رانندگی در شرایط مختلف
در این مطلب در خصوص رانندگی در شرایط مختلف و همچنین توضیحاتی در باره علائم راهنمایی و رانندگی و سایر موارد مربوط به خودرو و رانندگی مطرح شده است
رانندگی در نور نامناسب:
کاهش دید می تواند ناشی از تاریکی زیاد، برف، مه، باران، دود و یا حتی نور زیاد باشد.
▪ در این حالت حتماً باید با سرعت کم و با فاصله ای زیادتر از حالت عادی نسبت به خودروی جلویی حرکت کرد. کاهش غیر عادی سرعت می تواند برای خودرو پشت سر شما خطرساز باشد.
▪ سعی کنید فاصله تان با خودرو جلویی به صورتی باشد که نور چراغ خطر آن را ببینید.
▪ در صورتی که نیاز به توقف داشتید حتی الامکان از لبه سمت راست جاده فاصله بگیرید و چراغ ها را خاموش کرده و فلاشهای خودروتان را روشن کنید.
رانندگی در شرایط خاص
▪ همیشه یک عینک آفتابی مناسب به همراه داشته باشید تا در صورت نور زیاد محیطی از آن استفاده کنید.
رانندگی در مه:
مه باعث کاهش عمق دید می شود و فاصله ها نیز به خوبی قابل تشخیص نیستند. اگر امکان دارد سفر خود را تا پایان یافتن مه به تأخیر بیندازید، در غیر این صورت نکات زیر را در زمان حرکت رعایت کنید:
▪ رانندگی را با روشن کردن چراغ های کوچک انجام دهید، استفاده از چراغ های بزرگ به دلیل انعکاس شدید نور آنها، باعث کاهش بیش از پیش عمق دید می شود.
▪ با سرعت کم حرکت کرده و کمی شیشه پنجره را پایین بیاورید تا صدای خودروهای اطراف خود را بشنوید.
▪ از برف پاک کن و بخاری خودرو (به حالتی که هوا را به سمت شیشه ها هدایت کند) به صورت مناسب استفاده کنید.
رانندگی در برف و یخبندان:
بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه اتفاق در برف و یخبندان، رانندگی نکردن در این وضعیت است!
▪ مطمئن باشید خودرو شما شرایط لازم برای حرکت در این شرایط را داراست ( لاستیک های با عاج و فشار باد مناسب، لاستیک یخ شکن، زنجیر چرخ، بخاری سالم، وجود ضد یخ به اندازه کافی در سیستم خنک کننده خودرو، اضافه کردن مقداری الکل یا مایع ظرفشویی به مخزن آب شیشه شور برای جلوگیری از یخ زدگی، به همراه داشتن پوشاک مناسب، مقداری غذای فاسد نشدنی، طناب پلاستیکی و یک تیغه برف پاک کن قدیمی (برای پاک کردن برف از روی چراغ ها و شیشه های جانبی)، از مهمترین نکاتی است که پیش از حرکت باید به آنها توجه کرد.
▪ حرکت با سرعت پائین، رعایت فاصله حداقل سه برابر حالت عادی با خودرو جلویی، روشن نگه داشتن چراغ ها برای تخمین بهتر فاصله توسط سایر رانندگان با شما، عدم استفاده از سیستم کروز کنترل یا اوردرایو، استفاده از دنده سنگین بخصوص در سر بالایی و سرازیری، استفاده از ترمز آرام و به صورت قطع و وصل (در صورت مجهز بودن به سیستم ABS) فشردن آرام پدال از مهمترین نکاتی است که باید به آنها توجه کرد.
رانندگی در برف
▪ دقت کنید خیابان های کم عرض، مسیرهای شرقی غربی داخل شهری و روی پل ها از مناطقی است که امکان یخ زدگی در آنها بیشتر است.
▪ خودرو های چهار چرخ متحرک از مانور بهتری در برف و یخ زدگی بر خوردارند ولی آنها هم دچار لیز خوردگی می شوند.
اگر چرخ های خودرو شروع به سرخوردن کردند:
▪ پا را از روی پدال گاز بردارید، فرمان را به سمتی که خودرو در حال سرخوردن است بچرخانید ( نه به سمت مخالف آن)، پدال ترمز را کمی فشرده و دنده را سنگین تر کنید و پا را به آرامی از روی کلاچ بردارید تا سرعت حرکت چرخ ها کاهش یابد.
