مرسدس‌بنز و حرف “G” در تاریخ خودروهای AWD

 

تاریخچهٔ سیستم AWD تا قبل از طرح مرسدس: در سال 1893، قبل از ایجاد صنعت مدرن خودرو در بریتانیا، مهندس انگلیسی Bramah Joseph Diplock یک سیستم چهار چرخ متحرک به همراه چهار چرخ فرمان و سه دیفرانسیل را اختراع کرده بود. توسعه این سیستم نیز توسط Pedrail Bramah در اولین اتومبیل چهار چرخ متحرک برای نمایش توانایی‌های بیشتر به سطح جاده به چالش کشیده شد.

   Mercedes-Benz Daimler G
Mercedes-Benz Daimler G

Mercedes-Benz Daimler G


همچنین فردیناند پورشه بنیان‌گذار کمپانی پورشه یک وسیله نقلیه الکتریکی چهار چرخ متحرک برای شرکت k. u. k. Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co در سال 1899 در وین طراحی کرد و پس از تکمیل فرآیند ساخت، در سال 1900، در نمایشگاه جهانی پاریس آن را به عموم مردم معرفی کرد. موتور مرکزی الکتریکی در هر چرخ از خودرو اگرچه کمی ناشیانه و سنگین به نظر می‌رسید، اما این خودرو برای آن زمان با داشتن قدرت 10 تا 14 اسب بخار قدرتمند به‌حساب می‌آمد و قهرمان سرعت و دارای رکورد در دست صاحب EW.Hart بود، ولی با توجه به وضعیت غیرمعمول آن اصطلاح Lohner Porsche به طور گسترده، به‌عنوان اولین خودروی چهار چرخ دنیا معتبر نیست.
 
Lohner Porsche 1900

Lohner Porsche 1900


اولین خودروی چهار چرخ متحرک، که همچنین به‌عنوان مسابقه صعود از تپه، با موتور احتراق داخلی است محصول SPYKER است که در سال 1903 توسط برادران هلندی جاکوبوس و هندریک-ژان در آمستردام تولید شد. این خودرو اسپرت با قدرت 60 اسب بخار و دارای دو صندلی بود، که همچنین عنوان اولین خودروی موتور شش سیلندر را نیز از آن خود کرده بود، در حال حاضر یک نمایشگاه در مجموعهٔ Louwman، موزه سابق Nationaal Automobiel در هلند، این خودروی با ارزش را به نمایش گذاشته است. در سال‌های 1905 تا 1908 هم شرکت آمریکایی Twyford چند طرح از خودروهای چهار چرخ متحرک را تولید کردند.
شاید بسیاری از افراد فکر کنند که مرسدس بنز 40 سال قبل، توسط خودروی G کلاس نمونهٔ تمام چرخ متحرک را معرفی و تولید کرده است، اما سخت در اشتباه هستند، چرا که قدمت و ریشهٔ این خودرو و این سیستم انتقال قدرت در کمپانی مرسدس، به بیش از 108 سال قبل باز می‌گردد…، بله، 108 سال قبل!
زمانی که لندروور، جیپ، تویوتا و دیگر خودروسازهای آفرود، اصلاً وجود نداشتند. مرسدس-بنز که در آن زمان بیشتر دایملر-بنز خطاب می‌شد، در سال 1907 توسط Daimler Motoren Gesellschaft یک وسیله چهار چرخ متحرک به نام Dernburg-Wagen، همچنین با فرمان مجزا برای چهار چرخ معرفی و تولید کرد. همچنین مجهز به سیستم خنک‌کننده با دو عدد رادیاتور به حجم کل 140 لیتر آب، بوده است که در حتی شرایط جوی بسیار گرم، سیلندر و اجزای داخلی را از گرمای بیش از حد محفوظ نگه می‌دارد.

مرسدس بنز Dernburg-Wagen سال 1907:

• تمام چرخ متحرک، تمام چرخ فرمان.
• طراحی بسیار پیچیده توسط پاول دایملر.
• مورد استفاده در استعماری آلمان، جنوب غربی آفریقا، نامیبیا.
• وزن 3.6 تن – طول 4.9 متر – ارتفاع 2.7 متر.
• موتور جلو – چهار سیلندر بنزینی به حجم 6.8 لیتر – 35 اسب بخار قدرت در 800rpm – جعبه‌دنده 4 سرعته.
• حداکثر سرعت 40 کیلومتر در ساعت – توانایی بالا رفتن از تپه‌های دارای شیب تند.
• مجهز به تجهیزات سردکننده برای نواحی گرمسیری.

