مقایسه چند خودروی ایرانی
اکنون تنوع در بازار خودرو کمی زیاد شده و با تبلیغات شرکتهای خودروسازی در بازار شب عید، مصرفکننده خودرو برای انتخاب و خرید خودروی مورد نیاز خود با مشکل مواجه است.
این در حالی است که هنگام خرید خودروهای داخلی موضوع کیفیت هم مطرح بوده و بسیاری از خودروهای داخلی تنها در اسم با هم تفاوت دارند. در دنیا یکی از پر رقابتترین بازارها، بازار خودروهای مورد نیاز اقشار متوسط است؛ یعنی خودروهایی که قیمت آن نه آنقدر ارزان و بیکیفیت و نه آنچنان گران است که تنها ثروتمندان بتوانند خریداری کنند. این گروه در ایران به 2قسمت بالا دستی و پاییندستی یعنی گروه قیمتی 20 تا 30 و 10 تا 20 میلیون تومانی تقسیم میشود. بهطور کلی هنگام خرید خودرو باید به نکاتی مانند مصرف سوخت، قیمت خودرو پس از چند سال و راحتی فروش آن در بازار توجه کرد.
آیا انتخاب خودرو در بازار ایران به این آسانی است؟
در گروه قیمتی10 تا 20میلیون تومانی یکی از گزینهها، تندر90 است. اگر شما میتوانید با شکلظاهری تندر90 کنار بیایید و از طرفی برایتان زرق و برق ماشین زیاد مهم نیست میتوانید همین خودرو را انتخاب کنید چرا که قدرت موتور خودرو 110 اسب بخار است. البته اگر برای شما داشتن شکل ظاهری بهتر و امکانات رفاهی بیشتر و داشتن ترمز ضدقفل که ایمنی و تعادل خودرو را بیشتر میکند مهم است بهتر است مدل e1 تندر را انتخاب کنید که تقریبا میتوانید با 13 تا 14میلیون تومان آن را بخرید اما درصورتی که شکل ظاهری خودرو برای شما مهمتر است و نمیخواهید 13میلیون تومان پول بدهید، ریو 500هزار تومان ارزانتر است. فقط هنگام خرید یادتان باشد شکلظاهری را فدای امکانات کردهاید چرا که داخل خودرو کوچکتر بوده و موتور آن 97 اسب بخار قدرت دارد. ایمنی این خودرو نیز از تندر کمتر است.
خانواده سمند و پژو
اما خیلی از خریداران که از شکلظاهری تندر خوششان نمیآید و زیر بار خرید ریو هم نمیروند، معمولا سمند را بر میگزینند. سمند الایکس برای این افراد گزینه مناسبی است البته باید یادشان باشد که مصرف خودرو بالا بوده و حدود 12 لیتر در 100کیلومتر است. موتور خودرو هم 100 اسب بخار قدرت دارد، با این همه خوش فرمانبودن، ایمنی بالا و طراحی قابلقبول از حسنهای سمند است. البته خیلیها که روحیه کلاسیکتری دارند و سمند را نمیپسندند به سراغ پژو 405 میروند. این خودرو هم مصرف بالایی دارد اما به قیمت 13 تا 14میلیون تومانیاش میارزد.
با این همه فرمانپذیری و ایمنی سمند از این خودرو بیشتر است؛ البته بدنه پژو405 نسبت به سمند دیرتر به صدا میافتد. در میان برندهای پژو، 206 مقبولترین گزینه برای خرید است. اگر خانواده پرجمعیتی ندارید و شکلظاهری برای شما بسیار مهم بوده و در ضمن میخواهید خودروی ایمنی بخرید و از طرفی مصرف سوخت پایین و قدرت بالا هم برایتان ملاک است، دستدست نکنید و یکراست سراغ پژو206 بروید.
اگر هم میخواهید در ترافیک تهران کمتر اذیت شوید پژو206 تیپ6 با گیربکس تیپ ترونیک که هم قابلیت تعویضدنده دستی بدون کلاچگیری و تعویض دنده کاملا اتوماتیک را دارد انتخاب کنید؛ خودرویی که ۵/۱۷ میلیون تومان قیمت دارد. البته خیلی از کسانی که میخواهند پژو206 بخرند معتقدند باید خودرو صندوق داشته باشد یا آنکه خودروی بدون صندوق خیلی جوان پسند میشود.
