شاید در این میان، بسیاری از دستاندرکاران ساخت خودرو در کشورمان شأن و اهمیتی برای این جماعت قائل نباشند و بالاتر از آن حتی کرهایها را هم لایق هماوردی با خویش ندانند، ولی این دسته خود بهتر آگاهاند که فاصله ما با خودروسازان مطرح دنیا آنقدر زیاد است که اگر شب و روز هم تلاش کنیم، سالها و بلکه دههها زمان میبرد تا که به گردپایشان برسیم. بگذریم!
هفته یا ماهی نیست که شاهد معرفی و عرضه طرحها و مدلهای جدید از خودروسازان چینی نباشیم؛ گاهی اوقات سرعت این روند آنچنان زیاد است که آدمی مبهوت و حیران میماند. گرچه تا چندی پیش، اکثر مجموعههای تولیدی در این کشور تنها به ساخت خودروهای ارزان و متوسط میپرداختند، اما به نظر میرسد که این رویه به طور محسوسی در حال تغییر و تحول است. میتوان گفت که امروزه چینیها وارد کلاس بالاتری شدهاند و آنهم تولید و عرصه خودروهایی است با ظاهری لوکس و تجهیزات گران و صدالبته بهای بسیار بالا. خودروهایی که قرار است که به رقابت با همتایان کرهای و ژاپنیشان پرداخته و بازارشان را نیز تحت تأثیر قرار دهند! اما نکته مهمی که در این میان مغفول مانده میزان اقبال مشتریان چینی و یا حتی غیر چینی نسبت به این مدلهاست. پرسش اصلی این است که آیا با وجود بازاری رقابتی و مملو از برندهای معتبر ژاپنی، کرهای و… کسی حاضر است که این ریسک را پذیرفته و بهایی بیش از 20 تا 30 هزار دلار را برای این مدلها بپردازد؟ بازخورد اولیه مشتریان به این محصولات، پاسخ این پرسش را در آیندهای نزدیک خواهد داد.
در اینجا دو نمونه از جدیدترین SUV هایی را که قرار است در آیندهای نزدیک در این بازار عرضه شوند را خدمتتان معرفی میکنم.
دانگفنگ فنگشن AX7
فروش خودروی DONGFENG FENGSHEN AX7 در بازار چین شروع شده است. قیمت آن از 115,700 یوآن (18,900 دلار) آغاز شده و به 149,700 یوآن (24,400 دلار) ختم خواهد شد. مکان آن در بخشی فوقالعاده رقابتی از بازار واقع شده است. برای اولین بار در آوریل سال 2014 به صورت یک مدل کانسپت در نمایشگاه پکن عرضه شد. این خودرو بر مبنای نیسان قشقایی ساخته و پرداخته شده است. نیسان قشقایی به صورت مشترک توسط دانگ فنگ و نیسان تولید میگردد. موتور AX7 هم نشأت گرفته از همین خودروست.
داشبورد آن منظم و شستهورفته به نظر میرسد، با موادی خوب و باکیفیت که با بعضی از جزییات آلومینیمی نیز همراه است. صفحه نمایشگر بزرگی هم در بخش میانی آن وجود دارد.
برند FENGSHEN زیرمجموعه دانگ فنگ قرار دارد و مدل AX7 هم اولین SUV تولیدی آن محسوب میشود. این خودرو با دو نوع پیشرانه در دسترس خواهد بود، موتور اول 2 لیتر حجم داشته و توانی معادل 143 اسب بخار و نیز گشتاوری برابر با 189 نیوتن متر را ارائه میدهد و به همراه با یک گیربکس 5 دنده دستی یا CVT عرضه میشود. پیشرانه دوم آن نیز 2.3 لیتر حجم دارد و قدرتی برابر با 189 اسب بخار و نیز گشتاوری برابر با 220 نیوتن متر را ارائه میدهد و به همراه با یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک فروخته میشود.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 4690/1850/1730 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن 2712 میلیمتر است.
هاوال H9
خودرویی که در تصویر مشاهده میشود نسخه نهایی تولیدی HAVAL H9 است. فروش آن از اوایل سال 2015 میلادی آغاز گشته و بهای نیز از 220,000 یوآن (35,900 دلار) شروع خواهد شد. هاوال H9 برای نخستین بار در آوریل 2014 میلادی در نمایشگاه پکن ظاهر شد. این مدل بزرگترین خودرویی است که توسط گریت وال موتور توسعه یافته است. داشبورد این مدل به زیبایی طراحی شده و مواد به کار رفته آن گران به نظر میرسند و بخشهای گوناگون هم از ارگونومی خوبی برخوردارند، بهویژه در این بین بخشهای چوبی خوب هستند. آلومینیوم موجود در درها کمی زیاد بوده و صفحه نمایش هم بسیار هم بزرگ است.
سیستم اطلاعات موجود در نمایشگر وسط داشبورد، آیکونهایی همچون چک کننده گرمای موتور، تماشای تلویزیون، ارسال پیامهای SMS و یا EMAIL و یا پیدا کردن مسیر جاده و گوش دادن به موزیک و… را در بر میگیرد.
دکمه استارت در کنسول میانی و روبروی دکمه کوچک ترمز دستی الکترونیکی قرار دارد. دو نگهدارنده فنجان در کنار آن میتواند محتویات موجود در آن را برایتان گرم یا سرد کند.
چرخها هم نیز تا حدودی کوچک بوده و به نظر میرسد که در حال شنا کردن در داخل طاقهای منحنی موجود در بدنه هستند. هاوال H9 به لاستیکهای بزرگتری نیازمند است!
هاوال H9 با دو نوع پیشرانه که هر دوی آنها توسط گریت وال توسعه یافتهاند، در دسترس خواهد بود. اولین آنها یک موتور 2 لیتری توربوست که توانی معادل 218 اسب بخار و نیز گشتاوری برابر با 324 نیوتن متر را به همراه یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک عرضه میکند؛ و دیگری موتور V6 خیلی داغ و پرقدرتی است که 3 لیتری توربو بوده و توانی معادل 333 اسب بخار و نیز گشتاوری معادل با 480 نیوتن متر را داراست و به همراه یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک عرضه میشود.
طول/عرض/ ارتفاع این خودرو برابر با 4856/1926/1910 MM و فاصله بین دو محور جلو و عقب معادل 2800 MM است.
نوشته و گردآوری: سام کاویانی