اما امان از بازاری که بر مبنای کاسبی بنا شده زیرا اینک همان افرادی که از تأثیر تحریمها مینالیدند و آن را بهانه و دستاویزی برای توجیه گرانیها میدانستند، دیگر قیمت خودرو را متأثر از شرایطی دیگر میدانند که با لغو تحریم و کاهش نرخ ارز نیز نباید به ارزانی آن امید داشت. به همین دلیل و برای گرفتن زهر چشم و رفع حالت انتظار در بازار برای ارزان شدن خودروها، خودروسازان و مرتبطان با آنها بهسرعت دست به کار شده و با ایجاد جو گرانی و خبرهای مربوط به آن، قصد دارند تا تیشه بر ریشه آرزوهای بهحق مشتریان خودرو بزنند.
در اولین قدم و درست پس از انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای، نعل وارونه خودروسازان با افزایش قیمت به بهانه افزایش مالیات کوبیده شد.
البته رئیس شورای رقابت سقف این افزایش را 800 هزار تومان اعلام کرده که در برخی خودروها با ارقامی بیشتر مواجه میشویم که باعث میشود دوباره بازی بیثمر بده بستان این شورا و خودروسازان مدتی به جریان بیافتد. اکنون قیمت کارخانه تندر E2 به 37.2 میلیون و قیمت پژو 206 تیپ 5 به 36.7 میلیون رسیده است. تندر 90 اتوماتیک ایران خودرو قیمتی 47.2 میلیونی دارد که 10 میلیون افزایش قیمت بابت یک گیربکس اتوماتیک برای آن قابل توجیه نیست. قیمت دنا هم 42.4 میلیون تومان اعلام شده است.
از سویی خودروسازان هم در همین زمان، تقاضای افزایش قیمت دادهاند. دلایل این شرکتها، افزایش 10 درصدی قیمت ارز مبادله ای، افزایش 17 درصدی حقوق کارگران، افزایش 6 درصدی قیمت مواد اولیه و افزایش مالیات نسبت به سال گذشته است. دبیر انجمن خودروسازان برآورد افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت خودرو در سال جاری را کرده است.
صنعت خودروسازی ایران، بیمارتر از آن است که بتوان به درمان آن در کوتاهمدت اندیشید و لااقل نمیتوان با آرزو و رؤیا به بهبود شرایط آن و نزدیکی با استانداردهای روز دنیا دل بست.