تندر ۹۰ ، ال ۹۰ و یا رنو لوگان

تندر ۹۰ ، ال ۹۰ و رنو لوگان که هر سه ، اسم یک خودرو از محصولات رنوی فرانسه می باشند به در دو گروه صنعتی ایران خودرو ، سایپا (پارس خودرو) تولید و روانه ی بازار می شود. تشابه فنی نزدیک به صد در صد این خودرو با رنو مگان 1.6 لیتری که در اروپا و ترکیه بسیار موفق بوده ،   

 

نشان دهنده ی کیفیت بخش فنی این خودرو با عبور از فیلتر خریداران اروپائی می باشد که مطلع و آگاه ترین خریداران خودرو در دنیا هستند . البته کمتر کسی ظاهر تندر ۹۰ را کاملا ً می پسندد و این مورد را به سلیقه ی شخصی شما می سپاریم ، البته مشخصات فنی ال نود از قبیل ایرو دینامیک و ارگونومی در این خودرو قابل قبول می باشد و امتیاز لازم را به راحتی در مقابل رقبای هم کلاس خود می گیرد . مدل های کامل آن از امکانات خوبی برخوردارند و تریم داخلی در تمامی آنها قابل قبول می باشد . فضای بسیار مناسب داخل خودرو و ارتفاع سقف آن به شما اجازه می دهد که حتی با کلاه بوقی هم روی صندلی این خودرو بنشینید ، صندوق عقب با 510 لیتر حجم و طراحی  مناسب فضای خوبی را در اختیار ما می گذارد ، اما  موتور  1600  K4M  ( DOHC ) cc یا همان دو میل سوپاپ با 16 ولو در بالای موتور با سیستم  تزریق ( MPFI  )  یا چند نقطه ای ترتیبی با ضریب تراکم ۱ . : 10 خروجی بسیارخوب ِ  hp  105  در RPM    5750 با تورک   148 Nm  در RPM ِ 3750  را در اختیار ما می گذارد.

گازهای خروجی با استاندارد آلایندگی یورو II  هر چند در غرب امروزه با استاندارد های یورو IIII  خودرو ها به بازار عرضه می شود که خوشبختانه در حال حاضر یورو ٤ نیز عرضه می گردد،  ولی در قیاس با خودرو های داخلی قابل قبول می باشد .

دسته موتور ها و اتصال گیریبوکس به بدنه بسیار مدرن بوده و کمترین تنش را به بدنه وارد می کند . گیریبکس ِ بسیار مچ ، با سن کرونه ی بالای آن هیچ محدودیتی در تعویض های پر سرعت و یا شرت شیفتر در بالاترین دور های موتور برای ما ایجاد نمی کند و مثل تمام خودرو های فرانسوی محور نهائی انقال نیرو یا پو لوس ، تا 70 درصد اور دیزاین طراحی شده و در شک های موتور هیچ ضعفی از خود نشان نمی دهند .  سیستم تعلیق ، پایداری خوبی را به این خودرو ارائه کرده . مک فرسون با میله ی پیچشی در جلو و میله ی پیچشی در عقب با وجود اکسل پیوسته پایداری قابل قبولی را به ما ارائه می دهد . وزن 1100 کیلوئی با توزیع مناسب آن نیز در پایداری این خودرو سهم بالائی دارد . ترمز بسیار خوب و پر توان با سیستم ABS  بوش و EBD نیز اطمینان بیشتری در کنترل این خودرو به ما می دهد . ترمز تندر ۹۰ در جلو دیسکی خنک شونده و عقب کاسه ای می باشد .

ایمنی ال نود :

ایمنی این خودرو طبق گذارشات موسسه  Euroncap برابر با 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی گزارش شده است .متاسفانه با در دست رس نبودن دایمو مِتر ، من اعداد کاملا ً صحیحی در هیدروئید ( میزان فشار هوای تهران ) یا سایر نقاط ایران جهت ارائه ندارم اما ، جی فورست یا حتی کرنومتر به من کمک کرد تا عدد 12.4 ثانیه را به عنوان شتاب صفر تا صد این خودرو در تهران پیدا کنم که البته این عدد در شرایط ایده آل و معرفی کمپانی10.2 ثانیه که برابر با 1600  پر شتابی مثل 206 تیپ 5 و حتی زانتیای دو لیتری با تنها 0/4 ثاینه اختلاف  است . سرعت نهائی یا تاپ اسیپد تندر 90 ، 183 کیلو متر می باشد . حساسیت بسیار خوب فرمان و تعادل خوب نیز از دیگر قابلیت های این خودرو است . مصرف ترکیبی سوخت این خودرو 8.4  لیتر در 100 کیلو متر می باشد . مسئله ای که این خودرو در بازار ایران دارد در دست رس نبودن کامل قطعات این خودرو می باشد و هزینه بالآی تعمیرات خودرو انهم در صورت به هزینه أفتادن خودرو

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...