این افراد بهتر است به سراغ پژو206 اسدی بروند. پژو پارس نیز خودرویی است که بهنظر بسیاری، زیباترین خودروی ایران خودرو است. البته بگذریم که مسائل فنی خودرو آنچنان مانند ظاهرش قوی نبوده و پژو پارس عادی با اینکه تفاوتی نسبت به پژو 405 از نظر فنی ندارد، بین 16 تا 17میلیون تومان قیمت دارد.
مقایسه ای بین پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰
کمپانی : پژو 405 محصول سال 1984 شرکت پژو فرانسه می باشد که بازار خوبی در قاره ی آفریقا ، اروپای غربی ، ایران و.. داشته . ال 90 محصول دهه 90 شرکت رنوی فرانسه می باشد که بازار خوبی در روسیه ، هند ، ایران ، برزیل و اروپای غربی و.. داشته . این دو شرکت خودرو ساز فرانسوی از پر توان ترین خودروسازان این کشور هستند ، که نمی توان برتری هیچ یک را بر دیگری اعلام کرد . طراحی بدنه : شرکت پژو فرانسه با طرحی از پینین فارینا ، 405 را در سال 1984 به بازار معرفی کرد . شرکت رنو فرانسه با طرحی از کنت ملویل از شرکت طراحی رومانیائی ، ال 90 یا رنو لوگان را در دهه نود میلادی به بازار عرضه کرد . با توجه به یک دهه اختلاف 405 از زیبائی بیشتری نسبت به ال 90 بر خوردارست . ایمنی : با توجه به سال تولید پژو 405 اطلاعات دقیقی نسبت به تعداد ستاره ایمنی این خودرو موجود نمی باشد . ال 90 دارای سه ستاره ی ایمنی از پنج ستاره ی ایمنی EURO NCAP می باشد . و می توان ال 90 را در سطحی برتر در ایمنی نسبت به پژو 405 دید . ارگونومی : ارگونومی در تندر 90 با اختلاف حداقل یک دهه از زمان تولید نسبت به پژو 405 در سطح بالاتری قرار دارد . موتور : موتور 1800 انژکتور 405 متعلق به اوایل دهه ی 90 و فاصله ای پانزده ساله با تکنولوژی روز دارد و بزرگ ترین ایراد آن مصرف سوخت و آلایندگی زیاد آنست ، اما ال 90 خودروئی با موتور تقریبا ً مطابق با استاندارد های روز می باشد و پرتوان و دقیق تر از موتور 405 عمل می کند . گیربکس : گیربکس پژو 405 با اینکه عمل کرد خوبی دارد اما ال 90 دارای گیربکسی مدرن تر با عمل کرد و هماهنگی بیشتر با موتور است . ساسپنشن : با توجه به مدرن بودن ساسپنشن در ال 90 در مقابل 405 اما نمی توان برتری برای هیچ یک از آنها را بر دیگری قائل شد و هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند اما در پژو 405 مجموعه ساسپنشن باعث ایجاد جابه جائی های سریع خودرو با شک های اسپرتی می شود . ترمز : قطعا ً ترمز در ال 90 عمل کردی بسیار برتر از 405 دارد و می توان تا حدودی به آن اعتماد کرد . سیستم های پایداری : هر دوی این دو خودرو فاقد سیستم پایداری می باشند . تست درایو : 405 با ارتفاع کمتر و ایجاد نقطه ی ثقل مناسب تر وزن و بکار گیری ساسپنشن سخت تر ، هندلینگ خوبی را پیدا کرده اما با توجه به توزیع نا مناسب وزن ، نقاط ضعفی در پایداری عقب خودرو دیده می شود . ال 90 با ارتفاع بیشتر و بکار گیری ساسپنشن مدرن و نرم ، انعطاف و هندلیگ را در یک مجموعه جمع آوری کرده ، همین طور توزیع قابل قبول وزن نقطه ی ضعف جدی در آن پدید نیاورده ، شتاب گیری و رسیدن به سرعت نهائی در ال 90 سریع تر از 405 اتفاق می افتد . موتور مدرن و پر توان ال 90 با بهره گیری از دو میل سوپاپ و 16 سوپاپ عمل کرد سریع تری را نسبت به موتور 405 دارد و گیربکس آن نیز در هیچ دنده ای ضعف انتقال نیرو را پیدا نمی کند . ارگونومی و ترمز برتر ال 90 توان هدایت این خودرو را برای راننده به مراتب بیشتر از 405 ایجاد می کند و راننده با احساس تسلط بیشتر و دید و حس حدود خودرو قادر به جابه جایی های سریعتری در حرکت نسبت به 405 است . با این که 405 خودروئی کارآمد است اما ال 90 قادر به بیرون کردن آن از میدان رقابت می باشد.
