در ادامه همراه با نقلقولهایی از کلرک کمبل (Clark Campbell)، مدیر ارشد بازاریابی تجربی فولکسواگن و همینطور اسکات اسپید (Scott Speed)، راننده فولکسواگن بیتل GRC، با تفاوتهای حضور فولکسواگن در مسابقات امسال بیشتر آشنا میشویم.
خودروهای فولکسواگن بیتل GRC مدل ۲۰۱۵ با قدرت بیشتر
سال گذشته، فولکسواگن فرصت زیادی برای خودروهای بیتل GRC نداشت و بنابراین، از همان موتور ۱/۶ لیتری توربوشارژر چهرا سیلندر کمک گرفت که در رالی قهرمانی جهان (WRC) مورد استفاده قرار میگرفت. امّا امسال فولکسواگن از یک موتور توربوی ۲ لیتری جدید چهار سیلندر استفاده میکند که قدرتی برابر ۵۵۳ اسببخار و حداکثر گشتاوری برابر ۶۳۰ نیوتنمتر دارد. این در حالی است که موتور ۱/۶ لیتری قبلی قدرتی برابر ۵۴۴ اسببخار داشته است. قدرت ۵۵۳ اسببخار از طریق یک گیربکس مسابقهای زنجیرهای ۶ سرعته به تمام چهار چرخ خودرو منتقل میشود. مطابق گفته فولکسواگن، بیتل GRC با این پیشرانه میتوان در ۲ ثانیه کامل به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. در همین حال، برای نگهداشتن خودرو در سرعتهای بالا از صفحات ترمز بزرگ با کالیپرهای آلومینیومی ۴ پیستونه استفاده شده است. یک سیستم تعلیق استرات سفارشی همراه با دامپرهای ویژه نیز میتواند جابجایی ارتفاعی را تا میزان ۲۴۱ میلیمتر تأمین کند.
دلیل استفاده فولکسواگن از «بیتل» برای مسابقات رالی
«کمبل» در این رابطه اشاره میکند که یکی از دلایل این موضوع این است که فولکسواگن گلف GTI بدون هیچ مشکلی نظر علاقهمندان را برای خرید جلب میکند، ولی قانع کردن جامعه هدف (مردان جوان) برای خریدن بیتل، کار به مراتب مشکلتری است. مهمتر از همه اینکه طراحی ظاهری خاص مدل بیتل باعث میشود که در مسابقات GRC بهتر از یک هاتهاچ ساده به چشم بیاید. «کمبل» در این رابطه اضافه میکند:
وقتی به یک فوکوس و یک GTI برچسب بزنید و طراحی مسابقهای به آنها بدهید، شباهت زیادی با یکدیگر پیدا میکنند و تمایز آنها با یکدیگر اندکی مشکل میشود. سخت بتوانید بگویید که کدامیک GTI و کدامیک فوکوس است. ولی بیتل بهسرعت در طرفداران محبوب میشود و جایگاه خود را پیدا میکند.
امّا اگر فولکسواگن تصمیم به ساخت خودروهای GRC برای مشتریان سفارشی بگیرد، احتمالاً این کمپانی از گلف GTI بهعنوان پایه آنها استفاده کند. البته در حال حاضر نیز برخی مذاکرات با فولکسواگن در این زمینه صورت گرفته است.
خودروهای مسابقهای، نزدیکی زیادی به مدلهای کارخانهای دارند
فولکسواگن برای آمادهسازی و تولدی خودروهای GRC خود با اندرتی موتوراسپورت (Andretti Autosport) همکاری میکند، ولی در عین حال، مدلهای رالی بیتل بیشتر از آنچه که فکر میکنید، به هاچبکهای زیبای موجود در نمایندگیهای فولکسواگن نزدیک هستند. فولکسواگن بر این تأکید دارد که مدلهای بیتل GRC صرفاً یک خودروی مسابقهای «فریملولهای» با چند برچسب شبیه به یک بیتل نیستند. بسیاری از قسمتهای بدنه مانند گلگیرها، از مدل استاندارد فولکسواگن بیتل گرفته شدهاند. در همین حال، در این خودروها از یک صفحه کف عقب جدید و یک سری تغییرات در فریم استفاده شده تا شرایط برای داشتن دیفرانسیل چهار چرخ متحرک و جابجایی بیشتر سیستم تعلیق فراهم شود. ولی المانهای دیگر مانند شیشه جلو، در راننده، نشانهای خودرو، چراغهای جلو و برفپاکنها به همان شکل اولیه کارخانهای باقی ماندهاند. در همین حال، «اندرتی اسپورت» یک بیتل کانورتیبل برای پشتیبانی امور متفرقه مسابقهدهندگان در اختیار دارد.
