چهار دلیل برای نخریدن بوگاتی ویرون!

فرض کنید بالاخره موقعیتی نصیب‌تان شده و یک مولتی‌میلیاردر شده‌اید و می‌خواهید سهمی از ثروت خود را هم صرف یک سوپرماشین فوق‌العاده کنید. حتماُ بوگاتی ویرون با رکورد حداکثر سرعت ۴۰۷/۱۶ کیلومتر بر ساعت یکی از گزینه‌های شما خواهد بود.

  Bugatti Veyron

 ولی در عین حال، ما به شما به پیشنهاد می‌کنیم که این‌قدر سریع تصمیم نگیرید. در ادامه، دلایلی را بر خواهیم شمرد که نشان می‌دهند خریدن یک بوگاتی ویرون یکی از اشتباه‌ترین کارهای ممکن است.

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron


۴) نمی‌توانید خودتان کاری با آن انجام دهید.

بسیاری از سازندگان سوپرماشین‌ها تأکید و درخواست می‌کنند که سرویس خودرو حتماً در یک کارخانه استریلیزه و تمیز انجام شود. امّا در این میان، برخی علاقه‌مندان خودرو هستند که می‌خواهند خودشان کاپوت را بالا بزنند و اندکی در مکانیک آن دست ببرند؛ حتی اگر لزوماً نخواهند دست به آچار شوند.

Bugatti Veyron

ولی مشکل این است که در ویرون خبری از کاپوت نیست.


با خودرویی روبرو هستیم که دارای ۱۶ سیلندر، ۴ توروبوشارژر و ویژگی‌های فنی عجیب و غریبی است که یک گروه «ابر انسان سامورایی» در کنار هم قرار داده‌اند. هیچ جایی برای باز شدن وجود ندارد و هیچ‌ قطعه‌ متحرکی از خودروی در حال کار نیز قابل‌مشاهده نیست که کسی را تحت‌تأثیر قرار دهد. در واقع، بوگاتی ویرون یک معادل خودرویی برای ساعت دیجیتالی گران‌قیمت است که با همان هدف ساخته شده است. نمی‌توانید چندان از مهندسی به کار رفته تعریف کنید؛ چون نمی‌دانید که آن زیر چه خبر است!
 
بلوک موتور ویرون

بلوک موتور ویرون


اگر واقعاً بخواهید کاری با خودروی‌تان بکنید، باید حتماً آن را به بوگاتی بفرستید و آن‌ها نیز مجبورند برای این کار، آن را دو شقه! کنند؛ زیرا هیچ دسترسی از بالا یا پایین به موتور وجود ندارد. بنابراین، بیش از اینکه با مدل ویرون خود ارتباط نزدیک‌تری داشته باشید، باید با بوگاتی ارتباط برقرار کنید که برای یک علاقه‌مند خودرو نمی‌تواند چندان خوشایند باشد.
 
موتور 16 سیلندر بوگاتی ویرون

موتور 16 سیلندر بوگاتی ویرون


برای این که بتوانید مقایسه‌ای در اختیار داشته باشید، این محفظه موتور پاگانی هوایرا را ببینید که از فیبر کربن، منیزیم، تیتانیوم و آلومینیوم ساخته شده است.
 
پیشرانه پاگانی هوایرا

پیشرانه پاگانی هوایرا


۳) تعداد بوگاتی ویرون‌ها زیاد است.

وقتی به بازار هایپرکارها با قیمت‌های دیوانه‌کننده قدم می‌گذارید، حتماً بایستی به فکر خاص بودن خودروی خودتان باشید. وقتی بیش از ۲ میلیون دلار برای یک خودرو خرج می‌کنید، باید چیزی به دست آورید که برای دسته خاصی از مشتریان تدارک دیده شده باشد. به عنوان مثال، مک‌لارن را درنظر بگیرید که تنها ۱۰۰ نمونه از F1 تولید کرده است؛ مدلی که قبلاً عنوان سریعترین خودروی جهان را در اختیار داشت.


