مسابقات فرمول یک در ایران، رؤیا یا واقعیت
بعد از سه سال از موج خبری افتتاح نخستین پیست فرمول یک ایران در مجموعه تفریحی مجموعه سرزمین ایرانیان تهران، اینک باز هم خبرهایی از این برنامه اما این بار در جزیره زیبای قشم به گوش میرسد.
رئیس سازمان گردشگری در تازهترین اظهار نظر خود، مسابقات فرمول یک را فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری و افزایش ورزشهای تفریحی در کشور دانسته است.
به گفته سلطانی فر، با راهاندازی این پیست در کشور، بسیاری از مسابقات مهم بینالمللی میتواند در جزیره قشم و با حضور بهترین تیمهای جهان برگزار شود.
معاون رئیسجمهور گفت:
گردش مالی جهان از بخش گردشگری حدود 6 هزار و 500 میلیارد دلار است که درآمد بخش تفریحات و سرگرمی به هزار و 500 میلیارد دلار میرسد. امیدواریم در آینده ایران به کانون اتومبیلرانی در جهان تبدیل شود.
قشم، از امکانات خوب طبیعی برای برگزاری مسابقات آفرود برخوردار است و قابلیت تبدیل شدن به یکی از جذابترین پیستهای فرمول یک جهان را نیز دارد که میتواند برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب باشد.
رئیس سازمان گردشگری، موتورسواری و اتومبیلرانی را از جمله ورزشهای تفریحی پرطرفدار در قشم عنوان کرد و افزود: با تکمیل تجهیزات و اجرای مسائل ایمنی، پیستی متمایز از تمامی سواحل جنوبی ایران در قشم راهاندازی خواهد شد.
سلطانی فر گفت:
وجود شرایط مختلف سرمایهگذاری و علاقه ورزش دوستان به مسابقات آفرود، زمینه را برای تبدیل شدن قشم به قطب آفرود کشور را فراهم آورده است.
کمالی مدیرکل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هم گفت:
نخستین پیست فرمول یک قرار است با همکاری منطقه آزاد قشم در 500 هکتار و در محل قدیمی پیست اتومبیلسواری در قشم با قابلیت برگزاری مسابقات کشورهای خارجی و برگزاری ورزشهای هوایی مانند پاراگلایدر تا چند ماه آینده راهاندازی شود.
این اظهارنظرها بهسرعت فضای مجازی را درنوردید و واکنشهایی در آن سوی آبها به همراه داشت.
آل اسپورت نیوز در گزارشی با عنوان آیا بهزودی شاهد برگزاری جایزه بزرگ بهشت عدن خواهیم بود، نوشت: در سالهای اخیر شاهد ظهور پیستهای کشورهای خاورمیانه در تقویم مسابقات فرمول یک بودهایم. جوایز بزرگ بحرین، ابوظبی و هند همگی برای حضور دائم در این تقویم مبارزه میکنند.
تازهترین مدعی در این راه ایران است که به دنبال اظهارات معاون رییسجمهور مطرح گردیده است. محل بالقوه این پیست جدید جزیره قشم است که بر اساس باور بسیاری از مسلمانان محل واقعی بهشت عدن است.
درحالی که پیستهای کشورهای اروپایی با مشکلات مالی از تقویم مسابقات حذف میشوند، به نظر میرسد روند کنونی ورود به آسیا آینده این ورزش را رقم خواهد زد.
سایت پیت پس، نیز با بازتاب این خبر نوشت: چندی پیش ادعا شد در شهر پرند در جنوب تهران قرار است یک پیست اتومبیلرانی احداث شود.
درحالی که پیستهای کشورهای اروپایی عمدتاً به علت ناتوانی در پرداخت هزینه مجوز مسابقات از تقویم مسابقات کنار میروند، واکنش اکلستون رییس فرمول یک به تازهترین دعوت از سوی این کشور خاورمیانه ای جالب خواهد بود.
فاکس اسپرت نیز گزارش داد: درصورتیکه طرح جدید ایران برای ساخت پیست اتومبیلرانی به ثمر بنشیند، فرمول یک میتواند شاهد برگزاری مسابقه دیگری در خاورمیانه باشد.
این شبکه با اشاره به موقعیت جزیره کوچک قشم در سواحل جنوبی ایران در تنگه هرمز نوشت: دبی در فاصله چند کیلومتری این جزیره در آن سوی آبها قرار دارد. ابوظبی و بحرین میزبانان فرمول یک و قطر میزبان موتو جی پی نیز در فاصله نزدیکی از قشم قرار دارند.
در سال 2011 مقامات ایرانی از یک طرح 85 میلیون دلاری در حومه شهر تهران که شامل زمین گلف، پارکهای آبی و امکانات اسکان 50 هزار نفر بود خبر دادند.
در آن زمان برنی اکلستون رییس فرمول یک گفته بود که برای مسابقات جدید جای خالی در تقویم رقابتها وجود ندارد و فکر نمیکنم ایران در اولویت باشد.
اما براساس گزارشهای کنونی، مسئول فرمول یک قادرند بدون کسب اجازه از فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (فیا) شمار مسابقات را به 25 رقابت افزایش دهند.
بر اساس گزارش فوربس، از سال 2013 گروه فرمول این امکان را داشته است که 25 مسابقه را در تقویم رقابتها بگنجاند؛ بدون آنکه نیازی به مجوز فیا داشته باشد.
پیشنویس تقویم رقابتها باید به شورای ورزشهای موتوری فیا ارائه شود که فقط تغییراتی در موارد استثنایی ایجاد میکند.
این رشته ورزشی برای افزایش تعداد مسابقات از 19 تا 20 مسابقه در حال حاضر، نیاز به حمایت تیمها دارد.
در سال 2012 تیمها توافقنامههای تجاری جدیدی را امضا کردند که بهموجب آن انعطافپذیری بیشتری به تقویم رقابتها میدهد.
برای افزایش تعداد مسابقات نیاز به تأیید سه تیم صدر اصلی فراری، مکلارن و رد بول ریسینگ است که این امر نیاز به زمان دارد.
تقویم مسابقات 2016 شامل 21 مسابقه است که رکورد تازه ای برای فرمول یک محسوب میشود.
قاعدتاً ساخت پیست مسابقات فرمول یک و برگزاری مسابقات بینالمللی بسیار سادهتر از ایمن کردن جادههای خطرناک کشور یا ایمنسازی خودروهای تولیدی است. هرچند نمیتوان لزوم توسعه همهجانبه را نیز نادیده گرفت و از تحقق چنین برنامهای خشنود نبود، اما پارادوکس مسابقات فرمول یک همراه با حضور خودروهای با تکنولوژی بالا در کشوری که همچنان به تولید خودروهای محدود و منسوخ میپردازد و تلفات انسانی تصادفات آن رکوردشکن است و یک بازار رقابتی سالم برای حضور خودروهای مدرن نیز مهیا نگردیده و چهره خیابانها با خودروهای قدیمی، آلاینده و تکراری، مخدوش شده میتواند لااقل برای آگاهان از این جریانات، دردناک باشد.