مهندسان بیشتر از اینکه به فکر سرعت بیشتر باشند، بر سرسختی بیتلها تأکید داشتهاند.
«کمبل» در این رابطه میگوید:
من GRC را بهعنوان یک «موتور اسپورت» درنظر نمیگیرم؛ بلکه آن را یک «اکشن اسپورت» میبینم. ما مطابق درسهایی که از مسابقات سال قبل گرفته بودیم، برخی المانها را در خودرو دوباره طراحی کردیم تا استحکام آن را افزایش دهیم.
در GRC، برد و باخت مسابقات توسط رتبه خودرو مشخص میشود. این در حالی است که در رالیهای معمولی زمان دور مسابقه مبنای کار قرار میگیرد و رانندگان در تلاش هستند تا زمان بهتری برای یک دور ثبت کنند. مهندسان فولکسواگن اول از همه این درس را گرفتهاند که بایستی سپرها و نوارهای سپر مستحکمتری طراحی کنند و همینطور برای اطمینان، قسمتهای حساسی مانند خطوط خنککننده در خارج از فریم خودرو قرار نداشته باشند. «کمبل» میگوید:
حتی اگر با چیزی برخورد نکنید، به دلیل اینکه پرشهای بزرگی دارید و وضعیت پیست هر لحظه در حال تغییر است، همیشه درگیر و تحت فشار خواهید بود.
همچنین خودروهای فولکسواگن بیتل GRC داری یک سیستم ویژه اگزوز که میتوان درون خودش جمع شده، بدون آنکه جریان اگزوز را محدود کند. «اسپید» میگوید:
اگزوز ممکن است کوتاهتر شود، ولی مسیر جریان را مسدود نمیکند و قدرت را کاهش نمیدهد.
مخاطبین جوانتر GRC نسبت به سایر رقابتهای موتور اسپورت که در تلویزیونهای امریکا پخش میشوند
برای سال ۲۰۱۵، ده دور مسابقه GRC در ۷ نقطه مختلف در سراسر امریکا (بهعلاوه دو مسابقه در باربادوس) درنظر گرفته که تمام آنها بهصورت زنده از تلویزیون ملی امریکا پخش خواهد شد. بر اساس اطلاعات فولکسواگن، متوسط سن بیننده مسابقات GRC تنها ۲۷ سال است و ۷۰ درصد مخاطبان آن نیز مرد هستند. این آمار را مقایسه کنید با متوسط سن بینندگان مسابقات ایندیکار (۳۸) و نسکار (۴۲). شاید به همین دلیل است که فولکسواگن میخواهد خودروهایش در این مسابقات ظاهر خوبی داشته باشند. با این حال، بسیاری از مشتریان جوان احتمالی در این طیف مخاطب ممکن است دسترسی به کانالهای کابلی پرمیوم نداشته باشند و حتی ممکن است تبلیغهای معمولی فولکسواگن در تلویزیون را هم نبینند.
«اسپید» دراینباره میگوید که وقتی با طرفداران مسابقات GRC ملاقات میکند، آنها جوانتر از آنی هستند که دیگر انواع مسابقات را دیده باشند. وی و «کمبل» همچنین اشاره میکنند که سطحی از هواداری برند بهویژه در مورد فولکسواگن، در هنگام مسابقات خود را نشان خواهد داد.