شاید بتوان مدل ACCENT هیوندای را از این زمره دانست، این قهرمان کوچک، که همواره نامش تحتالشعاع آوای گوشخراش برادران مهترش واقع شده و از او کمتر یاد شده و میشود؛ خودرویی که جانشین خلف EXCEL است و ادامهدهنده راه او.
نسل اول این خودرو در سال 1994 میلادی، بهجای سلف خویش EXCEL، روانه بازارهای جهانی شد. از همان آغاز، به دلیل زیبایی و کیفیت نسبی که از آن برخوردار بود و همچنین بهای پایینترش نسبت به همتایان غربی و ژاپنی، بهسرعت توجهات را بهطرف خویش جلب نمود، تا جایی که با چندین نام متفاوت در اقصی نقاط دنیا تولید و عرضه شد، مثلاً با نام دوج ATTITUDE در مکزیک و دوج بریسا در ونزوئلا و یا هیوندای به ریو در پورتوریکو و…
نسل دوم این خودرو هم در سال 2000 میلادی به جهانیان معرفی شد. ناگفته نماند که این سری از ACCENT در کشورمان هم با نام VERNA مونتاژ میشد، تا آنکه با تشدید تحریمها از چرخه تولید خارج گشت. سری بعدی یا نسل سوم این خودرو در سال 2005 میلادی و نسل چهارم یا فعلی آن نیز در اواخر سال 2010 میلادی روانه بازارشدند. واپسین سری این خودرو هم توانست موفقیت اسلافش را در مقیاس بیشتری تکرار نماید، تا حدی که این خودرو – که در روسیه به نام هیوندای سولاریس مونتاژ میشود- قادر شد در سال 2011 میلادی، عنوان پرفروشترین خودروی آن کشور را به دست آورد. علاوه بر این، نسل سوم اکسنت هم توانست نام نیکی را از خود در زمینه کیفیت و دوام درازمدت بهجای نهد، بهطوری که در شاخص VDS این موسسه – که به ارزیابی قابلیت اطمینان خودروها پس از سه سال میپردازد- توانسته در کنار رقبایی همچون هوندا FIT و کیا ریو بالاترین رتبههای جدول را در کلاس خودروهای -SUB COMPACT- از آن خود نماید. این امر خودش به تنهایی بیانگر آن است که خودروهای کره ای از لحاظ دوام پا به پای ژاپنیها در حال حرکتاند و مرز بین آنها – لااقل در این زمینه خاص- روزبهروز کمرنگتر میشود. نسل فعلی این خودرو علاوه بر کشور کره جنوبی در ممالکی همچون چین، هندوستان، روسیه و همچنین کشور آفریقایی موزامبیک تولید میشود.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو:3.5 از 5
درگذر سالها و هنگامیکه به نظر میرسید که طراحان هیوندای در حال غرق شدن در وضعیت موجود هستند، تصمیم بر آن شد که شور و نشاط بیشتری بهتمامی مدلهای این برند تزریق شود. هیوندای اکسنت 2015 عهد نموده که با رقبایی همچون هوندا سیویک و نیسان سانی به رویارویی بپردازد.
نمای ظاهری
هیوندای اکسنت مدل 2015 از سیمایی دلپذیر برخوردار است، با آنکه از سال 2010 میلادی تاکنون دگرگونیهای اندکی در آن روی داده است، ولی مثل همیشه بهتر از نمونههای پیشین اش به نظر میرسد.چراغهای جدید جلو، به همراه نوارهای LED بر روی آن و همچنین ردیفی جداگانه از دیودهای LED، که در کف پیله لامپهای چراغ راهنما جای خوش نمودهاند، سیمای بیرونی آن را شاخصتر و با هویتتر کرده است.
کابین
جهشها و خیزشهایی که در نمای بیرونی این خودرو رخ داده، به درون آن نیز راه یافته و اثراتش را بر کنسول میانی مرتب و خالی از آشفتگی این خودرو، باقی نهاده است. برای جبران کمبود استراحتگاه میانی دست در این خودرو، هیوندای بهطور جزئی دسته صندلی سمت راننده را به سمت پایین کشیده است. با این وجود، بهمنظور پایین نگه داشتن هزینهها، حدود 80 درصد از اجزای داخل کابین با پلاستیک سخت ساخته شده، که این امر شامل حال آفتابگیرهای جلو نیز میگردد! با وجود اینکه جای پا و فضای سر در نشیمنگاههای عقب کافی هستند ولی فضای متعلق به نفر سوم در آن چندان کافی نبوده و کمی تنگ میباشد.
مهندسی
شاسی هیوندای اکسنت 2015 با استفاده از مکانیزم پراکندگی بار در تصادفات ساخته شده است. در این مکانیزم، در صورت وقوع تصادف از روبرو (شاخ به شاخ)، نیروی حاصل از برخورد در سه مسیر متفاوت توزیع شده و انرژی ناشی از آن نیز در جهت حفاظت بیشتر خودرو، جذب میگردد.