1907 Daimler Dernburg Wagen

1907 Daimler Dernburg Wagen


نقاط قوت این خودرو، به غیر از سیستم تمام‌وقت چهار چرخ متحرک و سیستم فرمان چهار چرخ، سه عدد دیفرانسیل قفل شونده و سیستم تعلیق کاملاً مستقل است که نمونهٔ پیشرفتهٔ آن را در G500 و G55 AMG همچنان شاهد هستیم. این سیستم را در کامیون قدرتمند و همه‌جارو مرسدس، یعنی یونیماگ نیز می‌بینیم.

مرسدس بنز G1 W103 سال 1926:

مرسدس G1 در سال 1926 تا سال 1928 با تعیین وقت قبلی به سفارش ارتش شاهنشاهی ساخته شده است، G1 سه محور یک وسیله نقلیه مخصوص مسیرهای ناهموار بود که به لطف فاصلهٔ دو محور طولانی، برای شش نفر صندلی ارائه داده است. همچنین این خودرو به‌راحتی قابل تشخیص است، پیکربندی منحصر به فرد 6 چرخ، جلوی عریض و گلگیرهای قوس‌دار و برجسته بر روی چرخ، که تا عقب خودرو کشیده شده است. زیر کاپوت G1 از یک پیشرانهٔ خطی 6 سیلندر با توان خروجی بیش از 50 اسب بخار قرار دارد که این خودروی سنگین را می‌تواند به سرعت بالای 60 کیلومتر در ساعت برساند. با این حال، این ارقام کم، در آن زمان، این خودرو را به صعود از سخت‌ترین مناطق زمین سوق می‌داد. قدرت G1 از طریق یک گیربکس دستی پنج سرعته به چهار چرخ عقب منتقل می‌شد. این در حالی بود که یک سیم ترمز برای تمام چرخ‌ها تعبیه شده بود که برای متوقف کردن خودرو نیاز به کشیدن آن بود.

MERCEDES BENZ G1 (W103) (1926 - 1928)

MERCEDES BENZ G1 (W103) (1926 – 1928)

مشخصات فنی موتور 3.1 لیتری:
نوع و تعداد سیلندر : 6 سیلندر خطی
حجم : 3079 سی سی
قدرت : 50 اسب بخار در 3000 دور بر دقیقه
گشتاور : 151 نیوتن متر در 1320 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت: 60 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت‌رسانی: کاربراتور
نوع سوخت: بنزین
انتشار گاز دی اکسید کربن: 571 گرم بر کیلومتر
میانگین مصرف سوخت: 24 لیتر بر 100 کیلومتر
نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک
نوع گیربکس: 5 سرعته دستی
نوع ترمز: جلو کاسه ای، عقب کاسه ای
طول: 4699 میلی‌متر
عرضک 2040 میلی‌متر
ارتفاع: 2101 میلی‌متر
وزن: 3200 کیلوگرم

مرسدس بنز G4 W31 سال 1934:

مدل G4 بسیار خاص و نادر است که در سال 1934 تا سال 1939 تولید شد. در واقع این مدل به‌عنوان نسخهٔ به‌روز شدۀ G1 بود که 6 سال قبل تولید و به بازار عرضه شده بود. این خودرو دارای سه موتور 5.0، 5.3 و 5.4 لیتری خطی هشت سیلندر بود که بعد از G1 پیشرفت خوبی به شمار می‌آمد. طراحی این مدل به درخواست ارتش آلمان بود که فقط 57 دستگاه از این 6 چرخ زیبای آفرود تولید شد که بسیاری از این مدل‌ها دیگر وجود ندارند. اتاق جعبه ای شکل و طویل این خودرو، سخاوتمندانه برای هفت سرنشینان فضای کافی ارائه کرده است، (دو صندلی جلو، سه صندلی عقب و یک ردیف دوتایی وسط با بازوی جداگانه). این خودرو ترکیب زیبایی با چندین پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند سیستم تعلیق پیشرفته و مستقل، متشکل از سه محور سفت و سخت و جفت شده به فنرهای بیضوی بود. امروزه تنها سه دستگاه از G4 به‌طور کامل و اصلی وجود دارد که یکی از آن‌ها متعلق به خانواده اشرافی و سلطنتی اسپانیایی می‌باشد.

