بررسی مشخصات فنی سمند ای أف سون(موتور ملی)

کمپانی : شرکت ایران خودرو برای ارتقاء سطح کیفی سمند با بکار گیری موتور جدید EF7 مدل جدیدی از سمند را به زودی به بازار روانه کرد تحت نام سمند ای أف سون یا سمند موتور ملی؟؟

 

طراحی بدنه :

در راستای تولید خودرو ملی  ، شرکت ایران خودرو با خرید طراحی بدنه ی سمند از یک شرکت اروپائی نخستین گام را در این مسیر نهاد که مورد استقبال در بازار ایران قرار گرفت

طراحی داخلی :

طراحی داخلی و طراحی ارگونومی صندلی ها توسط شرکتی از جمهوری چک انجام شده و در ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است .

ارگونومی :

ارگونومی در سمند EF7 همانند تمامی مدل های سمند با استاندارد های دهه ی نود منطبق می باشد .

ایمنی :

ایمنی در سمند EF7 همانند تمام مدل های سمند با تک ایربگ در برخی از کلاس ها و نیز دو ایربگ 

موتور :

در سمند EF7 برای ارتقاء سطح کیفی سمند از سه موتور

۱ -   ۱٫۳ Lit  با تنفس سمند ال ایکس L3

۲ – ۱٫۷ Lit   سمند EF7تک سوز 

3 -  ۱٫۷ Lit   سمند EF7 پایه گاز سوز

4 – ۱٫۷ Lit  توربو شارژ به مرحله تولید نرسیده است

استفاده خواهد شد . آنچه به نظر می رسد شرکت تولیدی ایران خودرو EF7 را با موتور ۱٫۷ لیتری با تنفس طبیعی و قابلیت استفاده از گاز به عنوان سوخت اول به صورت تولید انبوه به بازار ارائه خواهد کرد .

موتورEF7یا موتور ملی پروژه ی مشترک بین مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو( I.P.C.O) و مرکز تحقیقات موتور آلمان ( F.E.V  ) می باشد .موتور این خودرو از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی گردیده و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارا بوده و در میان موتور های گاز سوز دنیا در لیست سه موتور برتر از نظر طراحی کلی موتور در میان ده موتور برتر دنیا قرار دارد . مکانیزم های بکار رفته در این موتور به نحوی است که توانسته است با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالا تری حتی نسبت به موتور های بنزینی دست یابد . با استفاده از سیستم مدیریت این موتور به صورت خودکار سوخت گاز را به عنوان اولین سوخت انتخاب می کند . همچنین در صورت اتمام بنزین بدون فرمان راننده و بدون احساس تغییر در کار کرد موتور نوع سوخت مصرفی تغییر می کند ، حتی در سرد ترین شرائط موتور به راحتی با سوخت پایه ی خود که همان گازست روشن می شود .

سوپاپ ها نیازی به فیلر ندارند و تنظیم کننده هیدرولیکی سوپاپ ها ( ۱۶V ) متناسب با شرائط آنها را تنظیم می کند .  طراحی در این قسمت به نحوی انجام شده که صدا و لرزش در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتور های روز دنیا و از نظر دستیابی استاندارد آلایندگی نیز اخذ بالاترین استاندارد های روز اروپا یورو IV از برتری های این موتور می باشد .

مکانیسم CVVT :

این مکانیسم باعث پائین آمدن مصرف سوخت در دور آرام تا ۱۰ درصد و در دور های بالا سبب افزایش قدرت موتور می شود و مهمترین مزایای این سیستم عبارتند از :

۱-    متغیر بودن زمان باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی

۲-    دارا بودن برتری راندمان در تمامی نقاط کاری موتور

۳-    بالا نگاه داشتن گشت آورد در دور های مختلف موتور

۴-    افت میزان مصرف سوخت

۵-    افت میزان آلودگی .

