کریستین کلوج مدیر اجرایی بخش تعامل راننده و رابط کاربری انسان و ماشین شرکت J.D Power در انجمن مطبوعات خودرو دیترویت گفت “این نتایج بسیار قابلتوجه بود” و همچنین اضافه کرد که این نتایج، تصور معمول از اینکه این آپشن ها تنها برای افراد مسن و خودروهای لوکس است را رد کرد.
از 59 تکنولوژی موجود در این نظرسنجی، دوربینهای دید عقب و رنگترمیم شونده خودرو تنها آپشن هایی هستند که در 5 آپشن برتر قرار گرفتند و مربوط به سیستم پیشگیری از برخورد نیستند. طبق این نظرسنجی واضح است که بیشترین توجه مربوط به چیزهایی است که بار رانندگی را کاهش میدهند و ایمنی را بهبود میبخشند.
اصول مطالعه
در وهله ی اول این تحقیق بین ماههای ژانویه و مارس سال جاری روی 5300 راننده که در پنج سال گذشته خودرو خریداری یا اجاره کرده بودند انجام شد. این مطالعه 59 تکنولوژی مختلف را پوشش میداد که در شش دسته جداگانه (حفاظت برخورد، آسایش و راحتی، سیستمهای کمکی رانندگی، بهرهوری انرژی، سرگرمی و ارتباطات و همچنین سیستم ناوبری) و 34 کلاس خودرویی بررسی شد. کلوج اذعان داشت که هدف این مطالعه پاسخ به یک سؤال ساده بود که مردم از خودروی آینده خود چه میخواهند.
چه تکنولوژیهایی برای مردم بیشترین و کمترین اهمیت را دارد.
نتایج مطالعه انتخاب تکنولوژی در سال 2015 به برنامهریزی خودروسازان کمک میکند تا درک کنند که مصرفکنندگان از خودرو چه میخواهند.
تکنولوژیهای محبوب و غیر محبوب
تکنولوژیهایی مثل دید در شب، مانیتور نقاط کور و کاهش سرعت قبل از برخورد در صدر لیست محبوبترینها قرار دارند. آیتمهای مربوط به رانندگی خودکار و مستقل هم در رتبههای خوبی قرارگرفتهاند که اتصال به دستگاههای بیسیم، کنترل عیبیابی خودرو و دوربینهای دید عقب از این قبیلاند که مورد توجه همه ی نسلها هستند و نقطه شروع اعتماد مردم به خودرو است.
از طرف دیگر آپشن صرفهجویی در مصرف سوخت مثل آیروشاتر های فعال نقطه مقابل ویژگیهای بالاست، کلوج در این مورد گفت:
تقاضا برای بازیابی انرژی (و ویژگیهای مرتبط با هیبرید) بسیار پایین است که این امر شاید به خاطر قیمت پایین سوخت در آمریکا باشد.
اپل در مقابل گوگل
دو تکنولوژی ارتباط خودرویی اپل و گوگل با نامهای Carplay و Android Auto امتیازی پایینتر از حد انتظار کسب کردند که در نوع خود جالب بود. کلوج در این مورد اشاره کرد هرچند تعصب تکنولوژیکی فراتر از کامپیوترها و تلفنهای هوشمند به میدان نبرد جدیدی به نام داشبورد منتقل شده اما این ویژگیها بیشتر مورد توجه نسل جوان است.
افراد حاضر در نظرسنجی تکنولوژیهای مرتبط به دستگاه خودشان را ترجیح دادند. کاربران اندروید دو برابر سقف شیشه ای خورشیدی به تکنولوژی ارتباطی اپل امتیاز غیرقابلقبول دادند و البته کاربران آیفون نیز همین امتیاز و دید منفی را نسبت به سیستم گوگل داشتند.
یک نقطه مقابله دیگر اپل و اندروید در درامد است جایی که صاحبان خودروهای لوکس بیشتر از دستگاههای IOS استفاده میکنند تا همتایان اندرویدی که البته در خودروهای غیرپریمیوم قضیه فرق میکند. با توجه به این توزیع جمعیت، کلوج بیان کرد که در این مسئله بررسی بیشتری نیاز است.
درنهایت کلوج میگوید:
نرخ تغییرات چیزی مسلم است و ما تأثیر لوازم الکتریکی مصرفکنندگان بر فضای خودرو را میبینیم و این مسئله به این روند شتاب میدهد و در آینده ادامه خواهد داشت. بنابراین انتخاب از بین تکنولوژیها توسط خریداران خودرو در مطالعه بعدی J.D Power باید بسیار جالب باشد.