آنچه که در این خودرو ارائه میشود
هیوندای اکسنت مدل 2015 با دو پیشرانه متفاوت 1.4 و 1.6 لیتری، که در زیر کاپوتش قرار دارند، در دسترس مشتریان خواهد بود. توان خروجی نمونه 1.4 لیتری، معادل 99 اسب بخار ارزیابی شده و گشتاور آن نیز برابر با 133 نیوتن متر است، پیشرانه 1.6 لیتری کمی قویتر از آن بوده و توانی معادل 122 اسب بخار و گشتاوری برابر با 156 نیوتن متر را ارائه میدهد. هیوندای در جهت اضافه نمودن چاشنی هیجان به این خودرو، کاری را صورت داده که این روزها تقریباً به رویه ای رایج در میان همه سازندگان درآمده و آنهم اضافه نمودن گزینه تعویض دنده از پشت فرمان میباشد.
جمعبندی نهایی
با توجه به برچسب قیمت 43500 الی 53500 درهمی این خودرو، در مجموع هیوندای اکسنت از نمایی خوبی برخوردار است و همچنین مدلی راحت و مقرونبهصرفه برای یک خانواده کوچک میباشد. تجهیزات استانداردی همچون شیشههای برقی، پورت USB و نیز اتصالات بلوتوث در آن وجود دارد که مجموع همه این موارد، نوید خریدی امیدوارکننده را به مشتری میدهد.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طرح جدید چراغهای جلو نمایی زیبا را به این سدان کره ای اعطا نموده است.
بهای بسیار خوب این خودرو، خرید آن برای تودههای مردم مقرونبهصرفه میکند.
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
فقدان محفظه ذخیرهسازی و انبار کالا برای سرنشینان عقب.
[دانلود ویدئو]
مشخصات فنی
نمونه 1.4 لیتری:
حجم موتور: 1397 سیسی
توان: 99 اسب بخار در 6300 دور/ دقیقه
گشتاور: 133 نیوتن متر در 5000 دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد: 13.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر
نوع جعبه دنده: 4 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت: 5.9 – 6.3 لیتر
نمونه 1.6 لیتری (ارائه شده در ایران):
حجم موتور: 1591 سیسی
توان: 124 اسب بخار در 6300 دور/دقیقه
گشتاور: 156 نیوتن متر در 4200 دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد: 11.4 ثانیه (در برخی از منابع 10.5 ثانیه هم ذکر شده است)
حداکثر سرعت:184 کیلومتر (در برخی از 190 کیلومتر هم ذکر شده است)
نوع جعبه دنده: 4 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت: 6 – 6.4 لیتر
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون استرات با فنر پیچشی
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4370/1700/1457 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2570 میلیمتر
وزن:1087 الی 1190 کیلوگرم
حجم صندوق بار: 389 لیتر
ظرفیت باک: 43 لیتر
اندازه تایرهای جلو وعقب: 195/50 R 16 (نمونه 1.6 لیتری عرضه شده در ایران)
ایمنی
کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا
این خودرو در انستیتو بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) نیز تست شد و توانست در بخشهایی همچون استحکام سقف، حفاظت سر و صندلیها و برخورد از نیمه جلو، بالاترین رتبه یا نمره خوب (GOOD) را از آن خود نماید. علاوه بر آن در برخورد از بخش کناری (بغل) خودرو هم امتیاز قابل قبول را دریافت نمود ولی در تست برخورد از کناره جلو و یا همپوشانی کوتاه (SMALL OVERLAP) نمره ضعیف را کسب کرد.
مجهز به 6 عدد ایربگ (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS (ترمزهای هر چهار چرخ دیسکی میباشد)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز EBA
سیستم کنترل پایداری ESC
کمربندهای ایمنی با قابلیت پیش کشانندگی و تنظیم ارتفاع
برخی از تجهیزات رفاهی این خودرو
سانروف برقی و دوحالته به همراه سیستم ایمنی
چراغهای مه شکن جلو
کامپیوتر سفر (TRIP COMPUTER)
سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS)
مجهز به نمایشگر سوپر ویژن
مجهز به سیستم ECO DRIVING
چراغهای هالوژن جلو به همراه LED و سیستم AUTOLIGHT
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + CD + بلوتوث + پورتهای ارتباط با AUX،USB،IPOD و IPHONE
تهویه مطبوع اتوماتیک
صندلیها با روکش ترکیبی
محفظه نگهداری عینک
سنسورهای پارک عقب خودرو
دوربین دید عقب
چراغهای ترکیبی عقب
قیمت
در ایران: 104.2 میلیون تومان (نمونه 1.6 لیتری – ثبت نام در نمایندگی)
در امارات: 43,500 درهم (نمونه 1.4 لیتری) – 53,500 درهم (نمونه 1.6 لیتری)