کمتر از نیم دهه پیش بود که خیابانهای شهر و دیارمان پذیرای یک زیباروی کرهای گشت. تا آن هنگام، کمتر پیش آمده بود که خودرویی شرقی، بدینسان خرد و کلان و پیر و جوان ملت را مفتون و شیدای خود نموده باشد. تا مدتهای مدید، دلها و ذهنها مبهوت و حیران این غول آهنی بود و کمتر محفلی از خودرو دوستان را مییافتی که حرف و سخنی از او نرفته و یا یادی از او نشده باشد. در بدو ورود، آنچنان تقاضا برایش فزونی یافت که بهای آن با برادران مهترش نیز کوس برابری زده و گاهی از آنان نیز سبقت میجست! تنها کافی است که این نکته را به یاد آوریم که آن روزها بهای دلار اندکی بیش از هزار تومان بود و قیمت این بچه غول نیز بالای 70 میلیون تومان!
البته این امر تنها مختص ایران نبود، بلکه در خارج از این مرز و بوم هم پیدرپی و کرورکرور جوایز بود که نصیب این ارابه شرقی میشد و از این سوی عالم تا بدان سوی، از طراح ژرمنیاش، پیتر شرایر، تجلیل میشد و هر جا که میرفت قدر میدید و در هر محفلی بر صدر مینشست. فراموش نکنیم که کیا در سال 1998 میلادی بر مدار ورشکستگی دور میزد و این برادر بزرگترش یعنی هیوندای بود که آستینش را گرفت و او را از ورطه سقوط و انهدام رهانید. تا آن هنگام، این صنعتگر را در بهترین حالتش ارائه گر محصولاتی ارزان و میانمایه میشناختند و کمتر فردی را مییافتی که دوستدار و طالبش باشد و نیز هوا خواهش. چه شد که بعد از یک دهه اینچنین اوج گرفت و به مراد خویش نزدیک شد؟ پاسخ این پرسش را نمیتوان به یک جمله و یا یک کلمه وانهاد، بلکه تنها میتوان گفت که برنامهریزی درست و مدیریت صحیح مهمترین عللش است، بقیهاش را هم شما بهتر میدانید و از حوصله این مبحث خارج است.
چندی پیش سایت «AUTO MIDDLEEAST» امارات آخرین نسخه این خودرو را مورد بررسی خویش قرار دارد که در اینجا چکیدهای از آن را تقدیمتان میکنم.
طراحی ظاهری
تولیدکنندگان خودرو دستهای خلاق هستند، آنها ساعات متمادی را صرف مطالعه بر روی بخشهای گوناگون بازار مینمایند تا بلکه بتوانند در درون آن رخنه نموده و با ارائه محصولاتی جدیدتر، در برابر دیگر همتایانشان ایستادگی کنند. کیا اسپورتیج مدل 2015 خیلی کاملتر از دیگر قهرمانان این کلاس، همچون تویوتا RAV4 و یا فورد ESCAPE نیست. در این خودرو طرح LED چراغها، از گروه ونها وام گرفته شده و متعاقب آن گوشه چشمی به ساحت سدان ها نیز رفته است. اطراف چراغهای جلو را باریکهای از نوار LED، همچون سایههای خط چشم، به زیبایی هر چه تمامتر دربر گرفته است. با این وجود، برای سری جدید 2015، جلوپنجره آن مجدداً طراحی شده و متفاوت از طرح بریدهبریده و چاکدار نمونه پیشینش میباشد. علاوه بر آن، تجدیدنظر در طرح چراغهای LED عقب، بهطور حتم نمای پشت آن را شیکتر نموده است.
کابین
طراحی داشبورد در این مدل به نحو کامل و موفقیتآمیزی انجام نیافته است. به نظر میرسد که در بهکارگیری مواد در آن کاملاً صرفهجویی شده و همچنین حس ارزان بودن را نیز به آدمی القا مینماید. با وجود درزها و شکافها و نیز قوسهایی بیشماری که در آن وجود دارد، فقدان خطوط مستقیم در آن مانع از دلربایی از خریدارانش میگردد. با وجود تجهیزاتی همچون سقف پانوراما، تعویض 6 تایی CD ها و نیز دوربین دید عقب، ویژگیهای برترش را به رخ دیگر رقبایش میکشد، همانند دیگر ساختههای کیا، این خودرو با حجم تأثیرگذاری از تجهیزات رفاهی عرضه میشود.
مهندسی
با وجود آنکه کیا اسپورتیج بیشتر در جادههای معمولی دیده میشود تا سواحل شنی، ولی زمانی که حرکت بروی جادهها سخت میگردد، با بهکارگیری گزینه قفل AWD در این خودرو، دیفرانسیل مرکزی قفل شده و گشتاور موتور بهطور مساوی بین چرخهای عقب و جلو آن توزیع میشود تا در پی آن بهینهترین حالت را جهت چسبندگیاش فراهم سازد. علاوه بر آن، گزینه «کنترل ترمز در سراشیبی» هم در دسترس مشتریان اسپورتیج میباشد، این سامانه به کنترل و مانایی خودرو در شیبها یاری میرساند، همچنین گزینه کمکی شروع حرکت از روی تپهها نیز از غلت زدن و یا واژگونی این خودرو در سرازیریها ممانعت به عمل میآورد.
آنچه در این خودرو ارائه میشود
کیا اسپورتیج با دو پیشرانه متفاوت در دسترس مشتریانش خواهد بود و با هیچ گزینه دیگری هم عرضه نمیشود. نمونه کوچکتر، یک موتور 2 لیتری بوده که توانی معادل 156 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 192 نیوتنمتر در 6000 دور در دقیقه را، به همراه یک جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک ارائه میدهد. از سوی دیگر، پیشرانه کمی بزرگتر 2.4 لیتری آن نیز توانی معادل 175 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 227 نیوتنمتر را برای این خودرو به ارمغان میآورد و علاوه بر آن، همانند نمونه 2 لیتری، از گیربکس 6 دنده اتوماتیک نیز بهره میبرد.
