نگاهی دوباره به یک کپی جنجالی چینی
آیا چینیها قادرند به بخشی از آمال و آرزوهایمان عینیت بخشند؟ آیا میتوان روزی را دید که در آن لوکسها و اسپرتیهای ساخته شده در این سرزمین، تمامی معادلات موجود در بازار دنیا را دگرگون کند؟
پاسخ به این پرسشها را به راحتی نمیتوان داد، زیرا که بشر و اعمال او پیشبینی ناپذیر است و هیچ احدی هم بهدرستی از آتیهاش آگاهی ندارد. تا به امروز، این ابرکارخانه شگفتانگیز دنیای خلقت توانسته است خدمات بسیاری را به بشریت ارزانی نماید و به بسیاری از خواستههای او هم جامه عمل بپوشاند. بسیاری از لوازم و اسباب ارزانقیمتی را که دوروبر خود میبینیم، مرهون تلاش مورچه وار و رقابت فزاینده این قوم است. اما به نظر میرسد که این پایان ماجرا نیست و بقول شاعر که میگوید چو صد آمد نود هم پیش ماست! این طریق تا به آخرش توسط این زردفامان کوبیده خواهد شد. پیشتر نیز گفته بودم که از این ایل و طایفه هیچ کاری بعید نیست و در تاریخ آنها را تنها میتوان با قوم یأجوجومأجوج قیاس نمود! با این تفاوت که آن جماعت مخوف فقط به فکر غارت و کشتن و… بودند و عملشان هم محدود به مناطق خاصی بود، در حالی که این قوم، تمامیت صنعت و تجارت را در سرتاسر عالم آماج حملات خویش قرار داده است.
تا پیش از این، تمامی سعی وهمت چینی جماعت بر آن بود که تا آنجایی که قادرند خودروهای متوسط و پایین اروپایی، ژاپنی و یا حتی کرهای را هدف مطامع خود قرار دهند و کمتر پیش میآمد که از خودروهای لوکس بازار کپی کنند. ولی اکنون به نظر میرسد که این رویه در حال تغییر است و این خودروهای تجملی و گرانقیمت هستند که نشانهگذاری شدهاند. مورد دیگری هم که در این میان بسیار قابلتأمل میباشد، پیشرفت شگرف چینیها در این عرصه است. مثلاً اگر در سالهای گذشته عمل کپی کاری به طرز ناشیانهای صورت میگرفت و کیفیت طرحها هم بسیار پایین بود، اما امروزه کپیها آنچنان به نمونههای اصلی خود نزدیک شده که تشخیص آن برای یک فرد عادی بسیار دشوار است. ازجمله مدلهایی که سخت موردپسند کمپانیهای ریزودرشت این سرزمین قرار گرفته خودروی رنجروور ایووک است، که چندین شرکت مختلف از طرح آن تقلید نمودند.
یکی از نخستین کمپانیهایی که به وجه احسن این عمل را انجام داد، شرکت لندویند میباشد. مدل X7 این شرکت که کپی رنجروور ایووک است مورد توجه بـسیاری از رسانههای خبری هم واقع شده است. در همین ارتباط سایت انگلیسی زبان «CARNEWSCHINA» در گزارش جالبی به مقایسه جز به جز این خودرو با رنجروور ایووک نموده است که برگردان این مطلب را در اینجا تقدیمتان میکنم.
کلاً چقدر لندویند X7 یک کپی از رنجروور ایووک است؟
خودروی لندویند X7 یک کپی ژنتیک شرمآور چینی از خودروی هندی- بریتانیایی رنجروور ایووک است. اما رویهمرفته تا چه اندازه شبیه به آن است؟ ما درون و بیرون این دو خودرو را با هم مقایسه نموده و تصاویرشان را نیز به نمایش درآوردهایم. برخی دیگر از رسانههای چینی هم مشابه این عمل را انجام داده و این دو مدل را از تمامی جهات مورد مقایسه خود قرار دادند؛ و در پی آن این امر را ثابت نمودند که لندویند X7 یک کپی نسبتاً خوب از رنجروور ایووک است، اما به اندازه آن کامل نیست. اجازه بدهید که شروع کنیم:
رویهمرفته کل طرح خیلی مشابه با رنجروور ایووک تکوین یافته است. اما در لندویند X7 یک نوار باریک کرومی روی جلوپنجره قرار دارد که در رنجروور ایووک چنین موردی دیده نمیشود.
