تاریخچه شورلت کامارو از نسل اول تا پنجم

در سال ۱۹۶۷ کارخانه شورلت برای این که بتواند در بازار فروش با فورد موستانگ رقابت کند  مدل جدید خود را به نام کامارو روانه بازار کرد. کامارو در زبان فرانسوی به معنی ‘دوست’ می باشد اما تعریف شورلت برای لغت کامارو کمی فرق می کند : کامارو موجودی است که موستانگ را میبلعد ( یک نوع گرگ ) .

  RL 81 CAM تاریخچه شورلت کامارو از نسل اول تا پنجم

 

 RL 81 CAM تاریخچه شورلت کامارو از نسل اول تا پنجم

در سال ۱۹۶۴ کارخانه فورد با تولید موستانگ اولین جرقه را در زمینه خودرو هایی که امروزه ما آن را ماسل می نامیم زد. ( ماسل به خودرویی گفته میشود که حجم بالای موتور ، قدرت بالا و طراحی بدنه شبیه به عضلات انسان دارد) و پس از فورد در سال ۱۹۶۶ کارخانه دوج (یا داج : با تلفظ آمریکایی ) اتومبیلی به این لیست اضافه کرد ، داج چارجر ، و سر انجام در سال ۱۹۶۷ کمپانی شورلت اولین ماسل خود یعنی کامارو را به عنوان رقیب داج و فورد ارائه داد .

کامارو از سال ۱۹۶۷ تا سال ۲۰۰۲ در چهار نسل تولید گردید و پس از یک توقف در خط تولید آن در ۱۶ مارس ۲۰۰۹  نسل پنجم کامارو روانه بازار شد.

شناسایی نسلهای مختلف کامارو :

- نسل اول از سال ۱۹۶۷ الی ۱۹۶۹ : کامارو در ابتدا با طراحی ساده در عین حال زیبا عرضه شد. در این نسل چراغها در جلو گرد و در قسمت عقب خودرو مستطیل شکل و در داخل نیز همه چیز ساده و زیبا بود، داشبورد و سقف بسیار نزدیک به هم بودوشیشه جلو کمی کوچک.این مدل چهار نفر سرنشین را به راحتی در خود جای میداد.عواملی مثل: سرعت و شتاب قابل قبول،ابعاد متناسب و… باعث فروش قابل توجه آن شد و شورلت کار را بر روی این مدل با جدیت بیشترپیش گرفت و در سال ۷۰ نسل دوم از کامارو را معرفی کرد.

سقف های قابل سفارش: فلزی – کانورتیبل پارچه ای. تیپ های این مدل: z28 , rs

 

- نسل دوم از سال ۱۹۷۰ الی ۱۹۸۱ :این نسل سه بار دستخوش تغییرات شد که این تغییرات شامل :سپر جلو و عقب،چراغهای جلو و عقب،داشبورد و شیشه عقب میشوند.

از اوایل سال ۷۰ تا اواخر سال ۷۳ کامارو دارای جلو پنجره بزرگ، سپر باریک و چراغهای گرد در جلو و در قسمت عقب دارای سپر کوچک،چراغهای گرد مانند کوروت و شیشه نسبتا صاف که در خودروهای فست بک دیده می شود بود. تیپ های این مدل ss , rs , z28 .

از سال ۷۴ الی۷۷ بر روی همان بدنه قسمت جلو و عقب کاملا متفاوت شد ،سپر ضخیم جای سپر سبک قبلی را گرفت،جلو پنجره بزرگ نیز به دو عدد جلو پنجره تقسیم شد که قسمت بزرگ آن در بالای سپر و قسمت کوچک در پایین آن قرار گرفت و چراغ ها به صورت ۴ عدد گرد در جلو و به صورت ذوذنقه در عقب جای خود را به طرح قبلی داد،همچنین در نیمه دوم سال ۷۴ شیشه عقب کامارو از حالت صاف در آمد و در طرفین آن دو لچکی اضافه شد. از سال ۷۸ الی ۸۱ مجددا طرح جلو و عقب این خودرو دچار تغییر شد که سپر آهنی جای خود را به سپری از فایبرگلاس داد که نتیجه این کار سبک شدن اتومبیل و زیباتر شدن آن شد واز سال ۷۹ مشتریان می توانستند درخواست سقفی را به نام (تی تاپ) بر روی کاماروی خود داشته باشند.

 

- نسل سوم از سال ۱۹۸۲ الی ۱۹۹۲ : این مدل که به تعداد اندکی در کشور ما وجود دارد : سپر جلو و عقب از جنس فایبرگلاس و لاستیک –چراغها در جلومستطیل شکل ۴ عدد و در پشت خودرو به صورت عرضی و بزرگ. سقف های قابل سفارش : آهنی- تی تاب (شیشه ای) – کانورتیبل .

گرد آوری شده توسط مجله ماشین سایت parsilog.com

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...