احتمال همکاری مشترک خودروسازان آمریکایی با ایرانی
روزهایی را به یاد میآورم که وقتی به رضا ویسه، رئیس وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور میگفتند، چرا برای تولید یک خودروی ارزانقیمت با وجود این همه شرکت خودروسازی بزرگ و معتبر سراغ رنوی فرانسه رفتید (تا ال 90 تولید کنید) بیاعتنایی دیگر خودروسازان به درخواستهای ایران را مطرح میکرد و میگفت باور کنید ما با همه غولهای بزرگ خودروسازی مکاتبه کردیم، اما کسی نپذیرفت. فقط همین رنوییها بودند که به درخواست ما جواب مثبت دادند.
اما حالا زمانه دیگری است. بحران فروش و نبود مشتری آنچنان بلایی سر خودروسازان بزرگ دنیا آورده که حالا دیگر حاضرند برای فروش بخشی از سهامشان دربست تا تهران بیایند. باور ندارید از مدیرعامل خودروسازی سایپا بپرسید.
مهرداد بذرپاش بتازگی از پیشنهاد مستقیم کار مشترک از سوی خودروسازان بزرگ آمریکایی با این شرکت خبر داده است. آقای بذرپاش گفته است: برخی از خودروسازان اروپایی در دو ماه اخیر پیشنهاد مستقیم هم خرید سهام و هم کار مشترک به ما دادهاند که پیام خوبی برای کشور ماست.
محمدرضا روشنیمقدم، قائممقام این شرکت هم بدون آن که بحثهای مطرح شده مبنی بر احتمال خرید بخشی از سهام شرکت دایملر کرایسلر (سومین خودروساز بزرگ آمریکا) را رد کند، گفته است: هماکنون نمیتوانیم با قطعیت بگوییم که با فلان شرکت خارجی برای خرید سهام در حال مذاکرهایم، ولی در حال بررسی شرایط موجود هستیم تا بتوانیم از فرصتهای ایجاد شده در پی بروز بحران اقتصادی جهان به نفع صنعت خودروسازی کشور استفاده کنیم.
با این تفاصیل احتمالا باید همین روزها منتظر پیشنهاد بزرگترین خودروساز فعلی جهان و احتمالا بزرگترین شرکت ورشکسته تاریخ بشریت برای همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی باشیم. شاید هم پارس خودرو، شرکت اقماری کنونی سایپا و تولیدکننده سالهای دور محصولات جنرال موتورز در ایران مجددا در حال باز کردن فایلهای بیوک ایران و شورولت ایران باشد! اما با این که همکاری مشترک با خودروسازان بزرگ، بهترین فرصتی است که میتواند صنعت خودروسازی ما را متحول کند، در این همکاری مشترک باید قدری هم تامل کرد.
بالاخره از قدیم گفتهاند سلام گرگ بیطمع نیست مخصوصا آن که این غولهای بزرگ به ترتیب در نوبت ورشکستگی قرار دارند. همین دیروز بود که وزارت خزانهداری آمریکا از جنرال موتورز که 80 سال متوالی عنوان تولیدکننده اول خودرو در جهان را یدک میکشید، خواست تا خود را برای اعلام ورشکستگی آماده کند. ظاهرا کمکهای چند ده میلیارد دلاری دولت آمریکا به این شرکت هم موثر واقع نشده و اوباما و مشاوران اقتصادیاش به طور کامل از این شرکت قطع امید کردهاند.
به احتمال زیاد کرایسلر هم دومین خودروساز آمریکایی است که از پس طلبکاران خود برنیامده و طی روزهای آینده باید اعلام ورشکستگی کند.
از آن طرف رنو نیسان، پژو سیتروئن و کیا، شرکای سابق خودروسازان ایرانی که آنها هم حال و روز خوشی ندارند، این روزها ولع بیشتری برای همکاری با ایرانیها از خود نشان میدهند.
شاید نیازی به تکرار این مساله نباشد که همکاری مشترک با خودروسازانی که دانش فنی روز تولید خودرو را در اختیار دارند، به هر شکلی که باشد، غنیمت گرانبهایی است که توان کیفی و کمی تولید خودروی کشورمان را به میزان قابلملاحظهای ارتقا خواهد بخشید و باید آن را قدر دانست، اما فقط حواسمان باشد جمعه به مکتب نرویم.حمید اسدی-جام جم