تاریخچه شرکت خودروسازی هیوندای

هیوندای یک شرکت خودروساز چندمنظوره کره ای است. دفتر مرکزی این شرکت در پایتخت کره جنوبی یعنی شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای در سال 1967 تاسیس شد و با شرکت ... |
زیرمجموعه خود کیا موتورز که 32.8 درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارد گروه خودروسازی هیوندای را تشکیل داده اند و عنوان پنجمین شرکت خودروساز بزرگ دنیا را بر مبنای میزان فروش سالانه خودرو در سال 2012 داراست. در سال 2008 شرکت هیوندای بدون محاسبه شرکت کیا، عنوان هشتمین خودروساز بزرگ دنیا را از آن خود کرد. هیوندای در سال 2012 بالغ بر 4.4 میلیون دستگاه خودرو را در سطح جهان فروخت و همراه با کیا سهم فروشش به 7.12 میلیون دستگاه خودرو رسید.
هیوندای در حال حاضر چهارمین خودروساز بزرگ دنیاست. این شرکت بزرگترین کارخانه ادغام شده تولید خودرو را در اولسان کره جنوبی دارد و ظرفیت تولید سالانه آن 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال است. گروه خودروسازی هیوندای بالغ بر 75 هزار نیروی انسانی در سراسر دنیا دارد. خودروهایی تولیدی این شرکت در 193 کشور دنیا از طریق شش هزار نمایندگی و دفتر فروش در دنیا فروخته میشوند.
تاریخچه
در سال 1947 فردی به نام » چانگ جو یانگ « شرکت مهندسی و ساخت وساز هیوندای را تاسیس کرد. شرکت خودروسازی هیوندای بعدا در سال 1967 تاسیس شد. اولین مدل خودرویی تولید هیوندای کورتینا نام داشت که با همکاری شرکت خودروسازی فورد در سال 1968 به بازار معرفی شد. زمانی که هیوندای تصمیم گرفت خودروی تولیدی شرکت را گسترش دهد، جورج ترنبال را که مدیر عامل سابق آستین موریس در شرکت بریتیشلیالند بود به استخدام در آورد.
پنج نفر از مهندسان کارآزموده و برتر انگلیسی دیگر نیز به ترتیب استخدام شدند. این مهندسان، کنت بارنت طراح بدنه خودرو، جان سیمپسون، ادوارد چاپمن و جان کراسوایت طراح و مهندس فنی شاسی خودرو و پیتر اسلاتر سرپرست توسعه محصول بودند. در سال 1975 اولین خودروی کرهای با نام پونی که طراحی آن توسط جورجیو جیوجیارو از شرکت ایتالدیزاین و تامین فنآوری قوای محرکه آن توسط شرکت خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی انجام گرفته بود به بازار داخلی این کشور معرفی شد. صادرات خودروهای تولیدی شرکت هیوندای در سال بعد آغاز شد و به کشورهای مقصد یعنی اکووادور و خیلی زود به کشورهای دیگر رسید. در سال 1984 هیوندای مدل خودروی پونی را به کانادا صادر کرد اما این خودرو به ایالات متحده آمریکا صادر نشد زیرا پونی با استانداردهای زیست محیطی آمریکا تطابق نداشت. فروش این خودرو در خاک کانادا فراتر از انتظار بود و به عنوان پرفروشترین خودروی هیوندای در بازار داخلی کانادا شناخته شد. در سال 1985 یک میلیونمین خودروی هیوندای تولید شد.