پیکان یا پراید؟
مقایسه پیکان و پراید به نوعی مقایسه ایران خودرو و سایپا است. روزگاری ایران خودرویی ها با پیکان حکمران مطلق بازار بودند و حال سایپا با پراید سهم عظیمی از بازار خودرو کشور را در اختیار دارد. هر چند پیکان هفت هشت سالی می شود که به موزه رفته و پراید جایش را در بازار پر کرده، اما شاید هنوز هم باشند کسانی که یادگار قدیمی تالبوت کشور انگلیس را به پلت فرم فراموش شده کیای کره ترجیح بدهند. این در حالی است که پیکان دیگر تولید نمی شود اما پراید با سرعت هر چه تمام تر در حال تولید می باشد. پیکان و پراید در کل شباهت خاصی با یکدیگر ندارند و شاید تنها نقطه مشترک آنها قیمت زیر 10 میلیون تومان شان باشد. البته این که هر دو آنها حق بسیاری بر گردن ناوگان مسافرکشی کشور دارند نیز جزو شباهت هایشان به حساب می آید. پیکان انژکتوری با موتور 1600 سی سی اش قدرتی برابر با 75 اسب بخار تولید می کند در حالی که پراید با حجم موتوری 1400 سی سی توانایی تولید 63 اسب بخار قدرت را دارد. درست است که عدد 180 در کیلومتر شمار پراید به عنوان حداکثر سرعت آن ثبت شده اما بهتر است با توجه به شرایط فنی این محصول چندان به عدد مذکور اعتماد نکنید. البته پیکان هم تقریبا همین وضعیت را دارد. نهایت سرعت در کیلومتر شمار آن عدد 200 قید شده ولی بهتر است در رسیدن به این سرعت نیز احتیاط به خرج دهید. شما با محصول از خط خارج شده ایران خودرو در عرض 3/14 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر می رسید در حالی که پراید دو دهم ثانیه کمتر وقت شما را در این زمینه می گیرد. در باب میزان مصرف سوخت، این دو به هیچ وجه قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. پیکان در هر 100 کیلومتر سیکل برون شهری مصرفی برابر 9 لیتر دارد اما پراید 3/5 لیتر بنزین را در این سیکل می سوزاند در سیکل ترکیبی یعنی برون و درون شهری نیز مصرف سوخت پیکان به 10 و پراید به 9/6 لیتر در 100 کیلومتر می رسد. در سیکل شهری هم در کل پیکان بسیار پرمصرف تر از محصول سایپا است. در واقع یکی از دلایل اصلی حذف پیکان از خط تولید ایران خودرو پرمصرف سوخت و آلایندگی بالای آن بود که مسوولان امر را به خروج پیکان مجاب کرد. این در شرایطی است که ایران خودرویی ها معتقدند نماینده آنها ایمن تر و محکم تر از پراید است و سایپایی ها نیز در عوض روی امکاناتی نظیر کولر و شیشه های برقی به عنوان برخی مزایای این خودرو در مقایسه با پیکان دست می گذارند. مسوولان ایران خودرو هر چند عملاپیکان، گاو شیرده شان را از دست دادند اما پس از آن با ایجاد تغییراتی فنی و تعویض اتاق، ابتدا محصولی دیگر را با نام پژو RD و سپس روآ را به تولید رساندند. سایپایی ها نیز هم اکنون چندین مدل مختلف از پراید را که البته فیس لیفت شده و با یکدیگر متفاوت است، تولید کرده اند. در حال حاضر پراید صبا که تیراژ بیشتری در مقایسه با مدل های دیگر دارد با قیمت هشت میلیون و 150هزار تومان به فروش می رسد. اما پیکان با توجه به اینکه دیگر تولید نمی شود بسته به سال ساختش از قیمت های متفاوتی بهره می برد، به نحوی که احتمالابتوان هم مدل سال 67 با قیمت دو سه میلیون تومان و مدل 83 با قیمت پنج شش میلیون تومان آن را در صفحات نیازمندی روزنامه ها پیدا کرد. یک نکته را در زمینه خرید این دو نباید فراموش کرد و آن اینکه هم اکنون با توجه به چرخش نیاز زیر 10میلیون تومان بازار به پراید، اگر پیکان خریداری کنید بعید است بتوانید آن را با همان قیمت یا بیشتر بفروشید در حالی که پراید شرایطی دقیقا عکس را در این زمینه خواهد داشت. روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 1668 به تاریخ 26/8/87، صفحه 16 (خودرو)
اما بنده(مدیر وبلاگ) هم نکاتی را راجع به مقایسه ی فوق به عرضتان برسانم. من هر دوی این ماشینها را داشته ام و تا حدودی با نقاط ضعف و قوت آن دو آشنا هستم. حقیقت این است که سیستم ترمز پیکان به مراتب بهتر از پراید عمل می کند بخصوص پیکانهای انژکتوری ۸۲ و ۸۳ . امنیت در پیکان هم خیلی بیشتر و اتاق و بدنه ی آن هم محکمتر از پراید است. توی جاده هم رانندگی اش خیلی بهتر از همتای سایپای اش می باشد.