چراغهای جلو بهطور مبهمی شبیه به هم هستند. بهای فروش لندویند X7 از 120/000 یوآن یا 19/000 دلار شروع خواهد شد. پیشرانه بکار رفته در آن 4 سیلندر توربوشارژ و دارای حجمی معادل 2 لیتر است؛ منشأ آن نیز از شرکت میتسوبیشی میباشد. این موتور توانی معادل 190 اسب بخار را به ارمغان میآورد و گشتاوری خروجی آن هم برابر با 250 نیوتن متر است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس 6 دنده و یا 8 دنده اتوماتیک عرضه میشود.
دریچههای جاگذاری شده بر روی گلگیرهای جلوی هر دو خودرو، وضع بدی دارند. اما در ایووک این دریچه تا روی دربهای خودرو امتداد یافته است. لندویند یک برند چینی است که تحت مالکیت مشترک GINGLING MOTORS و خودروسازی CHANGAN بوده است. این امر اتفاقی باشد یا نه، هر دو برند با فورد شراکت داشته و سرمایهگذاری مشترکی را با آن صورت داده بودند. این مسئله لازم به یادآوری است که کمپانی فورد تا سال 2008 میلادی، مالک برند لندروور- رنجروور بوده است تا اینکه کل شرکت را به مجموعه هندی تاتا واگذار نمود. بهای رنجروور ایووک وارداتی از 528000 یوآن (86/300 دلار) شروع شده و به 668000 یوآن (109/200 دلار) ختم میشود. قیمت مدلهایی از این خودرو که در چین ساخته میشود از 400/000 یوآن (65/250 دلار) شروع خواهد شد. ظاهراً این مبلغ ارزانتر از نمونههای وارداتی آن است ولی هنوز هم مقداری گرانتر از لندویند X7 است. ممکن است این قیمت خیلی از خریداران خودرو در چین را وسوسه کند تا یکبار هم که شده لندویند را امتحان کنند.
همانطور که در تصویر ملاحظه میکنید:
- در لندویند X7 اطراف پنجرهها را نوار باریکی از کروم فرا گرفته است. در حالی که در رنجروور ایووک چنین موردی را نمیبینیم.
- در لندویند X7 باربند سقفی وجود دارد. درحالیکه در رنجروور ایووک این مورد وجود ندارد.
در اینجا یک شبیهسازی عالی ژنتیک را مشاهده میکنیم!
سپرها نزدیک به 100 درصد و پنجره عقب نزدیک به 90 درصد شبیه هم هستند. اما در لندویند X7 یک برفپاککن برای شیشه عقب وجود دارد درحالیکه این مورد را در رنجروور نمیبینیم.
همانطور که ملاحظه میکنید، چراغهای عقب این دو خودرو تااندازهای با هم متفاوت هستند.
لند ویاند X7 یکی از داغترین گزارشهای خبری ما در سال جاری میلادی بوده و سه جایگاه از 10 جایگاه برتر خبری را اشغال نموده است. پیش از این، هر زمان که ما خبری را از یک همزاد یا کپی چینی منتشر مینمودیم؛ بیشتر واکنشها از طرف افراد جامعه منفی بود و اکثریت چین را متهم به عمل غیرقانونی مینمودند و خودروسازان هم در واکنش نسبت به این موضوع شروع به بدگویی میکردند. بااینهمه، در مورد لندویند X7، بیشتر واکنشها، کامنت ها و ایمیلها مثبت بود. بسیاری اینگونه اظهار نظر نمودند که رنجروور خودش مقصر است که برای ایووک خرجتراشی کرده و بهای گزافی را هم بابت آن مطالبه میکند و بسیاری دیگر هم اینطور گفتند که لندویند X7 خیلی بهتر از رنجروور ایووک به نظر میرسد. همچنین ما تعداد زیادی ایمیل از سراسر جهان دریافت کردیم که این پرسش را نزد ما مطرح مینمود، که در چه زمانی لندویند X7 به دست مشتریان در فلان کشور X و یا Y میرسد.
