مقایسه مزدا6 و سوبارو لگاسی

برای دهه‌های متوالی کمپانی سوبارو در حال تکامل بخشیدن به سیستم چهارچرخ محرک و استفاده از این روش انتقال قدرت در ساخته‌های مختلف خود بوده است. سوبارو اکنون با اتکا به تجربه و دانشی که در استفاده از این سیستم کسب کرده توانسته است  2015 Mazda6

که آن را جمع‌وجور تر و سبک‌وزن‌تر از همیشه بسازد. با توجه به اینکه خودروهای مجهز به سیستم چهارچرخ محرک غالباً از نظر مصرف سوخت در پس رقبای تک دیفرانسیل خود بوده‌اند سوبارو هدف جدیدی برای خود تعیین کرده است، ارائه محصولاتی با سیستم چهارچرخ محرک که از نظر اقتصادی با رقبای دیفرانسیل جلو برابری نماید. برای اینکه بدانیم سوبارو چقدر در تحقق این هدف موفق بوده یا نه، مدل لگاسی 2015 را در مقابل یکی از کارآمدترین رقبایش یعنی مزدا 6 مدل 2015 قرار داده‌ایم.

MAzda6 vs Subaru Legacy

MAzda6 vs Subaru Legacy


کمپانی مزدا چندین سال قبل فلسفه اسکای اکتیو را جایگزین شعار “Zoom Zoom” کرد. فلسفه اسکای اکتیو در محصولات مزدا به معنای استفاده از مواد سبک‌وزن، کاهش اصطکاک و استفاده از موتورهای با راندمان بالا می‌باشد و مزدا 6 مدل 2015 با پیروی از فلسفه فوق به مصرف سوخت 9.05 لیتر در شهر، 6.2 لیتر در بزرگراه رسیده است که در صورت بهره‌گیری از سامانه بازیابی انرژی اختصاصی مزدا موسوم به i-ELOOP بسیار بهتر می‌شود و مصرف سوخت شهری مزدا 6 گرند تورینگ مدل 2015 به 8.4 لیتر و مصرف سوخت بزرگراهی به 5.88 لیتر در صد کیلومتر می‌رسد.
 
 
2015 Mazda6

2015 Mazda6

2015 Subaru Legacy

2015 Subaru Legacy


میزان مصرف سوخت سوبارو لگاسی به‌اندازه مزدا 6 خوب نیست و برای شهر و جاده به ترتیب برابر با 9.05 و 6.53 لیتر می‌باشد البته این در حالی که سوبارو از سیستم تمام چرخ محرک دائمی بهره می‌برد و استفاده از این سیستم موجب افزایش وزن 100 کیلوگرمی سوبارو نسبت به مزدا می‌شود. سوبارو مورد تست از نوع 2.5i Premium می‌باشد و وزن خشک آن 1565 کیلوگرم بوده و با این شرایط مدل مورد تست سبک‌ترین لگاسی روی خط تولید سوبارو است
 
2015 Mazda6

2015 Mazda6

2015 Subaru Legacy

2015 Subaru Legacy


روی کاغذ سوبارو لگاسی و مزدا 6 از بسیاری جهات شبیه هم هستند. قیمت پایه هر دو خودرو از 22.000 دلار شروع می‌شود و هر دو اتومبیل ژاپنی به موتورهای چهار سیلندر 2.5 لیتری البته با آرایش سیلندرهای متفاوت مجهز هستند. قدرت و گشتاور موتور مزدا 6 به ترتیب 184 اسب بخار و 250 نیوتن متر بوده و از قدرت و گشتاور 174 اسب بخاری و 235 نیوتن متری سوبارو بالاتر است.
 
2015 Mazda6

2015 Mazda6

2015 Subaru Legacy

2015 Subaru Legacy


سوبارو لگاسی از جعبه‌دنده ضریب متغیر (CVT) بهره می‌جوید و واکنش دریچه گاز این خودرو کمی تهاجمی است که رسیدن به رانندگی اقتصادی را در ابتدا کمی دشوار می‌کند و خیلی زود دریافتیم که برای رانندگی مقرون‌به‌صرفه با سوبارو باید تناسبی مابین حرکت تهاجمی اولیه و رانندگی نسبتاً آرام بعد از آن برقرار کرد. گیربکس اتوماتیک 6 سرعته مزدا 6 تعویض‌های بسیار نرم و سریع و بدون تقه‌ای را انجام می‌دهد.
 