در این موتور واتر پمپ ، صافی روغن و خنک کن روغن در یک مجموعه جمع شده اند که این باعث ایجاد محاسنی از قبیل عدم استفاده از اتصالات و لوله های جانبی به دلیل اتصال بدون واسطه به بلوک موتور ، استفاده از یک قطعه بجای سه قطعه در موتور ، قابلیت تعویض سافی روغن و پره ی واتر پمپ به صورت جداگانه بدون نیاز به تعویض تمام مجموعه

دریچه ی برقی گاز :

به واسطه توان و گشتآور بالای موتور با دو سوخت بنزین و گاز ، استفاده از دریچه ی برقی گاز و همین طور کالیبراسیون بسیار دقیق سیستم مدیریت موتور ، تعویض سوخت بنزین به گاز و بر عکس به هیچ وجه منجرب تغییر عمل کرد خودرو نمی شود و راننده در رانندگی خود احساس تغییر قابلیت در خودرو نمی کند .

سیستم نشتی یابی هوشمند گاز :

اگر چنان چه به هر علتی کمترین مقدار نشتی گاز در خودرو رخ دهد ، قبل از آنکه حتی راننده بوی آن را استشمام کند ، به واسطه ی بکار گیری سیستم نشتی یابی هوشمند ، چراغ Check Engine روشن شده و راننده می تواند با مراجعه به نمایندگی های مجاز از محل نشتی آگاه و آنرا بر طرف کند .

ایل پمپ مستقیم ( پمپ روغن ) :

در موتور EF7 پمپ روغن نیروی خود را به طور مستقیم از میل لنگ می گیرد که مزایائی از قبیل دسترسی آسان در تعمیرات و افت احتمال نشتی از کاسه ی نمد جلوی میل لنگ می باشد . این موتور با سوخت بنزین ، خروجی ۱۱۳  اسب بخار در ۶۰۰۰  دور و تورک ۱۵۵ نیتون متر در ۴۵۰۰  دور و با سوخت گاز ،۱۰۳  اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۳۶  نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور را تولید می کند .

نسبت تراکم در این موتور ۴ سیلندر  یازده به یک است . این موتور از نظر سطح آلایندگی موفق به کسب استاندارد EURO IIII در اروپا شده .

مصرف سوخت به صورت ترکیبی با بنزین ۷٫۸  لیتر در هر۱۰۰  کیلو متر و ۷٫۸  کیلو گرم با گاز در هر۱۰۰  کیلو متر می باشد .

گیربکس :

گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه ی انتقال نیرو در سمند EF7  را به عهده دارد .

ساسپنشن :

مک فرسون در جلو با فنر مارپیچ خشک و قوی و و کمک روغنی و در عقب اکسل با میله های پیچشی و کمک های زاویه دار .

 

 

ترمز :

ترمز دیسکی با کانال های تهویه و خنک شونده در جلو و کاسه با پره های خنک شونده در عقب مجهز به : ABS با چهار کانال و چهار سنسور + EBD

سیستم های پایداری :

EBD دارد

آپشن :

مجموعه آپشن های متغییر در مدل های سمند .

تست درایو :

از آنجا که تفاوت اصلی سمند EF7 پایه گاز سوز در موتور آن نسبت به سایر مدل های سمند می باشد ، حس شتاب گیری بیشتر و لرزش کمتر ِ اتاق ، به واسطه ی مدرن بودن موتور ، قطعا ً لذت سواری در آن را افزایش داده و با توجه به استفاده از ABS پیش رفته و EBD  ، میزان کنترل با استفاده از توانائی ترمز نیز به همین نسبت بالا می رود . مکانیسم های فرمان و سیستم تعلیق نسبت به سمند های دیگر نباید تفاوتی کرده باشد ، و وزن ۱۰۰ کیلو گرمی مخزن گاز در عقب این خودرو هم در پاره ای شرائط باعث پایداری بیشتر و نیز در شرائطی باعث ایجاد لنگر در عقب خودرو می شود . این خودرو با سوخت بنزین به سرعت نهائی ۱۸۹  کیلومتر و با گاز به ۱۸۱ کیلومتر می رسد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...