جمعبندی نهایی
کیا اسپورتیج همانند رقیب دیگر خود تویوتا RAV4، از فضای زیاد پاها برای سرنشینان پشتی خود بهره نمیبرد و از سوی دیگر نیز بهطور حتم درون کابین آن مانند فورد ESCAPE زیبا نمیباشد، اما از آنجایی که این خودرو با بهای بسیار پایینتری نسبت به همتایانش عرضه میشود، به این امر تمایل مییابید که کاستیها و نقاط ضعفهایش را بخشیده و فراموش کنید.
نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
طرح اصلاح شده بدنه این خودرو آن را در لبه تیز رقابت با همتایانش قرار میدهد.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
فضای پا در قسمت عقب این خودرو کمی مأیوسکننده است.
مشخصات فنی
نمونه 2 لیتری:
توان: 156 اسب بخار در 6200 دور/دقیقه (در برخی منابع 158 اسب بخار ذکر شده است)
گشتاور: 192 نیوتنمتر در 4000 دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد: 11.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 170 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی: 8.1 الی 8.8 لیتر
نوع جعبهدنده: 6 سرعته اتوماتیک
نمونه 2.4 لیتری:
توان: 175 اسب بخار در 6000 دور/دقیقه
گشتاور: 227 نیوتنمتر در 4000 دور/دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر
نوع جعبهدنده: 6 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی: 9 الی 9.6 لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو 5
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4440/1885/1635 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2750 میلیمتر
وزن خالص:1456 – 1598 کیلوگرم
حجم باک: 55 لیتر
ایمنی
5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP – لازم به ذکر است که خودروهای اسپورتیج عرضه شده در آمریکا و اروپا با 6 عدد ایربگ عرضه میشوند
این خودرو در انستیتو بیمه ایمنی بزرگراههای آمریکا (IIHS) نیز تست شد و توانست در بخشهایی چون استقامت سقف، برخورد از نیمه جلو، حفاظت از سر و صندلیها و نیز برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) بالاترین امتیاز (GOOD) را نصیب خود سازد، اما از آن سوی، در تست همپوشانی کوتاه (SMALL OVERLAP) همین موسسه، نمره ضعیف (POOR) را کسب کرد.
2 عدد کیسه هوای ایمنی (نمونه 2.4 لیتری عرضه شده در بازار امارات)
1 عدد کیسه هوای ایمنی (نمونه 2 لیتری عرضه در بازار امارات)
سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC (در نمونه 2.4 لیتری شرکتی در ایران موجود است)
سیستم کنترل در سراشیبی DBC (در نمونه 2.4 لیتری شرکتی در ایران موجود است)
سیستم کنترل پایداری ESC (در نمونه 2.4 لیتری شرکتی در ایران موجود است)
پشتسری با قابلیت عکسالعمل در برابر ضربه (در نمونه 2.4 لیتری شرکتی در ایران موجود است)
توضیح: در مورد تعداد کیسههای هوای موجود در این خودرو میخواهم این مسئله را خدمت شما عزیزان عرض کنم که در سایت نماینده کیا موتور در ایران هیچ اشارهای به تعداد آنها نشده و تنها تصویری از دو کیسه هوا به نمایش درآمده بود، از آنجایی که این امر برایم اطمینانبخش نبود، لذا بهناچار به منابع اماراتی متوسل شده و تعداد کیسههای هوا- در خودروهای اسپرتیج عرضه شده – در این کشور را مبنای این نوشتار قرار دادم.
برخی از امکانات رفاهی این خودرو (نمونه 2.4 لیتری فول عرضه شده در امارات)
سیستم تهویه مطبوع دوگانه و اتوماتیک به همراه یونیزه کننده هوا
دریچه هوای ردیف عقب
صفحه لمسی 4.3 اینچی
کلید KEYLESS
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + بلوتوث + پورت USB،AUX،IPOD به همراه 6 بلندگو و ساب ووفر
سیستم صوتی از نوع اینفینیتی
روکش چرمی صندلیها
سقف پانوراما
دکمه START/STOP
کلید هوشمند درب خودرو
صندلی برقی راننده
خنککننده صندلیهای جلو
گرمکننده صندلیها
باربند سقفی
دوربین دید عقب
چراغهای مه شکن جلو
اسپویلر عقب
آینههای برقی به همراه راهنما بر روی آن
سیستم کمکی پارک خودرو
کامپیوتر سفر
کروز کنترل
قفل 4WD
دستگیره دربهای کرومی
جمع کننده برقی آینههای خودرو
سیستم ناوبری (سفارشی)
پایینترین رده این خودرو و یا نمونه 2 لیتری پایه آن، با تجهیزات ذیل در بازار امارات عرضه میشود:
آینههای برقی به همراه راهنما بر روی آن، روکش پارچهای صندلیها، کلید KEYLESS، اسپویلر عقب، سیستم صوتی با 6 بلندگو و نیز پورت USB و AUX، چراغهای مه شکن، رینگهای 17 اینچی، ABS و یک عدد کیسه هوا و…..
البته لازم به ذکر است که این تجهیزات ممکن است به سفارش عرضهکنندگان محلی تغییر یابد.
قیمت
در ایران: 162.3 میلیون تومان (نمونه 2.4 لیتری – ثبتنام در نمایندگیها)
در امارات: 75,900 درهم (نمونه 2 لیتری)- 108,000 درهم (نمونه 2.4 لیتری)
نوشته: سام کاویانی