بوگاتی بیش از ۴۰۰ نمونه ویرون تولید کرده و همین مشکل‌ساز است؛ زیرا شما قرار نیست یک پراید! برانید. خودروی شما باید مدلی خاص و کمیاب از بوگاتی با ۱۶ سیلندر باشد. در همین حال، برای خاص‌تر شدن ویرون، بوگاتی از چهار مدل مجزا (16.4، گرند اسپورت، سوپر اسپورت و گرند ویتس) در چند نسخه ویژه استفاده کرده است. منظور از «چند» در اینجا، تعداد ۳۱ نسخه ویژه از بوگاتی ویرون است.
 
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse


ولی جداً باید بپرسیم که آیا می‌شود هر تغییر رنگ یا تغییر جزئی در طراحی داخل کابین را یک «نسخه ویژه» نام گذاشت؟

۲) کاهش قیمت بوگاتی ویرون سرسام‌آور است.

استهلاک یک خودروی دست‌دوم غیرقابل‌انکار است؛ ولی در مورد بوگاتی ویرون شرایط واقعاً غیر عادی است! شاید با اعداد و ارقام این موضوع بهتر به چشم بیاید؛ یک بوگاتی ویرون 16.4 با تمام هزینه‌های نمایندگی و غیره، قیمتی به اندازه ۲ میلیون دلار دارد. در همین حال، یک بوگاتی ویرون با عمر ۶ سال که تنها ۳ کیلومتر حرکت کرده است، ۱/۳۹ دلار قیمت خواهد داشت؛ یعنی ۶۰۰ هزار دلار کاهش قیمت برای خودرویی که حتی با آن رانندگی هم نشده است. در بازار خودروهای دست‌دوم، شرایط از این هم بدتر است. به عنوان مثال، یک مدل با عمر ۸ سال و مسافت طی شده ۱۷ هزار کیلومتر، ۱/۱ میلیون دلار قیمت خورده است؛ یعنی کاهش قیمتی تقریباً برابر یک میلیون دلار در اثر استهلاک. شاید هیچ خودروی دیگر از این لحاظ به بوگاتی ویرون نرسد. مانند این است که هر سال یک فراری 360 را آتش بزنید!

 

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron


۱) رقبای کنونی «بوگاتی ویرون» را به زیر آب برده‌اند.

ویرون حدود یک دهه پیش معرفی شده و در طول این سال‌ها، خودروسازان زیادی نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. بوگاتی از هر لحاظی، اعم از شتاب و عملکرد از سایر رقبا عقب مانده‌اند. در عصر کنونی سوپرماشین‌ها، با ۲ میلیون دلار گزینه‌های مختلفی در دسترس هستند.

koenigsegg_agera_r

کونیگ‌زگ آگرا R با قیمت ۱/۵۴ میلیون دلار

Ferrari LaFerrari

فراری لافراری با قیمت ۱/۴ میلیون دلار

Pagani Huayra

پاگانی هوایرا با قیمت ۱/۳ میلیون دلار

mclaren-p1

مک‌لارن P1 با قیمت ۱/۱۵ میلیون دلار


برخلاف بوگاتی ویرون، این خودروها همگی ارزشش را دارند؛ چون تعداد زیادی از آنها ساخته نشده است و همگی حسی از دینامیک و زیبایی را منتقل می‌کنند. البته تنها یک اثر هنری نیستند و می‌توان از آنها نهایت لذت در رانندگی را برد.
بوگاتی ویرون در انتهای عمر خود قرار دارد و باید با نسل جدیدی جایگزین شود که می تواند دوباره رکوردها را جابجا کند. شاید این دلیل پنجم برای نخریدین ویرون قلمداد گردد. اما در نهایت احتمالا تملک بوگاتی ویرون به تنهایی کافی و جذاب‌تر از تمام دلایل بالا است. زیرا عشق به سرعت، دلیلی نمی‌شناسد.
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...