مقایسه آردی و روآ
در این مطلب به مقایسه خودروهای پژو آردی و پژو آردی ایکس یا همون روآ از لحاظ مشخصات فنی و بدنه ای پرداخته میشه
نوع موتور:پیکان 1600
سیستم سوخت رسانی :انژکتوری
حجم موتور:1598 سی سی
سوخت :بنزین بدون سرب
تعداد سیلندر :4
نسبت تراکم:۵/۸ به ۱
حداکثر سرعت :175 کیلومتر بر ساعت
گیربکس :دستی 5 سرعته
کلاچ: کابلی
نوع و توان باتری :باتری 12 ولت 60 آمپر ساعت
دینام :80 A
استارت:0.9KW
وزن روی اکسل :630کیلو گرم
وزن روی اکسل عقب :490 کیلوگرم
وزن ناخالص:1500 کیلوگرم
طول خودرو:4408 MM
عرض خودرو 1694 MM
ارتفاع خودرو :1460 MM
ROA) RD X )
نوع موتور:OHV 1600
سیستم سوخت رسانی :انژکتوری
حجم موتور:۱598سی سی
سوخت :بنزین بدون سرب
تعداد سیلندر :4
نسبت تراکم_ 9.5:1
حداکثر گشتاور:140 Nm در 3000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت :190 کیلومتر بر ساعت
گیربکس :دستی 5 سرعته
کلاچ:تک صفحه ای خشک
نوع و توان باتری :باتری 12 ولت 55 Ah
دینام :80 A
استارت 0.9 KW
وزن روی اکسل:600 کیلوگرم
وزن روی اکسل عقب 490 کیلوگرم
وزن ناخالص :1500 کیلوگرم
طول خودرو:4408 MM
عرض خودرو 1694 MM
ارتفاع خودرو :1460 MM
امکانات و تجهیزات «روآ» نسبت به RD
موتور HV 1600CC در RDX دارای استاندارد یورو 2 بوده و گفته میشود قابلیت تامین استاندارد یورو 3 را نیز دارد. میزان مصرف سوخت آن 5/8لیتر در هر100 کیلومتر است و حداکثر توان موتور آن با افزایش نسبت به آردی معمولی به 82 اسببخار با 5500دور در دقیقه رسیده است. سایر امکانات این خودرو عبارتنداز:
1 - صندلیهای جلو، عقب و پشتی صندلی قابل تنظیم هستند.
2 - صندلیهای جلو و عقب دارای زیرسری هستند که زیرسری صندلی عقب ثابت است.
3 - در سیستم تهویه، سیستم چرخش هوا با فیلتر، کانال دوردیفه چپ و راست وجود دارد.
4 - برفپاکن در شیشه جلو دوتیغهای است.
5 - شیشه گرمکن جلو و عقب نیز در RDX وجود دارد که در عقب برقی است.
6 - 4عدد کمربندی ایمنی در جلو و عقب وجود دارد.
7 - سیستم ایمنی دزدگیر و قفل مرکزی ندارد.
8 - رادیوپخش کاست با 3باند و پخش کاست استریو در RDX وجود دارد.
9 - سیستم کولر دارد.
10 - رنگ تزئینات داخلی طوسی است و رینگ آن فولادی است. RDX چراغ راهنما، چراغ مهشکن در عقب، نشانگر دیجیتال نیز دارد.
11 - ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسهای است
خودروسازان کشورمان از دو سال گذشته با توجه به برنامهریزیهای انجام شده به منظور تولید 30هزار دستگاه خودروی ال - 90 تا پایان سال 85 به جنبوجوشی خاص افتادهاند. از این جهت برای ارتقای کیفی خودروهایی با رنج قیمتی لوگان سخت در تلاش و رقابت هستند. بنابرگفته مسوولان وزارت صنایع و معادن قرار است که لوگان با قیمت 6750یورو یعنی 7میلیون و 800هزار تومان در بازار ایران عرضه شود. این در حالی است که تنها خودروهای پراید و پژو RD با رنج قیمت لوگان (ال - 90) در بازار ایران یافت میشود. هیبت لوگان با قیمتی که تا به حال بازار ایران به خود ندیده، بسیاری از خودروسازان کشور را به وحشت انداخته است.
رقابت به دست آمده در صنعت خودروسازی کشور را باید به فال نیک گرفت هر چند ممکن است به کاهش فروش برخی از خودروسازان که از حمایت دولتی بیبهرهاند، منجر شود. حال از آنجایی که قرار است، تا پایان سالجاری لوگان وارد بازار شود. شرکت ایرانخودرو پژو آردی جدید را وارد بازار کرده است، پژو RD که طبق گزارشهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در زمره خودروهای کم کیفیت کشور است که با سیستم ارتقا یافتهتری وارد بازار شده است، خودروی آردی ایکس که از نوع ارتقایافته پژو RD است و این روزها نام «روآ» را به خود گرفته، اندکی با خودروی RD متفاوت است. هرچند هنوز آثار و بقایایی از پیکان 40سال پیش نیز در این خودرو یافت میشود، اما مسوولان ایرانخودرو با ارتقای سطح کیفی آن برای جذب مشتریان بیشتر تلاش میکنند.
پژو RD که بدون اعلام رسانهای ایرانخودرو به «روآ 4 تغییر نام پیدا کرد در سیلندر، بلوک سر سیلندر، پیستون رینگ کمپرس اول، رینگ کمپرس دوم، رینگ روغن، میل بادامک شاتون، فنر سوپاپ و ریل سوخت در موتور با آردی معمولی متفاوت است. قیمت معمولی این خودرو 7میلیون و 350 و نوع متالیک نیز 7میلیون و 650هزار تومان اعلام شده است.
بنا به گفته مسوولان ایرانخودرو تعیین نوع رنگ «روآ» به صورت سفارشی از جانب مشتری امکانپذیر است. مسوولان ایرانخودرو همچنین ادعا میکنند که خودروی «روآ» با توجه به نیاز بازار طراحی شده و نیاز بازار را به یک خودروی پرقدرت ارزان با مصرف سوخت پایین تامین میکند.افزایش قدرت موتور و کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت، روآ را در کلاس خودروهای تقریبا همقیمت متمایز با خودروهای مشابه قرار داده است.سازمان فروش ایرانخودرو در اولین مرحله، فروش نقدی روآ را اعمال کرده، اما در نظر دارد تا پایان ماهجاری سایر روشهای فروش، از جمله اقساطی را نیز برای عرضه خودروی مذکور استفاده کند.
اجرای روشهای متنوع فروش در مورد خودروی روآ برای این است که کمدرآمدها که قادر به خرید نقدی این خودرو نیستند بتوانند آن را خریداری کنند. فروش مکانیزه این خودرو از یکماه پیش به طور آزمایشی آغاز شده و در همین راستا، متقاضیان خرید نقدی روآ با مراجعه به نمایندگیهای مجاز شرکت ایرانخودرو که به این سیستم مکانیزه تجهیز شدهاند، اقدام به خرید روآ میکنند.
در حال حاضر، روزانه 200 دستگاه روآ از طریق سیستم مکانیزه به فروش میرسد و مدیران ایرانخودرو انتظار دارند که این رقم به 500دستگاه در روز افزایش یابد.
بسیاری از کارشناسان پیشبینی میکنند که با توجه به قیمت خودرو روآ، بیشتر مالکان خودروهای فرسوده خواستار تعویض خودروی خود با روآ باشند.
بدراتن