در سال ۱۹۶۴ کارخانه فورد با تولید موستانگ اولین جرقه را در زمینه خودرو هایی که امروزه ما آن را ماسل می نامیم زد. ( ماسل به خودرویی گفته میشود که حجم بالای موتور ، قدرت بالا و طراحی بدنه شبیه به عضلات انسان دارد) و پس از فورد در سال ۱۹۶۶ کارخانه دوج (یا داج : با تلفظ آمریکایی ) اتومبیلی به این لیست اضافه کرد ، داج چارجر ، و سر انجام در سال ۱۹۶۷ کمپانی شورلت اولین ماسل خود یعنی کامارو را به عنوان رقیب داج و فورد ارائه داد .
کامارو از سال ۱۹۶۷ تا سال ۲۰۰۲ در چهار نسل تولید گردید و پس از یک توقف در خط تولید آن در ۱۶ مارس ۲۰۰۹ نسل پنجم کامارو روانه بازار شد.
شناسایی نسلهای مختلف کامارو :
- نسل اول از سال ۱۹۶۷ الی ۱۹۶۹ : کامارو در ابتدا با طراحی ساده در عین حال زیبا عرضه شد. در این نسل چراغها در جلو گرد و در قسمت عقب خودرو مستطیل شکل و در داخل نیز همه چیز ساده و زیبا بود، داشبورد و سقف بسیار نزدیک به هم بودوشیشه جلو کمی کوچک.این مدل چهار نفر سرنشین را به راحتی در خود جای میداد.عواملی مثل: سرعت و شتاب قابل قبول،ابعاد متناسب و… باعث فروش قابل توجه آن شد و شورلت کار را بر روی این مدل با جدیت بیشترپیش گرفت و در سال ۷۰ نسل دوم از کامارو را معرفی کرد.
سقف های قابل سفارش: فلزی – کانورتیبل پارچه ای. تیپ های این مدل: z28 , rs
- نسل دوم از سال ۱۹۷۰ الی ۱۹۸۱ :این نسل سه بار دستخوش تغییرات شد که این تغییرات شامل :سپر جلو و عقب،چراغهای جلو و عقب،داشبورد و شیشه عقب میشوند.
از اوایل سال ۷۰ تا اواخر سال ۷۳ کامارو دارای جلو پنجره بزرگ، سپر باریک و چراغهای گرد در جلو و در قسمت عقب دارای سپر کوچک،چراغهای گرد مانند کوروت و شیشه نسبتا صاف که در خودروهای فست بک دیده می شود بود. تیپ های این مدل ss , rs , z28 .
از سال ۷۴ الی۷۷ بر روی همان بدنه قسمت جلو و عقب کاملا متفاوت شد ،سپر ضخیم جای سپر سبک قبلی را گرفت،جلو پنجره بزرگ نیز به دو عدد جلو پنجره تقسیم شد که قسمت بزرگ آن در بالای سپر و قسمت کوچک در پایین آن قرار گرفت و چراغ ها به صورت ۴ عدد گرد در جلو و به صورت ذوذنقه در عقب جای خود را به طرح قبلی داد،همچنین در نیمه دوم سال ۷۴ شیشه عقب کامارو از حالت صاف در آمد و در طرفین آن دو لچکی اضافه شد. از سال ۷۸ الی ۸۱ مجددا طرح جلو و عقب این خودرو دچار تغییر شد که سپر آهنی جای خود را به سپری از فایبرگلاس داد که نتیجه این کار سبک شدن اتومبیل و زیباتر شدن آن شد واز سال ۷۹ مشتریان می توانستند درخواست سقفی را به نام (تی تاپ) بر روی کاماروی خود داشته باشند.
- نسل سوم از سال ۱۹۸۲ الی ۱۹۹۲ : این مدل که به تعداد اندکی در کشور ما وجود دارد : سپر جلو و عقب از جنس فایبرگلاس و لاستیک –چراغها در جلومستطیل شکل ۴ عدد و در پشت خودرو به صورت عرضی و بزرگ. سقف های قابل سفارش : آهنی- تی تاب (شیشه ای) – کانورتیبل .
گرد آوری شده توسط مجله ماشین سایت parsilog.com