در سال 1986 هیوندای شروع به فروش خودرو در خاک ایالات متحده آمریکا کرد و مدل اِکسل از سوی مجله » فورچون « نامزد بهترین محصول سال شد و این خودرو محبوبیت خود را از قیمت ارزان و راحتی در رانندگی داشت. هیوندای شروع به تولید مدل هایب با فنآوری خود در سال 1988 کرد و اولین مدل آن سوناتا بود. در بهار سال 1990 مجموع تولیدات خودروهای هیوندای به چهار میلیون رسید. در سال 1991 شرکت موفق به طراحی و ساخت اولین موتور دیزلی خود شد و آن را بر روی مدل آلفا نصب کرد. این امر موجب شد تا هیوندای، راه را برای استقلال فنآوری خود هموار کند. در سال 1996 شرکت هیوندای موتور هندوستان با یک کارخانه تولید در هند تاسیس شد. در سال 1998 هیوندای شروع کرد به ساخت دوباره تصویر خود به عنوان یک برند جهانی. چانگ جو یونگ در سال 1991 رهبری شرکت را به پسر خود چانگ مونگ کوو واگذار کرد.
شرکت هولدینگ هیوندای در زمینه کیفیت، طراحی، ساخت و تحقیقات طولانی مدت سرمایهگذاری سنگینی کرد. این شرکت به خودروهای فروخته شده در ایالات متحده آمریکا 160 هزار کیلومتر یا 10 سال ضمانت اضافه کرد و مبارزه بازاریابی شدیدی به راه انداخت. هیوندای در سال 2004 در یک نظرسنجی که توسط موسسه جیدیپاور انجام شده بود عنوان دوم را در زمینه کیفیت اولیه محصول به دست آورد. این شرکت از سال 2002 یکی از حامیان مالی رسمی جام جهانی فوتبال است.
در سال 2006 دولت کره جنوبی شروع به یک سری تحقیقات و بازجوییهای فنی از چانگ مونگ کوو و فعالیتهای او به عنوان مدیر ارشد شرکت خودروسازی هیوندای کرد. دولت کره جنوبی به خاطر ظنی که به او در زمینه فساد مالی داشت چنین کاری را انجام داد. در 28 آوریل 2006 چانگ دستگیر شد و به خاطر اختلاس به میزان 106 میلیون دلار متهم شد. در نتیجه این وقایع، کیم دانگ جین مدیر عامل و معاون هیات مدیره شرکت هیوندای به جای او رهبری شرکت را به عهده گرفت. در 30 سپتامبر 2011 یلتک سیونگ ساک بازنشستگی خود را اعلام کرد و از سمت مدیریت شرکت خودروسازی هیوندای موتورز کنارهگیری کرد. در زمان جابهجایی این پست مهم، چانگ مونگ کوو و کیم یوک جو مشترکا وظایف مدیریتی شرکت را بین خود تقسیم خواهد کردند.
تحقیق و توسعه
شرکت خودروسازی هیوندایموتورز شش مرکز در سراسر دنیا دارد: سه دفتر در کره جنوبی، آلمان، ژاپن و هندوستان. به علاوه، یک مرکز طراحی آمریکایی در ایالت کالیفرنیا وجود دارد که مسوولیت توسعه طراحی حوزه بازارهای ایالات متحده را بر عهده دارد.
تجارت
در سال 1998 بعد از یک دوره رکود در صنعت خودروسازی کره جنوبی که به خاطر بحران مالی آسیا اتفاق افتاد هیوندای رقیب سرسخت خود یعنی کیاموتورز را تصاحب کرد. در سال 2000 شرکت یک قرارداد راهبردی با دایملر-کرایسلر بست و شراکتش را با گروه خودروسازی هیوندای محکمتر کرد. در سال 2001 شرکت ساخت کامیونت دایملر-هیوندای شکل گرفت. در سال 2004 اما دایملر کرایسلر سهم خود را از فروش شرکت با واگذاری 10.5 درصد از سهام خود به ارزش 900 میلیون دلار کاهش داد.
تاکید بر طراحی
هیوندای در سال 2006 توماس برکل را به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات و طراحی شرکت در روسلهایم آلمان استخدام کرد. برکل قبلا برای شرکت خودروسازی بامو آلمان کار میکرده است و از آثار او میتوان خودروهای سری E46) 3) و سری E69) 6) را نام برد. فلسفه کنونی طراحی هیوندای با نام (تجسم سیال) شناخته میشود که شدیدا از طبیعت الهام گرفته شده است.