اگر در برف گیر کردید:
به هیچ وجه گاز زیاد ندهید ( این کار باعث عمیق تر شدن محل فرورفتگی تایرها می شود)، با چرخاندن در جای فرمان به چپ و راست، اطراف تایر را تا حدی از برف خالی کنید، در صورتی امکان کمی ماسه یا نمک اطراف تایر ریخته و کمی صبر کنید تا برف و یخ آب شود، می توان یکی از کف پوش ها را با طناب به سپر عقب بست و آن را جلوی چرخ های متحرک انداخت تا برای شروع حرکت شرایط بهتر باشد، طناب کف پوش را به همراه خودرو شما می آورد تا در جای مناسب آن را بردارید. سپس به آرامی و با دنده ۲ شروع به حرکت کنید. و از همه مهم تر این که با خونسردی کامل وتوجه مناسب به اطراف و رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی، رانندگی کنید.
انواع تابلوها ، نوشته ها، خط کشی ها ، چراغ ها ، سوت ، حرکت دست و غیره که برای کنترل و تنظیم عبور و مرور وسائط نقلیه مورد استفاده قرار گیرد علائم راهنمایی و رانندگی گویند . کنترل و تنظیم ترافیک بوسیله چراغها ، تابلوها و خطوط یا نوشته ها یا مأمورین انتظامی راهنمایی صورت میگیرد و در هر حال فرمان پلیس بر تمام علائم دیگر مقدّم است . در محل هایی که عبور و مرور بوسیله چراغ راهنمایی کنترل میشود رنگهای زیر برای مقاصدی که معین شده بکار می رود .
1- چراغ سبز : وسائل نقلیه ای که با چراغ سبز مواجه میشوند حق عبور یا گردش را دارند مگر اینکه گردش به وسیله علامت دیگری ممنوع باشد .
2- چراغ زرد ،یعنی احتیاط : وسائل نقلیه ای که با این چراغ روبرو میشوند باید پشت خط کشی عابر پیاده توقّف کنند و اگر در وسط تقاطع چراغ زرد شود باید بحرکت ادامه دهند . 3- چراغ قرمز ، یعنی ایست کامل : کجا؟ ، پشت خط عابر پیاده و اگر خط ایست نباشد در فاصله 5 متری چراغ راهنمایی باید بایستد . تا کی ؟ تا سبز شدن چراغ .
4- چراغ چشمک زن زرد ، یعنی عبور با احتیاط و سرعت کم از تقاطع .
5- چراغ چشمک زن قرمز ، یعنی ایست سپس عبور : باید با دیدن این چراغ اول پشت خط عابر پیاده کاملاً توقف کرد و سپس نگاه کردن به چپ و راست و در صورت حصول اطمینان از عدم وجود خطر ، حرکت کرد .
الف – برای گردش به راست ، چراغ راهنمای سمت راست وسیله نقلیه را روشن می کنند .
ب – برای گردش به چپ ، چراغ راهنمای سمت چپ وسیله نقلیه را روشن می کنند .
ج – برای توقف،چراغ راهنمای سمت راست وسیله نقلیه راروشن می کنند .
وسیله نقلیه ای که در شب در کنار راه توقف نماید و نور کافی در آن محل نباشد راننده چه در داخل وسیله نقلیه باشد یا خارج از آن مکلّف است چراغهای کوچک جلو و خطر عقب وسیله نقلیه را روشن نگهدارد . اگر چراغهای کوچک خراب باشد چراغهای بزرگ را با نور پایین روشن نماید . اگر وسیله نقلیه در مسیری عیب و نقص فنی پیدا کند راننده باید آنرا از مسیر خارج و در محل مناسبی که سد معبر نکند متوقف نماید.ولی اگر وسیله نقلیه ، قادر بحرکت نباشد اگر روز باشد باید یک مثلث شبرنگ قرمز متساوی الاضلاع از نوع علامت احتیاط ه با ابعاد 30 سانتی متر در وسط جاده و دو مثلث نیز در فاصله 70 متری جلو و 70 متری عقب قرار دهد و اگر شب باشد یک فانوس یا چراغ قرمز یا مشعل نورانی قرمز در فاصله 70 متری جلو و 70 متری عقب و وسط در پهلوی وسیله نقلیه قرار دهد . اگر وسیله نقلیه در سرپیچ یا تپه ای از کار بیفتد باید فانوس ها یا چراغها یا مشعلها را در فاصله 200 متری مستقر کند .
