تاریخچه و بررسی مشخصات فنی پژو پارس سال (پرشیا)
کمپانی : کمپانی پژو مدل ۴۰۵ را در سال ۱۹۸۴ تولید و ایران خودرو با مشارکت در ساخت با پژو فرانسه تولید این مدل را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد . |
طراحی بدنه :
۴۰۵ تحولی در طراحی در کمپانی پژو بدست طراح چیره دست ایتالیائی ، پیرن فارینا بود و شرکت ایران خودرو به جهت فیس لیفت کردن آن با کپی برداری از مدل ۴۰۶ طرح جدیدی برای ۴۰۵ آفرید و نام آنرا پژو پرشیا در ابتدا و سپس پژو پارس نهاد .
طراحی داخلی :
طراحی داخلی تغییر اساسی نسبت به ۴۰۵ نداشته و تنها با استفاده از روکش های طرح چوب داشبرد به خود کمی رنگ کلاسیک شدن را گرفته در ابتدا، تغییر صندلی ها ، روکش های در ، بالا بر برقی شیشه عقب ، چراغ مطالعه در جلو و عقب، سنسور دنده عقب، آینه های جانبی راهنما دار و... تغییراتی بوده که پژو پارس نسبت به ۴۰۵ پیدا کرده .
ارگونومی :
ارگونومی در این خودرو امروزه دیگر قابل قبول نیست و نمره ی قبولی را نمی گیرد .
ایمنی :
ایمنی نیز در این خودرو امروزه در سطح قابل قبولی نیست(با وجود تک ایربگ در قیاس با تکنولوژی های پیشرفته أعم ایربگ)، مقاوت خوب قسمت های زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه و بر خلاف آن قسمت های بالائی بدنه از محاسن و معایب آن می باشد، همین طور ورود میل فرمان و پدال ها به داخل اتاق در صورت برخورد خودرو در تصادف از جلو از جدی ترین نقایص ایمنی در این خودرو است .
موتور :
همانند الگو خود پژو ٤٠٥ دار ای موتوری ١.٨ لیتری می باشد.
موتور ۱۸۰۰ cc با پاشش انژکتور به صورت چند نقطه ای ، با توانائی تولید ۹۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۵٫۳ کیلو گرم متر در ۳۵۰۰ دور .
شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو کمتر از ۱۲ ثانیه و سرعت نهائی ۱۸۶ کیلو متر می باشد .
گیربکس :
گیر بکس ۵ سرعته دستی با سنکرونه ی متوسط وظیفه ی انتفال نیرو در این خودرو را به عهده دارد .
سا سپنشن :
سیستم تعلیق در جلو ، مک فرسون با فنر های خشک و قوی و در عقب اتصال ژامبون های زاویه دار به اکسل با میله های پیچشی و کمک فنر های معکوس ایجاد پایداری و حساسیت بالا در جابه جائی به این خودرو بخشیده .
ترمز :
در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب کاسه با پره های خنک شونده، با سیستم ضد قفل ABS و کنترل پایداری
سیستم های پایداری :
در مدل های سال مجهز به أین سامانه می باشد.
آپشن :
حداقل استاندارد که شامل کولر ، هیدرولیک ، شیشه های برقی ، قفل مرکزی ، پرژکتور جلو و چراغ مطالعه، آینه های جانبی تنظیم برقی، آینه های راهنما دار جانبی می باشد .
تست درایو :
در ابتدا وقتی پشت فرمان می نشینیم نقاط کوری را مثل گوشه های خودرو احساس می کنیم . حرکت اولیه با شتاب گیری نسبتا ً خوبی شروع می شود . دنده ها عملکرد خوبی دارند خصوصا ً دنده ی دو ، فرمان با حساسیت بالا ، شک های بسیار زیبائی را ایجاد می کند .
هندلینگ در این خودرو قابل قبول می باشد و تنها ضعف آن خصوصا ً در شیب های موافق وزن کم عقب بوده که باعث انحراف این قسمت در فرمان پذیری خودرو می شود.
(صدای داخل اطاق کمی زیاد است، صدای پمپ بنزین، ضعف گیریبکس معایب استفاده از قطعات نا مرغوب است.)