تازهترین آزمونهای یورو NCAP برای ایمنی آئودی و رنو
Euro NCAP یا “European New Car Assessment Programme” نهادی است که از دیرباز در زمینه آزمایش ایمنی خودروها فعالیت میکند و حالا دیگر کمتر کسی است که به آن اهمیتی ندهد یا نتایجش را قبول نداشته باشد؛
بهطوری که در بسیاری از موارد مردم برای آگاهی درباره میزان ایمنی خودروهای تازهای که وارد بازار فروش میشوند به نتایج تستهای Euro NCAP مراجعه میکنند یا بهطور مختصر تعداد ستارههای ایمنی آنها را مورد توجه قرار میدهند.
برای سال 2015 این نهاد با معرفی یکسری قواعد جدید، روش عمل و فرآیندهای بروز شده و استفاده از مانکنها و شبیه ساز جدید تصادفات میکوشد تا خودروها را بهتر به چالش بکشد و با انجام آزمایشهای قویتر، نتایج مطمئنتری به دست آورد.
آقای “مایکل ون راتینگِن” منشی عمومی شرکت در توضیحی مختصر میگوید:
تستهای سخت و شدید اطلاعات بسیار مفیدی درمورد چگونگی حفاظت از سرنشینان با قد متفاوت در اختیار قرار میدهد و از طرفی باعث ایجاد انگیزه در خودروسازان برای بهبود هرچه بیشتر ضریب امنیت محصولاتشان میشود.
در آخرین سری، سه خودروی آئودی تیتی، رنو ترافیک و اوپل/واکسهال ویوارو مورد آزمایش قرار گرفتند و نمرات متفاوتی در بخشهای مختلف به دست آوردند.
1. آئودی TT: طبق گزارش Euro NCAP این خودرو در کل دارای عملکرد محافظتی بسیار مناسبی در تصادفات است و این تقریباً همان چیزی است که برای دستیابی به 5 ستاره ایمنی لازم است اما نداشتن بعضی تکنولوژیهای روز ایمنی مثل ترمز اضطراری خودکار (که هماکنون اکثر محصولات آئودی از آن بهره میبرند) و فقدان تکنولوژی قوی برای جلوگیری از تصادف مانع کسب این امتیاز شد. TT در ردیف جلو دارای دو ایربگ راننده و سرنشین و ایربگ های جانبی است و نیز به سامانه الکترونیکی کنترل پایداری بهصورت استاندارد مجهز است.
2. رنو ترافیک و اوپل/واکسهال ویوارو: این دو خودروی خواهر و برادر در گروه خودروهای ون مورد آزمایش قرار گرفتند که نمایش مورد انتظار را نداشتند و امتیازاتشان تقریباً برابر بود. Trafic اواخر امسال به عنوان یک ون تجاری وارد بازار فروش میشود اما Vivaro هنوز به اصطلاح در بازداشت بوده و شاید در سال 2016 روی خط تولید برود.
نتایج
آئودی TT
مدل مورد آزمایش: 2 لیتری، TFSI، Sport، وزن خشک 1230 کیلوگرم، مدل 2015، رودستر اسپورت 3 در، راست فرمان.
سرنشین بزرگسال: 81 درصد
سرنشین خردسال: 68 درصد
عابرین پیاده: 82 درصد
سامانههای کمکی ایمنی: 64 درصد
رتبه نهایی Euro NCAP: دارای 4 ستاره ایمنی
رنو Trafic
مدل مورد آزمایش: dCi 115 Combi، ون 8 یا 9 نفره، وزن خشک 2215 کیلوگرم، مدل 2015، ون خانوادگی و تجاری، چپ فرمان.
سرنشین بزرگسال: 52 درصد
سرنشین خردسال: 91 درصد
عابرین پیاده: 53 درصد
سامانههای کمکی ایمنی: 57 درصد
رتبه نهایی Euro NCAP: دارای 3 ستاره ایمنی
اُپل/واکسهال Vivaro
مدل مورد آزمایش: dCi 115 Combi، ون 8 یا 9 نفره، وزن خشک 2215 کیلوگرم، مدل 2015، ون خانوادگی و تجاری، چپ فرمان.
سرنشین بزرگسال: 52 درصد
سرنشین خردسال: 91 درصد
عابران پیاده: 53 درصد
سامانههای کمکی ایمنی: 57 درصد
رتبه نهایی Euro NCAP: دارای 3 ستاره ایمنی