MERCEDES BENZ G4 (W31) 1934 - 1939

MERCEDES BENZ G4 (W31) 1934 – 1939


مشخصات فنی با موتور 5.0 لیتری:
نوع و تعداد سیلندر : 8 سیلندر خطی
حجم : 5018 سی‌سی
قدرت: 100 اسب بخار در 3400 دور بر دقیقه
گشتاور: 282 نیوتن متر در 1400 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت: 68 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت‌رسانی : کاربراتور
نوع سوخت: بنزین
انتشار گاز دی اکسید کربن: 666 گرم بر کیلومتر
میانگین مصرف سوخت: 28 لیتر بر 100 کیلومتر
نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک
نوع گیربکس: 4 سرعته دستی
نوع ترمز : جلو کاسه ای، عقب کاسه ای
طول: 5720 میلی‌متر
عرض : 1869 میلی‌متر
ارتفاع : 1900 میلی‌متر
وزن : 3550 کیلوگرم
وزن با بار: 4400 کیلوگرم
مشخصات فنی موتور 5.3 لیتری:
نوع و تعداد سیلندر: 8 سیلندر خطی
حجم : 5252 سی سی
قدرت: 115 اسب بخار در 3400 دور بر دقیقه
گشتاور : 285 نیوتن متر در 1400 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت: 70 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت‌رسانی: کاربراتور
نوع سوخت: بنزین
انتشار گاز CO2 –
میانگین مصرف سوخت –
نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک
نوع گیربکس: 4 سرعته دستی
مشخصات فنی موتور 5.4 لیتری:
نوع و تعداد سیلندر : 8 سیلندر خطی
حجم : 5401 سی‌سی
قدرت : 120 اسب بخار در 3400 دور بر دقیقه
گشتاور : 295 نیوتن متر در 1400 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت : 75 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت‌رسانی : کاربراتور
نوع سوخت : بنزین
انتشار گاز CO2 –
میانگین مصرف سوخت –
نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک
نوع گیربکس : 4 سرعته دستی

مرسدس بنز 170 VL W139 سال 1936:

این مدل هم برای جنگ‌ها و مناطق صعب‌العبور تولید و طراحی شده بود، و به همین خاطر هیچ درب یا سقف فلزی در آن دیده نمی‌شود. ولی از یک اسکلت فولادی و فوق‌العاده سخت جهت مقاومت در برابر اشیاء خارجی و آتش دشمن استفاده کرده است. همان‌طور که در تصوری می‌بینید ساده‌ترین مدل ولی عملی‌ترین خودروی آن زمان همین VL بوده است که فقط شامل یک شاسی محکم، موتور، چرخ، فرمان و صندلی‌های ساده می‌باشد. البته برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از پرتاب گل‌ولای و یا اشیاء دیگر به داخل کابین، یک شیشه جلوی ساده و تاشو هم تعبیه شده است. درب‌ها به طور کامل حذف شده‌اند قوس گلگیرها نیز برای دست و پا گیر نبودن در پایین هر چرخ اتمام یافته و کوتاه‌تر شده‌اند. فاصلهٔ دو محور برای افزایش ثبات و پایداری بیشتر در زمین‌های ناهموار کشیده‌تر شده است و در داخل کابین هم تمام ابزارهای غیرضروری برای کاهش استهلاک و هزینه‌های تعمیر حذف شده‌اند. هر چهار چرخ متحرک هستند و علاوه بر سیستم قفل دیفرانسیل، مجهز به سیستم چهار چرخ فرمان نیز می‌باشد که این امر قدرت مانور و توانایی حرکت در مسیرهای سخت و پر مانع را بسیار بهبود یافته است.

