کانسپت ایولب از رنو، خودرویی با مصرف سوخت یک لیتر

کانسپت‌ها معمولاً نشانه‌هایی از مدل‌های آینده یک خودروساز هستند که تا یک یا دو سال آینده قرار است به بازار عرضه شوند. ولی رنو می‌گوید که کانسپت ایولب (EOLAB) نمایشی از یک خودروی کلاس B است که تولیدش در دهه آینده میلادی امکان می‌یابد.

  Renault EOLAB Concept

 

 

Renault EOLAB Concept

Renault EOLAB Concept


به‌علاوه رنو اشاره می‌کند که این مدل ساب‌کامپکت با طراحی درهای شبیه به هیوندای ولوستر در حدود ۱۰۰ نوآوری را در خود دارد که این نوآوری‌ها تا سال ۲۰۲۰ به‌تدریج راه خود را به مرحله تولید طی می‌کنند.
Renault EOLAB Concept

Renault EOLAB Concept


«ایولب» نام خود را از ترکیب کلمات ایولس (Aeolous) به معنای الهه باد در افسانه‌های یونانی و Laboratory به معنای آزمایشگاه کسب کرده است. ایولب ظاهراً می‌تواند در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط یک لیتر مصرف کند و میزان تولید آلودگی‌اش نیز ۲۲ گرم در هر کیلومتر است.
 
Renault EOLAB Concept

Renault EOLAB Concept


فولکس‌واگن با تولید مدل XL1 با مصرف ۰/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و آلودگی ۲۱ گرم در هر کیلومتر از این لحاظ از رنو پیشی گرفته است. با این حال، این مدل دو سرنشینه با موتور دیزل قیمتی بالغ بر ۱۵۹۸۰۰ دلار دارد که هزینه بسیار بالایی است.
Renault EOLAB Concept

Renault EOLAB Concept


رنو می‌گوید که با تکیه بر سه زمینه به این اعداد در یک خودروی سایز کلیو دست یافته است؛ وزن، آئرودینامیک و استفاده از پیشرانه «Z. E. هیبرید».
ایولب دارای یک موتور یک لیتری ۳ سیلندر SCe بنزینی است که ۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۹۵ نیوتن گشتاور تولید می‌کند. در همین حال، یک موتور الکتریکی در کنار آن، ۶۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن‌متر حداکثر گشتاور دارد. انتقال قدرت این کانسپت از طریق یک گیربکس ۳ سرعته بدون کلاچ است که به چرخ‌های جلو وارد می‌شود.
Renault EOLAB Concept

Renault EOLAB Concept


با توجه به استفاده از مصالح خاص و رویکردهایی مانند استفاده از شیشه فوق‌نازک در پنجره جلو، سقف منیزیومی و کاپوت ثابت، وزن کانسپت ایولب در مجموع ۹۵۵ کیلوگرم است که ۴۰۰ کیلوگرم نسبت به معادل کلیو کمتر است.
Renault EOLAB Concept

Renault EOLAB Concept


زمان زیادی برای توسعه آئرودینامیک ایولب صرف شده و سیستم‌های هوشمند راندمان آئرودینامیک زیادی برای آن ایجاد کرده‌اند. سیستم‌هایی مانند سیستم تعلیق گازی، اسپویلر، باله‌ها و چرخ‌های مخصوص. ضریب دراگ در مجموع به ۰/۲۳۵ رسیده که ۳۰ درصد نسبت به کلیو بهتر نشان می‌دهد.
Renault EOLAB Concept

Renault EOLAB Concept


رنو می‌گوید که این ضریب دراگ کم باعث می‌شود تا مصرف سوخت در سرعت‌های بالا به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد. به عنوان نمونه در سرعت یکنواخت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت، این کانسپت نسبت به خودروی مرجع، ۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر صرفه‌جویی می‌کند.
Video Player

ایولب در نمایشگاه اتومبیل پاریس امسال در ماه اکتبر به صورت جهانی معرفی خواهد شد. [دانلود ویدئو]
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...