رویهمرفته در داخل هر خودرو تشابهات بسیار زیادی وجود دارد. یک لحظه دکمههای استارت را بررسی کنید! در عین حال صفحه نمایش به کار رفته در لندویند X7 خیلی بزرگتر از رنجروور ایووک است. در لندویند X7 به وضوح علامت فندک سیگار مشخص شده است، ولی در رنجروور ایووک اینطور نیست. در لندویند X7 هنوز دسته دنده وجود دارد. در حالی که در رنجروور ایووک برمبنای مد روز از دستگیره چرخان استفاده شده است.
شکل و ترکیب ادوات مربوط به محل نصب کیلومترشمار در هر دو خودرو یکسان است، ولی تجهیزات متفاوتی در آن دو به کار رفته است.
در لندویند X7 تعداد زیادی آیکون برای کنترل دریچههای هوا وجود دارد. همچنین در لندویند رانندهها میدانند که محل و نیز نحوه کار با این سیستم چگونه است. در حالی که در رنجروور ایووک وضع به این گونه نیست. در لندویند رانندگان به آسانی روش متناسب با خودشان را پیدا میکنند. با توجه به اینکه بیشتر خریداران ایووک را خانمها تشکیل میدهند این مسئله برایشان مشکلساز خواهد شد.
همچنین طرح صندلیها هم بهخوبی کپی شده است! ما هنوز تفاوت خاصی را در آن مشاهده ننمودیم. هرگز پیش از این در خودروهای چینی – که دست به عمل کپی میزدند- دیده نشده است که صندلیها عیناً از نمونه اصلی کپی شده باشد، این مسئله را برای نخستین بار در لندویند X7 است که مشاهده میکنیم. شکل اسپیکرها نمیتواند متفاوتتر از این باشد و حتی میتوان گفت که طراحان لندویند اقدام به خلق پیکره جدیدی برای آن نمودند.
همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید در رنجروور ایووک فضای بیشتری برای سر راننده وجود دارد.
طرح پشت صندلیهای جلو به طرز دقیقی مجدداً کپی شده است. نگهدارنده فنجانها در لندویند X7 خیلی بنجل به نظر میرسد.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید فضای موجود برای سر و پاها در هر دو خودرو مشابه هم میباشد. (منظور قسمت عقب خودروست)
با توجه به تصاویر، دستههای نصب شده بر روی درب این دو خودرو، کمی با هم مشابهت دارند.
همانگونه که در تصویر مشاهده میشود سانروف بزرگی در هر دو خودرو وجود دارد.
ترمز پارک الکترونیکی برای هر دو مدل تقریباً یکسان است.
همانطور که در سطرهای پیشین هم گفته شد خودروی لندویند X7 از یک پیشرانه 2 لیتری توربو بهره میبرد که منبع آن از میتسوبیشی است. این موتور بنزینی 4 سیلندر، معادل 190 اسب بخار قدرت دارد و 250 نیوتن متر هم خروجی گشتاور آن است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس 6 دنده و یا 8 دنده اتوماتیک عرضه میشود. خودروی ایووک نیز با یک موتور بنزینی 4 سیلندر و 2 لیتری توربو شارژ عرضه میشود. توان این پیشرانه برابر با 237 اسب بخار و گشتاور آن نیز معادل 340 نیوتن متر است. این موتور به همراه یک گیربکس 9 دنده اتوماتیک روانه بازار میشود.
خب پس، این دو مدل هنوز هم 100 درصد شبیه به هم نیستند، بگذارید بگویم، بیش از 90 درصد. فروش این خودرو از مارس 2015 میلادی شروع خواهد شد.
نوشته: سام کاویانی