خودروهای برقی
شرکت خودروسازی هیوندای موتورز در سال 1988 به تولید و توسعه خودروهایی با سوخت انعطافپذیر روی آورد. مدل آزمایشی سال 1991، » مایاسکوپ افافوی « نام داشت. از ماه مارس 1992 در کره جنوبی تا حداقل نوامبر 1993 تستهای جادهای بیشماری از مدلهایی با سوخت انعطافپذیر بالغ بر 60 هزار کیلومتر انجام گرفت.
اولین مدل خودرویی کاملا برقی که توسط هیوندای در سال 1991 تولید شد مدل برقی سوناتا نام داشت که در آغاز با عنوان سوناتای سواری کار خود را شروع کرد. بعدها هیوندای خودروهای برقی خود را بر مبنای پلتفرمهای مدلهای اکسل، گرِیس، اکسنت، آتوس و کیا اسپورتیج تولید کرد.
فعالیتهای زیست محیطی در بیست و سوم آوریل 2008 شرکت هیوندای موتورز رسما آغاز یک پروژه پنج ساله را برای تبدیل یک زمین بایر به چراگاه سبز تا سال 2012 اعلام کرد. هیوندای این حرکت را با همکاری فدراسیون سازمان محیط زیست کره جنوبی انجام داد. پروژه مذکور که عنوان آن منطقه سبز هیوندای بود در 660 کیلومتری شمال پکن واقع شده است. هدف این پروژه پایان دادن به بازگشت توفانهای گرد و خاک و جلوگیری از بیابانسازی همگام با محافظت از اکوسیستم محلی بود. دانههای محلی در آن منطقه کاشته میشدند که توانایی باروری خاک با خاصیت قلیایی را داشتند. این اولین پروژه زیست محیطی شرکت بود که باید انجام میشد. هیوندای اخیرا نیز خودروی برقی مفهومی آیالصفر را تولید کرده است.
مسابقات اتومبیلرانی
هیوندای در سال 1998 و 1999 با شرکت در مسابقات رالی بینالمللی در کلاس فرمول2 کار خود را در این زمینه آغاز کرد. در سپتامبر 1999 هیوندای مدل خودروی اکسنت رالی قهرمانی جهان را که یک خودروی رالی سبک جهانی بود و بر مبنای اکسنت عادی ساخته شده بود رونمایی کرد. تیم رالی جهانی هیوندای برای اولین بار این مدل خودرویی را در مسابقات رالی سوئد راند و موفق شد که در این دوره مقام اول را کسب کند.
برای فصل 2002 هیوندای قهرمان چهار دوره مسابقات جهانی یوها کانکونن را همراه با فردی لیو و آرمین شوارتز استخدام کرد. مقام پنجمی زالندنو که توسط کانکونن در مسابقات زالندنو بهدست آمده بود بهترین نتیجه تیمی برای هیوندای بود اما آنها توانستند اشکودا و میتسوبیشی را با اختلاف یک امتیاز شکست داده و مقام چهارم را در مسابقات جهانی سازندگان خودرو ژاپن در سال بعد بهدست آورند.
کارخانه های جهانی تولید شرکت هیوندای موتورز علاوه بر تولید خودرو در کره جنوبی در کشورهای دیگر جهان از جمله آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، پاناما، جمهوری دومینیک، چین و مالزی نیز کارخانه تولید دارد. شایان ذکر است که صادرات شرکت هیوندای اغلب از کارخانههای خارج از کشورش انجام میشود.
تاریخچه شرکت خودرو سازی هیوندای به روایتی دیگر
هیوندای موتور،: شرکت خودروسازی کرهای و چندملیتیاست، که در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو-یانگ (بنیانگذار گروه شرکتهای هیوندای) تاسیس شد.
هیوندای موتور به همراه کیا موتورز، از زیرمجموعههای هیوندای موتور گروپ بهشمار میآیند، که در حال حاضر پس از شرکتهایجنرال موتورز، گروه فولکسواگن و تویوتا، بهعنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته میشود.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون کیا) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم، از بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴٫۴ میلیون خودرو، در کشورهای مختلف بهفروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای بورس کره، بورس نزدک و بورس لندن مبادله میشود.