MERCEDES BENZ 170 VL (W139) 1936

MERCEDES BENZ 170 VL (W139) 1936


مشخصات فنی با موتور 1.7 لیتری:
نوع و تعداد سیلندر : 4 سیلندر خطی
حجم: 1697 سی‌سی
قدرت : 38 اسب بخار در 3400 دور بر دقیقه
گشتاور : 102 نیوتن متر در 1800 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت : 82 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت رسانی : کاربراتور
نوع سوخت : بنزین
انتشار گاز دی اکسید کربن: 309 گرم بر کیلومتر
میانگین مصرف سوخت: 28 لیتر بر 100 کیلومتر
نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک
نوع گیربکس: 5 سرعته دستی
نوع ترمز: جلو کاسه ای، عقب کاسه ای
طول: 4064 میلی‌متر
عرض: 1570 میلی‌متر
ارتفاع : 1610 میلی‌متر
فاصلهٔ دو محور : 2525 میلی‌متر
وزن: 1220 کیلوگرم
وزن با بار : 1720 کیلوگرم
MERCEDES BENZ 170 VL (W139) 1936

MERCEDES BENZ 170 VL (W139) 1936

مرسدس بنز G5 W152 سال 1937:

این خودرو را می‌توان محبوب‌ترین، پرکاربردترین، متنوع‌ترین و البته بهینه‌ترین مدل دانست، چرا که در چند نوع نسخهٔ ویژه برای امور مختلف تولید می‌شد و همچنین نسبت به نسل قبل خود از پیشرفت‌های فنی خوبی هم برخوردار بود. از مرسدس G5 در سال 1937 تا سال 1941، به تعداد 378 دستگاه ساخته شد که یک خودروی عملی و البته بسیار نادر است. فاصلهٔ دو محور نسبت به G1 و G4 شش چرخ، کوچک‌تر و کمتر است.

MERCEDES BENZ G5 (W152) 1937 - 1941

MERCEDES BENZ G5 (W152) 1937 – 1941


G5 هم مانند پیشینیان خود، یک خودروی بسیار کاربردی بود که تمام اجزای آن قابل تنظیم و با ویژگی‌هایی خاص بود، خصوصیاتی مانند فرمان چهار چرخ به علاوهٔ چهار چرخ متحرک که اینها را حتی بر روی ماشین‌های تولید آینده به‌ندرت می‌توان دید. این مدل می‌توانست چهار یا پنج سرنشین را در خود جای دهد و نکتهٔ جالب G5 این بود که نوع بدنه با سبک‌های مختلف بسته به خواسته‌های خریدار قابل تنظیم و قابل سفارش بود. این خودرو را بیشتر از هر مدل قدیمی دیگری به G کلاس فعلی شباهت و تطابق داده‌اند، چرا که د آن زمان از محبوبیت ویژه ای برخوردار بود و مانند G کلاس فعلی، از نسخه‌های ویژه ای تحت نام‌های:Bergwacht (نجات کوهستانی) – Kolonial (خودروی سیاسی) و Jagdwagen (خودروی شکار) قابل سفارش و در دسترس بود. جدای این چند مدل از خودروی G5، همچنین یک نسخه نظامی که بدنهٔ تقویت شده با درب فولاد و قابل جدا شدن داشت را نیز تولید کردند.
مشخصات فنی با موتور 2.0 لیتری:
نوع و تعداد سیلندر : 4 سیلندر خطی
حجم: 2006 سی‌سی
قدرت: 45 اسب بخار در 3700 دور بر دقیقه
گشتاور : 126 نیوتن متر در 1800 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت : 85 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت‌رسانی : کاربراتور
نوع سوخت : بنزین
انتشار گاز دی اکسید کربن: 427 گرم بر کیلومتر
میانگین مصرف سوخت: 18 لیتر بر 100 کیلومتر
نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک
نوع گیربکس: 5 سرعته دستی
نوع ترمز : جلو کاسه ای، عقب کاسه ای
طول : 3990 میلی‌متر
عرض : 1679 میلی‌متر
ارتفاع: 1900 میلی‌متر
فاصلهٔ دو محور : 2530 میلی‌متر
وزن: 1880 کیلوگرم
وزن با بار : 2150 کیلوگرم
مرسدس بنز 170 VK سال 1938:
این مدل منحصراً و به طور خاص برای نیروهای نظامی آلمان طراحی و تولید شد و تولید آن از سال 1938 آغاز و تا سال 1942 ادامه داشت. VK یک وسیله نقلیه بسیار ساده بود، و نسبت به مدل 170 VL با فاصلهٔ دو محور بیشتری ارائه شد که به‌مراتب فضای بیشتری هم در اختیار سرنشینان قرار می‌داد. کاپوت در این مدل کوتاه‌تر و جلوپنجره کمی مورب شده بود و چهار درب فولادی هم در بدنه به‌کار گرفته شد. در انتخاب مواد برای ساخت شاسی و بدنه پوسته هم دقت زیادی شد که کمک به تقویت بدنه و همچنین حفاظت سرنشینان در برابر آتش دشمن را بسیار بهبود بخشید. ارتفاع این مدل از زمین نیز بالاتر رفت و به لطف سیستم تعلیق جدیدتر و اصلاح یافته تر، به آن اجازه می‌داد تا از مسیرهای ناهموار و دارای پستی و بلندی زیاد به راحتی گذر کند. این مدل بیشتر برای حفاظت در برابر تیر مسلسل تطبیق یافت و از انعطاف‌پذیری ویژه ای برخوردار بود.
 
