برندهای خارجی بازار خودرو ایران را بشناسیم
هر چند انحصار در بازار خودرو و محدودیت های ورود خودرو به ایران نسبت به قبل تغییر چندانی نکرده است، اما علاقه شدید ایرانی ها به خودروهای لوکس و اختصاص رقم بالایی از سرمایه به این موضوع همچنان در صدر خواستگاه های آنان قرار دارد.
آئودی
دهه 50 شمسی، آغاز آشنایی ایرانیها با برند آلمانی آئودی بود. نخستین حضور این چهار حلقه محبوب در بازار با مدلهای 100 و 80 بود. بعد از انقلاب آئودی نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد تا اینکه نزدیک به 5 سال پیش خبر رسید شرکتی به اسم «آمیغ فناوری» خود را نماینده رسمی آئودی آلمان معرفی کرده است.
تبلیغات گستردهای در این زمینه آغاز شد ولی کار به جایی نرسید. چندی پیش دوباره خبر حضور آئودی این بار توسط «رامک خودرو» که خود نمایندگی سانگیانگ کره جنوبی را دارد، به گوش رسید. تا این لحظه هنوز هم یک آئودی به صورت شرکتی عرضه نشده است.
آلفا رومئو
یکی از خبرهای داغ خودرویی در سال گذشته واردات آلفارومئوی مشهور ایتالیایی بود. خبری که در ابتدا کمی غیر واقعی به نظر میرسید ولی این اتفاق با معرفی «آلفا موتور» به عنوان نماینده رسمی این شرکت، محقق شد. محصولات آلفارومئو با نوسان شدید قیمت روبهرو شدند.
اُپل
شاید جنجالیترین برندی که قرار بود به ایران بیاید، Opel آلمان توسط شرکت «راه و پل دیانا» بود. پروژه که با سر و صدای زیاد آغاز شد ولی به سرعت شکست خورد. گفتنی است قسمت اعظمی از سهام برند اُپل مدتها قبل توسط جنرالموتورز آمریکا خریداری شده بود.
به نوشته بیما، به نظر میرسد مدیران این شرکت بحث رابطه با آمریکا را فراموش کرده بودند.
اسمارت
حتی Smart از زیرمجموعههای دایملر-مرسدس نیز قصد حضور در بازار ایران را داشت. برندی که به ساخت خودروهای کوچک و کممصرف معروف است. ابتدا نام «پارسخودرو» شنیده شد ولی بعدها نام نماینده مرسدسبنز در ایران یعنی «ستاره ایران» به گوش رسید. البته این خودرو نتوانست توسط هیچ یک از این مسیرها وارد شود.
بامو
حضور BMW در ایران به سالها قبل برمیگردد. برای سالهای مدیدی شرکت «نوریانی» نماینده رسمی این برند در ایران بود. بعدها با تغییر مدیریت شرکت «پرشیا خودرو» عنان کار را به دست گرفت. بامو در ایران محصولی زیر 100 میلیون تومان ندارد.
پژو
شریک ناخلف ایرانخودرو، حالا روزهای خوشی را تجربه نمیکند. شیر فرانسه با بزرگترین مشکل تاریخ شرکت حتی طی دوران جنگ جهانی دوم مواجه شده است. پژو بعد از ادغام با سیتروئن، ایرانخودرو و سایپا (شریک سیتروئن) را مقابل هم قرار داد.
پورشه
یکی از اسپرتترین خودروسازان جهان و آلمان توانست پای خود را توسط «معین موتور» به ایران باز کند. محصولات پورشه در ایرات با قیمتهای کهکشانی عرضه میشوند. برای نمونه پورشه پانامرای این شرکت از 500 میلیون تومان شروع میشود.
تویوتا
محبوبیت تویوتا به قدری است که حتی با این افزایش قیمتها هم فروش خوبی دارد. شرکت «ایر تویا» که این اواخر سیستم خدمات پس از فروش قبلی خود را ندارد، با مشکل بزرگی به اسم نمایشگاهداران مواجه شده است.
رنو
لوزی موفق فرانسوی در ایران به دو صورت فعالیت میکند. حالت اول در قالب «رنو پارس» و عرضه تندر توسط پارسخودرو و ایرانخودرو و مگان منحصراً توسط پارسخودرو است. فرم دیگر حضور رنو در ایران فعالیت است که آن را شرکت «نگین خودرو» ارائه میدهد. محصولات جدید رنو با مسیر دوم به ایران میآیند.
