آموزش لحظه به لحظه پنچرگیری برای بانوان

شاید شما هم دیده باشید خانم‌هایی را که پس از پنچری لاستیک خودرو، مستأصل و درمانده کنار گذرگاه ایستاده‌اند و منتظر کمک کسی برای تعویض لاستیک هستند.

شاید هم خود شما یکی از همان ها بوده اید؟! اگر از آن کسانی نیستید که برخلاف ادعایشان در برابری، تعویض چرخ را دور از شأن یک خانم می پندارند، در این نوشتار راه و رسم تعویض چرخ را فرا بگیرید و به اصطلاح منت حاتم طایی یا کمک معدودی افراد غیرمطمئن را نیز نکشید!

آموزش لحظه به لحظه پنچرگیری برای بانوان

در صورتی که حین حرکت در ترافیک و سر و صدا احساس کردید خودرو سنگین تر حرکت می کند یا هدایت آن سخت تر شده یا دیگران با اشاراتشان سعی می کنند شما را متوجه عیب و ایرادی کنند، احتمال پنچری چرخ را بدهید. نباید مسافت زیادی را با لاستیک پنچر طی کنید زیرا به آن لطمه بیشتری وارد می کنید، اما حرکت به سمت راست گذرگاه و پنچرگیری در آن قسمت، خطرات و لطمات کمتری دارد. (بهتر است قبل از پنچری، یکی دو بار در خانه و با آرامش، چرخ خودرو را باز کنید و عمل تعویض چرخ را به صورت تمرینی انجام دهید تا هنگام لزوم مشکل چندانی نداشته باشید.)
اگر کیف یا وسیله ای در خودرو دارید، یادتان باشد حتما آن را از روی صندلی برداشته و کف خودرو بگذارید؛ پنجره ها را بالا دهید، درها را قفل کنید و سپس سراغ صندوق عقب بروید. آچار چرخ معمولا جایی زیر کفی صندوق عقب یا در برخی خودروها مثل پژو 206 درون فضای رینگ لاستیک (زیر صندوق) قرار دارد. جک های کنونی بیشتر از نوع لوزوی شکل هستند. بالای آنها یک فضای مربع یا مستطیلی وجود دارد با شیاری روی آن. بهتر است از قبل دفترچه راهنما را خوانده باشید تا بدانید جک را کجای خودرو قرار دهید. با این حال، معمولا در فاصله حدودا یک وجبی از چرخ، جایی که نیم دایره گلگیر به سطح زیر خودرو می رسد، به طور معمول یک فرورفتگی هم وجود دارد. جک را در این قسمت گذاشته، شیار روی جک را طوری تنظیم کنید که با قسمت زیرین خودرو همنشین یا مچ شود. از آچار به عنوان اهرم یا از دسته مخصوص جک برای بالا بردن خودرو استفاده کنید. (یک سر دسته مخصوص، قلاب مانند است که درون حلقه دایره ای جک قرار می گیرد) اگر لاستیک عقب پنچر است خودرو را در دنده بگذارید و اگر چرخ جلو پنچر شده، ترمز دستی را بکشید. (می توانید پشت و جلوی یکی از چرخ ها هم سنگ یا قطعه ای بگذارید که از حرکت ناخواسته خودرو جلوگیری کرده باشید)


ابتدا چرخ زاپاس را از صندوق عقب خارج کنید. در صندوق را ببندید و با انتهای پیچ گوشتی مانند یا تخت آچار، قالپاق را خارج کنید. این قسمت تخت را پشت درز قالپاق، در محل تماس قالپاق و حلقه رینگ لاستیک قرار دهید و با وارد آوردن فشار کمی قالپاق را به خارج هدایت کنید، سپس محل وارد کردن فشار را تغییر داده، آچار را روبه روی این نقطه گذاشته و قالپاق را خارج کنید. سپس با سر دیگر آچار اندکی پیچ های چرخ را شل کنید. اگر مهره ها خیلی سفت بودند می توانید آچار را در مهره پیچ جا دهید و با پا روی آن رفته، فشار دهید یا اندکی روغن ترمز روی آنها ریخته چند لحظه بعد دوباره امتحان کنید. بعد از شل شدن مهره ها جک را زیر قسمت مخصوص (معمولا یک وجبی گلگیر) گذاشته، تا جایی که لاستیک از زمین اندکی فاصله بگیرد جک را بالا ببرید. حالا مهره های شل شده را کاملا باز و از پیچ و چرخ جدا کنید. لزومی ندارد، اما بهتر است مهره های باز شده را به ترتیب طوری کنار هم بچینید که بدانید کدام مهره را از کدام پیچ باز کرده اید. (این کار باز و بستن مجدد را راحت تر می کند.)
چرخ را بیرون بکشید و تا زمانی که چرخ زاپاس را جا نینداخته اید، آن را به صورت خوابیده در فاصله ای کنار جک، زیر ماشین بگذارید تا در صورت بروز حادثه از سقوط خودرو روی خود یا زمین جلوگیری کرده باشید.
سوراخ های چرخ زاپاس را مطابق با پیچ ها جای دهید. مهره ها را به ترتیب روی پیچ ها بپیچانید، سپس به حالت ضربدری یا یک در میان آنها را محکم کنید. لاستیک پنچر را از زیر خودرو بیرون کشیده، در صندوق یا جای چرخ زاپاس بگذارید، جک را با چرخاندن معکوس پایین آورده، به حالت اولیه بازگردانید. اکنون که لاستیک با زمین تماس پیدا کرده، یک بار دیگر مهره ها را به صورت ضربدری یا یک در میان محکم کنید. وسایل را جمع کرده و در صندوق عقب بگذارید. (اگر از قبل یک گالن یکی دو لیتری آب همراه داشته باشید، حالا می توانید دستتان را بشویید و در حالی که از حرص خوردن یا منتظر کمک ماندن پیشگیری کرده اید، سوار خودرو شده، با قیافه پر از اعتماد به نفسی صحنه را ترک کنید! خسته هم نباشید!)

>> جام جم/ رشید حسام

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...