بطور کلی علائم راهنمایی و رانندگی به دو دسته تقسیم می شوند :
1- علائم افقی که عبارتند از خط کشی ها، نوشتجات وترسیم ها،چشم گربه ای ها خط کشی ها :
الف – دلایل انجام خط کشی
1- مشخص نمودن مرز و تعداد خطوط عبور در سواره رو
2- روانی ترافیک و کشش بیشتر در مسیرها 3
- تقویت علائم دیگر ترافیک 4
- تقلیل در تصادفات
5- تشخیص کارشناسان در نحوه ی تصادفات
6- نشان دادن محلهای مشخص از قبیل ایستگاه اتوبوس – تاکسی – پارکینگ – کانال عابر .
7-ب- انواع خط کشی خط مقطع خط کشی طولی خط ممتد محور تک خط – دوبله خط ممتد ممانعت از مانوردرحریم تقاطع خط ممتد: خط ممتد حاشیه برای هدایت مسیر خط ممتد ایستگاهها و پارکینگها خطوط شطرنجی در سطح تقاطع خط ایست در نزدیکی تقاطع خط کشی گذرگاه عابر پیاده خط کشی عرضی خطوط هادی برای گردشها در تقاطع خط کشی مورّب نوشته ها و ترسیم ها
ج- کاربرد خطوط 1- خط مقّطع : سبقت ، گردش ، تغییر مسیر حرکت ، دور زدن روی این خط آزاد است .
2- خط ممتد : گردش ، سبقت ، دورزدن روی این خط ممنوع است .
3- خطوط دوبله : این نوع خط کشی ها برای حاکمیت بخشیدن بیشتر به رعایت مقررات خط کش های مقطّع کاربرد دارد .
4- خطوط محوری : برای جداسازی هر نیمه ی راه از یکدیگر است و دقیقاً در وسط ترسیم میشود .
5- خطوط ممتد و حاشیه : در کنار و حاشیه ترسیم میشود و بمنظور تشخیص عرض و مرز و حد نهایی معبر سواره رو می باشد .
در مسیرهایی که میزان سرعت رانندگی بوسیله علائم معّین نشده حداکثر سرعت مجاز برای رانندگان آن به قرار زیر است :
سرعت مجاز
1- در خیابانها (چه شب و چه روز ) 50 کیلومتر در ساعت
2- در کوچه ها و میدانها و پیچ ها 20 کیلومتر در ساعت
3- در راههای خارج از شهر روزها95کیلومتروشب ها 80 کیلومتر در ساعت اگر در مسیری بوسیله تابلو یا علائم دیگر حداقل سرعت معیّن شود، کمتر از آن سرعت را نمی توانیم در رانندگی داشته باشیم . در بزرگراههای شهری معمولاً با نصب تابلو حداکثر تا 80 کیلومتر سرعت در ساعت تعیین شده و اگر وسیله تابلو معیّن نشده حداکثر سرعت مجاز 50 کیلومتر است . در آزادراهها حداکثرسرعت 110کیلومتروحداقل70 کیلومتر در ساعت است .
سرعت مطمئنه :
سرعتی است که راننده با توجه به نوع راه و شرایط جوّی و نوع وسیله نقلیه اتخّاذ تا در صورت مواجهه با خطر بتواند قبل از تصادف ، اتومبیل خود را متوقف و از وقوع تصادف جلوگیری نماید .
سرعت غیر مجاز :
اگر از حداکثر سرعتهای مقرر و مجاز سرعت بیشتر یا از حداقل سرعتهای مجاز سرعت کمتر اتخاذ نمائیم هر دو مورد غیر مجاز بشمار می آید .
سبقت :
سبقت گرفتن همیشه باید از سمت چپ و با دادن علامت صورت بگیرد . به طوری که پس از سبقت گرفتن و طی مسافت مجدداً بطرف راست خود متوجه شوند بنحوی که راه وسیله نقلیه دیگر را مسدود نکرده یا موجب تصادف نشوند .
- سبقت گرفتن از راست در دو مورد استثنائاً صورت میگیرد :
1- وقتی که مسیری که در آن حرکت هستیم دارای بیش از سه لاین خط کشی باشد .
2- وقتی که وسیله ای که قصد داریم از آن سبقت بگیریم خود در حال گردش به چپ یا دور زدن باشد .
درسبقت گرفتن بایدشرایط سه گانه زیررامجموعاًرعایت وموردتوّجه قرار دهیم.
1- میدان دید کافی داشته باشیم .
2- راننده جلویی را از سبقت گرفتن خود باخبر نمائیم .