سئات
تنها خودروساز اسپانیا نیز چند سال پیش سودای حضور در ایران را داشت. شرکت «توسعه صنعت دستان» حتی چند دستگاه از انواع مختلف این خودرو را وارد کرد ولی بنا به دلایلی نامعلوم سئات نیز از ایران رفت. این برند یکی از زیرمجموعههای فولکسواگن آلمان است.
سنگ یانگ
قدیمیترین خودروساز کرهجنوبی، با محصولات نه چندان زیبای خود دوران بدی را نمیگذراند. SsangYong ابتدا کارش را با عرضه موسو آغاز کرد که البته چندان موفق نبود. سپس دوره جدید فعالیتش را با نمایندگی «رامک خودرو» تجربه کرد. در حال حاضر سنگیانگ با چهار محصول (4 شاسیبلند و 1 سواری) در بازار دیده میشود.
سوزوکی
ایرانخودرو نخستین شرکتی بود که توانست نظر چشم بادامیها را برای واردات سوزوکی جلب کند. نخست شاسیبلند کامپکت این شرکت Vitara بود که جواز حضور در بازار را کسب کرد و بعد از آن مدل مشهور این شرکت یعنی Kizashi توانست راهی خیابانها شود.
کیا
بدون تردید یکی از موفقترین برندهای خارجی بازار ایران، کیا موتورز است که توسط شرکت «اطلس خودرو» در ایران عرضه میشود. ویژگی بارز این شرکت عرضه زودهنگام جدیدترین محصولات طرف کرهای است.
لکسوس
زیرمجموعه لوکسساز تویوتا نیز با محصولات اغواگر توسط همان «ایر تویا» عرضه میشود. مدتها مدل جدیدی در بین لکسوسهای موجود در ایران دیده نشده است.
لندروور
مذاکرات ابتدایی با مدیر آسیا-خاورمیانه لندروور برای واردات زیرمجموعه این شرکت انگلیسی یعنی رنجروور نیز شروع شده بود. ولی تا این لحظه هنوز خبری از عرضه رسمی آن در بازار نیست.
مازراتی
گفته میشود گران قیمتترین محصول بازار ایران مازراتی، سوپر اسپرت ایتالیایی است که توسط شرکت «آرتا تاک موتور» عرضه میشود. قیمت بعضی مدلهای این شرکت نزدیک به 600 میلیون تومان اعلام شده است.
مرسدسبنز
ستاره زیبای نقرآبی آلمان هنوز هم توسط «ستاره ایران» نماینده قدیمیاش عرضه میشود. اگرچه واردات نمایشگاهداران نوسان قیمت را به مرز فاحشی رسانده است ولی باز هم بعضی مشتریان ترجیح میدهند از گارانتی رسمی مرسدس استفاده کنند. ستاره ایران بعد از تحریمها با مشکلات فراوانی روبهور شد.
مزدا
به لطف عرضه انبوه سواریهای مزدا3 توسط «گروه خودروسازی بهمن» اوضاع این برند در بازار مناسب ارزیابی میشود. چندی پیش شنیده شد سواری مزدا6 نیز قصد حضور در بازار را دارد.
منصوری
یک تیونر ایرانیتبار که شهرت جهانی دارد. برند Mansory که به تازگی با تاسیس یک دفتر فعالیت رسمی خود را آغاز کرده، برنامه ساخت یک خودروی انحصاری را توسط قطعهسازان و خودروسازان ایرانی دارد.
میتسوبیشی
اوایل دهه 70 میلادی شرکت «الماس داران» برند میتسوبیشی را برای اولینبار وارد ایران کرد. پس از سالها شنیده میشود که شرکت «آرین موتور» قرار است نمونههای جدید این خودرو را وارد کند. به نظر میرسد مدل محبوب لنسر نیز به این خودروها خواهد بود. فعالیتهای این شرکت هنوز علنی و رسمی نشده است.
هوندا
شنیدهها حاکی از آن است که شرکتی موسوم به «فامیلی موتور» قرار است چند مدل از هوندای ژاپن را برای عرضه در بازار ایران وارد کند. پیشبینی میشود مدل سیویک این خودروساز با موفقیت روبهرو شود.
هیوندای
دیگر کرهای موفق در ایران که فروش محصولاتش رقم خوبی را تجربه میکند، توسط «آسان موتور» عرضه میشود. گفته میشود مدیریت دو شرکت آسان موتور و اطلس خودرو توسط یک خانواده صورت میگیرد.