این شرکت مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه تولید خودرو در جهان میباشد، که در شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون اتومبیل، تولید میکند. امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶٫۰۰۰ مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر میباشند، عرضه میدارد.
هسته اولیه گروه شرکتهای هیوندای در سال ۱۹۴۶ توسط چانگ جو-یانگ تأسیس شد و در طول دهه نخست فعالیتش، با استفاده از حمایتهای دولتی، انواع فعالیتهای صنعتی همچون: ساختوساز، فولادسازی، کشتیسازی، خدمات پشتیبانی، تجارت، الکترونیک و خدمات مالی را تحت پوشش قرار داد و در ابتدای دهه ۱۹۶۰ به بزرگترین شرکت خوشهای کره جنوبی تبدیل شد.
چانگ جو-یانگ در سال ۱۹۶۷ هیوندای موتور را بهعنوان شرکت تابعه گروه هیوندای و بازوی خودروسازی این گروه صنعتی تاسیس نمود. نخستین خودروی عرضه شده توسط این شرکت، فورد کورتینا بود، که با مشارکت مستقیم شرکت فورد، در کره جنوبی مونتاژ میشد. مالکین شرکت هیوندای با هدف ساخت خودرویی مستقل، مدیرعامل اسبق بریتیش لیلاند؛ جورج ترنبول را استخدام کردند. وی نیز با ۵ مهندس بریتانیایی را برای پیشبرد توسعه و ساخت اتومبیل بکار گرفت.
مدیران هیوندای با مشارکت شرکتهای ایتالدیزاین به منظور طراحی خودرو و میتسوبیشی موتورز برای تأمین اجزای تولیدی و اکسل، اولین اتومبیل کرهای، یعنی هیوندایی پونی را در سال ۱۹۷۵ تولید کرد، که در پی آن، صادرات نخستین محصول بخش خودروسازی هیوندای، به کشور اکوادور، در همان سال آغاز شد. هیوندای پونی عنوان سازنده پرفروشترین اتومبیل کرهای را برای شرکت هیوندای به ارمغان آورد و هنوز هم این اتومبیل بدون رقیب باقیمانده است.
نسل دوم از خودروی هیوندای پونی در سال ۱۹۸۲ نقطه عطف دیگری را رقم زد و اولین صادرات در مقیاس وسیع خودروهای هیوندا، شکل گرفت. اتومبیل کوچک پونی با بهرهمندی از سود درآمد کارکنان کرهای، بازار اتومبیل کوچک کانادا را، در سال ۱۹۸۳ دگرگون ساخت. پس از آن بود، که دنیا از به وجود آمدن یک سازنده دیگر اتومبیل در آسیای جنوب شرقی مطلع شد.
تا سال ۱۹۹۱ شرکت هیوندای طیف اتومبیلهایش را به هیوندای الانترا بزرگتر، هیوندایی سوناتا و اولین کوپهاش توسعه داده بود. در همان سال اولین موتور آلفا ۱٫۵ لیتر را تولید کرد. فروشها مخصوصاً در همه بازارهای مهم آمریکا سریعاً در حال افزایش بود. با این حال این رشد اساساً به دلیل قیمت معامله پائین خودروهای هیوندای بود. حتی در دهه ۱۹۹۰ اتومبیلهای هیوندای هنوز برای کیفیت ضعیف ساخت و کم توجهی به جزئیات، انگشتنما بودند.
در سال ۱۹۹۷ بحران مالی آسیا، ضرر زیادی به صنعت خودروسازی کره جنوبی وارد ساخت، اما شرکت هیوندای از این فرصت استفاده کرد، تا شرکت کیا موتورز که ورشکست شده بود را، خریداری و تصاحب نماید و موقعیت پیشتاز خود در بازار داخلی کره را تقویت کند. با این وجود، این بحران قسمت تاریک فروش چند صنعتی را در شرکت مادر؛ یعنی هیوندای آشکار ساخت.