3- علامت خبر دادن در روز چند بار زدن بوق کوتاه و در شب چند بار تعویض نور با استفاده از استپ چراغهای بزرگ است .
4- داشتن فاصله عرضی مناسب با وسیله نقلیه ای است که قصد سبقت از آن را داریم . سبقت گرفتن در موارد زیر ممنوع است :
1-در سرپیچهای تند و سربالائیها که میدان دید راننده کم است .
2-از 50 متر مانده به پیچها تا 50 متر بعد از آن
3-در مواقعی که روشنایی و میدان دید کافی وجود نداشته باشد .
4-سبقت گرفتن از وسیله نقلیه ای که خود در حال سبقت باشد . مگر اینکه مسیر دارای 3 ردیف خط کشی مقطّع یا بیشتر از 3 ردیف باشد .
5-سبقت برای اتوبوسها ، کامیونها و تریلرها در داخل شهر
6-یکصد متر ، مانده به تونل ها و پل ها تا انتهای آن
7-سبقت گرفتن از روی خط ممتد
۱) اندازه تایر، رینگ و تیوپ را طبق استاندارد وسیله نقلیه خود انتخاب نمایید.
۲) از حمل مسافر خارج از حد استاندارد خودداری نمایید.
۳) از خوردن و آشامیدن، صحبت با دیگران و مکالمه با تلفن همراه در هنگام رانندگی بپرهیزید.
۴) به هنگام بارش برف و باران و شبها مراقبت بیشتری از عابران به عمل آورید.
۵) به هنگام رانندگی از قراردادن کودکان در بین دو صندلی جلو و در بغل و روی زانوی خود بپرهیزید.
۶) در حین رانندگی مراقب باشید تا کودکان سرودست خود را از اتومبیل بیرون نیاورند.
۷) چنانچه نور بالای اتومبیلی از مقابل یا آینه موجب آزار چشمان شما گردید درصدد مقابله برنیایید.
۸) هرگز اتومبیل خود را در اختیار افراد کم تجربه و فاقد گواهینامه رانندگی نگذارید.
۹) همواره در هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و مدارک بیمه اتومبیل خود را همراه داشته باشید.
۱۰) اگر رانندهای راه شما را سد نمود، درصدد تلافی برنیایید.
۱۱) در حین رانندگی مراقب حال کودکان و افراد کهنسال باشید.
۱۲) هرگاه راننده ای بدون توجه به مقررات از شما سبقت گرفت با او رقابت نکنید.
۱۳) به هنگام عصبانیت، خستگی و عدم تمرکز حواس از رانندگی اجتناب نمایید.
۱۴) در مناطق روستایی حاشیه جادهها بیشتر مراقب باشید. چرا که در این مناطق روستاییان جهت تردد از موتوسیکلت یا دوچرخههایی استفاده میکنند که بعضاً فاقد سیستم روشنایی و علائم شبنما میباشد.
1. در صورت ترکیدن تایر اتومبیل در هنگام رانندگی باید فرمان را محکم گرفته و به آرامی توقف نمائیم.
2. باد تایرهای اتومبیل را الزاما بایستی در هنگامیکه تایرها سرد هستند تنظیم نمود.
3. در صورت تنظیم نبودن چرخهاُفرمان و ترمزها موجبات سائیدگی نامتوازن و بیش از حد تایرها فراهم می گردد.
4. استعمال دخانیات در پمپ بنزین اکیدا ممنوع است.
5. آلودگی دیداری عبارتست از تاثیر عینی نامطلوب که ناشی از حضور وسائط نقلیه باشد.
6. کلاج گرفتن در هنگام رانندگی باعث کاهش کنترل راننده در حرکت و جهت اتومبیل می شود.
7. کم بودن باد تایرها از موارد نقص فنی محسوب نمی شود.
8. هوای گرم بر باد تایرها و دمای موتور تاثیر گذار می باشد.
9. تنظیم نبودن دقیق ترمزها موجب منحرف شدن خودرو به یک سمت در هنگام ترمز گرفتن خواهد شد.
در خیابانها و جاده هایی که نور کافی وجود دارد باید فقط از چراغهای کوچک و در صورت خرابی چراغهای کوچک از چراغهای بزرگ با نور پایین استفاده نماید .
وسائل نقلیه باید در جاده ها از نور بالا استفاده کنند مگر در موارد زیر :
1-در موقع روبرو شدن با وسیله نقلیه ای که از جهت مخالف حرکت می کند در این صورت باید از فاصلة 150 متری نور پایین استفاده نمود تا نور بالا چشم راننده مقابل را خیره
نسازد .