اما واقعیت اینه وقتی که حداقل هر سال در کشورهای خارجی ماشین جدید با آپشنهای جدید تولید می شه آیا تولید چهل ساله ی پیکان را یک ظلم ملی به حساب نیاوریم؟ آیا همه ی کسانی که ذینفع تولید چهل ساله ی پیکان بوده یا به هر نحو در تولیدات تکراری آن دست داشته اند؛ در برابر مرگ و میر تصادفات ناشی از استاندارد نبودن پیکان، مسئول نیستند؟ آیا مسئولیت این همه خونهای که به ناحق در این مملکت ریخته شده و می شود به عهده ی این جانیان نیست؟ آماری وحشتناک که تا آنجا که تحقیق کرده ام سالی بیش از سی هزار نفر کشته.... آن هم در کشوری مسلمان و ترقیخواه.
مقایسه ای بین سمند ال ایکس و تندر۹۰
مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
سمند بهتر است یا تندر؟
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
سایر گزینهها
گذشته از سمند و پژو، شرکت ایران خودرو با مشارکت شرکتی خصوصی یک محصول چینی هم میسازد. این محصول چری a15 نام دارد؛ خودرویی شبیه خودروهای جدید روسی لادا؛ خودرویی که با موتور 87 اسب بخاریش و قیمت حدود 13میلیون تومان، شاید بدترین گزینه برای خرید باشد. البته گذشته از این خودرو یک محصول چینی دیگر هم در بازار وجود دارد؛ لیفان، محصولی که در کرمان خودرو تولید میشود.
شاید شکلظاهری متفاوت و موتور 110 اسب بخاری کمی شانس این خودرو را در بازار بیشتر از هموطن دیگرش کرده باشد ولی یک خودروی چینی ارزش پرداخت قیمت 14 میلیون تومانی را ندارد. دیگر خودرویی که در این بازه قیمتی بهدلیل قیمت بالا و امکانات کم، ارزش خرید ندارد فیات سیناست. این خودرو قیمتی حدود 16 تا 17میلیون تومان دارد؛ خودرویی در کلاس پژو206 صندوقدار که البته موتورش 77 اسب بخار قدرت دارد. خدمات بعد از فروش نامناسب و قیمت بالا نسبت به امکانات خودرو، این اتومبیل را در بازار با شکست روبهرو کرده است.
بهترین و بدترین ماشینهای داخل ایران
تازه ترین ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی برای ماه بهمن 1389 در شرایطی اعلام شد که مزدا3 جدید باز هم در صدر جدول قرار گرفت و پراید نیز در انتها باقی ماند. در این رده بندی 22 خودرو تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته «خیلی خوب» و «خوب» دسته بندی شده اند.
این در شرایطی است که خودروهای «خیلی خوب» بین صفر تا 120 نمره منفی به دست آورده و «خوب»ها نیز بین 120 تا 200 امتیاز منفی کسب کرده اند. از نکات بارز این رده بندی، می توان به ارتقای تندر ایران خودرو و بالاتر قرار گرفتن MVM چینی از پژو 405 و پارس اشاره کرد.
ژاپنی ها در صدر
در رده بندی بهمن ماه، ژاپنی های مونتاژی صدر جدول را به خود اختصاص داده اند. در این بین، مزدا3 جدید با کسب نمره منفی 16.4، باکیفیت ترین خودرو کشور لقب گرفته است. این خودرو فقط در معیار رنگ امتیاز منفی به خود می بیند. پس از مزدا3، به مونتاژی پارس خودرو در رده دوم می رسیم. ماکسیما که 18.4 امتیاز منفی دارد، در معیارهای تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده است. سوزوکی گرندویتارا هم که در بدنه و رنگ نمره منفی دارد، جایگاه سوم جدول را به خود اختصاص داده است. پس از این سه ژاپنی، یک کره ای به نام هیوندای آوانته را در جایگاه چهارم می بینیم. این خودرو که در بخش خصوصی مونتاژ می شود، به جز سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی کسب کرده است.