در پی فشارهای دولت وقت کره جنوبی، سرانجام مالکین هیوندای، اقدام به تفکیک گروه هیوندای نمودند، که پس از تکمیل فرایند تفکیک بخشهای مختلف این گروه، در سال ۱۹۹۸ چانگ مونگ-کو، فرزند ارشد چانگ جو-یانگ (بنیانگذار شرکتهای هیوندای) کنترل بخش خودروسازی را در دست گرفت، که امروزه همچنان نیز در جایگاه مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره هیوندای موتور، سکان رهبری آن را در دست دارد. چانگ پس از تحویل شرکت، در سالهای نخست، مدیریت را از نو سازماندهی کرد، کنترل کیفی را ارتقا بخشید و سرمایهگذاری در زمینه تحقیق و توسعه را افزایش داد.
پس از جدا شدن از گروه هیوندای در سال ۲۰۰۰ شرکت هیوندای موتور توانست به همراه کیا موتورز، زیر چتر هیوندای موتور گروپ، تنها بر روی صنعت خودروسازی تمرکز کند. از آن زمان به بعد هیوندای موتور تحت مدیریت چانگ مونگ-کو، موفق شده تا حد چهارمین خودروساز بزرگ جهان، بهمراه کیا و خود به تنهایی، تا رتبه هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان، رشد کند. برنامه هیوندای، پیشروی تا به دست آوردن مقام پنجم تا سال ۲۰۱۴ است. در اروپا نیز امروزه سایتهای تولید و نیز طراحی توسط هیوندای ایجاد شدهاند.
در طول دهه ۲۰۰۰ میلادی، اتومبیلهای هیوندای بصورت وسیع در کیفیت ساخت، تکنولوژی و حتی ظاهر، توسعه یافتند، که تغییر ظاهر اتومبیلها و طراحی بدنه آنها، توسط مراکز طراحی جدیدی که از سال ۲۰۰۱ به بعد، راهاندازی شده بودند، انجام میشود.
تولید نسل چهارم از هیوندای سوناتا، در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی، با اتومبیلهای ژاپنی پُرفروش و جدید مخصوص خانواده، در بازار ایالات متحده آمریکا به رقابت پرداخت، در حالیکه مدلهای هیوندای آی۱۰، هیوندای آی۲۰ و هیوندای آی۳۰، بازار اروپا را هدف قرار داده بودند و فروش زیادی را در اروپا به خود اختصاص دادند. این شرکت در سال ۲۰۰۸هیوندای جنسیس را عرضه کرد، که رقیب خودروهای سایز بزرگ لکسوس و اینفینیتی بهشمار میآید.
کارخانه جدید در جمهوری چک طبق برنامه ظرفیت تولید سالانهای در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ خودرو را خواهد داشت. بعلاوه هیوندای هماکنون بزرگترین کارخانه یکپارچه و سایت مجتمع تولید خودروی جهان، با ظرفیت تولیدی معادل ۱٫۶ میلیون دستگاه در سال را در اختیار دارد، که در شهر اولسان، کره جنوبی مستقر میباشد.
امروزه در کره جنوبی، هیوندای موتور به تنهایی بیش از ۵۰٪ درصد از بازار فروش خودرو را به خود اختصاص داده است. شرکت هیوندای موتور با پشتیبانی مالی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز وجهه خود را بخوبی بهبود بخشید. در حدود ۱٫۰۰۰ دستگاه خودروی هیوندای، در این دوره از جام جهانی فوتبال، در کشور آلمان، فعال بودند.
شرکت هیوندای موتور هماکنون دارای ۷ مرکز تحقیق و توسعه برای بازارهای بینالمللی خود میباشد، که ۳ مرکز آن در کره جنوبی، یک مرکز در آلمان، یک مرکز در ژاپن و یک مرکز نیز در کشور هند مستقر میباشد. ولی بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. فعالیتهای این مرکز تحقیق و توسعه، تنها بر تولیدات هیوندای موتور، در بازار ایالات متحده آمریکا متمرکز میباشد.