2-وقتی که وسیله نقلیه ای پشت وسیله ی دیگری از فاصله ی 150 متری در حرکت است .
تابلو ها به سه دسته تقسیم می شوند :
1-تابلوهای بازدارنده که اکثراً دایره ای شکل و قرمزند و معمولاً در بیان آنها کلمة «ممنوع» در آخر جمله قید می شود
2-تابلوهای اخطار کننده یا خطر که اکثراً مثلثی و قرمز رنگ هستند
3ـ تابلوهای اخباری که اکثراً چهارگوش هستند
اگر خط وسط جاده سمت چپ شما ممتد بود نمی توان سبقت گرفت.
اگر خط وسط جاده سمت چپ شما بریده بریده بود می توان با احتیاط کامل سبقت گرفت.
اگر خط وسط جاده سمت چپ شما ممتد وهمردیف با آن بریده بریده بود نمی توان سبقت گرفت.
اگر خط وسط جاده سمت چپ شما بریده بریده بود وهم ردیف با آن ممتد بود می توان با احتیاط کامل سبقت گرفت چنانچه رعایت شودسرعت خودروشما بیشتر شده وخطرتصادف به صفر می رسد.
مهم – بسیار مهم
باید از دو طرف رعایت شود
________________________________________
حق تقدم در سه ر اه
در سه راه حق تقدم با وسیله ایست که مستقیم عبور می کند ولو آنکه عرض خیابانی که مسیر آن است از عرض خیابان تلاقی کننده کمتر باشد.
________________________________________
رانندگی تدافعی
رانندگی تدافعی به چه معنی است ؟
مطلب ازعلی دهقان
رانندگی تدافعی یعنی چه؟
یعنی : پیوسته خیال کنید خطری در راه شما کمین کرده است.
اصول رانندگی تدافعی را می توان درعبارت کوتاهی خلاصه کرد وآنهم اینست :
شما تمام پیشگیریهای منطقی را برای جلوگیری از سوانح وتصادفات رانندگی چه از جانب خودتان وچه دیگران رعایت کنید .
بیشتر سوانح رانندگی در تقاطع ها روی می دهد .
تقاطع سه راهها - تقاطع چهارراهها و خصوصا بریدگیهائی های که به خیابان اصلی و یا جاده های اصلی ختم می شوند .
________________________________________
د رهنگام سبقت گرفتن
در هنگام سبقت گرفتن حتما آئینه بغل را نگاه کنید.
شاید خودروی دیگری بخواهد ازشما سبقت بگیرد.
________________________________________
با خواب آلودگی رانندگی را ادامه ندهید،
هیچوقت، هیچوقت، هیچوقت با خواب آلودگی رانندگی را ادامه ندهید،
هرگاه احساس کردید پلک هایتان سنگین است، در اولین فرصت ممکن و فضایی که اجازة توقف به شما می دهد، در کنار جاده توقف کنید وبخوبی استراحت
کنید.
________________________________________
حداکثر سرعت
حداکثر سرعت درخارج از شهر ومحل های غیرمسکونی در روز چند کیلومتر درساعت است؟
95کیلومتر درساعت
حداکثر سرعت در شهر چند کیلومتر در ساعت است؟
50کیلومتر درساعت
حداکثرسرعت در راه های خارج از شهر ومناطق غیرمسکونی درشب چند کیلومتر درساعت است؟
85کیلومتر درساعت
حداکثر سرعت در میدان ها کوچه ها وپیچ ها چند کیلومتر درساعت است؟
20کیلومتر درساعت
________________________________________
دلایل تصادفات
ضعف قوه بینائی-سرعت زیاد-سبقت
غیرمجاز-رعایت نکردن فاصله-انحراف به چپ وراست -عدم توجه به جلو- مسائل روحی وروانی
________________________________________
مهم - بسیارمهم
به یاری خدا
عزیزان توجه فرمائید واقعا مهم است
درجاده باسرعت حرکت می کنید ناگاه به یک پیچ می رسید واقعا خطرناک است
دراین موقع به آرامی فرمان رابه چپ وراست به آرامی بلرزانید
سطح اصطکاک لاستیکها زیاد می شود
ومانع چپ شدن ماشین می شود
این حرکت فقط درمواقعی است که دیگرراه دیگری برای کنترل ندارید
پس بعنوان یک اصل دائم آنرا انجام ندهید
خدایاکمک کن آمارتصادفات روزبروز کاهش پیداکند!