اختلاف کیفی تندر
جایگاه پنجم جدول در شرایطی به تندر-90 ایران خودرو رسیده که این محصول کیفیت بهتری را در مقایسه با همتای پارس خودرویی خود بدست آورده و دو رده بالاتر قرار دارد. نکته مهم دیگر اینجاست که همچنان اختلاف کیفیت بین این دو به چشم می آید و نمرات منفی آنها در معیارهای مختلف متفاوت از یکدیگر است. از تندر که بگذریم، مگان هموطن این خودرو در جایگاه ششم جدول نشسته است. این خودرو در چهار معیار نمره منفی به خود می بیند. همچنین پژو 206 هاچ بک نیز که پس از تندر پارس خودرو در رده هشتم جای گرفته، در تمام معیارها نمره منفی دارد. بیشترین امتیاز منفی این خودرو به تزئینات مربوط می شود. پژو 206 صندوق دار هم که رده بعدی را به خود اختصاص داده، به جز سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در دیگر معیارها نمره منفی کسب کرده است. پس از این فرانسوی ها، به دو کره ای در رده های دهم و یازدهم جدول بر می خوریم. هیوندای ورنا که محصول بخش خصوصی به شمار می رود، به جز صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها امتیاز منفی به خود می بیند. ریو نیز نه تنها در همه معیارها امتیاز منفی دارد، بلکه همچنان از کیفیت پایینی در سیستم موتور برخوردار است. پس از ریو، با سمند در رده دوازدهم جدول مواجه می شویم، خودرویی که در تمام معیارها امتیاز منفی دارد. بیشترین نمره منفی این خودرو به تزئینات مربوط می شود.
MVM باکیفیت تر از پژو
اما رده سیزدهم جدول در شرایطی به MVM مدل 530 اختصاص یافته که این خودرو چینی کیفیت بهتری در مقایسه با پژو 405 و پارس بدست آورده است. MVM که در بخش خصوصی مونتاژ می شود، فقط در معیارهای سیستم موتور، ترمز و صداهای غیرعادی نمره منفی به خود نمی بیند و کمترین کیفیت را در سیستم تعلیق بین خودروهای تحت ارزیابی بهمن ماه دارد. پس از این خودرو، پژو پارس خراسان که فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد، در جایگاه چهاردهم جدول نشسته است. در رده بعدی نیز پژو 405 تولید مرکز قرار دارد که در تمام معیارها نمره منفی به خود می بیند. بیشترین امتیاز منفی این محصول به تزئینات مربوط می شود. پژو 405 خراسان نیز که در جایگاه بعدی است، اگرچه در سیستم تعلیق، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، نمره منفی ندارد اما کمترین کیفیت را در رنگ نصیب خود کرده است. از 405 که بگذریم، به دو چینی در رده های هفدهم و هجدهم بر می خوریم. MVM مدل 110 که در بخش خصوصی مونتاژ می شود، به جز ترمز در سایر معیارها نمره منفی به خود می بیند. لیفان نیز جدای از کسب نمره منفی در تمام معیارها، حائز کمترین کیفیت در ترمز و صداهای غیرعادی شده است. همچنین پژو روآ نیز که پشت سر لیفان قرار گرفته، ضمن کسب امتیاز منفی در معیارهای نه گانه ، کمترین کیفیت را در سیستم موتور و تزئینات بین خودروهای تحت ارزیابی بهمن ماه به خود می بیند.
رده های پرایدی
اما به سراغ رده های انتهایی جدول که معمولا در اختیار مدل های پراید است، برویم. در رده بندی بهمن، پراید 132 که باکیفیت ترین مدل پراید لقب گرفته! در تمام معیارها امتیاز منفی کسب کرده است. بیشترین نمره منفی این خودرو به بدنه آن مربوط می شود. پراید صبا نیز نه تنها در تمام معیارها منفی است، کمترین سطح کیفی را در تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب به خود می بیند. همچنین پراید پارس خودرو نیز که معمولا در انتهای جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی قرار می گیرد، این بار هم آخر شده و در همه معیارها نیز نمره منفی کسب کرده است. این محصول، کمترین کیفیت را در صداهای غیرعادی بین تمام خودروهای تحت ارزیابی بهمن ماه دارا است.