 
2015 Mazda6

2015 Mazda6

2015 Subaru Legacy

2015 Subaru Legacy


در حالت کلی برای تجربه رانندگی اقتصادی باید بیشتر به دورشمار موتور توجه کرد تا سرعت شمار و به همین منظور باید دور موتور را در محدوده ای با دامنه نوسان مطلوب نگه داشت.
 
 
2015 Mazda6

2015 Mazda6

2015 Subaru Legacy

2015 Subaru Legacy


هر دو خودرو میزان بالائی از گشتاور تولیدی خود را در دورهای پائین موتور ارائه می‌دهند که رانندگی نرم‌تر را در پی دارد. تعویض دنده‌های مزدا 6 در دور موتور 1.500 و بسیار سریع صورت می‌گیرد. دور موتور لگاسی را هم با فشار محتاطانه بر پدال گاز می‌توان در زیر 1.500 دور در دقیقه هم نگه داشت. در طول تست با دو اتومبیل، تنها هنگامی‌که به یک بزرگراه با شیب زیاد رسیدم نیاز به افزایش دور موتور از 2.000 دور در دقیقه احساس شد. در واقع با رانندگی محتاطانه و برنامه‌ریزی‌شده هیچ دلیلی برای افزایش دور موتور در مزدا 6 و سوبارو لگاسی وجود ندارد.
 
2015 Mazda6

2015 Mazda6

2015 Subaru Legacy

2015 Subaru Legacy


در هنگام رانندگی با مزدا، با استفاده از شیفترهای دنده پشت فرمان می‌توان به بهره‌وری بالاتری در مصرف سوخت رسید به‌خصوص در هنگام بالا رفتن از مسیرهای شیب‌دار می‌توان اتومبیل را مجبور کرد تا در پایین‌ترین دور ممکن کار کند. برای مثال شما می‌توانید در سرعت 80 کیلومتر از دنده 6 استفاده کنید و در این حالت دور موتور در کمترین میزان ممکن را خواهد داشت.
 

اما سوبارو لگاسی برای رسیدن به بیشترین میزان بهره‌وری از روش دیگری استفاده کرده است و در صورتی که جعبه‌دنده CVT سوبارو را در حالت درایو قرار دهیم و کمترین میزان فشار به پدال گاز را وارد کنیم موتور سوبارو در کمترین دور ممکن خواهد کرد. در طی مسافت‌های بزرگراهی موتور سوبارو در حالت استفاده از حالت D جعبه‌دنده، دور کمتری نسبت به زمان استفاده از شیفترهای پشت فرمان خواهد داشت.
 
2015 Subaru Legacy Interior

2015 Subaru Legacy Interior


بعد از سپری کردن ساعات و مسافت طولانی در بزرگراه به‌منظور آزمایش مصرف سوخت، سوبارو لگاسی توانست رکورد اعلام شده برای خودش را بشکند و برای طی صد کیلومتر تنها 6.39 لیتر سوخت مصرف کند. اما مزدا نتوانست رکورد رسمی 5.88 لیتری خود را بشکند اما هم چنان با مصرف 6.2 لیتری بهتر از سوبارو عمل کرد.
نتیجه‌گیری: اگر رقیبی مثل مزدا 6 را نادیده بگیریم، سوبارو به‌راحتی می‌تواند با دیگر رقبای دیفرانسیل جلو از نظر بهره‌وری و اقتصادی برابری نماید. البته پیروزی در این تست از آن مزدا 6 است چراکه رانندگی با آن مقرون‌به‌صرفه تر بوده و هم‌چنین طراحی داخلی با کیفیت بهتر و رانندگی جذاب‌تری را ارائه می‌دهد.
 
 
نام خودرومزدا 6 مدل 2015سوبارو لگاسی مدل 2015
موتور2.4 لیتری چهار سیلندر2.5 لیتری چهار سیلندر
قدرت موتور184 اسب بخار175 اسب بخار
گشتاور موتور250 نیوتن متر235 نیوتن متر
جعبه دنده6 سرعته اتوماتیکCVT
وزن خشک1464 کیلوگرم1565 کیلوگرم
فضای پای صندلی عقب98.2 سانتی‌متر96.7 سانتی‌متر
فضای صندوق عقب419 لیتر424 لیتر
میزان مصرف سوخت رسمی

شهر*بزرگراه

8.4*5.88 لیتر9.05*6.53 لیتر
قیمت پایه22.010$22.490$
قیمت بالاترین تریم33.095$33.380$

نویسنده : فرید حنیفه زاده

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...