در تست لغزش در پیچ، نیروی 0.81g از کرایسلر 200 مشاهده شد. در خیابان‌های شهر به راحتی می‌توان صدای تایرها با پیچاندن فرمان درآورد. واکنش فرمان سریع و مناسب است؛ ولی با وجود تنظیمات الکتریکی که برای بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام شده، حس رانندگی در جاده بسیار کاهش یافته است. در این میان، مسافت ترمز ۵۴/۵۶ متر، کرایسلر 200 را در میانه‌ی کلاس خود قرار می‌دهد.


مصرف سوخت ترکیبی در خودروی تست به میزان ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شد که برای این کلاس آمار خوبی است. این در حالی است که این مصرف سوخت حتی از دوج دارت لیمیتد ۲۰۱۳ با ۷۰ کیلوگرم وزن کمتر و موتور ۱/۴ لیتری توربو و گیربکس ۶ دنده اتوماتیک دو کلاجه بهتر بود. دوج دارت در حالت ترکیبی مصرف سوخت ۹ لیتر از خود نشان داده بود. شکی وجود ندارد که کرایسلر 200 با موتور ۲/۴ لیتری خود به اندازه موتور توربوی کوچکتر دارت تقلا نخواهد کرد؛ به این دلیل که بتواند با جریان ترافیک کنار آید. بنابراین کنترل بیشتری بر روی پدال گاز دارد و مصرف سوخت بهینه‌تری ایجاد کرده است.


در مجموع به نظر می‌آید که کرایسلر در مدل جدید، سعی داشته تا یک محصول کامل عرضه کند. ولی در این میان، در برخی زمینه‌ها نقطه ضعف‌هایی دیده می‌شود که نشان می‌دهد 200 تا رسیدن به قله سدان‌های متوسط مسیر زیادی را پیش رو دارد. البته نباید فراموش کنیم که 200 آن حس سن و سال بالای کرایسلر 300 بزرگتر از خود را در خیابان ندارد. در ادامه مشخصات این خودرو را مرور می‌کنیم.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۲۶۳۸۵ دلار (قیمت پایه: ۲۴۲۵۰ دلار).
  • نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۲۳۶۰ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۸۴ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۳۴/۵ نیوتن‌متر در ۴۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۹ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۷۴ متر.
  • طول ماشین: ۴/۸۸ متر.
  • عرض: ۱/۸۷ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۹ متر.
  • وزن کلی: ۱۵۸۲ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۲/۵ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۹ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۶/۸ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۱۸۹/۹ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۵۶ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر و ۶/۵۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۸/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 

نویسنده : مسعود انیس حسینی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...