MERCEDES BENZ 170 VK 1938 - 1942

MERCEDES BENZ 170 VK 1938 – 1942


مشخصات فنی با موتور 1.7 لیتری:
نوع و تعداد سیلندر: 4 سیلندر خطی
حجم : 1697 سی‌سی
قدرت : 38 اسب بخار در 3400 دور بر دقیقه
گشتاور: 100 نیوتن متر در 1800 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت: 90 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت‌رسانی: کاربراتور
نوع سوخت : بنزین
انتشار گاز دی اکسید کربن: 309 گرم بر کیلومتر
میانگین مصرف سوخت : 13 لیتر بر 100 کیلومتر
نوع دیفرانسیل : تمام چرخ متحرک
نوع گیربکس : 4 سرعته دستی
نوع ترمز : جلو کاسه ای، عقب کاسه ای
طول: 4100 میلی‌متر
عرض: 1689 میلی‌متر
ارتفاع: 1829 میلی‌متر
فاصلهٔ دو محور: 2845 میلی‌متر
وزن : 1235 کیلوگرم
وزن با بار: 1660 کیلوگرم

مرسدس بنز L 1500 A سال 1941:
این مدل هم بیشتر به هدف مقاصد نظامی طراحی و ساخته شده است و گنجایش حمل هفت سرباز و همچنین حمل ابزار آلات نظامی زیادی را دارا بوده است. همچنین صندلی‌ها تغییرپذیر هستند و در زمان کمبود فضای کافی در صندوق، خوابیده و تبدیل به محفظه‌هایی برای حمل آذوقه، منابع سوخت، چوب، مهمات و ابزارهای دیگر نظامی می‌شوند. L 1500 بیشترین وزن مجاز حمل بار را در بین خودروهای نظامی آن زمان دارا بود. این خودرو پیش از جنگ جهانی دوم بسیار مورد استفاده واقع شده است. چراکه خودروی انتخابی سربازان پیاده‌نظام آلمان بود و در سال‌های 1941 تا 1943، حدود 5000 دستگاه از آن تولید شد.

ERCEDES BENZ L 1500 A 1941 - 1943

ERCEDES BENZ L 1500 A 1941 – 1943


مشخصات فنی با موتور 2.6 لیتری:
نوع و تعداد سیلندر : 6 سیلندر خطی
حجم: 2594 سی‌سی
قدرت: 60 اسب بخار در 3400 دور بر دقیقه
گشتاور –
حداکثر سرعت: 84 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت‌رسانی: کاربراتور
نوع سوخت: بنزین
انتشار گاز دی اکسید کربن: 451 گرم بر کیلومتر
میانگین مصرف سوخت: 19 لیتر بر 100 کیلومتر
نوع دیفرانسیل: تمام چرخ متحرک
نوع گیربکس: 4 سرعته دستی
نوع ترمز : جلو کاسه ای، عقب کاسه ای
طول: 4930 میلی‌متر
عرض : 2050 میلی‌متر
ارتفاع : 2225 میلی‌متر
فاصلهٔ دو محور : 3000 میلی‌متر
وزن : 2390 کیلوگرم
وزن با بار : 4080 کیلوگرم
ERCEDES BENZ L 1500 A 1941

ERCEDES BENZ L 1500 A 1941


منابع:
1. daimler
2. boldride
3. autoevolution

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...