محصولات جدید بازار ایران
اخبار به گوش رسیده از بازار داخل حاکی از تب بالای رونمایی و ورود محصولات متنوع به بازار خودرو می باشد .
تیبای هاچ بک
اولین خودروی مورد بررسی به یکی از جاده مخصوص نشین ها یعنی سایپا تعلق دارد . مدیران سایپا قصد دارند تا پایان سال جاری از محصول جدید خود رونمایی کنند . این محصول به احتمال زیاد گونه ی هاچ بک تیبا خواهد بود . به گفته ی سعید مدنی مدیرعامل گروه خودروسازى سایپا ، تیبای جدید مطمئنا با توجه به جذابیت بالا از جایگاه مناسبى در بین خودروهاى موجود در بازار برخوردار خواهد بود و با شمایل متفاوت از خودروهاى تولیدى در داخل و باتوجه به قیمت مناسب آن مى تواند به یکى از خودروهاى پرطرفدار ساخت داخل تبدیل شود.
مطمئنا با توجه به هجمه ی هاچ بک های چینی به بازار ایران شاهد رقابت سخت این محصول خواهیم بود . بدون شک قیمتی رقابتی و محصولی باکیفیت با طراحی به روز می تواند این جنگ را به سود سایپا به پایان ببرد اما این موارد دقیقا همان چیزهایی است که سالهاست در محصولات داخلی دیده نمی شود . علاوه براین باید دید تا روی خط تولید رفتن این محصول چه بالایی سر قیمت ها خواهد آمد و آیا همچنان افسار قیمت ها به دست دلالان ، نوسانات دلار و تحریم ها خواهد بود یا خیر .
حضور چینی ها
محصول بعدی یک چینی است که در ایران به روی خط تولید رفته است . گروه خودروسازی بهمن که پیش از این پایه گذار ورود محصولات با کیفیتی همچون مزدا و فولکس واگن به بازار ایران بود این بار برای بقای خود دست به دامن چینی ها شده است . در مراسمی که دیروز گروه بهمن خودرو برگزار کرد از جدیدترین محصول این شرکت با نام آسا ( B50) رونمایی به عمل آمد . B50 خودرویی چینی و متعلق به شرکت FAW است که گروه بهمن مونتاژ آن را آغاز کرده و ظاهرا قرار است با قیمتی حدود 60 میلیون روانه بازار شود . البته احتمال کاهش قیمت این محصول نیز وجود دارد . این خودرو بر پلت فرم مدل قدیمی مزدا6 بنا نهاده شده و حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب 102 اسب بخار و 145 نیوتن متر است . این خودرو بر حسب امکانات در 5 ورژن مختلف تولید می شود که این امر باعث شده تا در بازار چین قیمتی بین 81.800 تا 115.800 یوآن داشته باشد .
به گفته ی محمدرضا سروش – مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن ، گروه بهمن همچنان به همکاری خود با شرکت مزدا ادامه خواهد داد و در کنار آن به دنبال توسعه همکاریهایش با FAW نیز خواهد بود.
کرمان خودرو قصد دارد با لیفان 720 ، تعداد مدل های لیفان در ایران را به عدد 4 برساند . این خودرو که در نمایشگاه پکن 2012 معرفی شده است قرار است تا سه ماه اول سال 92 وارد بازار شود . از مشخصات لیفان 720 می توان به ابعاد بزرگترش نسبت به لیفان 620 اشاره کرد که موجب می شود تا سرنشینان راحتی بیشتری داشته باشند . البته جای تعجب است که نسبت به برادر کوچکتر خود 30 لیتر فضای بار کمتر در اختیار شما قرار می دهد . پیشرانه ی 1.8 لیتری این خودرو 131 اسب بخار قدرت و گشتاور 159 نیوتن متر را به شما ارائه می دهد . این نیرو بوسیله ی جعبه دنده 5 سرعته دستی منتقل می شود . ترمزهای این خودرو به سیستمهای ABS و EBD مجهز شدهاند. همچنین برای ایمنی بیشتر این خودرو در مجموع چهار کیسه هوا در نظر گرفته شده که شامل دو کیسه برای سرنشینان جلویی و دو کیسه هوای پردهای میشود. بنا بر گمانه های سایتهای چینی قیمت پایه ی این خودرو 80.000 یوآن خواهد بود .
به غیر از این دو محصول یک چینی دیگر به بازار خواهد آمد منتهی این محصول توسط شرکت مدیا موتورز وارد می شود و برنامه ای برای تولید آن در ایران نیست .
ولوو غریبه ای در شهر
و سرانجام مدل های جدید ولوو به ایران رسید . شرکت افرا موتور نماینده شرکت ولوو در ایران پس از کش و قوس های فراوان توانست پای محصولات ولوو را به ایران باز کند . نمایشگاه این شرکت روز شنبه 12 اسفند در خیابان فرحزادی تهران گشایش یافت و برای اولین بار دو محصول C70 و C30 را در معرض دید عموم قرار داد. این دو خودرو در دو کلاس پرطرفدار هاچ بک و کابریولت دسته بندی می شوند و از پیشرانه های 2.5 لیتری بهره می برند . این پیشرانه های 2.5 لیتری 5 سیلندر حداکثر قدرت 230 اسب بخار را به کمک جعبه دنده ی 5 سرعته ی اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می کنند .
افراموتور در حال حاضر برنامه جامعه ای برای فروش این خودروها اعلام نکرده است اما تنوع محصولاتش تا خرداد سال آینده به احتمال زیاد به همین دو خودرو محدود خواهد شد . افراموتور در نظر دارد تنها مدلهای فول آپشن و تیپ R design این خودروها را به بازار کشور عرضه کند .
همانند سایر محصولات وارداتی این خودروها قیمت مشخصی ندارند اما نکته ای که تا کنون مشخص شده این است که مدل C70 حدود 50درصد از مدل C30گرانتر خواهد بود .
منابع : سایتهای خبری پرشین خودرو ، عصر خودرو ، تین نیوز و روزنامه ی دنیای اقتصاد
توجه توجه : در قسمت نظرات انتقادهای خود را بدون هیچگونه توهین ثبت بفرمایید تا مجبور به حذف آن ها نشویم .
نویسنده : محمد رضا ریاضی